Helene Skrevet 13. november 2022 #301 Skrevet 13. november 2022 (endret) dreamstar skrev (På 8.11.2022 den 11.20): Nei holdninger til uføre er ikke kun et KG fenomen. Opplever det ellers også, da helst fra menn som aldri har vært syke og jobben er hele livet deres. Men forskjellen på KG og IRL er nok at IRL så har de fleste sosiale antenner til å ikke si sånt rett til folk. Baksnakking derimot... Dere skulle sett meg med migreneanfall. 3-4 dager pr uke. Ja, pr uke. Man blir ikke ufør med anfall et par ganger i mnd. Ekstremtilfelle. Om noen vil bytte med meg, ja gjerne. Går heller på jobb enn å ha smertene. Noen tror migrene er bare vondt i hodet. Må skuffe dere. Kvalme, oppkast i flere timer. Vondt å snakke, vondt å tenke. Det verker i hele kroppen. Må jeg snakke, ordene stokker seg. Tror jeg snakker som en fyllik når jeg er dårlig. Mister ord, blander ord i en setning. Må ha det mørkt og lydløs rundt meg. En gang jeg ble tom for anfallsmedisiner, ringte hjemmetjenesten. Får faste medisiner derfra. Kunne ikke ringe samboer, han var på jobb uten tilgang til bil, kunne ikke hjelpe uansett. Møtte en kontorperson på telefon. Greide å si, jeg er dårlig, dere må hente medisin til meg. Hjemmetjenesten har fullmakt til å hente ut all medisin. Damen var først veldig negativ, men hun hørte at jeg var dårlig, ca kl 08 om morgenen. Fikk overtalt henne, men måtte vente til apotek åpnet. Å vente uten medisin vil si, migreneanfallet blir værre. Damen kom rundt 10 tiden. Da var jeg i oppkastmodus. Tror hun fikk litt sjokk. Jeg brekte meg hele tiden. Tålte ikke lys eller lyder. Allmentilstand dårlig. Hun ble oppriktig bekymret. Spurte, er du sikker på at dette bare er migrene? Sa, nå trenger jeg 2 tabletter, vanligvis holder det med 1. Fikk det, damen dro, men så at hun var bekymret. 2 timer etterpå, sto opp, spiste mat. Ok, kunne ikke danse på bordet, men oppegående. Et lite innblikk i min hverdag. Har hatt sykdommen siden puberteten. Ingen ser meg når jeg er dårlig. Såkalt skjult sykdom. Orker ikke, klarer ikke være blant folk når jeg er dårlig. Jada, får kritikk og spørsmål hele tiden; hvorfor uføre. Skulle gjerne byttet bort dette. Nei forresten, ønsker ikke min værste fiende å få det. Endret 13. november 2022 av Helene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå