Gå til innhold

Mange uføre lever under lavinntektsgrensen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 8.38):

He he, ja godt du spesifiserte det for meg. At vi ikke har dobbelt så mange uføre, men dobbelt så mange på uføretrygd. Det var vel egentlig hele poenget med innlegget mitt. Ingen kan vel tro at nordmenn er det sykeste folkeslaget i verden? 
I Norge var det 97 000 uføretrygdede i 1967. Nå er det minst fem ganger så mange. Og det vil fortsette å vokse.

Det er selvsagt ikke bare de uføretrygdede som er problemet. Vi har en sinnsykt stor offentlig sektor der snart halve Norge jobber. Eldrebølgen vil treffe hardt. Og så har vi en regjering som pøser ut milliarder på tullball som å oppløse fylkeskommuner osv.

Jeg unner de uføretrygdede hver krone, det handler ikke om det. Men det er ingen tvil om at på ett eller annet tidspunkt må politikerne begynne å prioritere hardere. Vi har en oljedopet økonomi, men det vil ikke vare evig.

Anonymkode: 186cc...928

Det er ingen tvil om at dette stemmer, og omleggingene er allerede i gang. Først og fremst når det gjelder fremtidens pensjonister. Det er vanskelig å ta fra folk økonomiske goder de har I DAG, så dagens pensjonister blir i mindre grad rammet, og det er også dette som redder er uføre. G ble for eksempel oppjustert med mye mer enn rammen for årets lønnsoppgjør. Men det er morgendagens pensjonister som må betale. Pensjonensordningene blir rasert, og de fleste tenker ikke så mye på det, fordi det ikke angår dem. Ennå. Dette inkluderer offentlig sektor. Der pleide lønningene å holdes nede delvis fordi vi fikk «gullpensjon», med 66% av sluttlønna hvis man hadde full opptjeningstid. Det er det nå slutt på. Offentlig ansatte risikerer å få en dårligere pensjon enn de beste private ordningene. Morgendagens pensjonister må betale prisen. Ikke dagens pensjonister (som får pensjonene sine betalt av vi som er i jobb NÅ), eller dagens uføre (ditto). Morgendagens uføre må nok også regne med at uføretrygda vil gå i samme retning som pensjonene, for vi har ikke noe annet valg. Hvordan helse- og omsorgstilbudet vil se ut om 40 år når jeg selv vil trenge hjelp tør jeg ikke engang tenke på. Så jeg sparer, fordi jeg vet jeg vil trenge pengene. Selv om både jeg og mannen min har godt betalte stillinger i det offentlige. Den gullpensjonen våre foreldre tar som en selvfølge (og som VI betaler for), vil ikke vi få noen glede av. 
Så ja, noe MÅ gjøres. Uføre vil få mindre, selv om det ikke er «deres skyld» at er er syke. Eldre vil også få mindre, selv om det ikke er «deres skyld» at de er eldre, og selv om de «har betalt skatt i mange år». Så det er bare å stålsette seg. 

Anonymkode: dff53...38a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 6.53):

Det jeg stusser mest på, er ung ufør. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal 'belønnes' at man rekker å få i gang prosessen før man er 25, kontra om man ble syk da man var 26.

Dersom det skulle ha vært en forskjell, så burde det heller vært at man får en litt høyere sats dersom skaden eller sykdommen er medfødt. Og resten burde hatt én fast minsteufør uavhengig om man er 20 eller 40. Det kunne kanskje motivert fler til å prøve en stund ekstra, da det ikke ville vært en gevinst i å få i gang prosessen tidligst mulig.

Anonymkode: e3b39...cd4

Jeg kom i gang med prosessen når jeg var 39, men ble syk mye før og var langtidssykmeldt og på nav  første gang når jeg var 19 så fikk ung ufør. Man må kunne vise til og ha være syk og ha tapt inntekt innen en viss alder. Kan godt få ung tillegg for medfødt skade / sykdom og, men også for tapt inntektsevne hvis man blir syk når man er ung. Hvis man blir syk når man er 18 skal man liksom ikke få kompensasjon for tapt inntekt fordi det ikke er medfødt selvom en ikke engang får fullført videregående og startet i jobb? 

Anonymkode: 2c30d...215

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i det du skriver bortsett fra høyre siden. Jeg stemmer høyre, og vet flere på aap eller uføretrygd gjør det av god grunn. 

Det er jo nå de fattige blir fattigere. Og høyre styrer ikke nå. 

Anonymkode: e6ff2...111

Det er ikke slik at man kan først kikke i lommeboken sin, så kikke på hvem som sitter i regjering og dra en direkte konklusjon om hvem som er skyld i lommebokens manglende innhold. Det er litt mer komplisert enn det, men likevel ganske enkelt å forstå.

Anonymkode: 151a5...2a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke slik at man kan først kikke i lommeboken sin, så kikke på hvem som sitter i regjering og dra en direkte konklusjon om hvem som er skyld i lommebokens manglende innhold. Det er litt mer komplisert enn det, men likevel ganske enkelt å forstå.

Anonymkode: 151a5...2a4

Det er jeg helt enig i. Det er mer kompleks. Men den regjeringen vi har mener JEG er helt latterlig på veldig mange områder. Selvfølgelig er jeg ikke enig i alt høyre gjør heller. Men det er en annen diskusjon. 

Men veldig mange uføre og på aap stemmer høyre. Jeg mener en høyre regjering er i det store og hele bedre for landet vårt, økonomien og dermed også trygder. 

Poenget er vel at det er ikke slik at de som velger høyre ikke er uføre eller mottar andre stønader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg helt enig i. Det er mer kompleks. Men den regjeringen vi har mener JEG er helt latterlig på veldig mange områder. Selvfølgelig er jeg ikke enig i alt høyre gjør heller. Men det er en annen diskusjon. 

Men veldig mange uføre og på aap stemmer høyre. Jeg mener en høyre regjering er i det store og hele bedre for landet vårt, økonomien og dermed også trygder. 

Poenget er vel at det er ikke slik at de som velger høyre ikke er uføre eller mottar andre stønader. 

Problemene i økonomien nå har ikke noe som helst med hverken høyre eller Ap å gjøre. Ingen av dem kan eller kunne påvirke hverken covid eller Putin. Så å tro at man ville hatt mer penger i lommeboka med en H-regjering er rimelig naivt. Tipper Erna innerst inne er glad for at hun slipper å få skylda (urettferdig) for dette, men kan hamre løs på Ap (igjen, urettferdig) i stedet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Problemene i økonomien nå har ikke noe som helst med hverken høyre eller Ap å gjøre. Ingen av dem kan eller kunne påvirke hverken covid eller Putin. Så å tro at man ville hatt mer penger i lommeboka med en H-regjering er rimelig naivt. Tipper Erna innerst inne er glad for at hun slipper å få skylda (urettferdig) for dette, men kan hamre løs på Ap (igjen, urettferdig) i stedet. 

Nå har jeg levd litt lengre at jeg faktisk har opplevd en AP regjering før 🤣 

Ellers uenig. Men son sagt, det er en annen diskusjon. 

Gjest Karamelis
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fatter ikke at dere på uføretrygd ikke er tilhengere av innstramminger, for hvordan man enn vrir og vender på det så vil vi ikke har råd til at 10% av arbeidsstyrken er uføretrygdet i fremtiden. Så enten må færre få eller alle få mindre.

Norge er et av de mest produktive landene i verden FORDI mange er på uføretrygd. Det er MER lønnsomt for alle å ta ut de som ikke har høy kapasitet. 

Uføretrygden går stort sett rett tilbake til staten i skatter og avgifter, og resten til det private næringslivet. 

God uføretrygd holder den enkelte FRISKERE enn om hen hadde vært FATTIG, og dermed MINDRE belastning på HELSEVESENET. 

God uføretrygd holder den enkelte FRISKERE slik at hen kan jobbe deltid, bidra i frivilligheten og ta vare på sin familie. 

Norge er tjent med å bruke sine vanvittige inntekter fra naturen på å ha en tipp topp arbeidsstokk slik at vi kan tjene enda mer penger. 

Arbeidere med angst, ME og fibromyalgi er bare i veien. De kan få bidra på andre måter i samfunnet, og selvsagt ha ei inntekt å leve av. 

Endret av Karamelis
Skrevet
On 10/27/2022 at 11:22 PM, Helene said:

Jeg levde på 12 000 inntekt i 20 år. Sånn var det bare. Under fattigdomsgrensen ja. Greide meg, ja.  

Hvor er du nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 12.51):

Nå har jeg levd litt lengre at jeg faktisk har opplevd en AP regjering før 🤣 

Ellers uenig. Men son sagt, det er en annen diskusjon. 

Jeg har også levd lengre, faktisk har jeg opplevd flere Ap-regjeringer før. Men det er et faktum at ingen regjering hadde kunnet påvirke hverken covid eller Putin, og ting ville nok vært ganske like slik de er nå hvis vi hadde hatt en Høyre-regjering. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 1.45):

Enig i det du skriver bortsett fra høyre siden. Jeg stemmer høyre, og vet flere på aap eller uføretrygd gjør det av god grunn. 

Det er jo nå de fattige blir fattigere. Og høyre styrer ikke nå. 

Men det samme (eller verre) ville skjedd hvis H hadde vært i regjering. Det er i stor grad utenforliggende faktorer som styrer her, se deg rundt i verden! Dette handler ikke om Erna vs Jonas.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det samme (eller verre) ville skjedd hvis H hadde vært i regjering. Det er i stor grad utenforliggende faktorer som styrer her, se deg rundt i verden! Dette handler ikke om Erna vs Jonas.

Det er mye man kan gjøre for å bedre situasjonen og Norge har absolutt muligheten til det, slik de gjorde under covid. Staten tjener på dette, som heller kan gis til innbyggerne i stede. Men politikken som kjøres i dag vil bite oss i ræva tilslutt. Mindre kjøpekraft, mer stønader, færre arbeidsplasser, flere tvangssalg, flere fattige etc etc. 

Og nei, det er ikke kun utenforliggende faktorer som spiller inn. Og vi hadde også covid før dette. Stønader og hjelp fikk enormt mange bedrifter og privatpersoner. Mange hadde veldig god økonomi under covid, mens i andre land mistet utrolig mange jobben sin, huset sitt, bedriften sin etc. Mens nå sliter enormt mange. Bare se strømstøtten hvor enkelte faktisk tjener penger, mens andre må velge mellom å betale strøm eller ha mat på bordet. Logikken er? 

Høyre hadde nok støttet mer under private bedrifter som igjen gir flere arbeidsplasser. AP lurer folk til å tro at de får mer utbetalt i måneden, mens de øker skatter og man sitter i utgangspunktet igjen med mindre. Sånn har de alltid holdt på. I tillegg kommer alt annet med drivstoff, strøm, mat etc. 

Selv min 15 åring ville styrt landet vårt bedre enn den regjeringen vi har i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja når vi begynner å snakke om Norge sin prioriteringer når det kommer til penger, at det brukes på mye tull. Husker jeg alltid på denne saken.

https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa-far-37-millioner-i-kunststotte/s/12-95-3423893280

3 mill årlig i statlig støtte for å sprute maling ut av ræva i kunstens navn..

Helt greit at han gjør det, men kan ikke sånne ting bli betalt av de som ønsker å se på det. 😑

Anonymkode: 60507...32e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
origin skrev (22 timer siden):

Hvor er du nå? 

Uføre, nesten på minsteutbetalingen. Men etter mange år i boligmarkedet har jeg nå halvert boutgiftene. De 20 åra besto også mye av midlertidige vedtak og ustabil inntekt. Etter uføre ble økonomi stabil og forutsigbar, selv om det var lavt. Det greier jeg fint å leve med, krever planlegging og oversikt over økonomien. Krever også beinharde prioriteringer i hverdagen. Dvs, ingen impulskjøp, ikke kafé gåing, kino og evt teater/konserter må planlegges, men det siste har jeg råd til nå kanskje 2 ganger i året. Min luksus i hverdagen er faktisk å kan kjøpe den frukten/bær om jeg ønsker, kan kjøpe det pålegget jeg vil ha uten å tenke pris. Kun de som er/har vært fattige vet hva jeg snakker om. Men å få halvert bokostnadene har utgjort mye. 

• Hjerte 1
Skrevet
On 10/28/2022 at 2:31 AM, AnonymBruker said:

Dessverre er det mange som mottar uføretrygd som sitter igjen med veldig lite når nødvendige utgifter er betalt. 

Jeg har vært uføretrygdet (100%), men er nå i full jobb igjen. Jeg fikk minstesats, og hadde aldri noe "til overs". Det gikk så vidt rundt så lenge det ikke var alt for kaldt ute. I perioder måtte jeg søke om sosialhjelp for å dekke helt nødvendige utgifter, som strøm når det var kaldt. 

Anonymkode: bb8ca...fa4

Hurra for deg som er kommet i jobb igjen:) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 9.15):

ser det skrives at man velger å bli ufør. Det er vel i de færreste tilfeller slik? utrolig provoserende at voksne mennesker tro alle snylter og bare vil ligge på soffan.

Jeg hadde mer enn gjerne jobbet 150%, men da jeg helt uten skyld fikk en alvorlig skade i rygg og bekken kunne jeg ikke jobbe. Heldigvis er jeg så mye bedre etter mye trening, tilrettelegging, rehabilitering osv at jeg nå klarer jobbe 50-60%, og har 50% fast jobb i staten med god lønn. Er i tillegg evig takknemmelig for NAV og pengene jeg får derfra for å dekke opp inntektstapet! Kanskje på sikt, blir jeg 100% arbeidsfør igjen.

Anonymkode: eeca2...b6c

Det er ingen voksne som påstår at alle uføre snylter og ligger på sofaen.

Så ingen grunn til å føle seg provosert.

Anonymkode: 4e675...35a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 7.46):

Kan du ikke gjøre aktiviteter uten å ville drepe deg selv? Eller er det kun om noen betaler deg du får denne effekten? Er det rutinene, at du skal være på vakt et visst antall timer?

Anonymkode: 6d041...174

Rutine ja, at jeg føler meg "tvunget" til å være på jobb til en viss tid og være der i et visst antall timer osv, i 45+ år til muligens. Vet det virker helt dumt, men jeg har allerede ingen livsglede, så å måtte jobbe i tillegg gjør det bare til at jeg ikke orker.

Det er ikke mitt eneste problem med å jobbe, men det er et stort problem for meg, skulle ønske det ikke var det men men

Anonymkode: 7c922...506

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ingen voksne som påstår at alle uføre snylter og ligger på sofaen.

Så ingen grunn til å føle seg provosert.

Anonymkode: 4e675...35a

Joda, det er det mange voksne som sier. Eller kanskje ikke at alle gjør det, men at mange gjør det  og de føler seg berettiget til å selv vite hvem disse er fordi de har en nabo eller bekjent som har et liv utenfor sofaen...

Skrevet
dreamstar skrev (1 minutt siden):

Joda, det er det mange voksne som sier. Eller kanskje ikke at alle gjør det, men at mange gjør det  og de føler seg berettiget til å selv vite hvem disse er fordi de har en nabo eller bekjent som har et liv utenfor sofaen...

Da bør du jo kanskje kunne vise til ett eneste eksempel på noen som sier dette?

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (38 minutter siden):

Da bør du jo kanskje kunne vise til ett eneste eksempel på noen som sier dette?

Ehm du finner sikkert flere enn ett bare i denne tråden. 🤔🙃

Og hvis ikke i denne tråden så utallige andre tråder på KG hvor dette blir sagt. Men de fleste av dem blir jo fjernet nettopp pga hetsen mot de uføre 🤷‍♀️

Endret av dreamstar
Skrevet
dreamstar skrev (7 minutter siden):

Ehm du finner sikkert flere enn ett bare i denne tråden. 🤔🙃

Og hvis ikke i denne tråden så utallige andre tråder på KG hvor dette blir sagt. Men de fleste av dem blir jo fjernet nettopp pga hetsen mot de uføre 🤷‍♀️

Ehm. Nei. Jeg finner ikke ett eneste i senne tråden heller. I likhet med de andre trådene du refererer til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...