Gjest dreamstar Skrevet 7. november 2022 #221 Skrevet 7. november 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Ehm. Nei. Jeg finner ikke ett eneste i senne tråden heller. I likhet med de andre trådene du refererer til. Yeah, right 🤣
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #222 Skrevet 7. november 2022 On 10/27/2022 at 11:10 PM, dreamstar said: Hvis du ikke visste det så er det NAV som bestemmer om noen blir arbeidsufør- ikke den enkelte uføre... Jeg er 100 % arbeidsufør. Jeg har 2 forskjellige utdanninger, en yrkesfaglig på vgs nivå, og en bachelor innen næringslivet. Jeg ble ikke ufør i 20 - årene heller, men da jeg var 38. Og ja, alvorlighetsgraden er stor, da ordet alvorlig er en del av diagnosen min... Jeg har også fått erstatning på 1,2 millioner da min sykdom er en yrkessykdom. Jeg er klar over at det er NAV som til slutt gir deg tilsagn. Blant annet basert på dialog med fastlege. Det som dessverre er realiteten er at selv om du personlig er faktisk arbeids ufør så er det svært mange der ute som er ufør, men som innehar arbeidskapasitet. Det bare er ikke verdt det fordi de har ikke kompetanse til å inneha en jobb hvor de blir spesielt bedre økonomisk. Anonymkode: 3f02b...460
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #223 Skrevet 7. november 2022 dreamstar skrev (10 minutter siden): Yeah, right 🤣 Du vet det nok egentlig godt selv også. 1
Gjest dreamstar Skrevet 7. november 2022 #224 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er klar over at det er NAV som til slutt gir deg tilsagn. Blant annet basert på dialog med fastlege. Det som dessverre er realiteten er at selv om du personlig er faktisk arbeids ufør så er det svært mange der ute som er ufør, men som innehar arbeidskapasitet. Det bare er ikke verdt det fordi de har ikke kompetanse til å inneha en jobb hvor de blir spesielt bedre økonomisk. Anonymkode: 3f02b...460 Man må høyere opp i systemet enn fastlege for å få innvilget en ufør da 🙈 Ikke kompetanse til å ha en jobb? Hva i all verden snakker du om? Og hvis du hadde hatt kunnskap til lovverket så hadde du visst at det er inntektsevne, ikke arbeidsevne som fører til at man blir arbeidsufør. Enig med deg i at det samfunnsøkonomisk ikke er verdt det. Men det handler mer om hva arbeidsgivere er interessert å ha i arbeid, ikke kompetansen til den enkelte uføre.
Gjest dreamstar Skrevet 7. november 2022 #225 Skrevet 7. november 2022 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Du vet det nok egentlig godt selv også. Mulig det ble litt misforståelse her. Det som skulle bli sagt var at ingen sier at ALLE uføre snylter og ligger på sofaen. Men at mange sier at MANGE uføre snylter og ligger på sofaen. Det blir sagt ganske ofte her i tråden. Men mange av innleggene blir slettet / moderert pga brukerdebatt.
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #226 Skrevet 7. november 2022 dreamstar skrev (12 minutter siden): Mulig det ble litt misforståelse her. Det som skulle bli sagt var at ingen sier at ALLE uføre snylter og ligger på sofaen. Men at mange sier at MANGE uføre snylter og ligger på sofaen. Det blir sagt ganske ofte her i tråden. Men mange av innleggene blir slettet / moderert pga brukerdebatt. Det er en helt annen sak enn den opprinnelige påstanden, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #227 Skrevet 7. november 2022 dreamstar skrev (2 timer siden): Joda, det er det mange voksne som sier. Eller kanskje ikke at alle gjør det, men at mange gjør det og de føler seg berettiget til å selv vite hvem disse er fordi de har en nabo eller bekjent som har et liv utenfor sofaen... Du understerker mitt poeng. Selvsagt finnes det snyltere. Men ingen påstår at alle uføre er det. At noen kjenner noen snyltere er også en selvfølge, i og med en vet at de finnes. Anonymkode: 4e675...35a 3
Helene Skrevet 7. november 2022 #228 Skrevet 7. november 2022 Uføretrygdet, ligger på sofa/soverom halve dagen, 3-4 dager pr uke, pga sykdom. Pr i dag, har kuttet all sosial kontakt, har nok med å få mitt nye hjem opp å gå. Har gitt meg selv 1 år. Så nedslitt pga personlig situasjon, men likevel gammel nok til å vite hva som skal til for å få meg opp på føttene igjen. Når hverdagen blir stabil, vet jeg at jeg kan bidra og yte igjen. Har jobbet mye som frivillig. Da gir jeg noe tilbake, og det gir meg personlig godt. Men ønsker ikke ha noe med Nav igjen å gjøre. Der jeg har jobbet som frivillig før, fått tilbud om deltidsstilling. Dvs at om jeg sier ja, må jeg begynne å sende inn meldekort, inntekten skal vurderes fra mnd til mnd. Og blir da avhengig av saksbehandlingen til nav. Det klarer ikke helsen min. Vet at økonomisk hadde jeg sikkert tjent litt på det, men helsemessig, tap. Så, da jobber jeg heller som frivillig, i de perioder jeg greier det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #229 Skrevet 7. november 2022 Helene skrev (10 minutter siden): Uføretrygdet, ligger på sofa/soverom halve dagen, 3-4 dager pr uke, pga sykdom. Pr i dag, har kuttet all sosial kontakt, har nok med å få mitt nye hjem opp å gå. Har gitt meg selv 1 år. Så nedslitt pga personlig situasjon, men likevel gammel nok til å vite hva som skal til for å få meg opp på føttene igjen. Når hverdagen blir stabil, vet jeg at jeg kan bidra og yte igjen. Har jobbet mye som frivillig. Da gir jeg noe tilbake, og det gir meg personlig godt. Men ønsker ikke ha noe med Nav igjen å gjøre. Der jeg har jobbet som frivillig før, fått tilbud om deltidsstilling. Dvs at om jeg sier ja, må jeg begynne å sende inn meldekort, inntekten skal vurderes fra mnd til mnd. Og blir da avhengig av saksbehandlingen til nav. Det klarer ikke helsen min. Vet at økonomisk hadde jeg sikkert tjent litt på det, men helsemessig, tap. Så, da jobber jeg heller som frivillig, i de perioder jeg greier det. Nei, inntekten skal ikke vurderes fra mnd til mnd, ei heller skal det sendes inn noe meldekort om en jobber som ufør. Anonymkode: 4e675...35a 1
Helene Skrevet 7. november 2022 #230 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, inntekten skal ikke vurderes fra mnd til mnd, ei heller skal det sendes inn noe meldekort om en jobber som ufør. Anonymkode: 4e675...35a Begynner du i deltidsjobb som uføre, må du også sende inn meldekort.
Helene Skrevet 7. november 2022 #231 Skrevet 7. november 2022 Helt ærlig, jeg er enhver arbeidsgivers skrekk. Jeg vet aldri når jeg blir sengeliggende, arbeidsgiver vet aldri når jeg kan komme på jobb. Jeg vet, gode dager, yter maks, og litt til. Derfor, gjør frivillig arbeid. 1
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #232 Skrevet 7. november 2022 Helene skrev (6 minutter siden): Begynner du i deltidsjobb som uføre, må du også sende inn meldekort. Nei. Trekk i uføretrygd skjer på bakgrunn av inntekt, ikke på bakgrunn av arbeidede timer. Meldekort måp man altså ikke sende inn ved arbeid på siden av uføretrygd.
Helene Skrevet 7. november 2022 #233 Skrevet 7. november 2022 Vet at trekk skjer avhengig av inntekt. Helt normalt. Men du må likevel melde ifra til nav, timer og inntekt. Vet at jeg hadde tjent økonomisk på å ha inntektsgivende jobb. Helsemessig tåler jeg det ikke.
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #234 Skrevet 7. november 2022 Helene skrev (Akkurat nå): Vet at trekk skjer avhengig av inntekt. Helt normalt. Men du må likevel melde ifra til nav, timer og inntekt. Vet at jeg hadde tjent økonomisk på å ha inntektsgivende jobb. Helsemessig tåler jeg det ikke. Nei, timer må du ikke melde om. Det er kun (pensjonsgivende)inntekt som gjelder. 1
Helene Skrevet 7. november 2022 #235 Skrevet 7. november 2022 Jobber du, så vil nav ha inntekten din. Som ufør, der er en grense på hvor mye du kan tjene ved siden av uføre. Tror du misforstår litt. Kunne gjerne tenke meg å jobbe deltid. Som sagt, skikkelig ustabil arbeidstaker. Redselen min er 2 ting. Det ene er, variabel inntekt, det andre er, ha noe med nav å gjøre. Jeg har jobbet for Fretex i 7-8 år. Frivillig. Perioder dårlig, hjemme i seng med god samvittighet. På jobb, fantastisk jobbmiljø. Elsker det.
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #236 Skrevet 7. november 2022 (endret) Helene skrev (3 minutter siden): Jobber du, så vil nav ha inntekten din. Som ufør, der er en grense på hvor mye du kan tjene ved siden av uføre. Tror du misforstår litt. Kunne gjerne tenke meg å jobbe deltid. Som sagt, skikkelig ustabil arbeidstaker. Redselen min er 2 ting. Det ene er, variabel inntekt, det andre er, ha noe med nav å gjøre. Jeg har jobbet for Fretex i 7-8 år. Frivillig. Perioder dårlig, hjemme i seng med god samvittighet. På jobb, fantastisk jobbmiljø. Elsker det. Påstanden din var at om man jobber ved siden av uføretrygd må man sende inn meldekort . Den påstanden er feil/uriktig/blank løgn. Etterpå ble påstanden at man måtte rapportere antall timer. Det er også en påstand som er feil/uriktig/blank løgn. Endret 7. november 2022 av PetterKanin 1
Helene Skrevet 7. november 2022 #237 Skrevet 7. november 2022 Ok, kanskje du har rett. Poenget mitt er, jeg klarer ikke ha noe med nav å gjøre. Greier ikke uforutsigbarhet. 1
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #238 Skrevet 7. november 2022 Helene skrev (Akkurat nå): Ok, kanskje du har rett. Poenget mitt er, jeg klarer ikke ha noe med nav å gjøre. Greier ikke uforutsigbarhet. Og det må du tilnærmet ikke om du arbeider litt ved siden av uføretrygd. 1
Helene Skrevet 7. november 2022 #239 Skrevet 7. november 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Og det må du tilnærmet ikke om du arbeider litt ved siden av uføretrygd. Skjønte ikke hva du sa nå?
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #240 Skrevet 7. november 2022 (endret) Helene skrev (2 minutter siden): Skjønte ikke hva du sa nå? Jo. Men det å logge seg inn en gang i året for å opplyse om inntekten sin kan nesten ikke defineres som å ha kontakt med nav. Det er heller ikke uforutsigbart. Endret 7. november 2022 av PetterKanin 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå