AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Hei. Barnefar har ikke betalt barnebidrag på 2 mnd nå. Hvordan går jeg frem? Må jeg kontakte nav eller hva gjør jeg? Anonymkode: 7f600...dbe
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Aristokatten skrev (4 minutter siden): Har du søkt om bidragsforskudd? Nei. Men er det sånn at nav eller Skatteetaten kan ta lønnstrekk på han om han ikke betaler bidraget som nav har fastsatt? ts Anonymkode: 7f600...dbe
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Men er det sånn at nav eller Skatteetaten kan ta lønnstrekk på han om han ikke betaler bidraget som nav har fastsatt? ts Anonymkode: 7f600...dbe Ja Anonymkode: 21f65...663
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Har dere en tvist om samværet? Anonymkode: 29bbf...7f9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei. Men er det sånn at nav eller Skatteetaten kan ta lønnstrekk på han om han ikke betaler bidraget som nav har fastsatt? ts Anonymkode: 7f600...dbe Når purring nr 3 ikke er betalt, kan de ta lønnstrekk. Ring nav innkreving. Antar dere har bidraget via nav og ikke en privat avtale uten nav. Anonymkode: 1b47d...85d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Hvis det er nav som krever inn bidraget så kommer det etter hvert. Det tar bare veldig lang tid. Som nevnt over her må de purre på det tre ganger før det blir tvangstrekk. Så feks bidrag for oktober som ikke er betalt må purres på i november, desember og januar før de begynner prosessen med tvangstrekk. Og det er ikke gitt at du da får bidraget allerede i februar. Det kommer an på arbeidsgiver og hvor raske de er, blant annet. Om han bytter jobb tar det også litt tid. Vil anbefale å søke bidragsforskudd i tillegg. Det er ikke mange kronene, men det er da noe. Anonymkode: e0f2d...aae
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis det er nav som krever inn bidraget så kommer det etter hvert. Det tar bare veldig lang tid. Som nevnt over her må de purre på det tre ganger før det blir tvangstrekk. Så feks bidrag for oktober som ikke er betalt må purres på i november, desember og januar før de begynner prosessen med tvangstrekk. Og det er ikke gitt at du da får bidraget allerede i februar. Det kommer an på arbeidsgiver og hvor raske de er, blant annet. Om han bytter jobb tar det også litt tid. Vil anbefale å søke bidragsforskudd i tillegg. Det er ikke mange kronene, men det er da noe. Anonymkode: e0f2d...aae Takk for svar. Men er det sånn at Nav «vet» at han ikke har betalt bidraget som han skal og at alt går automatisk eller er det jeg som må ringe inn og si at han ikke betaler bidraget? ts Anonymkode: 7f600...dbe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Men er det sånn at Nav «vet» at han ikke har betalt bidraget som han skal og at alt går automatisk eller er det jeg som må ringe inn og si at han ikke betaler bidraget? ts Anonymkode: 7f600...dbe Nav vet, og det skal gå automatisk, men det skader nok ikke å ta en telefon til Nav Innkreving. Anonymkode: ff828...114
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Men er det sånn at Nav «vet» at han ikke har betalt bidraget som han skal og at alt går automatisk eller er det jeg som må ringe inn og si at han ikke betaler bidraget? ts Anonymkode: 7f600...dbe Er det nav som krever inn bidraget? Anonymkode: b000d...48b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er det nav som krever inn bidraget? Anonymkode: b000d...48b Altså, jeg vet ikke 🤦🏻♀️😂 det er 4 år siden jeg og x-en gikk fra hverandre. Siden da har han ikke betalt en eneste krone i barnebidrag. Han har vært «kronisk» arbeidsledig. Han startet å jobbe for 5 mnd siden og da søkte jeg beregning av barnebidrag via nav. Så fikk jeg ett vedtak hvor det står en sum han skal betale hver mnd, hvor mye han tjener osv…. men står liksom ikke noe spesifikt om det er han som skal overføre summen til meg hver mnd eller om nav trekker det fra han. aner ikke hvordan dette fungerer. det sto hvertfall at han skal betale en viss sum f.o.m september i år og han har ikke betalt noe til meg og heller ikke fått noe fra nav… ts Anonymkode: 7f600...dbe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, jeg vet ikke 🤦🏻♀️😂 det er 4 år siden jeg og x-en gikk fra hverandre. Siden da har han ikke betalt en eneste krone i barnebidrag. Han har vært «kronisk» arbeidsledig. Han startet å jobbe for 5 mnd siden og da søkte jeg beregning av barnebidrag via nav. Så fikk jeg ett vedtak hvor det står en sum han skal betale hver mnd, hvor mye han tjener osv…. men står liksom ikke noe spesifikt om det er han som skal overføre summen til meg hver mnd eller om nav trekker det fra han. aner ikke hvordan dette fungerer. det sto hvertfall at han skal betale en viss sum f.o.m september i år og han har ikke betalt noe til meg og heller ikke fått noe fra nav… ts Anonymkode: 7f600...dbe Du sier at han ikke har betalt bidrag på 2 måneder - i så fall kan du jo bare sjekke i nettbanken hvor pengene kommer fra? Men her skriver du plutselig fire år. Når du søkte om bidrag, krysset du da av for at nav skulle kreve inn? Hvis ikke krever de ikke inn. Anonymkode: 77e98...a7c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier at han ikke har betalt bidrag på 2 måneder - i så fall kan du jo bare sjekke i nettbanken hvor pengene kommer fra? Men her skriver du plutselig fire år. Når du søkte om bidrag, krysset du da av for at nav skulle kreve inn? Hvis ikke krever de ikke inn. Anonymkode: 77e98...a7c Ja. Jeg søkte for 2 mnd siden fordi han begynte å jobbe for 4-5 mnd siden. Men de 4 årene han ikke har betalt bidrag søkte jeg ikke fordi han har vært arbeidsledig i 4 år og levd på sosialhjelp. ts Anonymkode: 7f600...dbe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Jeg søkte for 2 mnd siden fordi han begynte å jobbe for 4-5 mnd siden. Men de 4 årene han ikke har betalt bidrag søkte jeg ikke fordi han har vært arbeidsledig i 4 år og levd på sosialhjelp. ts Anonymkode: 7f600...dbe Dersom du krysset av for at nav skal kreve inn bidraget så går ting automatisk. Anonymkode: 86a0f...b00
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar. Men er det sånn at Nav «vet» at han ikke har betalt bidraget som han skal og at alt går automatisk eller er det jeg som må ringe inn og si at han ikke betaler bidraget? ts Anonymkode: 7f600...dbe Om dere har nav som krever inn bidraget, så vet jo nav når og hva han betaler. Om dere har privat avtale, hvor han betaler direkt til de så vet ikke nav noe. Anonymkode: 1b47d...85d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Jeg søkte for 2 mnd siden fordi han begynte å jobbe for 4-5 mnd siden. Men de 4 årene han ikke har betalt bidrag søkte jeg ikke fordi han har vært arbeidsledig i 4 år og levd på sosialhjelp. ts Anonymkode: 7f600...dbe Men har du fått noe vedtak da? Anonymkode: 1b47d...85d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå