AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Hei, Jeg får snart et barn. Far er ikke involvert. I mammapermen, er det noen som har erfaring med å bruke noe av tiden til å reise med barnet? Eller er man ofte så utslitt at man bare vil holde seg hjemme? Anonymkode: 59248...c0b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg kunne fint reist med baby de første 5 mnd når de uansett bare ligger i ro. Når de begynner å åle/krype er det verre, mine har bare villet utforske fra de kommer seg fremover. De sover også mye de første 5 mnd, sett at man ikke har en kolikkbaby etc. At amming fungerer og er ønskelig er også greit mtp hvor enkelt det er. Anbefaler deg en god bæresele/sjal, sjekk ut Norsk Bæregruppe på facebook og eller stikk innom Bæreglede hvis du bor i Oslo. Bæretøy er verdt diamanter og smaragder på reise. Anonymkode: 873f9...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Vår baby hadde vært i 6 land før hun var 1. vi likte godt å reise. Anonymkode: 2c610...5bb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår baby hadde vært i 6 land før hun var 1. vi likte godt å reise. Anonymkode: 2c610...5bb Hvor reiste dere? Er det ok å reise utenfor Europa med en baby? TS Anonymkode: 59248...c0b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har en på fire måneder. Er helt utslitt, må forberede meg mentalt for å dra på butikken. Hun sover ikke alene og må bæres og bæres og bæres. På natten sover hun maks 1 time i strekk, men får aldri hentet meg inn på dagtid fordi hun jo må bæres og bæres og bæres. Gråter i bilstol og vogn. Men de fleste babyer er jo ikke slik, og sover godt de første månedene. Tror egentlig du bare må vente og se det an. Anonymkode: fedb3...228 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en på fire måneder. Er helt utslitt, må forberede meg mentalt for å dra på butikken. Hun sover ikke alene og må bæres og bæres og bæres. På natten sover hun maks 1 time i strekk, men får aldri hentet meg inn på dagtid fordi hun jo må bæres og bæres og bæres. Gråter i bilstol og vogn. Men de fleste babyer er jo ikke slik, og sover godt de første månedene. Tror egentlig du bare må vente og se det an. Anonymkode: fedb3...228 Er du alene om omsorgen? TS Anonymkode: 59248...c0b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg ville i alle fall ikke planlagt for noen lengre reise før du ser hva slags baby du får og hvordan du selv takler å bli mor. Og så ville jeg lest meg opp på tidsskjema for ulike vaksiner og hatt det i bakhodet før jeg planla turer til mer eksotiske destinasjoner. Anonymkode: 43c81...d4e 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor reiste dere? Er det ok å reise utenfor Europa med en baby? TS Anonymkode: 59248...c0b Spania, Hellas, Tyrkia, Japan, Sverige, Thailand og Tyskland. Synes det var mindre slitsomt å være på ferie enn hjemme. Anonymkode: 2c610...5bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror det avhenger av babyen man får og rutinene man får som følge av det. Kunne fint reist, også alene, fra 5 uker. Følte meg fresh, og jeg hadde fått et barn som var rolig. Men jeg hadde andre forpliktelser også så det lot seg ikke gjøres Anonymkode: 16dea...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Vi hadde første flyreise når baby var 5 uker gammel Vi dro ikke langt da. 4 timer med tog, 1 time med fly også typ 30 min med bil. Anonymkode: a6763...903
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Har baby på 3 mnd. Rolig baby som sover mye. Men, slet med ammingen. Ikke nok melk. Måtte amme, gi mme og pumpe de seks første ukene. Det vil si at jeg var opptatt med mating, bleieskift, byssing og soving 24 timer i døgnet. Nå kan jeg amme og gi litt mme i tillegg. Hadde aldri kunnet reist. Kom meg knapt på butikken. Jeg er og oppe om nettene og ammer. Må sove litt med baby på dagtid for å hente meg inn igjen etter våkenetter. Vent med å planlegge turer til du har fått babyen og du vet hvordan det blir. Hadde i alle fall tatt det med ro hjemme det første halve året. Anonymkode: a31f0...557 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Se an babyen og din egen form etter å ha født. Min første var ekstrem. Han hadde kolikk og skrek i timesvis på dag og kveld fra han var 2,5 til 3 måneder. Han hatet vogna, hylskrrk og den ble knapt brukt i det første halvåret. Han hylskrek i bil. Han trengte konstant kroppskontakt for å sove, og sov kun oppå meg på dagtid i mer enn 7 måneder. Etter det kunne han sove med konstant kroppskontakt inntil i senga. Vi måtte legge oss når han la seg, og ligge der hele tiden mens han sov til han var over et år. Hån våknet med en gang man flytta seg litt unna. Vi var begge to helt utkjørt og helt frynsete av mangel på hvile og søvn. Jeg har to barn til, og de var langt enklere, men har ikke likt å kjøre bil som helt små, og de har ikke vært glad i vogn. En av dem begynte å akseptere vogna ved 3 måneders alder, den andre måtte vente i et halvt år. Alle mine tre har elsket elastisk bæresjal og bæresele, og jeg har båret veldig, veldig mye i stedet for å bruke bil og barnevogn. Det finnes mange praktiske bærejakker, og bruk turbrodder om vinteren. Alle mine har stort sett sovet om natta når vi har samsovet og nattammet. Madrassen må være fast, så jeg sover ikke så godt, men det er bedre enn å måtte gå rundt og bysse og trøste en gråtende baby (slik de fleste jeg kjenner har måtte gjøre mye). For min del er det totalt ødeleggende å måtte reise meg og gå rundt. Om du får en enkel baby, går det sikkert greit å reise. Får du en krevende baby, kolikkbaby eller et sykt barn, blir det mye vanskeligere, og da er det godt å ha alt det kjente og trygge hjemme. Vær forberedt på at du selv også kan trenge litt eller mye tid på å komme deg etter fødselen. Anonymkode: f1565...877 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Tar vel et par måneder å fikse pass uansett, så da kan du jo se hvordan det går i mellomtiden. Anonymkode: c40b9...280
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar vel et par måneder å fikse pass uansett, så da kan du jo se hvordan det går i mellomtiden. Anonymkode: c40b9...280 Dette er et godt poeng! Bestill passtime, det er kø! Anonymkode: 16dea...6f9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Vi reiste en del, bare i Norge da og stort sett på besøk til nær slekt. Dette var under korona, så vi grep muligheten i de periodene det var lov. Hotellrom med baby var kjipt, da må man jo bare sitte der og være stille siden baby sover i samme rom. En blir veldig låst. Hjem til slekt var det som gjorde at jeg kom meg gjennom permisjonen. Klikket nesten de periodene jeg måtte være bare hjemme. Anonymkode: a45d6...35a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Se an babyen og din egen form etter å ha født. Min første var ekstrem. Han hadde kolikk og skrek i timesvis på dag og kveld fra han var 2,5 til 3 måneder. Han hatet vogna, hylskrrk og den ble knapt brukt i det første halvåret. Han hylskrek i bil. Han trengte konstant kroppskontakt for å sove, og sov kun oppå meg på dagtid i mer enn 7 måneder. Etter det kunne han sove med konstant kroppskontakt inntil i senga. Vi måtte legge oss når han la seg, og ligge der hele tiden mens han sov til han var over et år. Hån våknet med en gang man flytta seg litt unna. Vi var begge to helt utkjørt og helt frynsete av mangel på hvile og søvn. Jeg har to barn til, og de var langt enklere, men har ikke likt å kjøre bil som helt små, og de har ikke vært glad i vogn. En av dem begynte å akseptere vogna ved 3 måneders alder, den andre måtte vente i et halvt år. Alle mine tre har elsket elastisk bæresjal og bæresele, og jeg har båret veldig, veldig mye i stedet for å bruke bil og barnevogn. Det finnes mange praktiske bærejakker, og bruk turbrodder om vinteren. Alle mine har stort sett sovet om natta når vi har samsovet og nattammet. Madrassen må være fast, så jeg sover ikke så godt, men det er bedre enn å måtte gå rundt og bysse og trøste en gråtende baby (slik de fleste jeg kjenner har måtte gjøre mye). For min del er det totalt ødeleggende å måtte reise meg og gå rundt. Om du får en enkel baby, går det sikkert greit å reise. Får du en krevende baby, kolikkbaby eller et sykt barn, blir det mye vanskeligere, og da er det godt å ha alt det kjente og trygge hjemme. Vær forberedt på at du selv også kan trenge litt eller mye tid på å komme deg etter fødselen. Anonymkode: f1565...877 Vår baby var lik faktisk. Klistremerke delux. Men av en eller annen grunn var hun helt anderledes på ferie. Da sovna hun i vogn, sov godt om natta osv. vi lurte på om vi måtte flytte til et varmt land, for der hadde vi en annen unge. Anonymkode: 2c610...5bb
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi reiste en del, bare i Norge da og stort sett på besøk til nær slekt. Dette var under korona, så vi grep muligheten i de periodene det var lov. Hotellrom med baby var kjipt, da må man jo bare sitte der og være stille siden baby sover i samme rom. En blir veldig låst. Hjem til slekt var det som gjorde at jeg kom meg gjennom permisjonen. Klikket nesten de periodene jeg måtte være bare hjemme. Anonymkode: a45d6...35a Hadde du det veldig stille hos deg når babyen sov ellers hjemme? Min baby kan sove gjennom alt, men det har aldri vært noe stille rundt babyen siden den kom hjem fra sykehuset, bare om natta. Anonymkode: 16dea...6f9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror det avhenger av babyen man får og rutinene man får som følge av det. Kunne fint reist, også alene, fra 5 uker. Følte meg fresh, og jeg hadde fått et barn som var rolig. Men jeg hadde andre forpliktelser også så det lot seg ikke gjøres Anonymkode: 16dea...6f9 Dette her er en god grunn til å se an litt. Man bør nok føle seg noenlunde oppegående fysisk og psykisk før man legger ut på tur alene med en baby. Hvis man er uheldig og får f.eks en alvorlig ruptur under fødsel så er kanskje ikke reising det man har mest lyst til. Dumt å løfte og lempe på mye bagasje dersom man har fått en skade. Anonymkode: 4e688...e23 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette her er en god grunn til å se an litt. Man bør nok føle seg noenlunde oppegående fysisk og psykisk før man legger ut på tur alene med en baby. Hvis man er uheldig og får f.eks en alvorlig ruptur under fødsel så er kanskje ikke reising det man har mest lyst til. Dumt å løfte og lempe på mye bagasje dersom man har fått en skade. Anonymkode: 4e688...e23 Det er viktig å se det an. Jeg hadde en traumatisk fødsel, men jeg kom meg veldig veldig raskt. Aldri i livet jeg trodde jeg kom til å farte rundt på langturer på 3 timer 2-3 uker etter fødsel. Så jeg var veldig heldig. Jeg hadde forberedt meg på å være avhengig av hjelp, utslitt osv. Men man vet bare ikke hvordan alt blir! Hverken en selv eller baby. Anonymkode: 16dea...6f9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår baby var lik faktisk. Klistremerke delux. Men av en eller annen grunn var hun helt anderledes på ferie. Da sovna hun i vogn, sov godt om natta osv. vi lurte på om vi måtte flytte til et varmt land, for der hadde vi en annen unge. Anonymkode: 2c610...5bb Så heldig dere var! Vår sov ganske likt både hjemme og på reise (de få reisene vi maktet å gjennomføre).🙈 Jeg hadde nok også vurdert å flytte om ungen ble en drømmebaby på tur 🥰 Anonymkode: f1565...877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå