AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 I tråder på forumet Familie, samliv og seksualitet og vedrørende underforum ofte uttrykk som bruker begrepene verdier og kjerneverdier. Man diskuterer ut fra hvilke liv man vil leve, og dette baseres på verdier og kjerneverdier. Hva er dine verdier og kjerneverdier? Og hvordan kom du frem til dette? Er det noe som endrer seg for deg underveis, eller alltid stått fast i de samme? Anonymkode: d8b54...109
Avstand Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Kan du forklare forskjell på verdier og kjerneverider? 😳
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 2 av mine kjerneverdier er å aldri drepe eller utøve vold mot et annet menneske eller vold mot dyr annet enn selvforsvar, og det har jeg holdt så langt. Anonymkode: c2d91...8d5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Avstand skrev (8 minutter siden): Kan du forklare forskjell på verdier og kjerneverider? 😳 Nei, ikke egentlig. Kan du? Jeg ser bare begrepene brukes om hverandre. Ser for meg at kjerneverdiene er de verdiene som er absolutt viktigst for deg? F.eks at jeg kan ha en verdi om lavt forbruk, men det er ikke den som er absolutt viktigst i mitt liv og jeg kan inngå kompromiss på det. Noe sånt? TS Anonymkode: d8b54...109
Fremmed fugl Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Skal prøve å begrense, da det gjerne er fristende å smøre på. Hjelpsomhet Lojalitet Plikt De to siste er nok smør på flesk.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke egentlig. Kan du? Jeg ser bare begrepene brukes om hverandre. Ser for meg at kjerneverdiene er de verdiene som er absolutt viktigst for deg? F.eks at jeg kan ha en verdi om lavt forbruk, men det er ikke den som er absolutt viktigst i mitt liv og jeg kan inngå kompromiss på det. Noe sånt? TS Anonymkode: d8b54...109 Kjerneverdi er noe man baserer libet sitt på, den røde tråden i det som er deg, de tingene du står ved uten måtte prøve. En verdi jeg har er å ikke lyve, men jeg gjør det nå og da for det om, hvite løgner eller bare fordi jeg glemte. Jobber med saken dog. Anonymkode: c2d91...8d5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Sannferdighet Pålitelighet Arbeidsmoral Anonymkode: b1959...3e3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Mine kjerneverdier er nok ærlighet, kjærlighet og mot. Det er fundamentale deler av hvem jeg er, og jeg opplever egentlig ikke at dette er noe jeg har jobbet for å ha i kjernen min. Det er bare sånn jeg er. Når jeg sier ærlighet dog, mener jeg ikke at jeg aldri kommer med hvite løgner, men at jeg lever livet mitt på en autentisk, og nær måte. Jeg er ikke opptatt av fasade, og lyver lite til meg selv, selv om det er smertefullt å se sine mangler. Jeg tiltrekkes av mennesker som erkjenner sine mangler og som er interessert i å se på seg selv ærlig. Videre er mot noe jeg ikke føler jeg har valgt. Det er bare sånn jeg er. Jeg velger å stå for det jeg mener selv når det er skummelt og tungt, og å ta vanskelige veier fordi jeg tror på at det er riktig, selv om det koster meg mye, fordi jeg er modig. Og så har jeg andre verdier, ting jeg mener er viktig, men som ikke er en naturlig del av meg selv. Disse kan også knyttes til mine kjerneverdier. F.eks har jeg en verdi om å bry meg om klima. Dette handler om kjærlighet for meg. Hvis jeg ønsker å dele av min kjærlighet til et hvert menneske på kloden, til naturen og dyrene, så betyr det også å ikke bidra negativt i klimaregnskapet, forbruk, materialisme osv. Dette er verdier som jeg i større grad har "shoppet" i. Der jeg har blitt bevisst på ulike ting, og valgt ut det som passer mer sammen med den jeg er, og det jeg tror på innerst inne. Disse verdiene endrer seg jo mer jeg lærer. Eller hva jeg greier å ha overskudd til. Kjerneverdiene endrer seg på den måten at jeg får mer visdom og innsikt. F.eks så innser jeg at det går på helsa løs å være modig. Derfor vil "helsa først" bli en verdi jeg bryr meg mer om. Dette er jo i tråd med ærlighet og kjærlighet, at jeg er ærlig nok til å se at mitt mot har liten positiv effekt, men stor negativ effekt på helsa mi, og det er ikke kjærlig verken mot meg selv eller andre. Håper andre vil dele utfyllende også ❤️ TS Anonymkode: d8b54...109 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Være snill med hverandre. da kommer man langt Anonymkode: 18ccf...919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå