AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Hei! Har fått tilbud om jobb med oppstart 01/01. Når jeg var på intervju fikk jeg ikke noe omvisning, og lurer på om det er innafor å be ny leder om å komme en dag for å bli kjent med de andre ansatte og kontorene? Er dette helt bort i natta eller er det noe man kan gjøre? 🤔 Anonymkode: df199...0fb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Det gjør man første arbeidsdag Anonymkode: 67d7f...0ba 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Tror det kommer veldig an på arbeidsplassen. Noen steder ville det kanskje være veldig rart å be om omvisning før man begynner, mens andre plasser ville det være naturlig å «stikke innom og si hei» og de ville bare synes det var kjempekoselig. Det kommer kanskje litt an på bransje, og også størrelsen på arbeidsplassen. Ser for meg at det er enklere å «stikke innom» på en arbeidsplass med få ansatte enn mange. Er det en arbeidsplass med en mer «uformell stil» er det nok generelt mer akseptert. Omvisning og bli kjent kommer jo naturlig når du begynner. Så jeg ville i alle fall ikke bedt om eller forventet noe som tok nye tid eller innsats fra arbeidsgiver. Tror uformelt er stikkordet her. Stor forskjell på hvordan man oppfattes om man vil «komme innom å hilse på og se hvordan lokalene ser ut» sammenliknet med om man sier «jeg vil gjerne komme på omvisning og bli kjent med de ansatte». Sistnevnte høres litt… voldsomt ut. Anonymkode: a3a97...1b9 1
missmcbeal Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Nei, dette er ikke normalt å be om, iallfall ikke så mange timer som du spør om her. Det normale er at man setter av tid til dette under opplæring. Dette vil ta unødvendig ressurser fra de andre ansatte/sjefen som de trolig ikke har tid til nå, så det kan være hele manøveren gjør til at de blir litt irriterte på deg, så du vil kunne starte med å gi et dårlig inntrykk. Eneste måten jeg tenker du kan få det til å bli naturlig er dersom du av en eller annen grunn ikke skal signere noen elektronisk kontrakt, og må levere det fysisk. Da kan du spørre om det passer å stikke innom sånn og sånn med kontrakten, kanskje rundt lunsjtider en dag, så faller det seg kanskje naturlig for sjefen å gi deg en omvisning og invitere deg med på lunsj. Endret 27. oktober 2022 av missmcbeal 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Det er jo ikke forventet at du skal være produktiv fra første minutt. Ta det helt med ro. De vet jo like godt som deg at du ikke er kjent, ikke har hilst på folk osv. Antakelig har de et opplegg og rutine på hvordan ønske nye ansatte velkomne. De er i hvert fall forberedt på at ikke bare første dagen, men også de første ukene trengs til å bli kjent, sette seg inn i arbeidsoppgaver osv. Minimum, sånn litt avhengig av hvilken type jobb kan det ta mye lengre tid også. Har de ansatt flere samtidig, så kan noen bedrifter ha et felles introduksjonsopplegg. Men har du f Anonymkode: a0279...d84 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Tror jeg ville skilt på - har du fått hilst på den skal være din nærmeste leder? Da kunne det vært innafor å spørre om det kunne passe å stikke innom litt uformelt til fredagskaffe f.eks. Anonymkode: a0279...d84
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Hos oss er det veldig positivt om en kommer innom en tur før man begynner. Det er kjekt å ha et fjes på navnet. Har også vært med på at man er invitert på sosiale arrangement før man har begynt i jobben. Det er selvfølgelig litt forskjell på arbeidsplasser. Tror ikke det er helt likt for en sykepleier som for oss som jobber på kontor. Anonymkode: 7b220...9dd 1
Summeer Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg var invitert på afterwork og lunsj med avdelingen før oppstart, i tillegg til at det var en messe noen uker før jeg startet som jeg uansett skulle på så da fikk jeg hilst på mange der. I mitt tilfelle hadde jeg endel kontakt den siste måneden før jeg startet for å være mentalt klar for hva jeg skulle starte med, og for å bestille utstyr ++
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Høres veldig rart ut for meg, både jeg og min mann har byttet jobb dette året og tanken føles unaturlig. Men, vi jobber innenfor bank og lederrekruttering da, og alle har alltid mye å gjøre. Vi ble begge invitert på sammenkomst før oppstart da, jeg på middag og han på teamkveld med shuffleboard. Anonymkode: 787f6...805
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Vi inviterer alltid til å komme innom pluss sosiale lag som evt er planlagt - før oppstart. Men det er veldig frivillig. Anonymkode: 29834...d96
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Det ville ikke blitt tatt godt imot noen steder jeg har jobbet. Husk at den tiden du bruker på å si hei og se på lokalene, er arbeidstid du tar fra bedriften. De som viser deg rundt, har jobber, og den tiden de bruker på deg, er tid de ikke får jobbet. Å hilse på kollegaer og se på lokalene gjør man den dagen man begynner. Anonymkode: 38e63...58a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 TS, du må huske at det skal være utrivelig på jobb. Anonymkode: 92a3a...cbf
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 I min bedrift vill det våre uproblematisk så lenge du spørte I forkant og tilpasset deg de som va på jobb. Anonymkode: 908f3...7f7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg tenker også at det kommer an på arbeidsplassen. Det ser en jo på svarene her også. I min forrige jobb jobbet jeg tett sammen med en del kolleger i team på to eller tre. Da jeg skulle få en ny kollega i mitt team, som var helt ny på arbeidsplassen, kom hun på besøk og var sammen med meg en arbeidsdag frivillig. Hun fikk opplæring da hun startet, men ønsket dette selv, og det var bare trivelig. Der jeg jobber nå, i en barnehage, har det også hendt at nye ansatte/vikarer har kommet innom på omvisning/besøk en stund før første arbeidsdag. Anonymkode: 084c7...328
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå