Gå til innhold

Folk på finn! >.< Når de vil du skal møte dem for å selge en ting til 100 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd det et par ganger at folk nesten sutrer når jeg på en hyggelig måte sier "du kan enten komme til addressa mi eller dit jeg jobber". Sist fikk jeg høre; "Har ikke tid til å lete etter en addresse, kan du ikke møte meg på halvveien i alle fall?". Til vedkommende skulle jeg selge en ting til 150 kr, og h*n ville jeg skulle møte opp på T-bane stoppet 10 min unna meg..

Er dette vanlig, og burde selger møte opp på steder det er praktisk for den som skal kjøpe? Jeg tenker i alle fall at det er jeg som har ansvar for å hente tingen når jeg skal kjøpe noe... Kjenner meg litt irritert!

Det verste var en gang jeg skulle gi bort noe:

Kjøper: "Hei, kan du levere den på **sted i Oslo** klokka 14 i dag? Vær så snill".

Jeg: "jeg kan dessverre ikke det, du kan komme til **min addresse'*

Kjøper: Det var langt unna huset mitt 

Flere spurte også om jeg kunne sende tingen som var gratis. Makan!! 

Anonymkode: 3136e...603

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange folk er rett og slett litt sære, men det kan være at de enten ikke tenker over det eller så kan det hende at 100 kr er såpass mye for de at de ikke tenker på at tiden man bruker på å reise for å levere også er verdt noe. 

Jeg flyttet nylig og ga bort veldig mye forskjellig, det var flere som ville at jeg skulle låne bil og kjøre ting til den andre enden av byen for de eller sende ting som er helt håpløse å pakke enda jeg skriver i annonsen at det må hentes. Hvis jeg gir vekk ting og de som skal hente er litt frem og tilbake, har jeg begynt å legge ting ut på trappa - jeg orker ikke å sitte hjemme og bruke ettermiddager på å vente på folk. 

Anonymkode: f7ca7...a4f

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis de betaler for frakten så er vel ikke det å ille?

Anonymkode: 22e7b...188

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes å huske at det finnes en fantastisk tråd om finn på kg 😁

Verdt å lese. Beste historien er vel hun som nesten ble frastjålet snøspaden på trappa fordi en kjøper trengte den på hytta. 

Eller den som skulle selge en gammel sykkel og ente opp med å selge sin egen nye til slikk og Ingenting 

Anonymkode: 86304...586

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts må jo bruke tid på å pakke den, ordne med frakt og printe fraktseddel, kjøre til postkontoret og levere. 

Alt dette tjener hun da 0 kr på. 

Verdt det?

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet

Haha...Finnfolka er noe for seg selv. Ble kontaktet i går der et menneske ville prute på frakten på noe jeg solgte som var 55 kr. Så til og med en femtilapp er mye penger for gjerriglusene på Finn...

Anonymkode: da240...24f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts må jo bruke tid på å pakke den, ordne med frakt og printe fraktseddel, kjøre til postkontoret og levere. 

Alt dette tjener hun da 0 kr på. 

Verdt det?

Jeg sender med helthjem. Da slipper jeg å dra noe sted. Klær kan pakkes i en plastpose og det meste annet kan pakkes i gråpapir. Har jeg ikke noe å pakke i gidder jeg ikke å sende, da sier jeg nei. Og de må alltid vippse på forhånd.

Annet enn det så er folk generelt utrolig selvopptatte. Jeg bor i Lier og det var en dame som lurte på om ikke jeg kunne møte henne i Oslo for å levere en bok hun ville kjøpe. Altså serr?? Det koster meg mer tur/retur med tog for å komme meg dit, for ikke å snakke om tidsbruken. Folk as!

Anonymkode: ad910...da3

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha...Finnfolka er noe for seg selv. Ble kontaktet i går der et menneske ville prute på frakten på noe jeg solgte som var 55 kr. Så til og med en femtilapp er mye penger for gjerriglusene på Finn...

Anonymkode: da240...24f

Jeg solgte en gang noe for 300 kr og fikk bud på 150 kr inkludert frakt. Frakta i seg selv kom på nesten 130 😅 Men jeg sender gjerne hvis kjøper synes det er greit å vente en dag eller to på at jeg uansett skal innom butikken, gøy å spare miljøet og gjøre noen glade.

Anonymkode: f7ca7...a4f

• Liker 4
Skrevet

Jeg skriver ALLTID spesifikt i annonsen at det skal hentes her. 

En gang sendte noen melding når de satt i bilen utenfor, de gadd ikke gå opp trappene, så de mente jeg skulle komme ned. Skrev bare tilbake at det hentes hos meg. Så da sendte hun typen, fordi hun gadd ikke gå selv. 

En annen gang avtalte vi tidspunkt de skulle komme, og de kom ikke før 2 timer seinere. Jeg hadde allerede avtalt med neste på lista, og sa det som det var at de ikke fikk tingen selv om jeg fremdeles hadde den. Hvis du sier mellom 17 og 18, ikke kom på døra mi klokka 20 og klag. 

Anonymkode: fb1a0...c84

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Har forståelse for de som skriver: førstemann som henter får det. 

Anonymkode: d5226...9a7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

En annen gang avtalte vi tidspunkt de skulle komme, og de kom ikke før 2 timer seinere. Jeg hadde allerede avtalt med neste på lista, og sa det som det var at de ikke fikk tingen selv om jeg fremdeles hadde den. Hvis du sier mellom 17 og 18, ikke kom på døra mi klokka 20 og klag. 

Dette må du passe på å si klart og tydelig til dem, for etter loven har du ikke lov til å gjøre om på en avtale bare fordi tidspunktet blir forskjøvet, hvis du ikke sier ifra om at det er en av avtalens betingelser. Bare sånn obs obs så du ikke får noe trøbbel.

Anonymkode: 6548b...0a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må du passe på å si klart og tydelig til dem, for etter loven har du ikke lov til å gjøre om på en avtale bare fordi tidspunktet blir forskjøvet, hvis du ikke sier ifra om at det er en av avtalens betingelser. Bare sånn obs obs så du ikke får noe trøbbel.

Presisering: avtale om kjøp/salg, tidspunkt for overlevering av varen

Skrevet

Da jeg la ut en sofa på gies bort var det en som ble kjempesint fordi jeg ikke ville betale et budfirma for å kjøre sofaen til han. Han bodde fire timer unna. Det var meget viktig for han at det var et profesjonelt budfirma som fraktet sofaen (og selvfølgelig måtte jeg betale, da). Det er første og eneste gang jeg har blitt kalt "student-diskriminasjonerer".

Anonymkode: 5389b...ade

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

...

Annet enn det så er folk generelt utrolig selvopptatte. Jeg bor i Lier og det var en dame som lurte på om ikke jeg kunne møte henne i Oslo for å levere en bok hun ville kjøpe. Altså serr?? Det koster meg mer tur/retur med tog for å komme meg dit, for ikke å snakke om tidsbruken. Folk as!

Anonymkode: ad910...da3

Ja, det kan vi ordne. Togbilletten koster 250, og jeg tar 1000 kr timen. Da legger vi 1750 kr til prisen. Ok?

Anonymkode: 3cbcb...c66

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kan gjerne møte folk om jeg skal selge noe til en rimelig pris, så lenge de er litt fleksible og det ikke er en stor ting som er vanskelig å frakte med seg på bussen. 

Sende kan jeg også gjøre, hvis kjøper betaler frakt. 

Jeg pleier å presisere i annonsen om jeg kan møtes, om den kan sendes osv. Det er ting på Finn som irriterer meg mer, men det er mye rare folk der ute. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 1.33):

Og her eksemplifiserer du hvorfor korttenkt og selvopptatt tankegang enkelte har. Du får en ting gratis, og allikevel har du en forventning om at den som gir bort noe (som med letthet kunne kastet det i søpla i stedet), skal bruke tid og energi på å gjøre det enda enklere for en person som skal få noe gratis? Blir helt matt....

Anonymkode: 4380a...8dd

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 20.16):

Har opplevd det et par ganger at folk nesten sutrer når jeg på en hyggelig måte sier "du kan enten komme til addressa mi eller dit jeg jobber". Sist fikk jeg høre; "Har ikke tid til å lete etter en addresse, kan du ikke møte meg på halvveien i alle fall?". Til vedkommende skulle jeg selge en ting til 150 kr, og h*n ville jeg skulle møte opp på T-bane stoppet 10 min unna meg..

Er dette vanlig, og burde selger møte opp på steder det er praktisk for den som skal kjøpe? Jeg tenker i alle fall at det er jeg som har ansvar for å hente tingen når jeg skal kjøpe noe... Kjenner meg litt irritert!

Det verste var en gang jeg skulle gi bort noe:

Kjøper: "Hei, kan du levere den på **sted i Oslo** klokka 14 i dag? Vær så snill".

Jeg: "jeg kan dessverre ikke det, du kan komme til **min addresse'*

Kjøper: Det var langt unna huset mitt 

Anonymkode: 3136e...603

Erfarer det samme selv. La ut noe på gis bort og skrev at det sendes mot porto, eller hentes her. Dette var en ny ubrukt ting til ca 50kr.  

Fikk tilsvar fra noen som bodde en time unna og mente jeg skulle levere det gratis. Jeg skrevhøflig , nei det har jeg ikke mulighet til.  Vedkommende spurte om jeg kunne sende. Jeg fant prisen på sendingen og ble dyrere en produktet nytt. Og skrev at det da sikkert lønte seg for vedkommende å kjøpe selv. Fikk en sur melding tilbake om at hvis vedkommende  skulke hente eller betale sending var ikke våren gratis. Så da scarte jeg at de kanskje burde si ja takk til nie nermere der de bor. Og at de fleste forventer henting på slike varer. Og ar jeg hadde skrevet henting eller porto som kriterie

Anonymkode: 071fe...120

• Liker 8
Skrevet

Hvis jeg gir bort noe gratis så forventer jeg faktisk at personen skal komme til meg. Selger jeg noe så er jeg også fleksibel, men da sender jeg mot porto - eller kan evt møtes et sted (så sant det er en liten ting). Jeg har ikke bil så hvis jeg finner noe stort jeg skal kjøpe på Finn, så pleier jeg å spørre om de kan kjøre varen til meg. Syntes ikke det er frekt.

Anonymkode: 5f712...c3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og her eksemplifiserer du hvorfor korttenkt og selvopptatt tankegang enkelte har. Du får en ting gratis, og allikevel har du en forventning om at den som gir bort noe (som med letthet kunne kastet det i søpla i stedet), skal bruke tid og energi på å gjøre det enda enklere for en person som skal få noe gratis? Blir helt matt....

Anonymkode: 4380a...8dd

Så du syntes det er så stress og slitsomt, og gå til nærmeste post i butikk for å sende? 🤣

Da er heller du sær. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 2.06):

Jeg skriver ALLTID spesifikt i annonsen at det skal hentes her. 

En gang sendte noen melding når de satt i bilen utenfor, de gadd ikke gå opp trappene, så de mente jeg skulle komme ned. Skrev bare tilbake at det hentes hos meg. Så da sendte hun typen, fordi hun gadd ikke gå selv. 

Vel, dette er faktisk ulovlig av deg. Man kan få trøbbel av å bryte en skriftlig/muntlig avtale som dette, faktisk. Da må heller du presisere at du gir bort til en annen hvis du ikke hører noe innen gitt tidspunkt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...