Gå til innhold

Hvordan slå opp med noen som ikke vil det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg ufrivillig vært i et forhold alt for lenge. Noe som ikke er bra for noen av oss. Jeg blir møtt med at vedkommende kommer til å ta livet sitt, at jeg ødelegger personen e.l. utsagn hvis jeg prøver å ta samtalen om å gjøre det slutt. Jeg har prøvd å over tre år... Å ha sex er ren tortur. Jeg vet jeg bare må gjøre det, men hvordan gjennomføre og stå i det?

Anonymkode: f5752...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir utsatt for psykisk vold. Du må sette klar grense og ikke komme med unnskyldninger og beklagelser som åpner for at han får klage og manipulere. Si at du ikke vil være sammen lenger, at det er bestemt og noe du har tenkt på lenge så du ikke kommer til å endre mening og hvis han prøver å kverulere så bare si at hvis han ikke kan respektere det så må du reise deg opp og gå nå. 

Tar han kontakt i etterkant så ikke svar samme hvordan trusler han kommer med. Du kan rådføre deg med VO linjen på tlf 116006 anonymt om du vil, de har lang erfaring med brudd der partner truer om å ta livet sitt og prøver å holde andre fanget i forholdet pga dårlig samvittighet og frykt. 

Anonymkode: a6a6f...2d0

• Liker 3
Skrevet

Hvis du sier at det er slutt, så er det slutt. Si at hvis han truer med selvmord, så ringer du politiet eller moren hans

Anonymkode: 14890...e75

• Liker 2
Skrevet

Han trenger ikke være enig. Du bestemmer hvem du vil være sammen med. Du kan ringe til krisesenteret. De har lang erfaring og kan hjelpe deg med hvordan du skal gå frem.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du slår opp, og så blokkerer du vedkommende. 
At hen truer med selvmord er ikke ditt problem. Du kan ikke ta ansvar for hva andre velger å gjøre med livet sitt.

Men du må nok være steinhard og bare stå i det. Sånn som du har det nå så blir du fysisk og psykisk mishandlet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Akkar skrev (3 minutter siden):

Han trenger ikke være enig. Du bestemmer hvem du vil være sammen med. Du kan ringe til krisesenteret. De har lang erfaring og kan hjelpe deg med hvordan du skal gå frem.

Signerer dette! 

Det han holder på med er psykisk mishandling. Han prøver å holde deg der mot din vilje ved å true med ting. Han er ikke offeret her… 

Det er helt naturlig at man blir bekymret for en person som truer med slike ting. Men på ett eller annet tidspunkt må man akseptere at den personen er selv ansvarlig for sine valg og må ta ansvar for både handlinger og følelser. Antakelig er det jo bare manipulasjon og tomme trusler - men hvis en person faktisk velger selvmord etter brudd, så er det den personens valg. Det er ikke noen andres ansvar å redde dem.

Man kan kanskje varsle en venn av personen, familie eller helsevesen og si man er bekymret. Men så skal man gå. Man skal ikke ofre sitt eget liv og lykke for noen andres. 

Anonymkode: 9d2ea...bbd

• Liker 1
Skrevet

Lurte først på om det var en gammel tråd jeg selv hadde startet, jeg er i samme situasjon. Her blir det også truet med vold og å begynne å drikke igjen (han er tørrlagt alkoholiker, 10 år, men  begynt å sprekke)

Vi har bare vært sammen i litt over et år, har gått flere ganger, men greier som du snakker om  ikke å stå i det.

Jeg vurderer krisesenter, er nesten 50 år, utad helt vanlig dame, aldri trodd jeg skulle havne her....

Ikke meningen å kjøpe tråden din ts, bare kjente meg sånn igjen, har fått råd hos psykolog om å prøve forstå de enkelte følelsene, hva de forteller meg om hva jeg trenger for å bli tryggere på meg selv.

Lykke til 

Anonymkode: 3dafc...0e6

Skrevet

Hvorfor svarer alle "han" - er det meg som ikke så i TS sitt innlegg at partneren er en mann? 

Men sånn ellers TS, bor dere sammen? Det er litt vanskeligere å avslutte et samboerskap med slike forhold eller "bare" et kjærsteforhold. Men i bunn og grunn er svaret likevel enkelt og vanskelig på samme tid - du sier "dette forholdet er for min del over, jeg ønsker ikke lengre være kjærester - det vil ikke endre min beslutning at du truer med selvmord eller annet for jeg ønsker deg så absolutt alt godt, bare ikke sammen med meg. 

Og så - vær ferdig! Det er bare du som kan stå i det med ditt valg..

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lurte først på om det var en gammel tråd jeg selv hadde startet, jeg er i samme situasjon. Her blir det også truet med vold og å begynne å drikke igjen (han er tørrlagt alkoholiker, 10 år, men  begynt å sprekke)

Vi har bare vært sammen i litt over et år, har gått flere ganger, men greier som du snakker om  ikke å stå i det.

Jeg vurderer krisesenter, er nesten 50 år, utad helt vanlig dame, aldri trodd jeg skulle havne her....

Ikke meningen å kjøpe tråden din ts, bare kjente meg sånn igjen, har fått råd hos psykolog om å prøve forstå de enkelte følelsene, hva de forteller meg om hva jeg trenger for å bli tryggere på meg selv.

Lykke til 

Anonymkode: 3dafc...0e6

Det går helt fint. Selv om det er kjipt så er det fint å høre at jeg ikke er den eneste som står i det. Føler meg så svak og dum som står i det. Vi har vært sammen i 7 år og jeg er i starten av tyveårene...

Går til psykolog nå og, kanskje jeg burde ta det opp der.. Vi har snakket litt om det, men virker som jeg kanskje ikke er helt klar.

Anonymkode: f5752...a2f

Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

Hvorfor svarer alle "han" - er det meg som ikke så i TS sitt innlegg at partneren er en mann? 

Vi vet jo selvfølgelig ikke, men

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Å ha sex er ren tortur

gjør at jeg tenker kvinne. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

TS, vær så snill å slutt å ha sex med personen. Samme hva som skjer.

Og så må du nesten bestemme deg for hvem du tar kontakt med neste gang han kommer med trusler om å skade seg. Enten noen i familien hans, en kamerat eller Politiet.

Når det gjelder å gjøre det slutt så foreslår jeg at du rett og slett flytter hvis dere bor sammen uten å informere han. Hvis dere ikke bor sammen så sender du en melding om at dette går ikke lenger og at han ikke skal kontakte deg. Og så blokkerer du. Du kommer aldri til å få hans tillatelse til å gjøre det slutt, da kan du ikke be om den heller.

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Jeg antar at det er en kvinne som skriver på kvinneguiden og at hun er heterofil med mindre noe annet er spesifisert. Det er også lettere å skrive/lese han enn han/henne eller h*n.

Anonymkode: 14890...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...