AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Kjæresten min har en liten hund sammen med moren sin, de deler på ansvaret for den. Hadde det vært opp til meg hadde vi ikke hatt hund nå, for selv om det er veldig koselig, så har ikke jeg verken tid eller lyst til å ta det store ansvaret nå. Jeg synes kosen er gøy med hun, men jeg er bare ikke en person som har hund som hobby og synes trening og oppdragelse er slitsomt. Denne hunden knurrer til hunder vi går forbi på tur, og den knurrer også til visse personer (ofte menn). Spesielt hvis folk stopper og vil hilse, så knurrer hun. Men hun virker samtidig interessert, og det kan gå fra knurring til hilsing. jeg synes det er flaut at hun er sånn og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i situasjonen. Nå nettopp var det en gammel mann som åpnet porten til blokka vi skulle inn i, og da knurrer hun mot han og springer litt rundt (i båndet). Jeg blir flau! For det virker som jeg har en agressiv hund og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen. dette er jo også noe jeg ønsket at kjæresten og hans mor tok mer tak i, for jeg føler at det er kun jeg som tar dette på alvor, og at de flirer det litt bort. hvorfor tror dere hun knurrer? Hun knurrer også til hunder. Hun er en forsiktig type og kan være litt nervøs i begynnelsen, men alle våre venner er hun kjeeempeglad i da hun har blitt godt kjent med dem. MÅ knurringen bety at hun er aggressiv eller kan det bety at hun synes noe er litt spennende? Anonymkode: 6b1c6...d87
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Hun er usikker/redd. Ikke aggressiv. Hun trenger å trene på at ting ikke er så skummelt, få mer selvtillit og slippe å forholde seg til fremmede hunder på tur. Anonymkode: 234a3...f17 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Min hund knurret litt hvis fremmede folk sto helt i ro og stirret på ham (eller i hans retning, og han tolket det trolig at det var på ham). Han ble usikker, han var ikke aggressiv. Det forsvant med tiden når han oppdaget at disse menneskene ikke utgjorde en trussel mot ham/meg. Anonymkode: 28837...109
Gjest Athena Catalina Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Høres mer ut som hunden er redd/usikker. Den trenger å trene mer på sosialisering.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun er usikker/redd. Ikke aggressiv. Hun trenger å trene på at ting ikke er så skummelt, få mer selvtillit og slippe å forholde seg til fremmede hunder på tur. Anonymkode: 234a3...f17 Athena Catalina skrev (3 minutter siden): Høres mer ut som hunden er redd/usikker. Den trenger å trene mer på sosialisering. Har dere konkrete tips på hvordan hun kan trenes? for eksempel dette med fremmede folk på gata, hvordan skal vi lære henne at de ikke er farlige? og vi prøver å jobbe med hennes redsel for andre hunder, men igjen synes jeg dette er så vanskelig. Jeg føler ikke at jeg skjønner hundespråk i det hele tatt Anonymkode: 6b1c6...d87
Solstrålen. Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Sladretrening fungerer veldig bra på dette. Min hund bjeffer ikke lengre på folk eller andre hunder. 1 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har dere konkrete tips på hvordan hun kan trenes? for eksempel dette med fremmede folk på gata, hvordan skal vi lære henne at de ikke er farlige? og vi prøver å jobbe med hennes redsel for andre hunder, men igjen synes jeg dette er så vanskelig. Jeg føler ikke at jeg skjønner hundespråk i det hele tatt Anonymkode: 6b1c6...d87 Du bør utsette din hund for så mange positive opplevelser og med så mange forskjellige mennesker, steder og dyr som du kan. Du kan også meldere dere på kurs.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Hun knurrer og bjeffer fordi hun er usikker og redd. Når folk stirrer/bøyer seg ned/holder ut hånden, så er det skummelt fordi det legger et sosialt press på hunden. Det er mye tryggere å bli ignorert mens hun får lukte litt på personen. Dere bør ikke la folk få hilse på henne- det er INGEN grunn til at hun må forholde seg til totalt fremmede dere møter på gata. Det er lov å si "Beklager men hun liker ikke fremmede" når noen vil hilse. Når det kommer til det å trene på å passere folk og hunder, så er motbetining og sladretrening svaret. Les litt om det, og lad opp et markørord inne. Det gjør man ved å si markørordet (jeg bruker 'yes'), og gi godbit. Gjør det mange ganger, så vil hun kjapt forstå at yes betyr at "nå får jeg godbit!". Deretter kan du bruke markørordet når du trener motbetinging/sladretrening ute. Hold litt avstand til folk/hunder i starten. Det øyeblikket hunden ser på en trigger (menneske eller hund), så sier du YES og gir godbit. Deretter gjentar du det hver gang hun ser tilbake på triggeren til triggeren er borte/dere har gått forbi. Om hun ikke tar godbit/ikke hører deg, så er avstanden til triggere for liten og hun er alt for stressa. Da må man øke avstanden til triggere. Etterhvert vil hun automatisk se opp på deg når hun ser en trigger. Da kan du begynne å si yes og gi godbit akkurat når hun ser på deg. Når hun tilbyr kontakt med deg på denne måten (uten at du spør først), så kalles det frivillig kontakt. Alltid belønn frivillig kontakt med skryt og/eller godbit mens dere er på tur, uansett. Da forsterker du kontakten mellom dere, og hun vil begynne å tilby frivillig kontakt oftere og oftere, og da er det også lettere å få kontakt med henne i situasjoner hvor det er mye distrakajoner. Det er enkelt å bli frustrert når en hund utagerer, men husk at hun kun er redd og usikker, ikke aggressiv. Du kan også lese litt om selvtillitsbygging hos hunder. Anonymkode: 04d8f...bd0 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun knurrer og bjeffer fordi hun er usikker og redd. Når folk stirrer/bøyer seg ned/holder ut hånden, så er det skummelt fordi det legger et sosialt press på hunden. Det er mye tryggere å bli ignorert mens hun får lukte litt på personen. Dere bør ikke la folk få hilse på henne- det er INGEN grunn til at hun må forholde seg til totalt fremmede dere møter på gata. Det er lov å si "Beklager men hun liker ikke fremmede" når noen vil hilse. Når det kommer til det å trene på å passere folk og hunder, så er motbetining og sladretrening svaret. Les litt om det, og lad opp et markørord inne. Det gjør man ved å si markørordet (jeg bruker 'yes'), og gi godbit. Gjør det mange ganger, så vil hun kjapt forstå at yes betyr at "nå får jeg godbit!". Deretter kan du bruke markørordet når du trener motbetinging/sladretrening ute. Hold litt avstand til folk/hunder i starten. Det øyeblikket hunden ser på en trigger (menneske eller hund), så sier du YES og gir godbit. Deretter gjentar du det hver gang hun ser tilbake på triggeren til triggeren er borte/dere har gått forbi. Om hun ikke tar godbit/ikke hører deg, så er avstanden til triggere for liten og hun er alt for stressa. Da må man øke avstanden til triggere. Etterhvert vil hun automatisk se opp på deg når hun ser en trigger. Da kan du begynne å si yes og gi godbit akkurat når hun ser på deg. Når hun tilbyr kontakt med deg på denne måten (uten at du spør først), så kalles det frivillig kontakt. Alltid belønn frivillig kontakt med skryt og/eller godbit mens dere er på tur, uansett. Da forsterker du kontakten mellom dere, og hun vil begynne å tilby frivillig kontakt oftere og oftere, og da er det også lettere å få kontakt med henne i situasjoner hvor det er mye distrakajoner. Det er enkelt å bli frustrert når en hund utagerer, men husk at hun kun er redd og usikker, ikke aggressiv. Du kan også lese litt om selvtillitsbygging hos hunder. Anonymkode: 04d8f...bd0 Tusen takk!! Skal lese om det du tipset om. 🙏 Anonymkode: 6b1c6...d87
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Ser ned på hunde-eiere som ikke greier å avtrene gneldrebikjer. Viser bare at de ikke har satt seg inn i det å ha hund. Anonymkode: 4f6e4...da6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ser ned på hunde-eiere som ikke greier å avtrene gneldrebikjer. Viser bare at de ikke har satt seg inn i det å ha hund. Anonymkode: 4f6e4...da6 Ok. Anonymkode: 04d8f...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 Athena Catalina skrev (På 27.10.2022 den 19.55): Du bør utsette din hund for så mange positive opplevelser og med så mange forskjellige mennesker, steder og dyr som du kan. Du kan også meldere dere på kurs. Jeg er for så vidt enig i det du sier, men vil likevel spesifisere litt. For en redd/utrygg hund kan positive opplevelser med mange forskjellige mennesker, steder og dyr rett og slett være at alle disse ignorerer henne og vier henne minst mulig oppmerksomhet. Veldig mange tenker på sosialisering som så mange hunde- og menneskemøter som mulig, mitt inntrykk er at dette ofte skapere usikre hunder. Når hunden har god nok avstand til det den vanligvis er utrygg på, kan man begynne å bygge opp positive assosiasjoner. https://online.carinajosefine.no/blog/sladretrening Anonymkode: b32e5...c07 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ser ned på hunde-eiere som ikke greier å avtrene gneldrebikjer. Viser bare at de ikke har satt seg inn i det å ha hund. Anonymkode: 4f6e4...da6 Hmmm, for det er helt utenkelig for deg at hunder er forskjellige og at det ikke finnes én fasit som passer for alle? I vår familie har vi hatt hund siden før jeg ble født, og selv de av samme rase har vært ganske forskjellige individer med ulik personlighet. Anonymkode: 28837...109 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 19.21): Ser ned på hunde-eiere som ikke greier å avtrene gneldrebikjer. Viser bare at de ikke har satt seg inn i det å ha hund. Anonymkode: 4f6e4...da6 Her viser du bare hvor mangelfull kunnskap du har. Anonymkode: 29e2e...21b 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har en omplassert hund som kan ha en tendens til å blin provosert av andre hunder, spesielt om den andre hunden er litt ivrig. Har løst det med et regn av godbiter. Jeg er våken på tur og følger med på andre hunder, sakte men sikkert har jeg fått henne til å assosiere andre hunder med godbit, så nå ser hun på meg når hun ser en annen hund, også lokker jeg henne i en annen retning med godbiten. Anonymkode: 9cb7f...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #16 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg vil tippe hun er fryktaggressiv? Begynner hun å knurrer når hun er nær hunder/mennesker? Eller kan hun knurre på lengre avstand? Hun vil nok ha litt avstand. Knurrer er et advarsel. Jeg ville ikke latt fremmede hilse på. Anonymkode: 5b6ad...b65
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #17 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 20.16): Hun knurrer og bjeffer fordi hun er usikker og redd. Når folk stirrer/bøyer seg ned/holder ut hånden, så er det skummelt fordi det legger et sosialt press på hunden. Det er mye tryggere å bli ignorert mens hun får lukte litt på personen. Dere bør ikke la folk få hilse på henne- det er INGEN grunn til at hun må forholde seg til totalt fremmede dere møter på gata. Det er lov å si "Beklager men hun liker ikke fremmede" når noen vil hilse. Når det kommer til det å trene på å passere folk og hunder, så er motbetining og sladretrening svaret. Les litt om det, og lad opp et markørord inne. Det gjør man ved å si markørordet (jeg bruker 'yes'), og gi godbit. Gjør det mange ganger, så vil hun kjapt forstå at yes betyr at "nå får jeg godbit!". Deretter kan du bruke markørordet når du trener motbetinging/sladretrening ute. Hold litt avstand til folk/hunder i starten. Det øyeblikket hunden ser på en trigger (menneske eller hund), så sier du YES og gir godbit. Deretter gjentar du det hver gang hun ser tilbake på triggeren til triggeren er borte/dere har gått forbi. Om hun ikke tar godbit/ikke hører deg, så er avstanden til triggere for liten og hun er alt for stressa. Da må man øke avstanden til triggere. Etterhvert vil hun automatisk se opp på deg når hun ser en trigger. Da kan du begynne å si yes og gi godbit akkurat når hun ser på deg. Når hun tilbyr kontakt med deg på denne måten (uten at du spør først), så kalles det frivillig kontakt. Alltid belønn frivillig kontakt med skryt og/eller godbit mens dere er på tur, uansett. Da forsterker du kontakten mellom dere, og hun vil begynne å tilby frivillig kontakt oftere og oftere, og da er det også lettere å få kontakt med henne i situasjoner hvor det er mye distrakajoner. Det er enkelt å bli frustrert når en hund utagerer, men husk at hun kun er redd og usikker, ikke aggressiv. Du kan også lese litt om selvtillitsbygging hos hunder. Anonymkode: 04d8f...bd0 Dette!👏🏽 Og godbitene må være GODE, her er det hunden som bestemmer hva som er bra nok. Mange liker å bruke godbitbelte/vest/eller lommer for å unngå gris og søl i alle klær🤪 Anonymkode: 673b7...5fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå