Gå til innhold

Når man kjøper på ebay, moms?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kjøpt på ebay siden det ble moms på alle varer uansett pris. Hva er regelen nå. Hvis jeg kjøper denne varen for eksempel. Får jeg noe ekstragebyr nå, eller har ebay bakt det inn i prisen?

https://www.ebay.com/itm/204029818649?hash=item2f811ff719:g:3p4AAOSwzGJixkK5&amdata=enc%3AAQAHAAAAoFTZgTeM8FObt8ZN2xhGCEdS8uKHwSzuQQCoEr6qTU%2FB4I5i%2F9FNhs9ntgBjRvwLUfpAKpphEa%2BJe14LW4KA9FwzTyRA6XqRusFHhfMETWOX2QqXDO31FzkHYv9P%2Fot7E3PLRmrnVTy2tabdDNZtWGHvBBTuBBJUqYsTMVg%2BziwxP3eevJuEkxgXTdDjAXVduI1edxSCLsVQaYQ4Jl5wQ8c%3D|tkp%3ABk9SR8rQ2Z-DYQ

Anonymkode: 0a4a8...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke kjøpt på ebay siden det ble moms på alle varer uansett pris. Hva er regelen nå. Hvis jeg kjøper denne varen for eksempel. Får jeg noe ekstragebyr nå, eller har ebay bakt det inn i prisen?

https://www.ebay.com/itm/204029818649?hash=item2f811ff719:g:3p4AAOSwzGJixkK5&amdata=enc%3AAQAHAAAAoFTZgTeM8FObt8ZN2xhGCEdS8uKHwSzuQQCoEr6qTU%2FB4I5i%2F9FNhs9ntgBjRvwLUfpAKpphEa%2BJe14LW4KA9FwzTyRA6XqRusFHhfMETWOX2QqXDO31FzkHYv9P%2Fot7E3PLRmrnVTy2tabdDNZtWGHvBBTuBBJUqYsTMVg%2BziwxP3eevJuEkxgXTdDjAXVduI1edxSCLsVQaYQ4Jl5wQ8c%3D|tkp%3ABk9SR8rQ2Z-DYQ

eBay er registrert med VoeC-registreret. Du betaler moms når du betaler for varen. Det kommer ingenting i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (4 minutter siden):

eBay er registrert med VoeC-registreret. Du betaler moms når du betaler for varen. Det kommer ingenting i tillegg.

Så lenge selger husker å skrive VoeC-koden utenpå pakken, stemmer dette.

Anonymkode: 37a3f...df6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge selger husker å skrive VoeC-koden utenpå pakken, stemmer dette.

Har kun opplevd en gang at dette har feilet og da ordnet eBay opp med en gang. Er uansett greit å legge inn voec-nummer i adressefeltet også, så er man ekstra sikker 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (27 minutter siden):

Har kun opplevd en gang at dette har feilet og da ordnet eBay opp med en gang. Er uansett greit å legge inn voec-nummer i adressefeltet også, så er man ekstra sikker 😊

Jdz skrev (44 minutter siden):

Tusen takk for svar. Hvordan vet jeg om denne selgeren er voe-c registrert? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar. Hvordan vet jeg om denne selgeren er voe-c registrert? 

ts

Alt på ebay går via voec for det er ebay som tar seg av betalingen. Men totalprisen må være under 3000.-. Over 3000 så blir det vanlig fortolling

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske at om du legger noe i handlekurven, eller klikker buy now, står kostnad for mva og frakt på siden man kommer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 time siden):

Glimrende idé! Tusen takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 timer siden):

nå spør jeg sikkert dumt, men hva betyr det? At du, i mitt tilfelle,  søker på "nail glue voc number"?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nå spør jeg sikkert dumt, men hva betyr det? At du, i mitt tilfelle,  søker på "nail glue voc number"?

TS

VoeC-nummeret er et bummer et som forteller tollvesenet at butikken allerede har krevd inn moms fra kunden. EBay sitt voec-nummer tror jeg er 2024926, så på den andre adresselinjen har jeg rett og slett skrevet «VOEC 2024926». Har gjort det samme med AliExpress også, som rotet fælt med dette i begynnelsen og i motsetning til eBay ikke ryddet opp etter seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 minutt siden):

VoeC-nummeret er et bummer et som forteller tollvesenet at butikken allerede har krevd inn moms fra kunden. EBay sitt voec-nummer tror jeg er 2024926, så på den andre adresselinjen har jeg rett og slett skrevet «VOEC 2024926». Har gjort det samme med AliExpress også, som rotet fælt med dette i begynnelsen og i motsetning til eBay ikke ryddet opp etter seg.

Ah, takk! Du virker som du virkelig kan dette. 

er summen man betaler i moms det som her heter VAT? Altså 3,68 dollar? 

ts

11BD35FB-75D2-4C5C-939C-910AAD52F9C1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ah, takk! Du virker som du virkelig kan dette. 

er summen man betaler i moms det som her heter VAT? Altså 3,68 dollar? 

ts

11BD35FB-75D2-4C5C-939C-910AAD52F9C1.jpeg

Korrekt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAT = Value added tax
Det er hva vi kaller mva. i Norge :)

Jeg må bare hive meg på, jeg har tusenvis av ordre på ebay (handler mye småartikler til hobby som jeg lager ting med), og aldri fått problemer med VOEC/fortolling siden ordningen ble innført.

Anonymkode: 8cb1b...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Jdz said:

Har som nevnt ikke slitt med dette selv, men det tipset du kommer med her vet jeg mange benytter, særlig på mer "tvilsomme sider" (eller den dagen man brenner seg på en ebay-bestilling ;)).

Veldig godt tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg handler mye på ebay, aldri tenkt på å ta nr med i adresselinjen- det skal jeg gjøre fremover. de to gangene (og jeg handler mye) hvor de har krevd moms på posten har jeg bare sendt inn mail i forkant med screenshot av transaksjonen hvor det står at moms er betalt så har de tatt bort gebyret de mente de skulle ha.

Anonymkode: 3bae1...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har som nevnt ikke slitt med dette selv, men det tipset du kommer med her vet jeg mange benytter, særlig på mer "tvilsomme sider" (eller den dagen man brenner seg på en ebay-bestilling ;)).

Veldig godt tips!

Kan hende de er bedre på det nå. Handlet ikke noe på en halvlang tid fra ebay eller aliexpress eller lignende etter at det kom nye regler, men har kjøpt en del det siste året og har aldri hatt problemer med det. 

Anonymkode: ee761...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan hende de er bedre på det nå. Handlet ikke noe på en halvlang tid fra ebay eller aliexpress eller lignende etter at det kom nye regler, men har kjøpt en del det siste året og har aldri hatt problemer med det. 

Anonymkode: ee761...edd

Aliexpress er også med i voec.

Her kan du søke på alle utenlandske nettbutikker som er med her. Fra disse vil du betale mva ved utsjekk å få varen rett i postkassa så lenge det er under 3000.- 

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...