Gå til innhold

Fullt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dette er et komplisert tema for meg. Jeg og barnefar var sammen frem til barnet var 1,5 år. Jeg gikk fra han av åpenbare grunner, som var det beste for meg og barnet. Far er på (og har vært i flere år) et skikkelig ruskjør og det er mye psykiatri her. Det er ukritisk rusing hver eneste dag. Vi har i dag delt foreldreansvar. Barnevernet er selvfølgelig i bildet, men fordi han ikke har noe med barnet (eller meg) å gjøre lenger så er de lite i bildet. Jeg vet at det skal skrives et skjema for å «gi fra seg» foreldreansvaret, men hva pokker gjør man dersom far er totalt utilgjengelig, jeg vet også at dersom man hadde fått huka tak i han ville han nektet å skrive under. For at saken skal tas opp til retten har jeg forstått at det første, altså enighet skal prøves. 
barnet er i dag snart 3 år. 
HJELP

Anonymkode: 9813c...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får gå via advokat. Men det skal mye til for å fraskrive far foreldreansvaret om han ikke ønsker dette selv. 

Anonymkode: 0b9a2...6f2

Skrevet

Han mister nok ikke foreldreansvaret selv om han ruser seg og ikke har samvær med barnet. Foreldre som mister omsorgen for barna sine til barnevernet beholder også foreldreansvaret.

Anonymkode: afcf6...d4c

Skrevet

Her ble far fradømt foreldreansvar etter at han hadde vært voldelig mot barnet og ble dømt til 3 år i fengsel. 
Fra før hadde han sonet 2år for vold mot meg. Han mistet verken foreldreansvar eller samvær etter det. Dessverre. 

Anonymkode: c8d3b...7ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her ble far fradømt foreldreansvar etter at han hadde vært voldelig mot barnet og ble dømt til 3 år i fengsel. 
Fra før hadde han sonet 2år for vold mot meg. Han mistet verken foreldreansvar eller samvær etter det. Dessverre. 

Hva mener du? Han ble fradømt foreldreansvar etter vold, men mistet ikke foreldreansvar etter det?

TS, det er vanskelig å frata noen foreldreansvar. Rus og vold er ikke alltid nok desverre. Men høyt konfliktnivå er noe de legger vekt på. Hvis det er så høyt konfliktnivå at et hvert samarbeid med motpart går utover omsorgskompetansen for barnet.

Anonymkode: 2edc8...0bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hæ? Det ga ingen mening. Mister man først foreldreansvar får man det ikke bare automatisk tilbake etter fengsel. De fleste mister ikke foreldreansvaret i utgangspunktet selvom de havner i fengsel. Du mener omsorgen eller? Det er to veldig forskjellige ting. Jeg har full omsorg, men far deler foreldreansvaret. det betyr bare at jeg ikke kan flytte ut av landet uten hans samtykke, ang pass osv. man får pass om man går videre uansett, men vanskeligere prosess enn å bare få tillatelse fra før. Tror du har misforstått foreldreansvar og omsorg. 

Anonymkode: a545e...4f0

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? Han ble fradømt foreldreansvar etter vold, men mistet ikke foreldreansvar etter det?

TS, det er vanskelig å frata noen foreldreansvar. Rus og vold er ikke alltid nok desverre. Men høyt konfliktnivå er noe de legger vekt på. Hvis det er så høyt konfliktnivå at et hvert samarbeid med motpart går utover omsorgskompetansen for barnet.

Anonymkode: 2edc8...0bd

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Det ga ingen mening. Mister man først foreldreansvar får man det ikke bare automatisk tilbake etter fengsel. De fleste mister ikke foreldreansvaret i utgangspunktet selvom de havner i fengsel. Du mener omsorgen eller? Det er to veldig forskjellige ting. Jeg har full omsorg, men far deler foreldreansvaret. det betyr bare at jeg ikke kan flytte ut av landet uten hans samtykke, ang pass osv. man får pass om man går videre uansett, men vanskeligere prosess enn å bare få tillatelse fra før. Tror du har misforstått foreldreansvar og omsorg. 

Det er ganske tydelig at vedkommende sier at far ikke nmistet etter vold mot mor, men først etter vold mot barnet

Anonymkode: a9083...98e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ganske tydelig at vedkommende sier at far ikke nmistet etter vold mot mor, men først etter vold mot barnet

Ja, det er det som står. Her misbrukte far barnet seksuelt, men har fortsatt foreldrerett selv om han ikke har omsorgsrett. Men bra at faren i det tilfellet mistet både omsorgs- og foreldrerett. For det er noe dritt! Mitt barn syns det er grusomt at far har tilgang på blant annet helseopplysninger om henne, at han nektet henne å skifte etternavn og at det er umulig for henne å få eget bankkort. Pass har heldigvis aldri vært noe problem, for politet har i de tilfellene kontaktet far og bedt han skrive under. Jeg kan sikkert gå rettens vei for å få fullt foreldreansvar nå, og det er mulig jeg gjør det om en stund, men det er en tøff prosess det og. Og akkurat nå trenger barnet mitt at jeg er 100% til stede for henne.

Anonymkode: 0b9a2...6f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da beklager jeg. Misforstod hele innlegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 19.56):

Dette er altså så hull i hodet som man kan få det. Har selv vært borti at far er voldelig mot barn og beholder samvær. Med BV sin velsignelse. For å sitere saksbehandler: "Så lenge volden bare skjer av og til, så går det bra" 😱😱😱😱😱😱

Anonymkode: f4373...8dc

Skrevet

TS her. Vil legge til at det er snakk om overdoser nesten hver eneste dag. På nivå med de stereotypiske narkomane. Han har null evne til noe som helst omsorg, og ja en hver kontakt oss i mellom blir komfliktfylt. Nå er det lite jeg hører fra han fordi han er i en konstant rus av alle typer og doser og da åpenbart umulig å få tak i. Det kan gå mange uker mellom hver gang noen hører noe fra han til tross for at man møter på døra han, ringer han, sender meldinger.  Jeg er veldig klar over at det skal en del til, og at man må til retten dersom den ene parten ikke er enig i en evnt endring. MEN det jeg lurer på er fremgangsmåten. Jeg har ikke hatt mulighet til å prøve å snakke med han da det er totalt umulig å få tak i han og prate med et menneske som ikke en gang er i stand til å stå oppreist om sånne ting. 
Det som for meg er den viktigste grunnen til at jeg ønsker å stå alene med ansvaret er fordi jeg er livredd for at jeg plutselig står i en situasjon er mitt barn trenger medisinsk hjelp, og jeg trenger fars samtykke eller vurdering. Noe han IKKE er i stand til over hodet. 

Tar jeg direkte kontakt med advokat? Tar jeg kontakt med familievernkontoret? 

Anonymkode: 9813c...c4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...