Gå til innhold

Hente ut ny blå resept før tre måneder har gått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kanskje dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt medisin på resept før og det var vanskelig å finne konkret svar på nett, så jeg håper noen har erfaring med dette.

Jeg begynte nylig på ritalin og kjøpe for tre måneder; det er nok til at jeg kan ta 20mg om dagen, som jeg fikk beskjed om. Men jeg fikk også beskjed om å øke dosen etter to uker, så det blir 40mg om dagen. Men om jeg gjør det så går jeg jo tom før de tre månedene som jeg hentet ut til har gått. Så jeg lurer egentlig bare på om det betyr at jeg ikke kan hente ut mer selv om jeg går tom før tre måneder? Siden det er helt ny medisin som kroppen min skal bli vandt til så skal jeg liksom ikke skippe noen dager heller, så jeg ble litt bekymret av dette. 

Har noen andre vært borti det før?

(ps. har oppfølgningstime med psykiater om noen uker og skal spørre han om det samme, men ønsker likevel å høre om andre har vært borti dette)

Anonymkode: 975be...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du henter ut ny medisin når du er tom. Hvis apoteket sier nei må du ringe legen og be den rette opp resepten.

Anonymkode: 806b1...f46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen din ikke har skrevet at du skal øke til 40 mg, så vil du ikke få utlevert ny pakke. Da må du ta kontakt med legen og be hen om å endre resepten til 40 mg.

Normalt kan man hente ut de fleste medisiner et par-tre uker før det blir tomt.

Anonymkode: 77050...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henter når du er tom. Reagerer du, så sier du bare på apoteket at du holder på med opptrapping. 

Anonymkode: 5fb13...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått spørsmål når jeg henter ut ny medisin før tremånederen har gått. Det er jo eneste måten å få til å bygge opp et beredskapslager på.

Anonymkode: b3a5c...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tre-måneders-regel? Jeg går på flere medisiner som jeg får på blåresept, og har aldri opplevd noe som heter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henter ut flere om gangen tidvis. Når det nærmer seg slutten av året så henter jeg ut det som er igjen siden jeg har frikort og slipper å betale for det da. 

Anonymkode: ac873...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Teatrica said:

Hvilken tre-måneders-regel? Jeg går på flere medisiner som jeg får på blåresept, og har aldri opplevd noe som heter det...

Kanskje annerledes for Ritalin? Som selges som dop på gata..

Anonymkode: 8c0fe...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg henter ut flere om gangen tidvis. Når det nærmer seg slutten av året så henter jeg ut det som er igjen siden jeg har frikort og slipper å betale for det da. 

Anonymkode: ac873...b72

Det gjorde jeg i fjor med noe ADHD-medisin. Jeg fikk det med et nødskrik, hun på apoteket sa at de kan komme i trøbbel med HELFO for å levere ut medisin som egentlig ikke skulle vært levert ut før etter nyttår. 

Anonymkode: 3d481...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje annerledes for Ritalin? Som selges som dop på gata..

Anonymkode: 8c0fe...410

Du vet hvilke medisiner jeg går på?

Uansett, det er legens dosering som vil være avgjørende for hvor ofte man kan hente ut medisiner på en resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med legen og få endret doseringen på resepten. 
Jeg bruker også ritalin, både 20,30 og 40 mg. Får resept for et år om gangen, og ifølge doseringen på resepten så henter jeg en boks av hver i måneden.

Anonymkode: 1f41f...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Kanskje dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt medisin på resept før og det var vanskelig å finne konkret svar på nett, så jeg håper noen har erfaring med dette.

Jeg begynte nylig på ritalin og kjøpe for tre måneder; det er nok til at jeg kan ta 20mg om dagen, som jeg fikk beskjed om. Men jeg fikk også beskjed om å øke dosen etter to uker, så det blir 40mg om dagen. Men om jeg gjør det så går jeg jo tom før de tre månedene som jeg hentet ut til har gått. Så jeg lurer egentlig bare på om det betyr at jeg ikke kan hente ut mer selv om jeg går tom før tre måneder? Siden det er helt ny medisin som kroppen min skal bli vandt til så skal jeg liksom ikke skippe noen dager heller, så jeg ble litt bekymret av dette. 

Har noen andre vært borti det før?

(ps. har oppfølgningstime med psykiater om noen uker og skal spørre han om det samme, men ønsker likevel å høre om andre har vært borti dette)

Anonymkode: 975be...6a7

Forresten - sjekk hva det står på lappen som er satt på medisinen fra apoteket. Når jeg har begynt med medisiner som gradvis skal trappes opp, har det stått på denne lappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...