Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i første trimester og fant nylig ut at jeg er gravid. Har gått ned 7 kg siste månedene og har vært streng med kostholdet. Nå merker jeg at det sklir ut igjen, fordi jeg er sulten/kvalm 24/7. Så nå har jeg cravings på alt mulig og spiser for mye. Råd/tips? 

Anonymkode: f5644...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Til å gå opp i vekt?

Jeg ønsker ikke å crave så mye. Er livredd for å legge på meg fett og gå opp i vekt. Tips til å spise mindre første trimester. TS

Skrevet

Spis normalt, men ikke vær redd for vekta om du fråtser litt. Du skal jo opp i vekt når du er gravid.

Anonymkode: 6db2c...4e2

• Liker 2
Skrevet

Du skal jo opp i vekt, men du kan spise masse sunn, næringsrik mat slik at du føler deg bedre. Jeg var avhengig av kalde agurker og tomater som hjalp mot kvalmen. Drakk også mye smoothie med banan, eple og bringebær. Og gå mye tur. 

Resten går sin gang. 

Anonymkode: b4bac...31d

Skrevet

Prat med lege/jordmor om dette så fort som mulig. De kan svare deg. 

Anonymkode: 6d87c...831

Skrevet

IKKE nekt deg mat og gå sulten. Det er ikke bra for utviklingen til fosteret, pluss at du da ender opp med enormt søtsug og craver junk.

Det eneste riktige å gjøre er å spise sunn mat, og spis når du er sulten! Ikke la det gå for lenge mellom måltider, da gjør kroppen opprør og craver alt med mye kalorier.

Spis frukt, grønnsaker, nøtter, grovbrød, havregrøt, yoghurt, fisk og sjømat. Da får du i deg alle næringsstoffene du trenger til at fosteret skal utvikle seg optimalt ❤️

Jeg er i uke 25 nå og synes jeg har spist mye. Spist meg god og mett på sunn mat til alle måltider - for da craver jeg ikke hverken chips eller sjokolade. 

Likevel har jeg ikke lagt på meg noe annet enn på magen - den er fin og rund. Har gått opp 7 kilo, som er perfekt til nå. Er ikke redd for å gå opp mer enn jeg skal heller - alt for at den lille skal være frisk og rask. Hvis jeg ender opp med noen kilo for mye så kan jeg slanke meg etterpå (har hørt at amming hjelper på det).

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er i første trimester og fant nylig ut at jeg er gravid. Har gått ned 7 kg siste månedene og har vært streng med kostholdet. Nå merker jeg at det sklir ut igjen, fordi jeg er sulten/kvalm 24/7. Så nå har jeg cravings på alt mulig og spiser for mye. Råd/tips? 

Er du i det hele tatt klar for å gå gravid? Eller å bli mor? Man skal overhode ikke slanke seg når man er gravid. 

Anonymkode: 61fb8...4dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å crave så mye. Er livredd for å legge på meg fett og gå opp i vekt. Tips til å spise mindre første trimester. TS

Du burde ta abort. Det er MENINGEN at man skal opp i vekt under en graviditet. Og du kan eventuelt skade fosteret/barnet, hvis du velger å ikke innta næringen som fosteret trenger. 

Anonymkode: 61fb8...4dd

• Liker 1
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (25 minutter siden):

IKKE nekt deg mat og gå sulten. Det er ikke bra for utviklingen til fosteret, pluss at du da ender opp med enormt søtsug og craver junk.

Det eneste riktige å gjøre er å spise sunn mat, og spis når du er sulten! Ikke la det gå for lenge mellom måltider, da gjør kroppen opprør og craver alt med mye kalorier.

Spis frukt, grønnsaker, nøtter, grovbrød, havregrøt, yoghurt, fisk og sjømat. Da får du i deg alle næringsstoffene du trenger til at fosteret skal utvikle seg optimalt ❤️

Jeg er i uke 25 nå og synes jeg har spist mye. Spist meg god og mett på sunn mat til alle måltider - for da craver jeg ikke hverken chips eller sjokolade. 

Likevel har jeg ikke lagt på meg noe annet enn på magen - den er fin og rund. Har gått opp 7 kilo, som er perfekt til nå. Er ikke redd for å gå opp mer enn jeg skal heller - alt for at den lille skal være frisk og rask. Hvis jeg ender opp med noen kilo for mye så kan jeg slanke meg etterpå (har hørt at amming hjelper på det).

Opp 7 kg i uke 25 er jo mye. Du har ca 15 uker igjen. Du burde passe på.

Anonymkode: 0a7e9...957

• Liker 3
Skrevet

Du skal fokusere på å spise sunn og nok mat og godta at du kommer til å gå opp i vekt. Men mesteparten forsvinner etter fødsel da dette er mye fostervann, ekstra vann i kroppen, økt blodvolum, morkake og baby. Graviditet er unntakstilstand.

Anonymkode: 36792...525

Skrevet

Jeg forstår deg godt.

Spiste som en hest forrige svangerskap og la på meg 25 kg. Bare 10 av de var babykilo som forsvant av seg selv😳

Så denne gangen skal jeg være mer forsiktig, og prøve å ikke gå opp mer enn de 10-15 anbefalte kg. Har jobbet lenge å bli kvitt de forrige kgene så vil helst ikke gå gjennom det samme på nytt😅 

Anonymkode: 95405...d6b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke mye  jeg gikk opp ca 10 kg på samme tid og har bare gått opp 2 kg etter det. Like normalt å gå opp i rykk og napp som jevnt 

Anonymkode: c0dff...4e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du craver pga hormoner. Og kanskje pga feilernæring, da kroppen trenger mer vitaminer/mineraler osv. Candida kan også være en årsak. 

Du går ned igjen i vekt etter fødsel. 

Anonymkode: 93cd6...71d

Skrevet

Man legger på seg i et svangerskap, men man skal ikke fråtse og gå opp massevis av kilo. 

På ernæringsstudiet lærte vi at man ikke skal gjøre om så mye på kosten. I første trimester skal man spise det som tilsvarer et eple mer om dagen, i andre trimester ca. et eple og en brødskive med pålegg mer hver dag. 

Altså det er INGEN grunn til å bøtte nedpå med junk og greier, for å rase opp i vekt!

Anonymkode: 063c6...b14

Skrevet

Første svangerskap følte jeg at jeg ikke spiste mer enn normalt, men gikk opp 25 kg totalt. Alt forsvant overraskende fort uten innsats etter fødsel.

I dette svangerskapet spiser jeg som en hest, men har gått opp 1 kg på 25 uker. I starten var jeg kvalm hvis jeg rakk å kjenne på sult, og jeg var sulten hver andre time. Det ble mye kjeks mellom måltidene, men det har likevel ikke gjort utslag på vekta.

Det er med andre ord veldig individuelt med vekt, og så lenge du spiser sunt og variert så er det ingen fare å øke i vekt, du skal jo opp i vekt.

Du burde ta en prat med jordmor eller lege om bekymringene, slik at du får riktige råd og forhåpentligvis et mer avslappet forhold til vektøkning i graviditeten.

Anonymkode: 940d2...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke mye  jeg gikk opp ca 10 kg på samme tid og har bare gått opp 2 kg etter det. Like normalt å gå opp i rykk og napp som jevnt 

Anonymkode: c0dff...4e5

Mens jeg gikk ned i vekt i første trimester pga kvalmen, og hadde såvidt nådd igjen startvekt i uke 25. Ved termin var jeg likevel 12 kg opp, begge deler er like normalt. 

TS: Ikke bekymre deg så mye for vekten, bare fokuser på å spise sunt. Det gjorde du jo tydeligvis før graviditeten også. Jeg passet på å ikke ha masse usunne ting i hus, og heller ha frukt og bær tilgjengelig til enhver tid. Hadde også alltid en pose med nøtter og rosiner i vesken, i tilfelle blodtrykksfall eller plutselig craving på noe. Et annet triks jeg brukte hvis jeg merket at det var noe usunt jeg begynte å få dilla på, var at jeg ga mannen ansvar for å kjøpe det inn 😂 Sa til meg selv jeg ikke fikk lov å kjøpe selv, så hvis jeg skulle ha det måtte mannen kjøpe til meg — da gikk inntaket fort ned til 0. 

Anonymkode: 772ee...2af

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er virkelig ikke mye 

Anonymkode: 36792...525

• Liker 2
Skrevet

Ulvehunger er helt vanlig i 1.trimester, det går seg til. Svangeskapet er kortvarig og ikke tiden man skal stresse med vekt. Snakk med lege/jordmor om dette, ellers kan det bli slitsomt for deg både mentalt og fysisk.

Anonymkode: bc097...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man legger på seg i et svangerskap, men man skal ikke fråtse og gå opp massevis av kilo. 

På ernæringsstudiet lærte vi at man ikke skal gjøre om så mye på kosten. I første trimester skal man spise det som tilsvarer et eple mer om dagen, i andre trimester ca. et eple og en brødskive med pålegg mer hver dag. 

Altså det er INGEN grunn til å bøtte nedpå med junk og greier, for å rase opp i vekt!

Anonymkode: 063c6...b14

Det et absolutt ingen som har sagt at alternativet til å aktivt jobbe for å ikke gå opp i vekt er å fråtse liksom.......

Anonymkode: c7ed0...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...