Gå til innhold

Kommunikasjon og samhold i kollektivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre gode venner som flyttet i kollektiv sammen våren 22. Da vi flyttet inn, var vi to som lagde felles middag, ordnet felles innkjøp, diverse papirarbeid og skrudde sammen møbler. I tillegg gjorde vi små tjenester for hverandre som å tilby kaffe og godsaker/frukt. Den tredje personen vasker som avtalt (30min én gang i uka), og kan finne på å kjøpe inn felles dopapir/såpe, men bidrar overhode ikke med andre ting. Vedkommende takker samtidig hjertelig for tilbud om mat, kaffe og annet, men deler ikke tilbake. Verken i form av mat eller tjenester. Jeg kan ikke forvente at vedkommende lager mat til alle; det er ok. Jeg forventer heller ikke å bli vartet opp. Men vedkommende kan finne på å kommentere at ting må gjøres (som kjøp av hvitevarer/møbler), for så å ta null initiativ til å ordne det / bidra. Det er konsekvent andre som ender opp med å måtte gjøre alt, men mindre vi gir tydelig beskjed om at vi forventer "hjelp". I ett par tilfeller har jeg uttrykkelig sagt at jeg kan bidra med penger, men at jeg ikke har tid til å fikse det praktiske rundt det. Blir det da gjort - neei. Jeg er veldig overrasket over væremåten, da jeg ikke har opplevd lignende i andre kollektiv jeg har bodd i med venner. Er dette noe å ta opp med vedkommende, eller har jeg for høye forventninger? 

Anonymkode: 6b8d4...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 9d934...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...