Gå til innhold

Å flytte til et nytt sted - liten sorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi flyttet til et nytt sted for et halvt år siden. Fra et stort sted, til et litt mindre sted (men fremdeles relativt stort). Mange kjenner hverandre fra før, både blant barna og voksne. Barnet mitt går på barneskolen. Jeg vil ikke si at jeg angrer, men jeg kjenner likevel på følelsen av å være en slags fremmed her, og jeg merker at barnet mitt strever litt med å komme inn i varmen. Barnet mitt er sosialt og hadde mange lekekamerater der vi bodde, og jeg kjenner på en sårhet, og kanskje en slags dårlig samvittighet. Valget med å flytte var i hovedsak for barnets del (økonomi, roligere område etc), men likevel sitter jeg med denne litt ekle følelsen. 

Jeg tar mye initiativ og engasjerer meg i klassen, inviterer hjem etc. Folk er hyggelige, men jeg føler som sagt likevel på et slags utenforskap siden mange kjenner hverandre veldig godt. Vil dette gå seg til? For min del trenger jeg ikke så mye nettverk, jeg skal klare meg. Men jeg er redd for at barnet mitt føler mye på dette. Det kommer innimellom kommentaren som gjør at jeg forstår at barnet er oppmerksom på dette. Eksempel; «X kommer alltid løpende til Y og Z når de kommer til skolen. X gjør ikke det til meg». På aktiviteter ser jeg også at når barna skal være to-og-to så havner også min utenfor og er «alltid» den som må bli parret opp med feks treneren, eller en fra en annen skole etc som heller ikke kjenner noen. De som kjenner hverandre godt sørger for å stille seg sammen slik at de kommer på lag osv. Jeg tror ikke det er så veldig utspekulert altså, og mitt inntrykk er at barna er snille barn. Men likevel er dette vondt å se på. Og jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det ovenfor barnet mitt. De andre virker til å alltid ha én eller to som de er helt trygge på. Mitt barn har ingen slik. Ingen «bestevenn» som alltid er der. 

Uansett, andre med flytterfaringer? Vil det gå seg til? 

Anonymkode: 58507...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

😔

Skrevet

Tror det går seg til. Gi det mer tid.

Og det med at folk stiller seg to og ta, det kan du ta opp med treneren. Det er ikke ok, og egentlig litt som når barna selv fikk velge lag i gymtimen og noen alltid velges sist.

Skrevet

Det kan gå seg fint til. Som ung student med nytt fag/studie hvert år, forskjellige hybler osv alene i ny by, erfarte jeg at det tar et halvt år å få noen venner/omgangskrets, og et år å få nære venner/en virkelig venn. Det har vist seg slik i voksen alder også, på nye arbeidsplasser eller nye steder. Det tar litt tid. Sånn er det med barn også. 

Anonymkode: b5878...6a9

Skrevet
fru Alving skrev (10 timer siden):

Tror det går seg til. Gi det mer tid.

Og det med at folk stiller seg to og ta, det kan du ta opp med treneren. Det er ikke ok, og egentlig litt som når barna selv fikk velge lag i gymtimen og noen alltid velges sist.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan gå seg fint til. Som ung student med nytt fag/studie hvert år, forskjellige hybler osv alene i ny by, erfarte jeg at det tar et halvt år å få noen venner/omgangskrets, og et år å få nære venner/en virkelig venn. Det har vist seg slik i voksen alder også, på nye arbeidsplasser eller nye steder. Det tar litt tid. Sånn er det med barn også. 

Anonymkode: b5878...6a9

Takk som deler. Jeg håper dere har rett 💔

ts

Skrevet

Vi flyttet fra en mindre by, og en av grunnene er det du forteller om TS. Det er ikke godt å ha det sånn hverken for store eller små. Hvis dere velger å bli kan jeg gi deg et lite tips. Se dere om etter andre som er innflyttere, de er ofte mer åpen for nye bekjentskaper og venner. Det er vår erfaring hvertfall. Dessverre flyttet flere av de vi ble kjent med, og vi ble igjen med mye klikker blant foreldre. Så dette ble dessverre én av grunnene til at vi flyttet. 

Anonymkode: 74a80...a32

Skrevet

Flyttet når jeg var nesten 9 år. Det tok lang tid før jeg følte meg som de andre. Husker ikke helt, men minst 2 år tror jeg. Var ikke bra for meg å flytte. Savnet vennene mine veldig. Alltid følt at identiteten min ble endret på en måte, at noe ble feil pga den flyttingen. 

Anonymkode: 5c666...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...