Gå til innhold

Hvorfor sover jeg «lettere» nå? Våkner av ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri slitt med søvnen. Selv med spedbarn og småbarn, så sov jeg godt mellom hver oppvåkning. Minste er 4 år og kommer fortsatt over enkelte netter. Jeg våkner allerede når minste står ut av sengen og går mot døren inne på rommet sitt, og jeg blir lys våken og får ikke sove igjen. Ligger gjerne 1-2 timer våken før jeg får sovne. 
Om jeg har mulighet (jobber turnus) til å hente inn noe søvn på dagtid, så sovner jeg raskt, men våkner opp av den minste lyd (en bil, hagearbeid, osv). Det har ikke hendt før. Har kunnet sove opp mot 2-3 timer på dagtid og sovet tungt. Nå våkner jeg lett etter maks 10-20 min. Men når jeg har sovet bare 4-5 timer, så hadde jeg trengt 1-2 timer søvn før kveldsvakt. 

Hva kan dette skyldes? Drikker en kopp kaffe tidlig på dagen, men ikke om jeg skal sove på dagtid. Spiser ikke siste timene før leggetid. Tar ingen medisiner for noe. Kvinne 35 år.

Anonymkode: f522d...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen sover annerledes i overgangen mellom årstidene. Kan være det?

Stress er også utløsende, går du å tenker på noe spesielt om dagen. Noe du ikke kan fikse? 

Anonymkode: e877d...cb1

• Liker 1
Skrevet

Søvnen endrer seg hele livet og man kan bli mer sensitiv både for lyder og koffein ettersom man blir eldre.

Anonymkode: 9d36d...44e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 

Er ikke godt å si hva det er. Men det er likt hver natt. Håper det er kortvarig,  men tror innerst inne at det ikke er det. Ts

Anonymkode: f522d...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...