Gå til innhold

Hva jobber du med? Hva gjør du til daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig kjedelig spørsmål, vi mennesker skal jo alltid måle hverandre. Dømmer hverandre etter jobb og utdannelse.

Tenk så mye annet du kan spørre et menneske om, som er litt mer interessant.

9sp84ahgd8w91.jpg

Anonymkode: 4ae26...209

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Veldig kjedelig spørsmål, vi mennesker skal jo alltid måle hverandre. Dømmer hverandre etter jobb og utdannelse.

Tenk så mye annet du kan spørre et menneske om, som er litt mer interessant.

9sp84ahgd8w91.jpg

Anonymkode: 4ae26...209

Ja, man kan spørre om så mye annet. Samtidig tilbringer de fleste(?) svært mange av våkentimene sine på jobb, kanskje omtrent halvparten av alle våkentimene. Av alle steder jeg er i løpet av et hverdagsdøgn, så er senga og jobben på topp.

Jobben til en person kan kanskje si noe om personen og dens interesser eller verdier, og det kan hjelpe oss med å sortere verden.

Jeg dømmer ikke andre på bakgrunn av yrke eller utdannelse.

Skrevet

Jeg har en jobb som tar lang tid å forklare/beskrive. Det orker jeg ikke, så jeg har et par «go to» svar når noen spør.

Jeg driter i hva andre tenker om min jobb da.

Anonymkode: 3e93d...6e8

Skrevet

Frivillig hjemmeværende, så dere får dømme meg så mye dere vil. Jeg er ikke ufør, men frisk som en fisk. 

Samboer har en godt betalt jobb, så det er ikke nødvendig at jeg jobber.

Kjeder meg ikke, for jeg holder orden på hus, hjem og hage.

• Liker 2
Skrevet

Jobber med flyktninger. Arbeidsoppgavene er svært varierte. Kan være alt fra samtaler om traumer til papirarbeid. 

Anonymkode: c9424...cbe

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg dømmer ikke andres yrkesvalg eller utdanning. 

Selv  jobber jeg på sykehjem, og sikkert de som ser ned på meg av den grunn, men det driter jeg i. 

Skrevet

Jeg syns at for det meste så har folk veldig interessante jobber. Det kan gi inspirasjon, fordi jeg er 40 og har ikke helt funnet min greie ennå. Jeg spør også andre om hva de gjør for å prøve å bygge en relasjon eller finne felles interesser, erfaringer osv. å ha noe å snakke om. Hater når folk svarer kort. Da faller interessen fort fordi da er vi ikke på samme bølgelengde. Typ «jeg er ingeniør». Det sier typ ikke noe i det hele tatt om hva de driver med. Jeg ser aldri ned på noen, eller ikke gir respekt, kanskje fordi jeg selv ikke har fått til noe særlig i livet 😂 jeg mener uansett om du jobber på kiwi eller som lege så får du like mye respekt fra meg. Hva du jobber med har ikke noe å si for hvor mye respekt jeg skal gi deg. Det viktige er hvordan du behandler andre mennesker. 

Anonymkode: bd553...d77

• Liker 2
Skrevet

Jeg er journalist i lokalavisa. Kan trygt bruke klisjeen om at ingen dag er lik. 

Anonymkode: a3fdd...955

Skrevet

Daglig leder

Anonymkode: 58d54...322

Skrevet

Jeg synes virkelig ikke at det å være interessert i andres jobb har noe med å dømme dem å gjøre! Jeg er alltid nysgjerrig på hva andre gjør, fordi det jo sier noe om hva de (kanskje) er opptatt av og jeg blir alltid veldig nysgjerrig og har lyst til å høre mere om de aspektene ved jobben deres jeg lurer på. For meg virker det som en ganske negativ tilgang til mennesker å tro at det handler om å måle andre. 

Anonymkode: e05c1...502

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mer på det som en måte å finne felles interesser eller temaer man kan snakke om. 
Selv om en person har en helt annen jobb enn meg, så kan vi ha gode samtaler om vi bare klarer å finne noe vi har til felles, og jeg har vel aldri sett ned på noen for valg av yrke. Det er derimot veldig spennende å høre hvorfor akkurat det yrket ble valgt.

Skrevet

Dytt

Anonymkode: 77cc1...1ab

Skrevet
Athena Catalina skrev (8 timer siden):

Jeg dømmer ikke andres yrkesvalg eller utdanning. 

Selv  jobber jeg på sykehjem, og sikkert de som ser ned på meg av den grunn, men det driter jeg i. 

Jeg ser opp til deg! Verdens viktigste jobb ❤️

Anonymkode: ee7c6...86d

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og blir sikkert sett ned på av mange. 
Men tenker folk spør hverandre om yrke for å ha noe å snakke om, ikke fordi yrket betyr så mye egentlig. 

Anonymkode: 395d0...4cc

Skrevet

Jeg dømmer ingen eller ser ned på de på bakgrunn av hvilken jobb de har. Men det er en inngangsport til å finne felles interesser, verdier, kunnskap eller nettverk som man kan snakke om. Jobben er en ekstremt stor del av mitt liv, og det jeg jobber med speiler mine interesser og det jeg brenner for. Det er dermed, for min del, et godt utgangspunkt for en samtale som jeg finner interessant. Så skal det sies at jeg jobber innenfor samfunnsutvikling, og finner derfor interessante aspekter ved jobben til både en hjelpepleier, lærer, bilmekaniker, teknolog eller vasker. Og er man ufør eller hjemmeværende så gir jo det svaret uansett et rom for å videre snakke om hva  personen interesserer seg for eller bruker tiden sin på. Alle har en rolle i samfunnet, og spørsmålet «hva jobber du med?» er kun et utgangspunkt for å finne samtaletemaer som begge to har interesse av. 

Anonymkode: 6800c...486

Skrevet

Jeg hater å snakke om jobb, men skjønner at folk spør om det. 

Skrevet

De fleste velger utdanning og jobb utfra egne interesser og evner. Hva man da velger å utdanne seg/jobbe som, sier altså en god del om deg som person, for de aller fleste. 

Og siden det tar så stor del av livet til de fleste av oss, er det også en helt naturlig ting å spørre om. 

Jeg skjønner ikke helt hva som er så fælt med det, og kommer til å fortsette å spørre folk om dette ;) Jeg har heller ikke noe imot å bli spurt om det selv. 

Anonymkode: 21aed...a03

• Liker 1
Skrevet

Altså, man kan snakke om omgivelsene og været, men man blir ikke så godt kjent. Hva skal man begynne med for å bli kjent? Jeg synes det er naturlig å starte bredt og snevre inn etter hvert. Hva folk bruker mest tid på i våken tilstand er gjerne jobb, og da er det et helt naturlig sted å begynne for meg. Dessuten synes jeg det er spennende å høre hvordan det er å jobbe med noe annet enn jeg gjør. Om de gir inntrykk av at jobben ikke interesserer dem så mye kan jeg prøve å finne ut av andre interesser. Det er lettest å prate med folk hvis jeg vet hva som interesserer dem. Hvilket parti de stemmer på eller religion de tror på pleier jeg å vente litt med.

Anonymkode: 502b7...2da

Skrevet
On 10/27/2022 at 7:16 AM, Snuppe said:

Frivillig hjemmeværende, så dere får dømme meg så mye dere vil. Jeg er ikke ufør, men frisk som en fisk. 

Samboer har en godt betalt jobb, så det er ikke nødvendig at jeg jobber.

Kjeder meg ikke, for jeg holder orden på hus, hjem og hage.

Jeg vil også bli frivillig hjemmeværende. Håper på en kjæreste som tillater det og som har en godt betalt jobb. For min del så lever du drømmelivet. 

Hilsen mann

Anonymkode: 8fd25...603

• Hjerte 1
Skrevet

Jobber i team med fullstendig pleietrengende sterkt psykisk og fysisk utvikligshemmede voksne menn.  Er primærkontakt og koordinator for en av de.   Føler jeg får respekt men samtidig er det veldig mange som ikke kan tenke seg å jobbe med det. 

Anonymkode: a7a43...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...