AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Som kan brukes isteden for ullbodyer? Jeg finner ikke... Anonymkode: ce948...59b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 https://www.swixsport.com/no/klar/barn/superundertoy/racex-bodyw-baby-body-89e35faa/?gclid=CjwKCAjw2OiaBhBSEiwAh2ZSPxqlQ08_7GmznjQmaekZxg_fz-8oQxbF6BJXG69xIM77PXYKnLCZaxoCUJwQAvD_BwE Anonymkode: 5661d...c0c
Møysa Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror Swix hadde noen gjennom libero-poeng i 2017.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Hva er poenget med bodyer i plastikk, når vi har ull? Anonymkode: b89c9...c3b 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er poenget med bodyer i plastikk, når vi har ull? Anonymkode: b89c9...c3b Du vet at ikke alle tåler ull, sant? Anonymkode: ce948...59b 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at ikke alle tåler ull, sant? Anonymkode: ce948...59b Og at ull blir for varmt for enkelte? Eller i noen situasjoner? Anonymkode: ce948...59b 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og at ull blir for varmt for enkelte? Eller i noen situasjoner? Anonymkode: ce948...59b Ull blir ikke for varmt hvis det ikke er lag på lag. Her er det ikke snakk om hjemmestrikket, men ullbody i merionull som ikke irriterer huden. Det er mulig jeg omgir meg med mutanter, men jeg har faktisk til gode å oppleve en baby som ikke tåler ull. Derimot har jeg litt problemer med å skjønne at det er lurt å tapetsere babyer med mikroplast. Anonymkode: b89c9...c3b 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ull blir ikke for varmt hvis det ikke er lag på lag. Her er det ikke snakk om hjemmestrikket, men ullbody i merionull som ikke irriterer huden. Det er mulig jeg omgir meg med mutanter, men jeg har faktisk til gode å oppleve en baby som ikke tåler ull. Derimot har jeg litt problemer med å skjønne at det er lurt å tapetsere babyer med mikroplast. Anonymkode: b89c9...c3b https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/eksem/ull-gull-eller-tull/ Anonymkode: d2fe1...ba3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Fun facts for nerds: Jo, høyere mikron det er i ulla, jo mer klør det. Merino ull har ca 16 mikron, som klør veldig lite. Norsk ull ligger på 27, og klør ganske mye. Ville testet merinoull/alpakka ull først, og se om huden tåler det. Om det reageres på ull med utslett og slikt, er det tilsetningstoffet lanolin i garnprosessen som det reageres på, ikke selve ullen. Det finnes garn uten disse tilsetningsstoffene til plagg, dog hvor godt opplyst det er vet jeg ikke. Håper det var til hjelp om du ikke finner noen andre alternativer. Syntetisk superundertøy puster mindre og kroppen får ikke ventilert varmen på en veldig god måte her. Så det er på mange måter varmere å ha tett innpå kroppen, og ofte for tett for huden. Og gir ofte mer varmeutslett enn ull ville gjort, som har en pusteegenskap. Hvis syntetisk stoff blir vått, som ved svette, kjennes det iskaldt ut mot kroppen. Men ull derimot, reagerer på vann og holder varmen. Anonymkode: a6e9e...850 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Vi kjørte bambus eller bomull, da barnet klør av alt (også mange typer merinoull). Kan bruke Reflex etc etter mye testing og feiling. Anonymkode: 26d99...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Og at ull blir for varmt for enkelte? Eller i noen situasjoner? Anonymkode: ce948...59b Man vil klø noe helt forferdelig og får utslett på kroppen når en er allergisk for ull. Opplever det samme selv Anonymkode: 6faa0...e38
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om det reageres på ull med utslett og slikt, er det tilsetningstoffet lanolin i garnprosessen som det reageres på, ikke selve ullen. Det finnes garn uten disse tilsetningsstoffene til plagg, dog hvor godt opplyst det er vet jeg ikke. Nei, allergi mot lanolin er noe annet enn at man ikke tåler ull. Ref. lenke lenger opp. Anonymkode: 22ed2...08d 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ull blir ikke for varmt hvis det ikke er lag på lag. Her er det ikke snakk om hjemmestrikket, men ullbody i merionull som ikke irriterer huden. Det er mulig jeg omgir meg med mutanter, men jeg har faktisk til gode å oppleve en baby som ikke tåler ull. Derimot har jeg litt problemer med å skjønne at det er lurt å tapetsere babyer med mikroplast. Anonymkode: b89c9...c3b Jeg sitter igjen med en rekke spørsmål til innlegget ditt: Hvorfor tror du alle er like kalde som deg og dine barn? Det går fint an å bli for varm av ett lag tynn ull. Er du klar over at man også kan reagere på merinoull? Hvordan er det relevant for oss som har barn som ikke tåler ull at du ikke har opplevd en baby som ikke tåler ull? Og hvorfor skulle barna rundt deg som tåler ull være mutanter? Anonymkode: 22ed2...08d 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, allergi mot lanolin er noe annet enn at man ikke tåler ull. Ref. lenke lenger opp. Anonymkode: 22ed2...08d Er der mange misforstår. Allergisk reaksjon= lanolin, er det annen type reaksjon som at det klør, er på grunn av fiberet i ullen har kroker på seg som hekter seg på huden og da irriterer huden. Men fortsatt ingen allergisk reaksjon. Mikron avgjør hvor mye dette klør eller ikke. Anonymkode: a6e9e...850
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er der mange misforstår. Allergisk reaksjon= lanolin, er det annen type reaksjon som at det klør, er på grunn av fiberet i ullen har kroker på seg som hekter seg på huden og da irriterer huden. Men fortsatt ingen allergisk reaksjon. Mikron avgjør hvor mye dette klør eller ikke. Anonymkode: a6e9e...850 Og når disse krokene skraper i huden på noen med sensitiv hud, så kan det starte et eksemutbrudd. Pluss at ull trekker fuktighet ut av huden, noe som også bidrar til eksemutbrudd på allerede tørr og sensitiv hud. Poenget er at man kan godt ikke tåle ull og få eksem av ull, helt uten å være allergisk - fordi huden er for sensitiv for ullens uttørkende og raspende egenskaper. Anonymkode: 22ed2...08d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Og når disse krokene skraper i huden på noen med sensitiv hud, så kan det starte et eksemutbrudd. Pluss at ull trekker fuktighet ut av huden, noe som også bidrar til eksemutbrudd på allerede tørr og sensitiv hud. Poenget er at man kan godt ikke tåle ull og få eksem av ull, helt uten å være allergisk - fordi huden er for sensitiv for ullens uttørkende og raspende egenskaper. Anonymkode: 22ed2...08d Jeg snakker om allergi. Ja, noen har mer sensitiv hud enn andre. Fortsatt ikke allergi. Anonymkode: a6e9e...850
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg snakker om allergi. Ja, noen har mer sensitiv hud enn andre. Fortsatt ikke allergi. Anonymkode: a6e9e...850 Og flere av oss andre snakker ikke om allergi, men det å ikke tåle ull. Det er ikke bare allergi som gir utslett av å bruke ull, som du sier i innlegg #10. Man kan fint ikke tåle ull og få utslett av ull helt uten å være allergisk mot lanolin. Mange med atopisk hud eller annen sensitiv hud vil få eksem av ull pga. uttørking og skraping, da dette er to velkjente faktorer som utløser eksem hos atopikere. Allergi mot lanolin har ingenting med den eksemreaksjonen å gjøre. Med andre ord: det fins to ulike grunner til å folk kan få eksem av å gå med ull. Den ene er lanolinallergi, og er ganske sjelden, den andre er sensitiv/atopisk hud som ikke tåler påkjenningen fra ull. Anonymkode: 22ed2...08d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og flere av oss andre snakker ikke om allergi, men det å ikke tåle ull. Det er ikke bare allergi som gir utslett av å bruke ull, som du sier i innlegg #10. Man kan fint ikke tåle ull og få utslett av ull helt uten å være allergisk mot lanolin. Mange med atopisk hud eller annen sensitiv hud vil få eksem av ull pga. uttørking og skraping, da dette er to velkjente faktorer som utløser eksem hos atopikere. Allergi mot lanolin har ingenting med den eksemreaksjonen å gjøre. Med andre ord: det fins to ulike grunner til å folk kan få eksem av å gå med ull. Den ene er lanolinallergi, og er ganske sjelden, den andre er sensitiv/atopisk hud som ikke tåler påkjenningen fra ull. Anonymkode: 22ed2...08d Aldri sagt at det kun er allergi som gir utslett. Bare at veldig mange tar feil av at de tror de er allergiske mot ull. Du flisspikker greit her. Det finnes ullblandinger som er skånsom for de med sensitiv hud. Du virker hysterisk. Anonymkode: a6e9e...850
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aldri sagt at det kun er allergi som gir utslett. Bare at veldig mange tar feil av at de tror de er allergiske mot ull. Du flisspikker greit her. Det finnes ullblandinger som er skånsom for de med sensitiv hud. Du virker hysterisk. Anonymkode: a6e9e...850 Jasså, jeg er hysterisk fordi jeg påpeker at du tar feil i dette utsagnet: AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om det reageres på ull med utslett og slikt, er det tilsetningstoffet lanolin i garnprosessen som det reageres på, ikke selve ullen. Mhm. Ta herketeknikkene dine et annet sted😁 Anonymkode: 22ed2...08d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå