Gå til innhold

Når kjøper man boligen? ved innvigelse av lån eller ved overtakelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg hadde vunnet en budrunde nå og fått innvilget boliglån, men overtakelsen ikke var før i januar/februar neste år. Vil jeg da ha kjøpt boligen i 2022 eller 2023? Sånn ifht skattemelding osv.

Anonymkode: 372fe...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har kjøpt boligen når budet ditt blir godkjent. Bud er bindende for kjøpet. Men avtalen innebærer altså en utsatt overtakelse. Man skriver som  regel kontrakt en ukes tid etter budrunden, ikke mer enn det.

Anonymkode: 22337...05c

Skrevet

Du blir ikke eier av leiligheten før ved overtakelse. Det er da pengene blir overført også. Det er når du blir eier av boligen som er viktig for skatten, ikke når du faktisk har inngått kjøpsavtale. 

Anonymkode: 13c70...26f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har kjøpt boligen når budet ditt blir godkjent. Bud er bindende for kjøpet. Men avtalen innebærer altså en utsatt overtakelse. Man skriver som  regel kontrakt en ukes tid etter budrunden, ikke mer enn det.

Anonymkode: 22337...05c

Ja, men jeg blir ikke "boligeier" før overtakelse? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blir ikke eier av leiligheten før ved overtakelse. Det er da pengene blir overført også. Det er når du blir eier av boligen som er viktig for skatten, ikke når du faktisk har inngått kjøpsavtale. 

Anonymkode: 13c70...26f

Takk!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men jeg blir ikke "boligeier" før overtakelse? 

Stemmer. Vi kjøpte bolig i august, men overtok ikke før januar og var ikke skattemessig eier før sistnevnte 

Anonymkode: 090f9...9a3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...