Gå til innhold

Samboer med avhengighet, hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gjennom 5 år har siden før jeg møtte han pådratt seg stor gjeld (flere hundre tusen) ved å spille. Han har lovet meg og flere i familien å ikke gjøre dette mer, og har holdt seg borte fra dette i nesten ett år. Dette er selvfølgelig viktig for meg mtp økonomi og sparing, og føler han ødelegger fremtiden vår om han spiller bort penger. 

Sist helg kom han å fortalte at han hadde spilt, og vunnet. Virket som han var mer glad for å fortelle at han har vunnet enn at han har spilt. Beløpet han spilte for var ikke mye, men prinsippet mitt er at han likevel har gjort det etter å ha sagt han har stengt alt av spillekonto. Han sier han skal sette pengene på sparing, men jeg ser for meg at han vil spille mer siden han har så mye penger nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre, og er blitt helt negativ til fremtiden sammen da han tydeligvis ikke klarer å holde seg unna. Han kunne også brukt pengene på å betale ned gjeld, men det gjør han ikke. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 986f1...422

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slå opp

Anonymkode: a4ac6...9ba

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke ha felles økonomi. Egentlig ville jeg ikke vært samboer lenger heller. Har dere barn sammen?

Anonymkode: da6d7...fb2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med over, ikke felles økonomi og absolutt ingen felles økonomiske forpliktelser. Ikke kjøpe noe sammen, ikke få barn sammen. Håper for din del du ikke eier hus eller har barn sammen med ham, akkurat det vil kunne gi deg store problemer. For ja, det er en stor fare for at han faller tilbake til spillingen.

Jeg er sammen med en fyr som er økonomisk ufornuftig, ingen spilling, bare tjener ustabilt, bruker mer enn han har etc. vi bor ikke sammen og har ikke barn sammen, og det går fint med oss. Men det hadde ikke funka om vi hadde barn og/eller bodde sammen, tror jeg.

Ikke håp på at han forandrer seg, ta det heller som en positiv overraskelse om det faktisk skjer.

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye vant han, i forhold til gjeld? Kan han bli gjeldsfri?

Skrevet

Hvis han spiller på nett så er vel systemene slik at de lar en spiller vinne hvis han har vært borte lenge for å huke han inn igjen. Jeg kommer ikke på hvor jeg leste dette, jeg tror det var en tidligere medarbeider i et av selskapene som uttalte seg.

Uansett, du har min fulle sympati, det har egentlig han også, spilleavhengighet er noe dritt. Jeg tror bare du må avgjøre om du skal la denne elendigheten gå utover deg eller om du skal begynne å beskytte deg selv med å bli særboer.

Skrevet

Jeg har ingen illusjoner her, da jeg jobber med spill, og daglig overhører spilleavhengige som forteller grove løgner til sine nære og kjære. Han har selvsagt spilt bak din rygg lenge, kanskje hele dette året. Og den eneste grunnen til at han forteller deg om det denne gangen er fordi han vant, og tror han kan slippe unna med det. For meg hadde dette vært kroken på døra, han har ikke kontroll, spillingen vil eskalere, og en del av den eskalerende adferden vil være å stjele og svindle til seg penger fra feks partner. Hvis du skal fortsette forholdet kan du ikke ha kontanter eller kredittkort liggende, ikke la han se noen passord, og lås ned alt av bankID og personinfo. Dump han, eller kjøp deg en liten safe. 

Anonymkode: 74c03...f60

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (3 timer siden):

Hvor mye vant han, i forhold til gjeld? Kan han bli gjeldsfri?

Ikke i nærheten av nok til å betale gjelden, men det kunne vært en begynnelse. Han kan bli gjeldsfri ved å betale en stor sum i måneden 

Skrevet

Takk for svar til alle. Jeg og tror han har spilt flere ganger men forteller det nå fordi  han vant mye penger og derfor vet at jeg ville funnet ut av det, da han normalt aldri har penger igjen i slutten av måneden. Kjenner meg skikkelig lei meg og irritert, for har prøvd å være så støttende, positiv, snill og forståelsesfull. Forstår jo ut ifra hva jeg leser at det er en sykdom, men jeg klarer ikke la være å bli sint selv om det ikke hjelper. 

I tillegg er han egoistisk, jeg må ofte legge ut for ting til huset for han ikke har penger og når jeg arvet en stor sum penger tok jeg han ut for å spise og kjøpte klær til han men han gjør ingenting for meg tilbake. Har flere ganger måtte utsette egne regninger for han skal låne penger. Vi har heldigvis ikke felles økonomi. Han mener at jeg bør være glad for han forteller meg det og slutte å være sur men det er jo ikke så veldig enkelt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min samboer gjennom 5 år har siden før jeg møtte han pådratt seg stor gjeld (flere hundre tusen) ved å spille. Han har lovet meg og flere i familien å ikke gjøre dette mer, og har holdt seg borte fra dette i nesten ett år. Dette er selvfølgelig viktig for meg mtp økonomi og sparing, og føler han ødelegger fremtiden vår om han spiller bort penger. 

Sist helg kom han å fortalte at han hadde spilt, og vunnet. Virket som han var mer glad for å fortelle at han har vunnet enn at han har spilt. Beløpet han spilte for var ikke mye, men prinsippet mitt er at han likevel har gjort det etter å ha sagt han har stengt alt av spillekonto. Han sier han skal sette pengene på sparing, men jeg ser for meg at han vil spille mer siden han har så mye penger nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre, og er blitt helt negativ til fremtiden sammen da han tydeligvis ikke klarer å holde seg unna. Han kunne også brukt pengene på å betale ned gjeld, men det gjør han ikke. Hva burde jeg gjøre? 

Uff, dette er vanskelig. Han har nok spilt endel i smug før han vant. Har du full kontroll på økonomien? Spillavhengighet er forferdelig og kan gjøre at den avhengige tar opp lån på felles hus eller i eget eller ditt navn, låner penger av venner og bekjente. Her er fallhøyden stor. Skjønner at du blir usikker på fremtiden. Hva om han begynner å spille hver gang han har det vanskelig? Hva om dere da har barn?

Skrevet

En forutsetning burde være at han begynner behandling på blåkors og at du tar hele den økonomiske styringen. Innpass i alle brev, dokumenter, lønnsslipp. 

Anonymkode: 54eb7...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar til alle. Jeg og tror han har spilt flere ganger men forteller det nå fordi  han vant mye penger og derfor vet at jeg ville funnet ut av det, da han normalt aldri har penger igjen i slutten av måneden. Kjenner meg skikkelig lei meg og irritert, for har prøvd å være så støttende, positiv, snill og forståelsesfull. Forstår jo ut ifra hva jeg leser at det er en sykdom, men jeg klarer ikke la være å bli sint selv om det ikke hjelper. 

I tillegg er han egoistisk, jeg må ofte legge ut for ting til huset for han ikke har penger og når jeg arvet en stor sum penger tok jeg han ut for å spise og kjøpte klær til han men han gjør ingenting for meg tilbake. Har flere ganger måtte utsette egne regninger for han skal låne penger. Vi har heldigvis ikke felles økonomi. Han mener at jeg bør være glad for han forteller meg det og slutte å være sur men det er jo ikke så veldig enkelt. 

Beklager, dette har ingen god fremtid. Bedre å gå nå enn senere. Han har tydeligvis ikke sluttet med å spille, og virker heller ikke motivert for det. 

Har to venninner som har vært gift med tilsvarende, og de har fått liv og økonomi ødelagt fullstendig. 

Anonymkode: 1ec1e...932

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som om du har vært med å finansiere spillingen siden du hjelper han når han er tom for penger. 

Og nei, du skal ikke bare være glad for at han forteller deg det. Det blir som å få vite at du lever risikofyllt men at du ikke er herre over situasjonen nok til å få gjort noe med den,  og får beskjed om å føle deg takknemlig for dette.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Innse at det er en sykdom som han trenger behandling for, på lik linje med alkoholisme/narkotikaavhengighet/ nettavhengighet..

Han får dopaminrush når han spiller. 

Anonymkode: 396ae...bb2

• Nyttig 1
Skrevet
theTitanic skrev (39 minutter siden):

Uff, dette er vanskelig. Han har nok spilt endel i smug før han vant. Har du full kontroll på økonomien? Spillavhengighet er forferdelig og kan gjøre at den avhengige tar opp lån på felles hus eller i eget eller ditt navn, låner penger av venner og bekjente. Her er fallhøyden stor. Skjønner at du blir usikker på fremtiden. Hva om han begynner å spille hver gang han har det vanskelig? Hva om dere da har barn?

Jeg har ikke hatt full kontroll på hans økonomi selv om jeg har hatt tilbudet, da jeg har følt det ufattelig slitsomt å skulle gå gjennom alle transaksjoner og gjeld han har hver eneste måned. Ser nå at jeg egentlig burde hatt det.

Han har tidligere spilt når vi har hatt det vanskelig, og sagt «du fikk meg så sint at jeg spilte bort 20 000 idag» etc. I tillegg har han familie som er så snill og hjelpsom og gir han penger og gaver, jeg hadde vært så ufattelig takknemlig hadde dette vært min familie og de hadde vært slik men han spiller bort dette også. Han mener også at han ikke har ett så stort problem lenger fordi han «ikke spilte bort så mye». Dumt å høre på

Skrevet
theTitanic skrev (38 minutter siden):

Høres ut som om du har vært med å finansiere spillingen siden du hjelper han når han er tom for penger. 

Og nei, du skal ikke bare være glad for at han forteller deg det. Det blir som å få vite at du lever risikofyllt men at du ikke er herre over situasjonen nok til å få gjort noe med den,  og får beskjed om å føle deg takknemlig for dette.  

Ja jeg tror dessverre du har rett, jeg har bare vært så naiv og tenkt at han ikke spiller og at han var sluttet. Jeg skal ikke låne han penger mer, men han får alltid tak i penger uansett fra familie, venner etc. 

Ja prøvde å forklare han dette men han mener likevel at han kunne latt vær å fortelle meg det, og er redd at han ikke forteller det neste gang siden jeg blir så forbannet på han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Innse at det er en sykdom som han trenger behandling for, på lik linje med alkoholisme/narkotikaavhengighet/ nettavhengighet..

Han får dopaminrush når han spiller. 

Anonymkode: 396ae...bb2

Ja jeg innser dette, men han nekter for å ha ett problem og han nekter å få hjelp for han mener det hjelper ikke. Han sier han kjenner mange med samme problem som har gått til behandling og de spiller fortsatt 

Skrevet

Hva får du ut av dette forholdet? Han skylder på deg for sin egen oppførsel når du har gjort ham sint. Det er ikke bra. Det er hans ansvar hvordan han takler sinnet sitt, ikke ditt! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg tror dessverre du har rett, jeg har bare vært så naiv og tenkt at han ikke spiller og at han var sluttet. Jeg skal ikke låne han penger mer, men han får alltid tak i penger uansett fra familie, venner etc. 

Ja prøvde å forklare han dette men han mener likevel at han kunne latt vær å fortelle meg det, og er redd at han ikke forteller det neste gang siden jeg blir så forbannet på han.

Når han i tillegg forteller deg at han spiller bort penger fordi han er sint på deg = flytter skylden til deg, da er det siste spiker i kista spør du meg. Og han får og låner penger rundt. 

Du burde pakke sakene dine og dra (om det ikke er ditt hus naturligvis). 

Skrevet

Du kommer ingen vei! Du må komme til det punktet der du innser at du ikke kan endre han. Men du kan nekte å gå til grunne sammen med han.

Begynn å bryte opp. Dette blir ikke bedre, og ikke noe er enklere av å vente! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...