Lenelarsen Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 NRK avlyste, men heldigvis var det noen som tok debatten. Har sett hele videon selv, verdt tiden å sette av.
Lenelarsen Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter #2 Skrevet 27. oktober 2022 En litt komisk video kan du se her: 4 1 1
Drizzt Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Den dagen tvangen kalles for frigjøring ... Jeg får assosiasjoner med ''jeg valgte å sitte i fengsel selv'' og ''jeg valgte å være slave selv''. Hva får et menneske velge bort egen frihet? Hva får en kvinne velge bort likestilling? Endret 27. oktober 2022 av Drizzt 12 1 10
Queen94 Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tenker denne debatten kommer dere kanskje aldri noen vei med. Vi vil og har ulike tanker rundt hijab. Jeg tenker så lenge man frivillig bærer et hodeplagg så skjønner jeg ikke hvorfor det angår andre enn den som bærer det! Det er jo ingen som kommer til deg og spør hvorfor går du med mobilen? Jo fordi den gir deg glede og du er glad i den. Så lenge personen bærer den frivillig så ser jeg ingen problem med hijab. Husk før i tiden brukte damer i Norge altså norske damer skaut. 2
Queen94 Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): Den dagen tvangen kalles for frigjøring ... Jeg får assosiasjoner med ''jeg valgte å sitte i fengsel selv'' og ''jeg valgte å være slave selv''. Hva får et menneske velge bort egen frihet? Hva får en kvinne velge bort likestilling? Hvordan velger man bort sin egen frihet i DINE øyner? At du ikke ser håret til den ene kvinnen angår det deg? 3
Entern Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Drizzt skrev (7 minutter siden): Hva får et menneske velge bort egen frihet? Hva får en kvinne velge bort likestilling? Hjernevask. 6 1 6
Amossa Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Hvis man fritt velger klesplagg, så er det ingen underkastelse. Jeg kan forstå at det kan føles frigjørende å slippe å bli vurdert og beglodd som et objekt alltid. For mange av oss som ikke er dekket til, og har norsk eller vestlig kulturbakgrunn, så kan det være en plage. Det kjennes ufritt ut. 5
Ichiko Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 2 minutter siden, Queen94 said: Jeg tenker denne debatten kommer dere kanskje aldri noen vei med. Vi vil og har ulike tanker rundt hijab. Jeg tenker så lenge man frivillig bærer et hodeplagg så skjønner jeg ikke hvorfor det angår andre enn den som bærer det! Det er jo ingen som kommer til deg og spør hvorfor går du med mobilen? Jo fordi den gir deg glede og du er glad i den. Så lenge personen bærer den frivillig så ser jeg ingen problem med hijab. Husk før i tiden brukte damer i Norge altså norske damer skaut. Norske kvinners bruk av skaut, var i bondesamfunnet et nødvendig plagg for å beskytte håret under arbeid i f.eks. fjøs. Jeg har selv gjort fjøsarbeid og da må håret dekkes til for å holde det rent. Alternativet er å vaske håret flere ganger daglig, og det er det ingen som har anledning til - spesielt ikke i gamle dager. Skautet handler da om å gjøre noe som er praktisk, et arbeidsantrekk som også er assosiert med å være en voksen kvinne, en husfrue på gården med alt det formidable ansvaret det medførte. Det er derfor flere bunader har egne hodeplagg for voksne kvinner, etter tradisjonen de som var gift og styrte husholdningen på gården. Det er verd å nevne at også gutter og menn hadde egne klesskikker som signaliserte alder og status. Det handler ikke om å dekke til håret for å "unngå at menn blir opphisset", slik mange hijabtilhengere argumenterer. Ikke har vi lover eller har hatt lover som påbyr kvinner å dekke håret, eller gir straff for å ha synlig hår. Kravet om hijab kommer fra menn, og er ikke en følge av kvinners egne valg. Det er dette som er kjernen i iranske kvinners protester: for dem er hijaben et symbol på menns krav, kontroll, tvang over kvinner. Du sier at du selv velger hijab, men du sier ingenting om hvorfor. Hvorfor du trekker inn en bruksgjenstand og et kommunikasjonsverktøy som mobiltelefon er, vet du bare selv. Ingen påbyr mennesker å ha mobiltelefon, ingen fengsler eller dreper folk for ikke å ha dem. Ingen hevder at man får guddommelig straffedom etter sin død for ikke å ha brukt telefon. 14 2 17
Bag Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Tvinge kvinner til å bruke hijab eller å forby de det er begge deler like kvinneundertrykkende. Får de velge selv er det frihet. 5 1
Ingebjørg Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Skulle gjerne forstått hvorfor man, i verdens mest demokratiske og frie land, velger å gå med hijab. Som er et så sterkt symbol på undertrykkelse og kvinnehat. Når man er så utrolig heldig å bo her, og ikke i land som Iran og virkelig kan stå på barrikadene uten noen som helst form for risiko 💙 6 3 6
Drizzt Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Entern skrev (35 minutter siden): Hjernevask. You said it 👍 Queen94 skrev (39 minutter siden): Hvordan velger man bort sin egen frihet i DINE øyner? Ved å bruke et kvinneundertrykkende hodeplagg som symboliserer menns makt over kvinner på alle områder og kvinnens ansvar for menns, familiens, klanens ære og hevde at det gjøres frivillig. I et land som Norge. 10 1 3
Drizzt Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Bag skrev (5 minutter siden): Tvinge kvinner til å bruke hijab eller å forby de det er begge deler like kvinneundertrykkende. Får de velge selv er det frihet. Spørsmålet er - hvor mye velger de selv under press fra familie, klan og andre fra samme land? Hvor mye velger de selv når de har vokst opp i denne kulturen og kjenner ikke til annet selv om de fysisk befinner seg i Norge? Veldig interessante spørsmål ... 7 2 2
Bag Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 1 hour ago, Drizzt said: Spørsmålet er - hvor mye velger de selv under press fra familie, klan og andre fra samme land? Hvor mye velger de selv når de har vokst opp i denne kulturen og kjenner ikke til annet selv om de fysisk befinner seg i Norge? Veldig interessante spørsmål ... Jeg tror at vi alle påvirkes og styres mye mer av kulturen rundt oss enn vi tror selv. Det gjelder også de som lever i majoritetskulturen i Norge. I muslimske land bader kvinner nesten heldekket mens i Øst-Tyskland badet 80% på nakenstrender. Hos oss går de fleste menn toppløse på strendene mens svært få kvinner gjør det. Vi vet at toppløshet for kvinner har vært vanlig i svært mange kulturer kort tid tilbake mens nå er det lite av det. Vi mener, føler og handler i henhold til de skiftene motene rundt oss alle sammen. Og hvite nordmenn er ikke noe unntak. 1 1
Gjest vilkåret Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 2 hours ago, Ingebjørg said: Når man er så utrolig heldig å bo her, og ikke i land som Iran og virkelig kan stå på barrikadene uten noen som helst form for risiko 💙 Det kan jo være at ikke alle misliker landet de rømte fra. Husk at det kan være snakk om borgerkrig i et land, der ulike verdier innad et land kærsjer. Så må de som evt blir drept flykte. Men det kan jo være at de likte landet før det ble borgerkrig, og ville ikke flyktet om landet/ stedet de kom fra var stabilt. Å si at et helt land er ensidig fælt er kanskje ikke helt nøyaktig. Jeg tipper at vi i noen tilfeller får litt verre inntrykk av ulike land fordi det er kun tragedier som blir tatt opp. Jeg har sett folk bli overrasket over at det er moderne byer i India for eks, jeg har møtt de som tror at alle bodde i trehytter og kjørte 40 år gamle biler uten trafikklys eller skilt. Om bergen og oslo gikk i blodig klinsj og vi måtte flykte til sverige fra bergenserne, så betyr ikke det at vi misliker norge som land fordi om.
Queen94 Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 Igjen! så lenge man velger selv å bruke hijab skjønner jeg ikke problemet?? Hvorfor er det et problem å velge å gå med et hodeplagg med fri vilje? 2
Gjest Athena Catalina Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Jenter blir hjernevasket fra de er små til å tro at hijab er frivillig, trist og tragisk er det.
Drizzt Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Queen94 skrev (21 minutter siden): Igjen! så lenge man velger selv å bruke hijab skjønner jeg ikke problemet?? Hvorfor er det et problem å velge å gå med et hodeplagg med fri vilje? På grunn av hva hodeplagget representerer ... Skjønner du virkelig ikke problemet? 10 1 4
Urwa Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): Den dagen tvangen kalles for frigjøring ... Jeg får assosiasjoner med ''jeg valgte å sitte i fengsel selv'' og ''jeg valgte å være slave selv''. Hva får et menneske velge bort egen frihet? Hva får en kvinne velge bort likestilling? Hvordan kan du bestemme om jeg liker å gå med et hodeplagg eller ikke? Om jeg føler meg fanget? Hvorfor klarer ikke noen idioter å svelge at det faktisk finnes mange kvinner som vil bruke hodeplagg av egen FRI VILJE. Deriblant nonner!
Urwa Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Entern skrev (5 timer siden): Hjernevask. Really? Fordi jeg ikke vil gå kledd ut som DEG? 1
Urwa Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Athena Catalina skrev (32 minutter siden): Jenter blir hjernevasket fra de er små til å tro at hijab er frivillig, trist og tragisk er det. Deilig å vite at du kjenner meg bedre enn meg selv…SYKT 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå