marte_lolcat Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Jeg har en hund på 9 år som ikke liker barn, og er gravid i 14 uke. Jeg vil gjerne forberede meg selv og hunden så godt som mulig på at det kommer et barn inn i familien, så tar gjerne imot tips og råd fra folk som har vært gjennom der samme! Litt om hunden: hun er en 9 år gammel tispe, som er ganske glad i voksne, men veldig usikker på barn. Blanding mellom labrador og staff. Størrelsesmessig er hun som en labrador, men tynnere og mer muskuløs. Mye energi ute men veldig rolig inne. Da ligger hun stort sett i sengen sin og sover / slapper av. Tidligere erfaring med barn: Tidligere har hun bjeffet en toåring opp i fjeset (tolket det som en advarsel), dyttet en annen toåring som kom løpende mot henne (med snuten) og en gang et lite barn tok henne på poten knurret hun. En annen gang var det et litt større barn (gjetter 4 år) som tok henne på snuten på en travle togstasjon. Da beit hun hånden hans. Det var ikke hardt, det var ikke brudd i huden og barnet så ikke ut til å få vondt (bortsett fra at han skvatt litt). Så jeg tolker dette også som en advarsel, men for meg var det ganske skremmende. Hunden oppsøker ikke barn, og går i store sirkler rundt dem. Alle situasjonene som er beskrevet over er tilfeller hvor barn har gått opp til henne. Etter disse hendelsene får hun ikke lenger være med små barn, men så kom denne graviditeten overraskende på… Ellers er hun rolig, men ganske voktende ovenfor flokken sin. Vi vil veldig gjerne beholde hunden, spesielt siden hun er så gammel (forventet levealder er 12-14). Her er forberedelsene vi har tenkt på allerede: - introdusere babyting i huset før babyen kommer (barnevogn, etc). - sette opp grind i stuen før babyen kommer, som skal være hennes trygge sted, med port som kan lukkes hvis barnet er på gulvet. - sørge for å gi henne masse oppmerksomhet og kos etter at babyen har kommet - la henne snuse på babyen på eget initiativ, ikke tvinge babyen på henne - baby og hund skal ALDRI være alene sammen, så klart. Ikke en gang en rask tur på do eller at man ser på telefonen mens baby er på gulvet og grinden er åpen. Hunden skal heller ikke gå bort til babyen uten at situasjonen er svært kontrollert. Dette forstår vi. Jeg er ikke så bekymret for babytiden, men mer urolig for hvordan det skal gå når barnet begynner å gå. Kan også nevne at vi har vurdert å kontakte hundetrener som har erfaring med hunder og barn, dersom det finnes der vi bor. Hunden er, til tross for alder, veldig lett-trent og har endret adferd ved målrettet trening når det gjelder andre ting. Feks. vokting / bjeffing, gå pent i bånd, etc. Vi er forberedt på at vi kanskje må omplassere hunden, dersom vi ser at dette ikke går. Så det er absolutt et alternativ som ligger i potten, selv om førstevalget så klart er å få det til å fungere den tiden hun har igjen. Men vi er ikke naive folk som tenker «vår hund kunne aaaaldri gjort noe galt». Noen som har erfaring med hund som ikke liker barn og første baby? Jeg setter veldig pris på å høre deres (ærlige) erfaringer, både gode og dårlige. Vi må ta hensyn både til trygghet og til hunden. Dersom hunden ender opp med å bli isolert eller veldig engstelig vil hun uansett ha det bedre i et annet hjem. Endret 27. oktober 2022 av marte_lolcat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå