AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg vet at noen renser og tonere med alkohol ment for fet hud har motsatt effekt pga de tørker ut huden og huden overproduserer mer olje da, men er det noen som opplever det med foundation? Mac studio fix skal være den matteste de har men jeg blir glinsende blank etter to timer, sånn at foundationen bare ser ut som ligger oppå et oljelag! Jeg blir blank uten foundation også men ikke SÅ blank. Denne foundationen har ikke alkohol i seg og den står beskrevet som non-drying på den offisielle nettsiden. Jeg bruker en gel fuktighetskrem som er vannbasert og ikke oljebasert (Niactil fra Elixir) under. Den inneholder niacinamide som jeg opplever kan se og føles litt sticky ut selvom det står at den skal regulere talgproduksjon. Den har lavt nivå av BHA 0,5%så burde ikke være uttørrende (og at huden overproduserer olje) selvom den brukes morgen og kveld som den er ment for? Noen som vet hva som går galt? Anonymkode: d3878...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 27. oktober 2022 #2 Del Skrevet 27. oktober 2022 Hovedingrediensene i Mac Studio Fix er silikon og UV-filter. Dette er ingredienser som noen blir blanke av, meg selv inkludert. Det er forøvrig ikke bare alkhol som kan ha uttørkende effekt på huden - dersom du ikke tilfører huden tilstrekkelig fukt, vil den også kunne respondere med å produsere mer olje. Det kan hende at Niactil ikke er tilstrekkelig fuktighetsgivende for din hud, og at du evt. bør kombinere med et fuktserum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Del Skrevet 27. oktober 2022 Roci skrev (2 timer siden): Hovedingrediensene i Mac Studio Fix er silikon og UV-filter. Dette er ingredienser som noen blir blanke av, meg selv inkludert. Det er forøvrig ikke bare alkhol som kan ha uttørkende effekt på huden - dersom du ikke tilfører huden tilstrekkelig fukt, vil den også kunne respondere med å produsere mer olje. Det kan hende at Niactil ikke er tilstrekkelig fuktighetsgivende for din hud, og at du evt. bør kombinere med et fuktserum. Er det ikke silikon i så å si alle foundations? Hvilket solfilter gir blank hud? Skal se etter det og prøve å styre unna Anonymkode: d3878...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 28. oktober 2022 #4 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det ikke silikon i så å si alle foundations? Hvilket solfilter gir blank hud? Skal se etter det og prøve å styre unna Anonymkode: d3878...bdb Det stemmer at de fleste foundations inneholder silikon i større eller mindre grad. Mac Studio Fix har 3 ulike silikoner blant de 5 første ingrediensene, noe som betyr at produktet i stor grad består av silikon. Jeg vet ikke, og har heller ikke klart å finne ut av, om den typen UV-filter (Ethylhexyl Methoxycinnamate) gir blank hud. Jeg er i grunnen mer opptatt av at akkurat dette UV-filteret alene kun gir beskyttelse mot UVB-stråler og ikke UVA, samtidig som det også brytes raskt ned av UV-stråling, så det er i grunnen litt unødvendig å putte det i produktet, da man likevel må bruke en bredspektret solkrem i tillegg dersom man skal ha tilstrekkelig solbeskyttelse. Nå spiller jo ikke det noen rolle her i Norge på denne årstiden, da. En mattende foundation som jeg har hørt mye bra om - men ikke forsøkt selv - er Estee Lauder Double Wear Matte Foundation, det er mulig den er verd et forsøk. Dersom du vil forsøke deg på silikonfrie foundations, finnes dette også, men mange av disse har en "dewy", ikke matt, finish. Det er mulig at bareMineralsOriginal Liquid Mineral Foundation Broad Spectrum SPF 20 kan funke, eller kanskje mineralpudder? Ellers vil jeg foreslå et produkt som jeg har hatt god erfaring med, og det er en fuktighetskrem fra Erborian som heter Bamboo Matte. For meg gir den ikke tilstrekkelig fukt, men jeg påfører en liten mengde av kremen etter min vanlige dagkrem på de partiene der jeg blir blank, og lar den "sette seg" i noen minutter før jeg påfører foundation. Det funker veldig bra for meg. Ellers slipper man nok ikke unna settingpudder dersom man har kombinert eller fet hud som lett blir blank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Del Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har en ekstremt oljete nese, hvertfall om jeg får et rosacea anfall, da blir hele nesen rød og hoven og ekstremt oljete, men den er vanligvis oljete til vanlig også da. Jeg brukte the ordinary coverage foundation før, men liker den ikke i det hele tatt lenger, tror jeg bare brukte den for det var det eneste jeg hadde prøvd, og hadde ikke lyst å styre med å finne riktig farge om jeg byttet type. Men så byttet jeg til maybelline fit me matte + poreless (? I tube) og jeg liker den mye bedre egt, jeg blir fortsatt ganske blank etter 2-4 timer, men det er ikke så ille at det ikke går greit. Jeg bruker også wet n wild contour stick på nesen, så det kan hende at det gjør at jeg blir fortere blank også, enn når jeg brukte brunt pudder (vet ikke hva det heter) istedenfor. Kjøpte nylig makeup revolution conceal and define foundation da, siden den også er billig, og conceal og define concealeren deres er favoritten min, så tenkte jeg kunne prøve den ut. Kom på at jeg kunne gjøre det idag, brukte aco spotless toner (vet ikke om man burde det) og niacinamide under, og den contour stick tingen på toppen av foundation + kompakt hvitt/translucent pudder, og så ser jeg senere hvordan det ser ut, uten at jeg fikser noe med det, nytt pudder osv selfølgelig Anonymkode: e2fdf...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Del Skrevet 28. oktober 2022 ^meg bruker forøvrig sjelden primer, jeg føler at ting sklir mer rundt og skiller seg fortere på nesen, enn om jeg bare bruker niacinamide eller fuktighetskrem som etterlater huden pittelitt klissete. Sliter pittelitt med porer som blir til hvite flekker fordi de samler foundation akkurat i kroken av nesevingen om det gir mening, men det plager meg ikke så mye selv om jeg ikke bruker primer. Kjøpte dog mac studio fix mattifine primer, den har ikke komt enda, men nå husker jeg at jeg ikke tenkte over om den har silikon i seg eller ikke, mtp om den passer med de foundationene jeg har (som jeg heller ikke vet om har silikon i seg for jeg sjekker ikke sånt), men jeg kjøpte den bare for jeg prøvde å finne en bra primer for oljete hud, og den var ikke altfor altfor dyr, så verdt å prøve det når den kommer i posten hvertfall Anonymkode: e2fdf...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en ekstremt oljete nese, hvertfall om jeg får et rosacea anfall, da blir hele nesen rød og hoven og ekstremt oljete, men den er vanligvis oljete til vanlig også da. Jeg brukte the ordinary coverage foundation før, men liker den ikke i det hele tatt lenger, tror jeg bare brukte den for det var det eneste jeg hadde prøvd, og hadde ikke lyst å styre med å finne riktig farge om jeg byttet type. Men så byttet jeg til maybelline fit me matte + poreless (? I tube) og jeg liker den mye bedre egt, jeg blir fortsatt ganske blank etter 2-4 timer, men det er ikke så ille at det ikke går greit. Jeg bruker også wet n wild contour stick på nesen, så det kan hende at det gjør at jeg blir fortere blank også, enn når jeg brukte brunt pudder (vet ikke hva det heter) istedenfor. Kjøpte nylig makeup revolution conceal and define foundation da, siden den også er billig, og conceal og define concealeren deres er favoritten min, så tenkte jeg kunne prøve den ut. Kom på at jeg kunne gjøre det idag, brukte aco spotless toner (vet ikke om man burde det) og niacinamide under, og den contour stick tingen på toppen av foundation + kompakt hvitt/translucent pudder, og så ser jeg senere hvordan det ser ut, uten at jeg fikser noe med det, nytt pudder osv selfølgelig Anonymkode: e2fdf...269 Ja okei, makeup revolution conceal and define foundation funket faktisk bra, pleier som sagt å bli ganske oljete etter 2-3 timer, men etter 5 timer så det fortsatt bra ut, ingen glans i huden, men nå pudret jeg den jo på toppen, men bare rett etter jeg hadde tatt den på. Klarte så å gnukke av mesteparten av foundationen av nesa fordi jeg glemte meg, så ble bare så langt jeg kunne teste. Bra dekkevne på den også, jeg påfører med børste og ikke svamp da Anonymkode: e2fdf...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå