Gå til innhold

Ressursforsvar og knurring hos hund - hvordan får man bort det?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest mye på nettet og overalt står det at om hunden knurrer så SKAL du ta avstand, backe fra situasjonen og lytte på hundens ønske om at du skal gå bort. Har lest mye om at knurring er hundens språk og at man skal respektere det, hvis ikke kan det eskalere. Men det står ingenting om hvordan man trener bort denne atferden. 

Jeg og kjæresten min sin hund har begynt å vise litt tendenser til ressursforsvar, og jeg føler meg veldig usikker på hvordan vi skal løse situasjonen og sørge for at det ikke utvikler seg. Om hun ligger i sofaen eller sengen med en annen person, har hun begynt å knurre litt hvis noen andre kommer for å løfte opp henne. Knurringen er veldig kort og slutter når hun har blitt løftet opp. Men jeg er redd for at det at hun blir løftet opp og ikke lyttet på, gjør at hun ikke føler seg lyttet til og at hun da etter hvert vil bite. 

En til ting jeg tenker på er at mye av det folk skriver, handler om å unngå situasjoner der ressursforsvar kan oppstå og lese hundens signaler nøye i god tid, men da blir det jo også litt sånn at vi menneskene tilpasser oss hunden veldig. Nesten at man går på tå for å unngå situasjoner der hunden kan bli sint. Og det føles jo ikke rett heller. 

Jeg har vokst opp med en skikkelig ustabil hund som kunne bite helt ut av det blå (først springe fram og legge seg på rygg for å få kos, for i neste sekund hugge og bite skikkelig).
Det at hunden til kjæresten min og jeg nå begynner å vise små "dårlige" tegn gjør meg så utrolig bekymret og jeg tenker allerede på alt som kan gå feil hvis vi skulle få barn osv. 

Hvordan skal man løse dette? 

 

Anonymkode: ff8c0...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må dere løfte hunden? Det beste her er å lære den en kommando for å gå ned selv (belønningsbasert og gøy). Ellers så må dere finne et område hvor hunden kan ligge uforstyrret, egen seng eller åpent bur feks. 

Hunder kan bli ustabile av at man ikke lytter til signalene den sender ut, og at den ikke har lært hva som er lov/ikke lov og grenser generelt. 

  • Liker 3
Skrevet

Det er helt rett at man skal lytte til hundens språk. Det skal også nevnes at hunder gir flere ikke-verbale signaler før de tyr til knurring, så når hunden først knurrer, så har man allerede ignorert flere av hundens signaler. Om hunden over tid opplever at ingen av de ikke-verbale signalene blir respektert, så vil den begynne å gå rett til knurring. Om den opplever at knurringen også blir ignorert, så vil den ty til biting. 

Jo mindre en hund føler seg hørt og respektert, jo mer utrygg vil den føle seg, og da får den også lavere toleranse. Poenget med å respektere en hund sine signaler, er at hunden etterhvert vil føle seg tryggere og derfor vil toleransen også gå opp.

Se for deg dette: du bor med en person som løfter deg opp, klapper deg overalt, går inn på rommet ditt uten å banke osv, og denne personen har også kontroll på alle ressursene (penger, hus, mat), så det sitter langt inn i deg å skulle si imot personen. Du snur vekk hodet, blir stiv i kroppen, snur skulderen til osv når personen kommer og klapper på deg og løfter deg opp og gjør hva de vil, men de hører ikke på deg. Så, du begynner å si "slutt", "ikke nå, plis", "kan du la meg være i fred?". Når det også blir ignorert, så vil du etterhvert føle deg mer og mer utrygg og oppleve at du eksploderer. 

Dette er veldig likt hva hunder opplever når de ikke blir hørt og respektert. De går rundt og føler seg utrygge, og da kommer ressursforsvar frem samtidig som styrken på signalene eskalerer. Ressursforsvar av plass kan også blø over i ressursforsvar av andre ting, også. 

Dere bør sette dere ned og lese om dempende signaler i hund, stressignaler, appeasement behavior osv. Jo flinkere dere blir på å lese hundens ikke-verbale signaler, jo tryggere vil hunden føle seg. En av mine hunder liker godt å bli klødd på brystet, men det er ikke alltid hun er mottakelig for det. Klør jeg henne på brystet og hun snur hodet litt vekk, smatter eller gir andre subtile tegn på at hun ikke er interessert, så slutter jeg med en gang. Hun vet at jeg hører henne selv på de små tingene, og derfor har hun også veldig høy toleranse for de gangene jeg må ignorere signalene hennes (om jeg f.eks må tømme analkjertlene hennes, som kan være litt ubehagelig). Terskelen hennes for å eskalere til knurring er skyhøy fordi i hverdagen blir hun respektert og hørt selv på de små tingene. Jeg har heller ikke måttet endre livet mitt etter henne; kommer det opp et problemer, så, guider jeg henne gjennom det og jobber med belønning istedenfor tvang, og etter en liten treningsperiode går rutinene tilbake til normalt. Gir det mening?

Når det kommer til ressursforsvar av plass (sengen), så er det en veldig enkel løsning på det. Heng en godbitpose på soveromsdøra og ta en godbit når du går inn og samboer og hund er på sengen. Ignorer hunden og kast godbiten på en annen plass på senga eller på gulvet FØR du går mot senga. Hunden vil gå for godbiten, og da kan du slenge deg ned på senga. Du kan også ha enda en godbit klar i hånda for når hunden kommer tilbake fra å ha spist godbiten du kastet. Det gjør to ting: hunden får en positiv assosiasjon til at den andre personen i hjemmet kommer bort til senga; den FÅR en ressurs istedenfor at den blir tatt fra en ressurs. Den andre tingen det gjør er at når man kaster godbiten, så bryter man med mønsteret.

Gjør dette i noen uker, og dere vil se en stor forskjell veldig kjapt. Etterhvert vil hunden forvente godbit når du kommer inn istedenfor å være defensiv, og da vil du ikke lenger trenge å kaste godbiten først, men ta den med bort til sengen. Til slutt vil det ikke lenger være nødvendig med godbit, for hunden føler seg nå trygg.

Og, om hunden ikke liker å bli løftet, ikke løft hunden. Noen ganger må man løfte hunder, men jo mindre man løfter på en hund som ikke liker å bli løftet, jo bedre vil den tolerere å bli løftet på de gangene man må. Man kan også trene positiv forsterkning ved å holde en godbit frem til hunden, også løfte den når den har begynt å tygge på godbiten. En myk godbit er fint å bruke, så man kan holde godbiten mellom tommel og pekefinger mens man løfter med den andre hånden, så hunden kan jobbe med godbiten mens den blir løftet. 

Anonymkode: 45ce8...78c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

"Jeg har vokst opp med en skikkelig ustabil hund som kunne bite helt ut av det blå (først springe fram og legge seg på rygg for å få kos, for i neste sekund hugge og bite skikkelig)." 

Leste dette et par ganger, og ville bare nevne at hunder vil ikke alltid ha kos når de legger seg på rygg og sprer beina. Man må se på situasjonen og resten av kroppsspråket for å vite om hunden ønsker kos, eller om det er en appeasement behavior. En hund som legger seg på rygg og ønsker kos på magen vil ha en avslappet kropp, gi myke logre bevegelser, myke øyne etc. En hund som legger seg på rygg og gir appeasement behavior vil logre, men kroppen vil se stiv ut, ansiktet vil være stivt (man kan se linjene langs kinnet under øynene bedre når de er stive i maska), ha veldig stive øyne med whale eye (at man ser der hvite I øynene deres).

Sistnevnte ser man ofte hos usikre, redde hunder. Det er sannsynlig at hunden du vokste opp med var en usikker, skarp hund. Med skarp menes det at en hund har en lav terskel for å reagere kjapt og med stor kraft (bitt). Skarpe hunder som også er nervevrak kan være svært farlige. Noen raser er skarpere enn andre. 

Den kan også ha hatt smerter dere ikke visste om. 

Anonymkode: 45ce8...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...