Gå til innhold

Kan det og bli dumpa gjøre deg til ett sterkere menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med tanker her?

Har dere blitt dumpa og kommet ut sterkere? 

Anonymkode: 35fc8...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 1549d...52e

Skrevet

Jeg misliker sterkt ordet dumpe. Bli dumpet eller å dumpe. Uff.

Man avslutter et forhold, eller noen avslutter relasjonen med deg. Det høres mer riktig ut og viser med respekt.

Å bli dumpet, høres ut som noen som kaster deg i søppelet. Uff  og uff.

Å oppleve at noen vil avslutte med meg, kan oftest være en stor sorg og hjerteskjærende. Men fornuften sier da at man ikke passet sammen av ulike grunner. Og man tar en lærdom fra det. Man kan føle at man har lært av erfaringen, og at det var en mening med det hele, på en måte. Ja, over tid har jeg følt meg sterkere av erfaringen.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg ville kalt det for å bli et sterkere menneske. Det kommer jo helt an på, men det føyer seg inn i rekken av erfaringer som de fleste voksne mennesker gjør seg i løpet av i livet.

Det å bli "dumpet" er jo ikke alltid så traumatisk, men det virker kanskje som det er slike tilfeller du tenker på. Da tror jeg man kan komme sterkere ut av det, men ikke nødvendigvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja

Hvilken måte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken måte?

Å bli kjent med seg selv og dypere forståelse for andre mennesker i samspill med en selv. Forutsetter at man tar lærdom av bruddet og ikke setter seg fast i offerrollen men heller gjennomgår en periode med selvransakelse og selvutvikling

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke nødvendigvis sterkere av det, men man kan bli en erfaring rikere om man reflekterer litt over hva som har skjedd og hvordan man forholdt seg til det. 

Jeg tror ikke noe på at man blir sterkere av alt som ikke tar livet av en, noen ting blir til traumer og sår som aldri gror skikkelig. 

Anonymkode: 88175...255

• Liker 2
Skrevet

Man får erfaring. Men hva legger du i sterkere? Du blir vel like sønderknust om du blir vraket av en du elsker neste gang også. Hvis ikke har du vel bare lært deg å undertrykke følelser slik at de kommer til uttrykk som noe annet. Jeg vil ikke kalle det sterkere. 

Anonymkode: 7c4c0...012

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at man kan bli sterkere fordi man oppdager hvor mye man kan tåle.

Anonymkode: ecca2...4f3

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (15 timer siden):

Jeg misliker sterkt ordet dumpe. Bli dumpet eller å dumpe. Uff.

Man avslutter et forhold, eller noen avslutter relasjonen med deg. Det høres mer riktig ut og viser med respekt.

Å bli dumpet, høres ut som noen som kaster deg i søppelet. Uff  og uff.

Det er ikke alle forhold som avsluttes med respekt. Ofte har det vært løyet og forstilt før bruddet er et faktum, og det kan også falle noen "velvalgte" ord. 

Anonymkode: 65f5a...38e

Skrevet

Det spørs hvor svak man er fra før av 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener at man kan bli sterkere fordi man oppdager hvor mye man kan tåle.

Anonymkode: ecca2...4f3

Man kan og bli mer kald å kynisk og kalkulerende for å ungå at det skjer igjen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke alle forhold som avsluttes med respekt. Ofte har det vært løyet og forstilt før bruddet er et faktum, og det kan også falle noen "velvalgte" ord. 

Ikke i alle forhold man opplever respekt, nei. Men man kan avslutte det selv med en verdighet, og så bare gå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Noen med tanker her?

Har dere blitt dumpa og kommet ut sterkere? 

Jeg ble en kaldere person, men kanskje også sterkere? 

Anonymkode: 01608...3e3

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Noen takler det greit, mens andre blir knust av det.

Skrevet

Tja, kanskje ikke sterkere, men man blir noen erfaringer rikere i det minste. Og på den måten kan man jo kanskje kalle det at man blir sterkere.

Anonymkode: 87255...9e9

Skrevet

Jeg føler ikke at avvisningene i livet har gjort meg sterk. De har bare gitt meg dårlig selvtillit, noe som jeg opplever som en svakhet.

Skrevet
exictence skrev (22 timer siden):

Ikke i alle forhold man opplever respekt, nei. Men man kan avslutte det selv med en verdighet, og så bare gå.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at ikke alle avslutter forholdene sine med respekt, og ofte har løyet - spilt at alt var fint - før de slår opp. Man får ikke mulighet til å selv avslutte med verdighet og gå, når man blir løyet til mens de i hemmelig planlegger et brudd som da kommer som et sjokk. Man kan selvsagt gjøre ulike ting etter bruddet for å gjenvinne sin verdighet. 

Skrevet

Jeg tenker erfaring rikere er mer riktig. Det avhenger veldig av omstendighetene om man blir sterkere av det.
Jeg mistet min første samboer til døden på en traumatisk måte, og ble sterkere av det (etter at jeg bearbeidet reaksjonene og sorgen hos en dyktig psykolog). 
Sterkere i den forstand at jeg er ikke like redd for døden lenger, har lettere for å sette ting i perspektiv og driter i bagateller. Jeg har nok blitt et mer positivt menneske sånn til slutt. Men nå var ikke dette en situasjon hvor noen blir dumpet, så litt annerledes samlivsbrudd.

Anonymkode: 3c39f...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at ikke alle avslutter forholdene sine med respekt, og ofte har løyet - spilt at alt var fint - før de slår opp. Man får ikke mulighet til å selv avslutte med verdighet og gå, når man blir løyet til mens de i hemmelig planlegger et brudd som da kommer som et sjokk. Man kan selvsagt gjøre ulike ting etter bruddet for å gjenvinne sin verdighet. 

Du har rett i at alle ikke klarer den respektbiten med det samme. Men man selv kan faktisk bare gå, uten å si så mye om det å være uten respekt. Gå med verdigheten i behold, så langt man kan det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...