Avstand Skrevet 27. oktober 2022 #21 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Nutridrinks kan du få på resept. Det fikk jeg. Men de virker ikke særlig. Gir deg kanskje metthet 30 min ekstra. Har selv samme velsignelse som deg. Høy forbrenning og tynn samme hva jeg spiser. Jeg har bare akseptert at vil jeg stå på medisinene må jeg tvinge i meg mat. Spise før den rekker å virke, altså, spis før det har gått 1 time etter du tok den. Og gjerne fett og protein. Drikk mer vann. Ha noe lettspist mat, havregryn, banan, makrell i tomat, smoothie. Jeg lager en smoothie av 1 frossen banan (den blir mye bedre med frossen), 2-3 ss peanøttsmør, 1-2 ferske dadler (ta ut stenen såklart), mandelmelk, kakaonibs, 2 ss cashewnøttsmør og litt kakaopulver uten sukker. Endret 27. oktober 2022 av Avstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #22 Del Skrevet 27. oktober 2022 Har du testet stoffskifte hos legen? Jeg tror at om det er for høyt så finnes det ting man kan gjøre for å skru den ned et par hakk. Det finnes jo også adhd medisiner som ikke er stimulanter som kanskje kunne ha hjulpet og, men er ikke sikker på om de kan øke forbrenningen også eller ikke Anonymkode: 4718f...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #23 Del Skrevet 29. oktober 2022 Avstand skrev (På 27.10.2022 den 21.06): Nutridrinks kan du få på resept. Det fikk jeg. Men de virker ikke særlig. Gir deg kanskje metthet 30 min ekstra. Har selv samme velsignelse som deg. Høy forbrenning og tynn samme hva jeg spiser. Jeg har bare akseptert at vil jeg stå på medisinene må jeg tvinge i meg mat. Spise før den rekker å virke, altså, spis før det har gått 1 time etter du tok den. Og gjerne fett og protein. Drikk mer vann. Ha noe lettspist mat, havregryn, banan, makrell i tomat, smoothie. Jeg lager en smoothie av 1 frossen banan (den blir mye bedre med frossen), 2-3 ss peanøttsmør, 1-2 ferske dadler (ta ut stenen såklart), mandelmelk, kakaonibs, 2 ss cashewnøttsmør og litt kakaopulver uten sukker. Det er ikke så enkelt å bare få det på resept. https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/blareseptordningen-forhandsgodkjent-og-individuell-stonad/blaresept-og-individuell-stonad/individuell-stonad-til-naeringsmidler/individuell-stonad-til-naeringsmidler#hvemkansokeomstonadtilnaeringsmidler Anonymkode: ed07b...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #24 Del Skrevet 29. oktober 2022 Det er ikke rart når ADHD-medisiner er amfetaminpreparater. Selv om du spiser nok blir jo forbrenningen skrudd opp ytterligere når du faktisk går på "speed". Finnes det ikke andre medisiner eller ikke-medikamentell behandling av ADHD? Anonymkode: 4bdb3...ed4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 29. oktober 2022 #25 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.41): Jeg har spurt legen om dette... Men har fått høre at slike drinker kun er for folk som har spiseforstyrrelser, eller av en eller grunn ikke klarer å få i seg nok næring. Han mener jeg ikke er i den siste kategorien fordi jeg spiser regelmessig og bare må finne ut av balansen, pluss at alle mine blodverdier er nærmere normalen nå, etter at jeg begynte på ADHD-medisiner. Han mener jeg ikke syk og at slike resepter ikke eksisterer for at folk skal synes de er fine, men for syke folk. ...Men det er jo egentlig helt gærent. Nå når jeg tenker over det føler jeg meg jo litt dårlig behandlet. Jeg skal snakke med ham om det igjen. Dette er jo ikke bare fordi jeg synes jeg har for liten rumpe liksom. Jeg er jo redd for hva som skjer om jeg ikke får opp kroppsvekten. Hva med fruktbarhet senere, for eksempel? Og fett er jo også beskyttelse mot kulde, sykdommer osv. Sunt fett, altså. Ikke fedme. Anonymkode: 0beb0...0f0 Men for å ta det fra en kant: Hvor mye kalorier spiser du nå per dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 29. oktober 2022 #26 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 21.11): Har du testet stoffskifte hos legen? Jeg tror at om det er for høyt så finnes det ting man kan gjøre for å skru den ned et par hakk. Det finnes jo også adhd medisiner som ikke er stimulanter som kanskje kunne ha hjulpet og, men er ikke sikker på om de kan øke forbrenningen også eller ikke Anonymkode: 4718f...956 Skru ned stoffskiftet et par hakk? 😅 Så enkelt er det dessverre ikke med for høyt stoffskifte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. oktober 2022 #27 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.06): Jeg er "velsignet", vil nok mange si, med ekstremt høy forbrenning. Det har faktisk ikke vært gøy. Ble mobbet hele barne- og ungdomsskolen, og har nær sagt null pupper eller rumpe. Jeg føler jeg ser ut som et skjellett. Jeg ble nylig utredet for ADHD, og noe av det vi snakket om var nettopp dét at jeg glemmer å spise, ofte hele dagen - og så blir jeg supersulten på kvelden og hiver i meg alt mulig rart. Dette ble verre da jeg flyttet for meg selv - da jeg bodde hjemme var jeg veldig tynn, men ikke skummelt tynn, liksom. Nå, ett år etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg store mangler i vitaminer og mineraler, jeg er svimmel og slapp, jeg sliter med søvn og alle ADHD-symptomene jeg har hatt hele livet har blitt verre. Du har ikke noe unormalt høy forbrenning. Du har lav matlyst. Akkurat som alle andre, vil du gå opp i vekt hvis du inntar flere kalorier enn du forbruker. Og du har samme forbrenning som alle andre (det vil si, det er de samme mekanismene som styrer, ikke at du forbrenner X antall kalorier hver dag fordi alle andre gjør det). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #28 Del Skrevet 29. oktober 2022 jabx skrev (29 minutter siden): Du har ikke noe unormalt høy forbrenning. Du har lav matlyst. Akkurat som alle andre, vil du gå opp i vekt hvis du inntar flere kalorier enn du forbruker. Og du har samme forbrenning som alle andre (det vil si, det er de samme mekanismene som styrer, ikke at du forbrenner X antall kalorier hver dag fordi alle andre gjør det). Ja, jeg tenker det samme. Når TS skriver at hun har "store mangler i vitaminer og mineraler" så er det tydelig at hun ikke spiser nok. Viser bare hvor subjektivt matinntak er. Anonymkode: 4bdb3...ed4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #29 Del Skrevet 29. oktober 2022 jabx skrev (1 time siden): Du har ikke noe unormalt høy forbrenning. Du har lav matlyst. Akkurat som alle andre, vil du gå opp i vekt hvis du inntar flere kalorier enn du forbruker. Og du har samme forbrenning som alle andre (det vil si, det er de samme mekanismene som styrer, ikke at du forbrenner X antall kalorier hver dag fordi alle andre gjør det). Jo det finnes mennesket som har høyere forbrenning Anonymkode: ed07b...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 29. oktober 2022 #30 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Det finnes ikke unormalt høy forbrenning. Enten så spiser man mindre enn man tror eller så er man mer aktiv og trenger mer mat enn det man inntar. Hvis ikke så er det sykdom. Dette er det forsket på. "Forskjellen" mellom høy og lav forbrenning tilsvarer en banan. Det samme gjelder selvfølgelig motsatt og. Du bør prøve å tracke maten og aktiviteten din en periode. Husk at også hussarbeid brenner kalorier. Bodde med ei som mente hun ikke la på seg. I en av sine desperate forsøk for å gå opp i vekt kjøpte hun turmat som skulle bytte ut vanlig middag. I følge henne var det 2000 kalorier i en porsjon. Eneste problemet var at hun leste feil på pakken og regnet med posens vekt når man tok i vann. Egentlig var en porsjon mellom 500-600 kalorier. Jeg kan se for meg at dette ikke er en uvanlig feil som folk gjør. Endret 29. oktober 2022 av Hipparchia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #31 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.18): Kanskje du kan undersøke muligheten for å få Nutridrink på resept? Jeg vet ikke hvilke kriterier man må oppfylle for å få det, men det kan være verdt å spørre legen i hvert fall. Anonymkode: 5580e...a19 Skulle akkurat til å si det samme. ADHD er gyldig grunn for å få det da medisinene ofte tuller med matlysten. Mitt barn fikk det umiddelbart og de er gull verdt. Matlysten er bra, man han klarer ikke spise nok måltider, han somler bort tiden rett og slett. Da kommer disse drikkene godt med da en flaske tilsvarer et fullverdig måltid. Du betaler da kun 35% inntil frikortgrensa er nådd. Og kan ta ut ubegrenset med drikke. Så be om at legen sender inn søknad! Anonymkode: 08a96...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann12345 Skrevet 29. oktober 2022 #32 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.11): Kan du ha høyt stoffskifte? Anonymkode: b6aef...d79 Høyt stoffskifte ser man veldig enkelt på vanlige blodprøver, så det regner jeg med legen burde ha sjekket! Men som en annen kommenterer- jeg har jobbet med flere pasienter som har fått ernærings-drikker på resept som skal hjelpe deg med å gå opp i vekt. Spør om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #33 Del Skrevet 29. oktober 2022 Be legen henvise deg til en ernæringsfysiolog Anonymkode: 637fb...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #34 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.06): Jeg er en kvinne på 21 år, og har en BMI som vipper mellom 16 og 18. Jeg er "velsignet", vil nok mange si, med ekstremt høy forbrenning. Det har faktisk ikke vært gøy. Ble mobbet hele barne- og ungdomsskolen, og har nær sagt null pupper eller rumpe. Jeg føler jeg ser ut som et skjellett. Jeg ble nylig utredet for ADHD, og noe av det vi snakket om var nettopp dét at jeg glemmer å spise, ofte hele dagen - og så blir jeg supersulten på kvelden og hiver i meg alt mulig rart. Dette ble verre da jeg flyttet for meg selv - da jeg bodde hjemme var jeg veldig tynn, men ikke skummelt tynn, liksom. Nå, ett år etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg store mangler i vitaminer og mineraler, jeg er svimmel og slapp, jeg sliter med søvn og alle ADHD-symptomene jeg har hatt hele livet har blitt verre. DPS satte meg på Aduvanz etter å ha prøvd Ritalin (som var helt jævlig). Aduvanz fungerer kjempefint for meg. Plutselig har jeg energi og evne til å planlegge måltider, og spiser nå næringsrik og regelmessig mat hver eneste dag. Etter to måneder på medisiner er livet mitt så mye bedre! Skole går bra, helsa føles bedre, jeg er rett og slett en bedre versjon av meg selv. Med unntak av én ting - vekta. Jeg går ikke opp i vekt. Jeg lastet ned Lifesum og passet på at jeg fikk i meg "maintenance"-mengde kalorier. Dette var ikke nok. Jeg gikk faktisk enda mer ned. Jeg slang på 250 kcal daglig, også uten effekt. Jeg føler jeg propper i meg hele dagen, ved sunne og jevne intervaller, og likevel ser jeg ut som et jævla skjellett. Legen sier "bare spis mer" - men det er faktisk ikke så enkelt når jeg ikke vet hvor mye, når jeg tross alt allerede er stappmett! Så har jeg googlet masse og lært at Aduvanz øker metabolismen. Okei, så medisinen som har reddet livet mitt, vil ha et offer. Skjønner jo dét, alle medisiner har bivirkninger. Det er ikke et alternativ å slutte på dem, men jeg må finne ut hvor mye ekstra jeg må spise, rett og slett. Hvor mange Nutridrinks skal jeg liksom kjøpe? Det blir jo dyrt, det her. TL;DR: 1: Har noen vært i samme situasjon som meg, eller lignende? Tanker, råd? 2: Finnes det noen måte å regne ut hvor mye ekstra kalorier som må til for å stoppe vekttap som følge av ADHD-medisin? Må jeg spise 20% mer? 40%? Anonymkode: 0beb0...0f0 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 11.13): Jeg har slike alarmer allerede! Er sånn jeg spiser regelmessig nå. Hver tredje time. Spiser masse fett - nøtter, olivenolje og fet fisk Jeg vet ikke helt om jeg vil spise hvitt sukker for å øke vekta. Det føles litt som om jeg bytter ett helseproblem mot et annet... Vil ikke ha diabetes i stedet for å være for tynn, liksom Anonymkode: 0beb0...0f0 Du må øke mengden kcal mye mer. 250, er ikke nok. 2500+ da nærmer du deg. Og du trenger mye mer proteiner!!!! Og også gi metabolismen tid til å omstille seg dette. Hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten, så anbefales proteintilskudd(apotek og sportsforetning). Tenk på polfarere, hvordan kroppen deres begyner å spise muskler(proteiner),for å omdanne denne til energi, etter at kroppsfettet har falt til et minimum. Anonymkode: 94936...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #35 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må øke mengden kcal mye mer. 250, er ikke nok. 2500+ da nærmer du deg. Og du trenger mye mer proteiner!!!! Og også gi metabolismen tid til å omstille seg dette. Hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten, så anbefales proteintilskudd(apotek og sportsforetning). Tenk på polfarere, hvordan kroppen deres begyner å spise muskler(proteiner),for å omdanne denne til energi, etter at kroppsfettet har falt til et minimum. Anonymkode: 94936...d56 Og klarer ikke kroppen din omdanne fettet, så vil det hope seg i levra. Spis proteiner. Det er løsningen her. Og unngå lettprodukter. Du er en polfarer. Anonymkode: 94936...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviora Skrevet 30. oktober 2022 #36 Del Skrevet 30. oktober 2022 Jeg raste ned i vekt da jeg ammet. I mitt tilfelle opplevde jeg dog mer sult og spiste mer, men det var likevel ikke nok. Mine tiltak som fungerte godt var mer olivenolje i matlagingen, jeg lagde kaffe latte med masse h-melk hver dag (jeg brukte laktosefri fordi jeg tåler heller ikke laktose så godt), gikk fra margarin til meierismør, doblet pålegget på brødskivene og jeg skjærte TYKKE brødskiver. Jeg blir fort mett av synet av mat og det føltes enda som jeg bare spiste to brødskiver når de i realiteten kunne telles som fire 😅 Samme med toast, to brødskiver skvist sammen blir plutselig til bare én. Er du mer fysisk aktiv nå enn før medisiner? Jeg skal utredes for ADHD nå og en ting jeg skulle ønske at medisiner hjelper meg med er mer produktivitet. Jeg blir passiv og dissosierer ofte fordi jeg blir så overveldet av mengden oppgaver og tankekjør. Det er klart man forbrenner mer om man er mer aktiv og går flere steg i hverdagen. Om dette er tilfellet: husk å slapp av - skikkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #37 Del Skrevet 30. oktober 2022 Jeg sliter også med å holde vekta på Aduvanz. Var i nedre normalområde på BMI fra før av, så har ikke så mye å gå på. Har prøvd alt mulig, men næringsdrikker er det eneste som har hjulpet meg. En flaske inneholder 300-400 kcal og metter lite. Jeg drikker 1-2 slike om dagen i tillegg til vanlig mat. De er dyre, men jeg har fått de på blå resept. Anonymkode: 869f7...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #38 Del Skrevet 30. oktober 2022 Enig med de i tråden som anbefaler ernæringsrådgivning. Anonymkode: 9efff...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #39 Del Skrevet 30. oktober 2022 Men du får i deg nok kalorier, selv om du går på medisinene? Du må kanskje bare prøve å spise veldig kaloririke måltider, men som i tillegg er sunne. Prøv å loggfør hva du spiser, og evt. antall kalorier, i en periode - så kan du vise til legen. Kan jeg forresten spørre om hvilke problemer du fikk av Ritalin, og hvorfor du måtte skifte?😅 Prøvde å spørre i ADHD-tråden, men fikk ikke noe svar. Anonymkode: 3d055...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #40 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sliter også med å holde vekta på Aduvanz. Var i nedre normalområde på BMI fra før av, så har ikke så mye å gå på. Har prøvd alt mulig, men næringsdrikker er det eneste som har hjulpet meg. En flaske inneholder 300-400 kcal og metter lite. Jeg drikker 1-2 slike om dagen i tillegg til vanlig mat. De er dyre, men jeg har fått de på blå resept. Anonymkode: 869f7...665 Proteinpulver Anonymkode: 94936...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå