Gå til innhold

Jeg går ned i vekt på ADHD-medisner - og jeg må gå OPP! Det er faktisk livsviktig. Har dere råd, eller vært i samme situasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 21 år, og har en BMI som vipper mellom 16 og 18.

Jeg er "velsignet", vil nok mange si, med ekstremt høy forbrenning. Det har faktisk ikke vært gøy. Ble mobbet hele barne- og ungdomsskolen, og har nær sagt null pupper eller rumpe. Jeg føler jeg ser ut som et skjellett. 

Jeg ble nylig utredet for ADHD, og noe av det vi snakket om var nettopp dét at jeg glemmer å spise, ofte hele dagen - og så blir jeg supersulten på kvelden og hiver i meg alt mulig rart. Dette ble verre da jeg flyttet for meg selv - da jeg bodde hjemme var jeg veldig tynn, men ikke skummelt tynn, liksom. Nå, ett år etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg store mangler i vitaminer og mineraler, jeg er svimmel og slapp, jeg sliter med søvn og alle ADHD-symptomene jeg har hatt hele livet har blitt verre.

DPS satte meg på Aduvanz etter å ha prøvd Ritalin (som var helt jævlig). Aduvanz fungerer kjempefint for meg. Plutselig har jeg energi og evne til å planlegge måltider, og spiser nå næringsrik og regelmessig mat hver eneste dag. Etter to måneder på medisiner er livet mitt så mye bedre! Skole går bra, helsa føles bedre, jeg er rett og slett en bedre versjon av meg selv. 

Med unntak av én ting - vekta. Jeg går ikke opp i vekt. Jeg lastet ned Lifesum og passet på at jeg fikk i meg "maintenance"-mengde kalorier. Dette var ikke nok. Jeg gikk faktisk enda mer ned. Jeg slang på 250 kcal daglig, også uten effekt. Jeg føler jeg propper i meg hele dagen, ved sunne og jevne intervaller, og likevel ser jeg ut som et jævla skjellett. 
Legen sier "bare spis mer" - men det er faktisk ikke så enkelt når jeg ikke vet hvor mye, når jeg tross alt allerede er stappmett!

Så har jeg googlet masse og lært at Aduvanz øker metabolismen. Okei, så medisinen som har reddet livet mitt, vil ha et offer. Skjønner jo dét, alle medisiner har bivirkninger.
Det er ikke et alternativ å slutte på dem, men jeg må finne ut hvor mye ekstra jeg må spise, rett og slett. Hvor mange Nutridrinks skal jeg liksom kjøpe? Det blir jo dyrt, det her. 

TL;DR:
1: Har noen vært i samme situasjon som meg, eller lignende? Tanker, råd?
2: Finnes det noen måte å regne ut hvor mye ekstra kalorier som må til for å stoppe vekttap som følge av ADHD-medisin? Må jeg spise 20% mer? 40%? 

Anonymkode: 0beb0...0f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ha høyt stoffskifte?

Ellers finnes det sikkret apper eller alarmer du kan sette hver 3. time eller lignende der du spiser eller drikker. Kanskje det er rom for å spise mer fett? Blander du mye fett og karbohydrater bidrar det til økt fettlegging, om du vil kalle det det. Fett og hvitt sukker i kombo er bra for å øke vekten. Men du må selvsagt ha næringsrik mat også, siden du har mangler

Anonymkode: b6aef...d79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (1 minutt siden):

Drikk en kopp fløte for dagen?

Haha! Da drikker jeg heller enda en Nutridrink, de har ca samme kalori-innhold. Kroppen min er ikke så glad i laktose. Er ikke intolerant, men det blir en del fjert, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ha høyt stoffskifte?

Ellers finnes det sikkret apper eller alarmer du kan sette hver 3. time eller lignende der du spiser eller drikker. Kanskje det er rom for å spise mer fett? Blander du mye fett og karbohydrater bidrar det til økt fettlegging, om du vil kalle det det. Fett og hvitt sukker i kombo er bra for å øke vekten. Men du må selvsagt ha næringsrik mat også, siden du har mangler

Jeg har slike alarmer allerede! Er sånn jeg spiser regelmessig nå. Hver tredje time. Spiser masse fett - nøtter, olivenolje og fet fisk :)

Jeg vet ikke helt om jeg vil spise hvitt sukker for å øke vekta. Det føles litt som om jeg bytter ett helseproblem mot et annet... Vil ikke ha diabetes i stedet for å være for tynn, liksom

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra nett, kanskje noe her kan hjelpe ❤️

Jeg skal gjerne gi deg noen råd for hvordan du kan gå opp i vekt, som er sunnere enn å drikke kremfløte. Kremfløte er veldig kaloririkt på grunn av det høye fettinnholdet. Problemet er bare at det inneholder det usunne fettet (mettet fett), og det vil derfor ikke være sunt for deg å drikke en kartong med dette om dagen, selv om det potensielt kan bidra med mye kalorier og hjelpe deg opp i vekt.

Matolje (rapsolje og olivenolje) er enda mer kaloririkt enn kremfløte, og her finner vi det sunne fettet. Å tilsette olje i mye av maten er derfor en sunnere tilnærming til vektoppgang.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

• Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Anonymkode: 78c24...385

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan undersøke muligheten for å få Nutridrink på resept? Jeg vet ikke hvilke kriterier man må oppfylle for å få det, men det kan være verdt å spørre legen i hvert fall. 

Anonymkode: 5580e...a19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har slike alarmer allerede! Er sånn jeg spiser regelmessig nå. Hver tredje time. Spiser masse fett - nøtter, olivenolje og fet fisk :)

Jeg vet ikke helt om jeg vil spise hvitt sukker for å øke vekta. Det føles litt som om jeg bytter ett helseproblem mot et annet... Vil ikke ha diabetes i stedet for å være for tynn, liksom

Dersom du har høy forbrenning forbrenner kroppen mer sukker enn vanlige folk. Kroppen din bruker mer av sukkeret til energi. Du vil ikke få helseproblemer så lenge du ikke overspiser på det.

Nøtter er ikke egentlig bra for å legge på seg. Kroppen klarer ikke ta opp alle kaloriene som står på pakken. De kan også mette mye.

Olivenolje, og fet fisk er heller ikke spesielt fetende. Du blir mett før du får i deg signifikante mengder kalorier. Da er det bedre spise rapsolje og smør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er "velsignet", vil nok mange si, med ekstremt høy forbrenning. Det har faktisk ikke vært gøy. Ble mobbet hele barne- og ungdomsskolen, og har nær sagt null pupper eller rumpe. Jeg føler jeg ser ut som et skjellett. 

Jeg ble nylig utredet for ADHD, og noe av det vi snakket om var nettopp dét at jeg glemmer å spise, ofte hele dagen - og så blir jeg supersulten på kvelden og hiver i meg alt mulig rart. Dette ble verre da jeg flyttet for meg selv - da jeg bodde hjemme var jeg veldig tynn, men ikke skummelt tynn, liksom. Nå, ett år etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg store mangler i vitaminer og mineraler, jeg er svimmel og slapp, jeg sliter med søvn og alle ADHD-symptomene jeg har hatt hele livet har blitt verre.

DPS satte meg på Aduvanz etter å ha prøvd Ritalin (som var helt jævlig). Aduvanz fungerer kjempefint for meg. Plutselig har jeg energi og evne til å planlegge måltider, og spiser nå næringsrik og regelmessig mat hver eneste dag. Etter to måneder på medisiner er livet mitt så mye bedre! Skole går bra, helsa føles bedre, jeg er rett og slett en bedre versjon av meg selv. 

Med unntak av én ting - vekta. Jeg går ikke opp i vekt. Jeg lastet ned Lifesum og passet på at jeg fikk i meg "maintenance"-mengde kalorier. Dette var ikke nok. Jeg gikk faktisk enda mer ned. Jeg slang på 250 kcal daglig, også uten effekt. Jeg føler jeg propper i meg hele dagen, ved sunne og jevne intervaller, og likevel ser jeg ut som et jævla skjellett. 
Legen sier "bare spis mer" - men det er faktisk ikke så enkelt når jeg ikke vet hvor mye, når jeg tross alt allerede er stappmett!

Så har jeg googlet masse og lært at Aduvanz øker metabolismen. Okei, så medisinen som har reddet livet mitt, vil ha et offer. Skjønner jo dét, alle medisiner har bivirkninger.
Det er ikke et alternativ å slutte på dem, men jeg må finne ut hvor mye ekstra jeg må spise, rett og slett. Hvor mange Nutridrinks skal jeg liksom kjøpe? Det blir jo dyrt, det her. 

TL;DR:
2: Finnes det noen måte å regne ut hvor mye ekstra kalorier som må til for å stoppe vekttap som følge av ADHD-medisin? Må jeg spise 20% mer? 40%? 

Jeg har høy forbrenning uten medisiner og sliter med vekten selv. 

Mine tiltak er å spise ekstra til alle måltider, hver gang jeg føler meg litt sulten så spiser jeg. Så er det styrketrening og gainer som hjelper endel. 

Når jeg lager meg kylling og ris så blander jeg inn litt matfløte i risen. Når jeg steiker noe i smør så bruker jeg ekstra av det. Jeg bruker ekstra saus og ekstra dressing. Men i matveien har ikke det hjulpet stort, det er mest trening som hjelper. Da ser jeg hvert fall ikke så radmager ut. 

Anonymkode: 02992...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du at du er "blessed" med høy forbrenning selv før Aduvanz, så det virker som om du kjemper mot din naturlige kroppsform. ADHD-medisin kan dessverre gjøre det mindre lett å spise, men så lenge du vet at du spiser innenfor en sikker dagsmengde, er det kanskje viktigere å jobbe med å godta og elske kroppen din som den den er?

Google Kibbe-systemet, som jeg synes er en interessant måte å tenke på ulike kvinners "former" på! Kibbe er utviklet i forhold til hjelp til å plukke ut klær som kler "din form", men jeg synes den fungerer fint for å vise hvor mange ulike former vi kvinner har, og så lenge man lever forholdsvis sunt og holder seg i form, så er alle formene vakre på sin måte!

TL;DR: Du er nok vakker som du er! ❤️

kibbeexamples.jpg

Anonymkode: 11cdb...713

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sakset fra nett, kanskje noe her kan hjelpe ❤️

Jeg skal gjerne gi deg noen råd for hvordan du kan gå opp i vekt, som er sunnere enn å drikke kremfløte. Kremfløte er veldig kaloririkt på grunn av det høye fettinnholdet. Problemet er bare at det inneholder det usunne fettet (mettet fett), og det vil derfor ikke være sunt for deg å drikke en kartong med dette om dagen, selv om det potensielt kan bidra med mye kalorier og hjelpe deg opp i vekt.

Matolje (rapsolje og olivenolje) er enda mer kaloririkt enn kremfløte, og her finner vi det sunne fettet. Å tilsette olje i mye av maten er derfor en sunnere tilnærming til vektoppgang.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

• Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Anonymkode: 78c24...385

Jeg gjør mye av det som står her, men ikke alt! Jeg bruker bare MCT-olje og kaldpresset oliven, da - men jeg skal begynne å røre det ut i annen mat man ikke vanligvis bruker olje i, som yoghurt. Det var lurt. Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bikker over i den mer alternative sonen, men i visse Ayurvediske kretser regnes folk med ADHD å ha for mye "vata energi" i seg. Du kan prøve å google "vata reducing diet", generelt mer varm, oljete mat :)

Håper du finner ut av en løsning som passer for deg - og uansett at du ser på selvtilliten din i den kroppen du har!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje du kan undersøke muligheten for å få Nutridrink på resept? Jeg vet ikke hvilke kriterier man må oppfylle for å få det, men det kan være verdt å spørre legen i hvert fall. 

Anonymkode: 5580e...a19

Jeg har spurt legen om dette... Men har fått høre at slike drinker kun er for folk som har spiseforstyrrelser, eller av en eller grunn ikke klarer å få i seg nok næring. Han mener jeg ikke er i den siste kategorien fordi jeg spiser regelmessig og bare må finne ut av balansen, pluss at alle mine blodverdier er nærmere normalen nå, etter at jeg begynte på ADHD-medisiner. Han mener jeg ikke syk og at slike resepter ikke eksisterer for at folk skal synes de er fine, men for syke folk. 

...Men det er jo egentlig helt gærent. Nå når jeg tenker over det føler jeg meg jo litt dårlig behandlet. Jeg skal snakke med ham om det igjen. Dette er jo ikke bare fordi jeg synes jeg har for liten rumpe liksom. Jeg er jo redd for hva som skjer om jeg ikke får opp kroppsvekten. Hva med fruktbarhet senere, for eksempel? Og fett er jo også beskyttelse mot kulde, sykdommer osv. Sunt fett, altså. Ikke fedme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå sier du at du er "blessed" med høy forbrenning selv før Aduvanz, så det virker som om du kjemper mot din naturlige kroppsform. ADHD-medisin kan dessverre gjøre det mindre lett å spise, men så lenge du vet at du spiser innenfor en sikker dagsmengde, er det kanskje viktigere å jobbe med å godta og elske kroppen din som den den er?

Google Kibbe-systemet, som jeg synes er en interessant måte å tenke på ulike kvinners "former" på! Kibbe er utviklet i forhold til hjelp til å plukke ut klær som kler "din form", men jeg synes den fungerer fint for å vise hvor mange ulike former vi kvinner har, og så lenge man lever forholdsvis sunt og holder seg i form, så er alle formene vakre på sin måte!

TL;DR: Du er nok vakker som du er! ❤️

kibbeexamples.jpg

Jeg skjønner at dette er velment, men min "naturlige kroppsform" er ikke bra for meg. Det handler ikke bare om estetikk, virkelig. Selvsagt skulle jeg gjerne hatt en fin rumpe og litt pupper, men dette handler om veldig mye mer. Nå har jeg aldri hatt høy BMI, men når man har veldig lav BMI kan jeg skrive under på at man føler seg skranglete. Jeg har ikke et bedre ord for det. Jo lavere BMIen min er, jo mer skranglete føler jeg meg. Mister fokus, mister finmotorikk, føler meg som en pinne i vinden. Mine mer normalvektige venner har det ikke slik, sier de. 

Så, vakker eller ei - jeg må opp i vekt. Sånn er det bare. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette bikker over i den mer alternative sonen, men i visse Ayurvediske kretser regnes folk med ADHD å ha for mye "vata energi" i seg. Du kan prøve å google "vata reducing diet", generelt mer varm, oljete mat :)

Håper du finner ut av en løsning som passer for deg - og uansett at du ser på selvtilliten din i den kroppen du har!

Jeg skal google dette. Takk! Det høres jo litt ut som mye av det andre her har foreslått :) Og da er det sikkert bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Some guy
40 minutter siden, AnonymBruker said:

TL;DR:

Syns vekta er større problem enn adhd. Kutt ut medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kompis som får slike drikker på resept, fordi han sliter med å legge på seg. Og undervekten plager ham psykisk. 

Ta kontakt med legen din, fortell hvilke tiltak du har gjort for å legge på deg, og si at etter oppstarten av aduvace så er det enda vanskeligere å holde vekten. Det må være mulig å få de drikkene på resept. 

Anonymkode: 9b496...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

TL;DR:

Jeg tar også aduvanz for adhd, og enig i at den er bra, men det er ikke sikkert at du vil få denne gode effekten i årevis, husk det. 

Jeg tror du kunne trengt å snakke med en ernæringsrådgiver. Det hadde nok vært lurt. De kunne laget en god diett til deg, og du kunne hatt "ro" med at du spiser rett. Høres ut som du trenger mer sunt fett i dietten din ( ikke sånt fett som lager problemer for helsa di ) Hva med å trene muskler også? Så blir du ikke bare "skinn og ben" men får former som du kanskje har ønsket deg en stund. Man kan trene rumpe og til og med brystmuskler. 

En annen ting som er viktig er at du selv tilegner deg info og tar bevisst gode valg. å "glemme" å spise er ikke en god nok unnskyldning, selv om man har add. Du har feks alarm på telefonen din.

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some guy skrev (2 minutter siden):

Hallo? Hun husker ihvertfall å spise med medisiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some guy skrev (42 minutter siden):

Takk for din mening. Jeg er uenig. Ha en fin dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...