Gå til innhold

Jordmor mener jeg må kutte ut alt sukker

Eplejuice123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart 4 ganske fødende og sitter her og griner.  Sikkert veldig hormonell og.

Hver gang jeg er hos jordmor får jeg høre indirekte hvor feit jeg er. Og jeg føler meg feit også, med masse vann og breiere over rumpa. Stygg er jeg. Bruker str L -XL nå. Vekta er flodhest.

Sannheten er, at jeg ikke spiser større porsjoner enn vanlige folk? Feks. 2 kjøttkaker,  2 poteter og litt mer grønnsaker. Vi har sjeldent søtpålegg og godis eter jeg i helger, men det er klart...er jeg i bursdag el annet, så tar jeg gjerne et stykke av det som blir tilbudt. Guilty pleasure er Pepsi max. 

Jordmor tror meg ikke., ser skrått på meg, og kommer med kostholdsrådene sine. Har tatt glukosebelastning, den var ok.

Jeg kjenner jeg faktisk blir deprimert. Og lei meg. Har ikke lyst til å ete i det hele tatt. Bare vise ho at jeg kan gå ned i vekt.

Jeg prøver å være i aktivitet. Men pga bekken blir det ikke max fart eller de lengste distanser. 

Jeg var veldig opptatt av å ikke spise for mye i yngre dager, og var pinnetynn. Jeg blir så provosert av det ho sier, og vet at jeg psykisk ikke er inne på en positiv sti sånn mentalt.

Barnet får den næringen den skal,  selv om jeg bestemmer meg for å spise lite?

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høy er du og hvor mye veier du? Om du vil dele det.

Det er nok kalorier du ikke tenker på som gjør deg overvektig. Og det er svært vanlig, du er ikke alene. Tell kalorier en liten periode bare for å se hvor mye du faktisk får i deg. :) 

Anonymkode: c69b6...2ea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for at jeg sier det, men 99,9% av de overvektige sier de spiser lite. Det er løgn og selvbedrag.

Anonymkode: 7e719...a66

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du overvektig? Om du spiser normalt og er overvektig, så kan det være sykdom som påvirker metabolismen. Men da hadde du sannsynligvis hatt andre symptomer i tillegg.

Det finnes sykdommer der man har mer vann eller fett på kroppen enn normalt også

Pepsi max tipper jeg tukler med metabolisme og sultfølelse hos folk

En siste ting, noen spiser mer på besøk enn de gjør hjemme. Folk har kommentert at jeg spiser så mye og er tynn, men egentlig spiser jeg mye på besøk og mindre hjemme. Om jeg skal i bursdag så spiser jeg som regel lite eller ingenting før selskapet begynner. Hadde jeg spist som normalt hjemme hadde jeg blitt altfor mett i selskap

Anonymkode: 0f918...d15

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det bare er vann? Eller hvor skulle vekten ellers komme fra?

Det er vanskelig å tro at du ikke spiser for mye, all den tid det ikke er fysisk mulig å legge på seg dersom man ikke spiser mer enn man forbrenner.

Det er nok noen kalorier du ikke tenker over at du spiser her. F.eks., hvor mye spiser du i bursdager? Og hvor mye spiser du i helgene når du først spiser godteri? En pose potetgull kan være et helt dagsbehov for en som ikke er i aktivitet. En pose smågodt kan være to dagsbehov osv.

Anonymkode: d3d56...c24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra! 

Prøv å tenke at hun vil deg og barnet vel. Ta deg en uke der du fører opp alt du spiser. Og da mener jeg ALT! Både brødskiven, smøret og agurken. Den lille slurken med appelsinjus og yoghurten som plutselig fristet. Vær helt ærlig med deg selv og før det opp i Lifesum, eller andre apper. 

Du får svaret ditt veldig raskt. Har du for stort inntak er det jo bare å prøve å kutte ned litt. Har du normalt inntak så kan du iallfall klappe deg selv på skuldra og slutte å stresse med det..

Anonymkode: dc7bd...139

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PanteneProVVV

Aldri kutt ut alt sukker i graviditet - det er livsnødvendig både for øke blodmengde og utvikling av fosterets hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å være så bastant med mindre man lider av alvorlig fedme, og legger på seg masse på kort tid. Ikke opplevd noe fokus på vekt eller mat i mine svangerskap. Første var i fjor, og er gravid nå.

I mitt første svangerskap var jeg i klassen overvektig før svangerskapet, og gikk opp 25 kilo. Aldri var det snakk om at jeg burde passe på eller holde meg unna alt av sukker. Kun at man har snakket om at man må ha et variert kosthold, med fokus på å få i seg nok god næring, som man burde uavhengig av graviditet eller ikke.

Anonymkode: c03fe...9f5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt - last ned Lifesum eller My Fitness Pal og legg inn ALT du spiser, så ser du om inntaket er for høyt.

Ungen klarer seg om du spiser mindre ( ellers hadde halve Afrika fått null levende barn)

Anonymkode: 11789...867

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (4 minutter siden):

Aldri kutt ut alt sukker i graviditet - det er livsnødvendig både for øke blodmengde og utvikling av fosterets hjerne.

Er vel snakk om tilsatt sukker. Det trenger tross alt ingen av oss. 

Anonymkode: f8748...ba8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L/XL her og, og her er jordmor bekymret andre veien (at jeg ikke får i meg nok)

Anonymkode: d2a6e...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes... jeg fødte i april i år. Var lettere overvektig før jeg ble gravid og la på meg 20(!) kg i svangerskapet. Det er jo mye, men aldri hørte jeg noe snakk fra jordmor om kosthold I DET HELE TATT. Men alle målingene mine var fine på hver kontroll, da. Blodtrykket var helt fint, bortsett fra rett før fødsel, da det var lett forhøyet. Tok glukosebelastning og hadde heller ingen tegn på svangerskapsdiabetes. Moren min fikk samme råd som deg da hun skulle ha meg, men hun var tynn som en strek før svangerskapet. Hun fikk svangerskapsdiabetes, og da var det eneste søte hun fikk unne seg en halv banan per dag. Kan det være noe sånt som ligger bak?

Anonymkode: 56a51...425

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell er veldig forsiktig med å komme med slike råd. Hun har nok ikke sagt det uten grunn. Hun sier det ikke for å være slem.

Anonymkode: d79f8...f39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpes... jeg fødte i april i år. Var lettere overvektig før jeg ble gravid og la på meg 20(!) kg i svangerskapet. Det er jo mye, men aldri hørte jeg noe snakk fra jordmor om kosthold I DET HELE TATT. Men alle målingene mine var fine på hver kontroll, da. Blodtrykket var helt fint, bortsett fra rett før fødsel, da det var lett forhøyet. Tok glukosebelastning og hadde heller ingen tegn på svangerskapsdiabetes. Moren min fikk samme råd som deg da hun skulle ha meg, men hun var tynn som en strek før svangerskapet. Hun fikk svangerskapsdiabetes, og da var det eneste søte hun fikk unne seg en halv banan per dag. Kan det være noe sånt som ligger bak?

Anonymkode: 56a51...425

TS skriver at hun har tatt test, så det ville ha vært rart.

Jeg sitter uansett med samme erfaring som deg, og det eneste rådet jeg fikk om kosthold var fordi jeg var bekymret for om jeg gikk opp mye i vekt. Det var uansett bare fokus på å få i seg nok næring.

Enten må det være alvorlig fedme + ekstrem vektoppgang, eller så er det noe spesielt med jordmoren til TS. Ved sistnevnte hadde jeg byttet, evt. tatt kontrollene hos lege.

Anonymkode: c03fe...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke slanke deg aktivt i svangerskapet uten at det er i samråd med lege!

Hvor høy og tung er du da? Jeg hadde bmi på 27 da jeg ble gravid (80kg 170cm) men vekt var aldri et tema på kontrollene. Er vel først fra bmi 29-30 at de begynner å gjøre noen tiltak som ekstra oppfølging under fødsel og sånt?

Anonymkode: 20b14...f83

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (14 minutter siden):

Hvis sukker er livsnødvendig for fostre hadde ingen av oss vært i live. Hvis du snakker om naturlig sukker fra grønnsaker, frukt , melk osv så har vi overlevd uten store mengder av dette også. 

Anonymkode: 56bf2...a02

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Beklager for at jeg sier det, men 99,9% av de overvektige sier de spiser lite. Det er løgn og selvbedrag.

Anonymkode: 7e719...a66

De spiser kanskje lite i forhold til mengde, men den maten de spiser er svært kaloririk. Så når de går ned i vekt spiser de kanskje mer mat, men maten er mindre kaloririk.  

Ts, jeg vil ikke uttale meg om hva jordmor forteller deg, siden jeg ikke vet hvorfor hun sier det hun sier. Og hva hun egentlig sier. Men du kan jo ta en prat med legen din om dette, om du ikke tørr å ta ting direkte opp med jordmor. 

Anonymkode: 7b638...f30

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsepersonell er veldig forsiktig med å komme med slike råd. Hun har nok ikke sagt det uten grunn. Hun sier det ikke for å være slem.

Anonymkode: d79f8...f39

Ts her. Nei, det er jo flere faktorer som spiller inn. Vann, foster, blod, morkake , osv , og ja, sikkert fettinntak/mat.

Greia er nok at jeg har økt veldig i vekt, og jeg føler meg feit. Jordmor sa ikke direkte at jeg var feit, men at jeg ikke må gå ned i vekt, og helst ikke legge på meg mer. ergo at jeg må redusere et sted. 

Takk for tips. Jeg skal lese bakpå alt av kalorier og skrive ned alt jeg eter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...