Gå til innhold

Skal søke ny jobb. Hva kan nåværende arb.giver si mtp sykdom/fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de ikke en form for taushetsplikt?

Men det er vel et vanlig spm fra ny arb.giver? 

Jeg har vært frisk i over 10 år, men fikk en knekk pga noe på hjemmebane for et par år siden, og var deltidssykemeldt i 9 mnd.

Anonymkode: c9a7c...efc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke et vanlig spørsmål fra en ny arbeidsgiver, nei, og heller ikke noe de har lov til å spørre om. 

Anonymkode: 59a8e...575

• Liker 4
Skrevet

Arbeidsgivere har mange, fantasifulle måter man kan spørre på, for å få frem om fravær har vært en utfordring.

Anonymkode: 56d57...325

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke et vanlig spørsmål fra en ny arbeidsgiver, nei, og heller ikke noe de har lov til å spørre om. 

Anonymkode: 59a8e...575

Det er vanlig, og de fleste bryr seg lite om at det ikke er lov.

Langtidsfravær er ikke så ille. Det som er ille er mye egenmeldt fravær og legemeldt korttidsfravær. 
Når man ringer en referanse, hører man raskt om referansen er positiv eller ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer stort sett frem på en eller annen måte hvis det har vært problematisk høyt fravær. Selv om det ikke er lov. 

I ditt tilfelle, med så lang fartstid før fraværet, tipper jeg det ikke blir nevnt. 

Hadde du vært en som var jevnt mye borte, ville det stort sett kommet frem i en grundig referansesjekk. 

Anonymkode: 8fa16...76a

Skrevet

Nåværende arbeidsgiver vil selvsagt ikke trekke frem fravær dersom det er et problem i arbeidsforholdet. Da vil vedkommende holde kjeft og fremstille arbeidstakeren så godt som mulig. Så får en annen problemet.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at dette absolutt blir snakket om mellom mulig arbeidsgiver og tidligere arbeidsgiver. Det synes jeg er naturlig, for dersom en arbeidstaker til stadighet er syk og er borte fra jobben kan det påføre bedriften store problemer. Men at du har vært sykemeldt tror jeg nok ikke vil være noe problem. Men jeg husker at en tidligere sjef av meg fortalte om en annen ansatt som åpenbart skulket jobb ofte at «som referanse vil jeg spille med åpne kort og fortelle at arbeidstaker har vært noe uforutsigbar». 

Anonymkode: 952c6...e76

• Liker 1
Skrevet

Dette blir snakket om ja..

ikke direkte, men det kommer frem til slutt. 
vi kan feks spørre om vedkommende er pålitelig. 

Anonymkode: b0d98...ae5

• Liker 2
Skrevet

Noen måneders fravær i løpet av ti år er det ikke mange som bryr seg om... Spesielt ikke når det er flere år siden... 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke opplyses om direkte, men man spør om pålitelighet eller tilstedeværelse osv. Informasjonen kan fiskes frem på mange måter....

Anonymkode: 886ed...9b2

Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det er vanlig, og de fleste bryr seg lite om at det ikke er lov.

Langtidsfravær er ikke så ille. Det som er ille er mye egenmeldt fravær og legemeldt korttidsfravær. 
Når man ringer en referanse, hører man raskt om referansen er positiv eller ikke. 

Man trenger ikke bryte loven engang for å få den informasjonen. Man kan f. eks. spørre om vedkommende har vært en deltakende arbeidstaker der h*n jobbet osv. 

Anonymkode: 886ed...9b2

Skrevet

Jeg var sykmeldt i et år før jeg skiftet jobb innad i samme bedrift, så jeg bare regner med min nye sjef vet det. Til gjengjeld har jeg null egenmeldinger, så jeg tenker at det ikke er noe som slo ut på meg om du skjønner. Skulle noen slå opp i historikken min på HR finner de jo ut av dette.

Anonymkode: c4552...42e

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal ikke en ny, potensiell arbeidsgiver som sjekker referanse hos forrige arbeidsgiver(e), ikke få vite noe om arbeidstakers fravær?! Det er jo det viktigste av alt når en vurderer å ansette noen. 

Anonymkode: 44c6c...fae

Skrevet

Du kan komme de i forkjøpet og fortelle det selv på et intervju hvis du får spørsmål som det kan være naturlig å nevne det.

Jeg ansetter ca 10 pers i året, og siden endel av stillingene krever ok fysikk forteller jeg dette og spør om de har/har hatt noen kjente problemer relatert til dette.

om de da forteller ærlig at de har hatt en ryggoperasjon og vært sykemeldt for dett i 8 mnd for 4 år siden, men alt har godt bra etter den tid og referanse bekrefter dette så får de tilbud om jobb om de ellers er den rette kandidaten.  

Men om dette først kommer frem ved referansesjekk så ville jeg ikke ansatt denne personen. 

Anonymkode: 75c19...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal ikke en ny, potensiell arbeidsgiver som sjekker referanse hos forrige arbeidsgiver(e), ikke få vite noe om arbeidstakers fravær?! Det er jo det viktigste av alt når en vurderer å ansette noen. 

Man har strengt tatt lov å stille spørsmål om høyt/hyppig sykefravær, men man har ikke lov til å stille spørsmål om arbeidssøkers helseopplysninger. Og spørsmål om fravær vil kunne ansees som å spørre om helseopplysninger. 
Dette handler om både personvern og inkluderende arbeidsliv. 

Du kan komme de i forkjøpet og fortelle det selv på et intervju hvis du får spørsmål som det kan være naturlig å nevne det.

Jeg ansetter ca 10 pers i året, og siden endel av stillingene krever ok fysikk forteller jeg dette og spør om de har/har hatt noen kjente problemer relatert til dette.

om de da forteller ærlig at de har hatt en ryggoperasjon og vært sykemeldt for dett i 8 mnd for 4 år siden, men alt har godt bra etter den tid og referanse bekrefter dette så får de tilbud om jobb om de ellers er den rette kandidaten.  

Men om dette først kommer frem ved referansesjekk så ville jeg ikke ansatt denne personen. 

Anonymkode: 75c19...399

Det er absolutt lov å spørre om helseopplysninger som har en direkte tilknytning til om søker kan utføre arbeidet! :) 
Men det forutsetter at man har en saklig grunn, slik som du har når det er stillinger som krever god fysikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ulovlig. 

Anonymkode: 13e41...73a

• Liker 1
Skrevet

Det er ulovlig. 

Anonymkode: 13e41...73a

Only in Norway, for å si det sånn. 

Jeg hadde helt klart spurt om fravær i en intervju/ansettelsesprosess. Det, i tillegg til hvor kompetent personen er, er det som betyr aller mest - og det gjelder for alle arbeidsgivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...