Gå til innhold

Hvor mange sett med ullundertøy har dere til barnehagebarnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De skal jo bruke ull som innerste plagg, ulltøy er jo relativt dyrt i forhold til andre plagg, og det blir jo litt når de nå ha på dette hver dag. Hvor mange sett har dere? Bruker barna deres ullundertøy som trøye og longs evt body hver dag hele vinteren? 

Anonymkode: 26857...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vel ca 15 tynne ullgensre, men bare 5 longs. FINN er en fin ting😁

Anonymkode: aafd2...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt 10 sett til 2-åringen i høst + noen ekstra ullstrømpebukser som hun kan ha under vanlig bukse istedenfor og noen litt finere ullbodyer 👍🏻 Det går i ull fra oktober - mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn 5 sett, longs+ulltrøye til treåringen, og arva 7 ulltrøyer og 3 longs(hadde jeg hatt bedre oversikt og huska at de hadde rett str nå hadde jeg nok kjøpt færre ulltrøyer). Da kan vi ha et par skift i barnehagen og kan la det gå litt tid mellom hver ullvask. Det er varmt inne hjemme og i barnehagen, så inne har han ingenting over (og vi er i bleieslutt-fasen, så utenom barnehagen går han uten bleie og uten tryse/boxer), så klærne blir møkkete og må skiftes hver dag.

Anonymkode: 1a3cb...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøpte inn 5 sett, longs+ulltrøye til treåringen, og arva 7 ulltrøyer og 3 longs(hadde jeg hatt bedre oversikt og huska at de hadde rett str nå hadde jeg nok kjøpt færre ulltrøyer). Da kan vi ha et par skift i barnehagen og kan la det gå litt tid mellom hver ullvask. Det er varmt inne hjemme og i barnehagen, så inne har han ingenting over (og vi er i bleieslutt-fasen, så utenom barnehagen går han uten bleie og uten tryse/boxer), så klærne blir møkkete og må skiftes hver dag.

Hvorfor bruker han ikke truse når han ikke har bleie?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor bruker han ikke truse når han ikke har bleie?

Fordi han er livredd for å tisse på seg når han har på seg boxer. Jeg har lest at noen anbefaler å ikke ha på truse i starten for å unngå uhell. Vi hadde egentlig ikke tenkt å følge den anbefalingen og har kjøpt inn, men eneste måte vi fikk han til å gå uten bleie var hvis han slapp truse. Som sagt er vi i bleiesluttfasen(altså ikke helt i mål), så når han har fått selvtilliten på at han har kontroll så blir truse neste skritt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel omtrent 10-12 gensere og 7-8 longser til toåringen. Noe nytt, men mesteparten arvet eller kjøpt brukt. Veldig greit å ha en del å rullere på. Klarer oss stort sett med å kjøre ullvask én gang i uka. 

Bruker ull både hjemme og i barnehagen fra omtrent oktober-mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lite ull på min varme 3-åring. Har vel tre sett ullundertøy, som kun brukes på skikkelig kalde dager eller dager vi skal være MYE ute. Hen blir rett og slett for varm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foina skrev (4 minutter siden):

Bruker lite ull på min varme 3-åring. Har vel tre sett ullundertøy, som kun brukes på skikkelig kalde dager eller dager vi skal være MYE ute. Hen blir rett og slett for varm.

Bruker han superundertøy da?

Bomull er jo veldig ubehagelig når det blir kaldt, vott, svett eller klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker han superundertøy da?

Bomull er jo veldig ubehagelig når det blir kaldt, vott, svett eller klamt.

Nei, bruker bare vanlige klær inne, og strikket ullsett utenpå vanlige klær + utedress ute. Går veldig fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge bare to sett 🙈 tenker å gå til innkjøp av et par sett til, men 10 sett, som noen skriver her, kan vel ikke være nødvendig!?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 3-4 stillongser og kanskje noen flere overdeler. Stillongser blir stort sett brukt mer enn 1 dag før de trenger vaskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ha 7 sett, ett til hver ukedag + to som ligger som skift i barnehagen. Vasker ulltøy hver fredag. 

Anonymkode: eb859...54b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor ofte du vasker. 🤷‍♀️

Her har vi hatt et sett per ukedag til de yngste barnehagebarna, siden vi vasker ull 1 gang i uka (gjerne oftere, men det er ikke alltid vi har tid så det er i tilfelle rottefelle) og siden de yngste gjerne griser litt ved måltider osv. I tillegg har vi hatt 2 ekstra sett siden ulla bruker litt tid på å tørke/det er kjekt å ha i tilfelle et sett må byttes i løpet av dagen, samt to sett i skiftekurven i barnehagen. Så da er vi oppe i 11 sett. 🙈

Dersom du er såpass rutinert at du vasker ulltøy oftere så er det jo ikke nødvendig med så mange sett. :) 

Nå er våre barn 4 og 6, og 4-åringen søler litt (!) sjeldnere på trøya og eldste har nok bare 5 sett med ulltøy, siden han kan bruke det samme settet flere dager på rad. 

Anonymkode: a1882...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 sett ullundertøy og 5 sett med tjukkere ull her. Ullundertøy er en blanding av longs, strømpebukser, bodyer og trøyer.

Anonymkode: be441...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 sett til hver av ungene. Ulltøy som innerlag trengs ikke vaskes like ofte som vanlig tøy. Det blir ikke så ofte synlig skittent, ullen har en unik egenskap mtp svette, ulltøy kan luftes eller flekkvaskes. Så det er overhodet ikke nødvendig med 20 plagg. Og det er ingen som arresterer deg om du har valg polo genser og bomullsstrømpebukser en dag 😅 

Anonymkode: 8500f...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sett. Kjøpt på finn brukt. Aldri noe mer. Brukes hele uken eller vasken en gang i uken da det ikke blir møkkete.

Anonymkode: f6e69...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel 5 sett tror jeg. Jente på 4 år, helt BESATT av klær og kjoler osv og skifter sikkert 4 ganger hver dag, minst. Hun har ull liggende i barnehagen slik at hun kan skifte før hun skal ut hvis det er behov.  Hun klarer seg fint med bomullsklær innerst og tjukk-ull utenpå innenfor vinterdressen også, men så har de ihvertfall alternativet hvis hun trenger det.

På førstemann var jeg mer nazi på ull-bruk og han gikk kun i ull fra mellom oktober til mai. Er ikke like hysterisk med nr 2, ser jo at hun klarer seg helt fint med vanlige klær også 😊

Anonymkode: e21ba...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...