Gå til innhold

Hestefolk - se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg red på hest for første gang på mange år her en dag, bare på en rolig tur. Tenker å begynne med hest igjen på sikt, så jeg ønsker å lære mest mulig.

Hesten hadde veldig lyst hjem fordi vi red alene på tur. Sammen med andre er det visst aldri noen problem. Han prøvde seg litt og snudde uten å ha fått beskjed om det, og på vei hjem ble han veldig ivrig. Han holdt seg i skritt, men han gikk FORT og var nesten umulig å holde igjen. Jeg fikk til å stoppe, men han satte igang igjen med en gang, så jeg følte jeg nesten ikke hadde kontroll. Tempoet var umulig å gjøre noe med. Det var sikkert fordi han ikke hadde blitt brukt på en del dager. Det var ingen dramatikk altså, men jeg valgte å gå av siste 100 meterene fordi jeg ikke kjente hesten, og syntes det var litt ubehagelig å føle at jeg ikke hadde kontroll.

Hva gjør dere i sånne situasjoner? Vil jo helst slippe å hoppe av, så hvordan får man egentlig kontroll?

Anonymkode: 9c606...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å unngå å eskalere stresset i alle fall, forholder meg rolig og lar hesten få lange tøyler så lenge den holder seg i bestemt gangart (tempo pirker jeg ikke på, det er greit, så lenge skritt forblir skritt). Lar ikke hesten bestemme f.eks at vi skal snu selv, og kan da bli "streng" om nødvendig, til et visst punkt (slår ikke hesten, eller sparker/drar hardt, men prøver å gi få, men "ordentlige" beskjeder heller enn å mase og mase med svakere hjelpere). Hopper av om nødvendig, det kan skje, og er ikke krise. Hopper på igjen om jeg anser det som trygt nok. 

Ikke minst, er det er reelt stress fra hestens side så kan jeg finne på å tilpasse meg dette litt. Har kjent enkelte hester som rett og slett ikke er noe særlig å ri på tur alene (holdt mest på med dressur/spranghester og enkelte er rett og slett mentalt svake uansett hvor gamle de er og hvor mye man miljøtrener). Har også hatt en hest som kunne stresse seg veldig opp hvis hun først ble skremt av noe (reaktiv fullblods), da hendte det jeg leide litt, eller tok en pustepause og gresset litt før vi gikk videre (det er faktisk beroligende) 🙂

Skrevet

Det er veldig vanlig at hestene vil hjem 😆 Jeg pleide å snu hver gang han får opp tempoet litt for mye, da lærte han seg etter hvert at han kom seg fortere hjem ved å gå i normalt tempo 😅

• Liker 2
Skrevet

Ikke løp på veien hjem om hesten er en type som blir stressa av det. Ellers tenker jeg det å ikke stresse selv hjelper mye, og bremse uten å bli hard i hånda. Ri heller halvparader (oppbremsinger) istedenfor å sitte og konstant bremse. Om hesten er vant til det er lurt å bruke setet til å bremse - sitt godt i salen, og knip med rumpa. Igjen, ikke konstant. Prøv så godt du kan å sitte avslappet, og gjerne på løse (ish) tøyler.

Anonymkode: af738...22c

Skrevet

Stakkars hest.

Dersom barnet eller hunden din hadde løpt hjem om en ukjent og ukyndig person tok det med på tur alene hadde du kanskje syns det var fornuftig? Fortjener hesten mindre trygghet?

Det handler om lederskap og kommunikasjon. Skaff deg kunnskap om hestens språk og ridekunnskap.

Husk at hesten er flokkdyr og byttedyr. Den kan oppleve mye frykt om du tar den vekk fra flokken/hjemmet sitt hvis den ikke har tillit til at du er en trygg leder.

Finn en god instruktør og les fagbøker. Hvis hesten stoler på deg som leder går det meste greit. Vent til du faktisk kan ri før du utsetter en hest for alenetur med deg igjen.

Jeg ville aldri sendt en nybegynner alene på tur med hestene mine. Det syns jeg er dårlig gjort mot hesten. Men setter gjerne en som aldri har ridd på ryggen deres om jeg er med på turen på en annen hest. 

Anonymkode: 5720c...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stakkars hest.

Dersom barnet eller hunden din hadde løpt hjem om en ukjent og ukyndig person tok det med på tur alene hadde du kanskje syns det var fornuftig? Fortjener hesten mindre trygghet?

Det handler om lederskap og kommunikasjon. Skaff deg kunnskap om hestens språk og ridekunnskap.

Husk at hesten er flokkdyr og byttedyr. Den kan oppleve mye frykt om du tar den vekk fra flokken/hjemmet sitt hvis den ikke har tillit til at du er en trygg leder.

Finn en god instruktør og les fagbøker. Hvis hesten stoler på deg som leder går det meste greit. Vent til du faktisk kan ri før du utsetter en hest for alenetur med deg igjen.

Jeg ville aldri sendt en nybegynner alene på tur med hestene mine. Det syns jeg er dårlig gjort mot hesten. Men setter gjerne en som aldri har ridd på ryggen deres om jeg er med på turen på en annen hest. 

Er jo derfor jeg spør, fordi jeg ønsker å lære. Vet veldig godt at hester er flokkdyr og byttedyr og at det er veldig vanlig å ikke like å gå på tur alene, men det var eieren som ville jeg skulle prøve en tur alene, og som sa at det gikk fint, så det valgte jeg altså å stole på. Og det gikk jo stort sett fint også. Skal begynne på kurs neste gang det er oppstart. Har du noen fagbøker du vil anbefale, forresten?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg red på hest for første gang på mange år her en dag, bare på en rolig tur. Tenker å begynne med hest igjen på sikt, så jeg ønsker å lære mest mulig.

Hesten hadde veldig lyst hjem fordi vi red alene på tur. Sammen med andre er det visst aldri noen problem. Han prøvde seg litt og snudde uten å ha fått beskjed om det, og på vei hjem ble han veldig ivrig. Han holdt seg i skritt, men han gikk FORT og var nesten umulig å holde igjen. Jeg fikk til å stoppe, men han satte igang igjen med en gang, så jeg følte jeg nesten ikke hadde kontroll. Tempoet var umulig å gjøre noe med. Det var sikkert fordi han ikke hadde blitt brukt på en del dager. Det var ingen dramatikk altså, men jeg valgte å gå av siste 100 meterene fordi jeg ikke kjente hesten, og syntes det var litt ubehagelig å føle at jeg ikke hadde kontroll.

Hva gjør dere i sånne situasjoner? Vil jo helst slippe å hoppe av, så hvordan får man egentlig kontroll?

Setter seg tilbake i salen, legger tyngde på setet, jevne oppbremsinger med tøylene, og snu hesten bestemt rundt igjen, ved hjelp av vekt, tøyler og sjenkel. 

Men dette er ting du bør lære av en instruktør, før du eventuelt legger ut på tur igjen. Med mindre du rir med noen som kan instruere deg i ulike situasjoner. 

Og det var veldig fornuftig å heller leie hesten den siste biten hjem, framfor å ri dersom du ikke følte du hadde kontroll :) 

Sisu skrev (2 timer siden):

Prøver å unngå å eskalere stresset i alle fall, forholder meg rolig og lar hesten få lange tøyler så lenge den holder seg i bestemt gangart (tempo pirker jeg ikke på, det er greit, så lenge skritt forblir skritt). Lar ikke hesten bestemme f.eks at vi skal snu selv, og kan da bli "streng" om nødvendig, til et visst punkt (slår ikke hesten, eller sparker/drar hardt, men prøver å gi få, men "ordentlige" beskjeder heller enn å mase og mase med svakere hjelpere). Hopper av om nødvendig, det kan skje, og er ikke krise. Hopper på igjen om jeg anser det som trygt nok. 

Ikke minst, er det er reelt stress fra hestens side så kan jeg finne på å tilpasse meg dette litt. Har kjent enkelte hester som rett og slett ikke er noe særlig å ri på tur alene (holdt mest på med dressur/spranghester og enkelte er rett og slett mentalt svake uansett hvor gamle de er og hvor mye man miljøtrener). Har også hatt en hest som kunne stresse seg veldig opp hvis hun først ble skremt av noe (reaktiv fullblods), da hendte det jeg leide litt, eller tok en pustepause og gresset litt før vi gikk videre (det er faktisk beroligende) 🙂

Dette hadde en tidligere eier lært min hest også. Det tror jeg var den absolutt verste uvanen jeg måtte lære av hesten. Jeg husker jeg forbannet alle de som lærte hesten at dersom den stresset eller ble oppjaget, så fikk den belønning i form av gress! :dry: 
Yngre forryttere fikk også tidvis store problemer, for hesten hadde jo lært at på vei hjem kunne den få spise gress om den bare begynte trippe eller småjogge. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars hest.

Helt greit at man ikke bør sende en nybegynner ut alene, men det er eieren sitt ansvar!

Måten du svarer på her er en av grunnene til at jeg valgte trekke meg ut av hestemiljøet, og at jeg ikke anbefaler nybegynnere stille spørsmål til erfarne ryttere uten å kjenne dem. 
Man blir aldri god om man ikke kan få stille spørsmål uten å bli bitt hodet av å få kommentarer som "stakkars dyr". 
Det bør gå an å svare på en fin måte når en nybegynner faktisk ønsker lære noe. 
Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg gjorde masse feil i det jeg startet med hest, og også når jeg kjøpte min første hest, for jeg er ikke feilfri, og jeg ble ikke født med hestekunnskap. Jeg fikk kunnskapen av å spørre om hjelp, og lære av egne feil. 

Anonymkode: 7bd8c...26c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser an hesten og situasjonen. Om det er tulling, hjemlengsel eller reelt stress er ikke nødvendigvis så lett å skille mellom når man ikke kjenner hesten fra før. For noen kan man helt fint holde litt igjen, mens andre nærmest eksploderer om de blir holdt igjen. Men jeg tenker også at hurtig skritt er skritt, og det er tross alt skritt jeg ber om. 😂 

Jeg er for øvrig en stor tilhenger av å hoppe av og leie når en selv blir stresset. Det kommer absolutt ingenting positivt ut av at rytteren stresser, og dersom man føler man har mer kontroll ved å leie, så er det den beste løsningen der og da, også får man eventuelt hoppe opp igjen senere når ting er rolig igjen.

Anonymkode: 16a39...721

• Liker 1
Skrevet

Er dette en hest du skal ri fremover? I så fall ville jeg kanskje ha hørt med andre på stallen om de vil være med på tur, leie på tur eller trene nært stallen inntil du føler deg komfortabel nok til å ri den alene ut på tur. Spesielt hvis andre også skal ri samme hest, de merker raskt om man blir usikker og det kan fort komme leie uvaner ut av det som andre eventuelle ryttere også må ta tak i. 

Anonymkode: 94bb7...58e

Skrevet

3-16-e1549293467736.jpg

Anonymkode: abdcd...d4b

Skrevet

Hester er flokkdyr, og føler seg trygge med flokken. Det er ganske vanlig, og helt naturlig, at de blir stresset av å være alene. Å ri ut på tur alene er en ferdighet som de fleste hester må lære seg. 

Det beste er å ri på tur sammen med andre i starten, om hesten foretrekker det, til dere er godt kjent med hverandre og hesten føler seg trygg med deg. Om den er veldig utrygg alene, må man starte i det små, litt vekk fra flokken, og trene på øvelser der eller bare lande sammen med deg, uten andre hester rundt. Med min forrige hest brukte jeg flere måneder med bakketrening før jeg i det hele tatt begynte å ri, fordi hun var så avhengig av flokken. Så da måtte hun først lære å være alene i ridehuset, forlate stallområdet, gå leietur og lande sammen med meg, før vi begynte med faktisk ridning.

Om hesten kan gå ut alene på tur, og bare er litt nervøs, kan man også starte der. Jeg hopper ofte av og går sammen med hesten om den blir nervøs eller synes noe er ubehagelig. De fleste hester roer seg fortere da, om de føler seg trygge med deg. Det er ingen fallitterklæring å hoppe av, tvert imot kan det være et godt verktøy. Hester føler seg ofte mindre alene om man går ved siden av dem, enn om man sitter oppå.

For å få kontroll i slike situasjoner er det best å jobbe med årsaken til at situasjonen oppstår. Om hesten begynner å stresse får man sjelden roet den ved å holde den igjen eller tvinge den til å bremse/stoppe med makt (selv om man selvsagt må det noen ganger). Jeg forsøker å la hesten ha løse lange tøyler og bli tung i setet, og lar den øke tempoet så lenge den ikke bytter gangart. Om det ikke fungerer hopper jeg gjerne av og bare står rolig sammen med hesten, eller leier den et stykke, og ser om det roer den ned. 

Jeg er også av typen som forsøker å trene belønningsbasert så langt det lar seg gjøre, og har alltid gulrot/godbiter i lomma. Å avlede hesten med en godbit eller trene små triks/gjøre bøyeøvelser kan også hjelpe med å roe stresset. Men dette er lettere med egen hest, og ikke noe man bør gjøre med andres uten å ha tillatelse av eieren. 

Det viktigste for meg er at turen er hyggelig for både hest og rytter, ikke hvor mye jeg får sittet oppå eller hvor fort det går 😊  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...