Gå til innhold

Alenemor som er redd for størstemann, som har havnet i feil gjeng på skolen og fritiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min største gutt er snart 17 år, har alltid vert en blid og snill gutt, det siste året har han dessverre forandret seg totalt, etter han begynte på Vgs har han havnet i en gjeng som gjør veldig mye dumt, banker folk ,legger det ut på sosiale medier, mobber andre, stjeler fra andre, røyker hans, henger ute på langt på natt og skulker mye.

Han hører ikke i det hele tatt på meg, jeg har godt samarbeid med skolen og de andre foreldrene som også er helt fortvilet, hele gjengen som er 8 stk har flere saker hos politiet også, uten at de bryr seg så stort om det. Min fikk bot på 8000 kr for hærverk, som jeg måtte betale sånn at han ikke havner i fengsel,men vi har betalingsplan sånn han betaler meg tilbake.

Jeg er alene med han og hans 2 brødre på 11 og 8, deres far flyttet til utlandet for 6 år siden og har svært lite kontakt med barna, han ringer kanskje 2 ganger i året, en gang på bursdagen og en gang til jul,men de treffes ikke ,for det ønsker han ikke da han har ny familie.

Noen som har opplevd dette og har noe gode råd til meg? vil så gjerne hjelpe gutten min. Er ikke lenge til han mister skoleplassen heller pga fravær, så noe må gjøres, har tenkt på og flytte ,men synes det er så feil mot de minste guttene som har bodd her hele livet og har masse venner og spiller fotball her

Anonymkode: 5f6c4...8ad

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han bytte vgs? For å komme unna gjengen?

Regner med politiet har hatt samtale med han siden han er dømt for hærværk?

Har ellers ikke noen gode råd,min gutt var endel år yngre da han havnet i feil gjeng. Det fikk vi ordnet opp i med foreldre og politi. Så hele gjengen fikk samme konsekvenser og regler. Da roet det seg. Men forskjell på 13-åringer og 17-åringer.

Anonymkode: 55119...024

• Liker 3
Skrevet

Hadde bedt om hjelp der jeg kunne: barneverntjenesten (skynd deg før han blir 18), sosiallærer, politi, BUP.

Ikke lett. ❤

Anonymkode: 149a4...cc8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan han bytte vgs? For å komme unna gjengen?

Regner med politiet har hatt samtale med han siden han er dømt for hærværk?

Har ellers ikke noen gode råd,min gutt var endel år yngre da han havnet i feil gjeng. Det fikk vi ordnet opp i med foreldre og politi. Så hele gjengen fikk samme konsekvenser og regler. Da roet det seg. Men forskjell på 13-åringer og 17-åringer.

Anonymkode: 55119...024

Nei da må vi flytte 1 time unna ,er bare 1 vgs her vi bor.

Ja politi er inne bilde, de skal snart inn til politi og snakke med om det som skjer + at gutten de har vert veldig slemme mot og mobbet skal de møte i konfliktråd.

Takk for svar i alle fall . Ja er jo stor forskjell på 17 og 13 åringer, og 17åringer bør virkelig vite at det de holder på med er helt galt, en 13åring tenker mindre på hva som skjer

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde bedt om hjelp der jeg kunne: barneverntjenesten (skynd deg før han blir 18), sosiallærer, politi, BUP.

Ikke lett. ❤

Anonymkode: 149a4...cc8

barnevernet er i bilde siden de er under 18,men synes de gjør lite, de har kun snakket med dem, men føler de gjør så lite. Politiet er i bilde og sosial lærer på skolen.

Nei er helt forferdelig vanskelig ❤️ . Tenker så mye på han gutten de bruker som hakke kylling, nydelig gutt som han gikk sammens med på barneskolen

Skrevet

Tror jeg kanskje hadde latt han få straffen jeg. Evt sett på mulighet for samfunnsstraff. 

Han er jo gammel nok nå til at handlingene hans får konsekvenser. 

Anonymkode: 4c89e...a50

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Less sweettalk tenker jeg.. Klar tale, når du er 18 er det ikke lengre slik at jeg er din buffer mot verden, så du får enten snakke med meg NÅ eller klare deg alene når du blir 18, jeg kan ikke akseptere at du som storebror lærer dine yngre søsken at dette er OK oppførsel. Enten skjerper du deg eller så må du flytte ut og klare deg alene den dagen du er 18. JEg ser du sliter med noe men hvis du ikke snakker med meg er dette realiteten du går i møte.. 

Anonymkode: 4e376...823

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest Some guy
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Min største gutt er snart 17 år, har alltid vert en blid og snill gutt, det siste året har han dessverre forandret seg totalt, etter han begynte på Vgs har han havnet i en gjeng som gjør veldig mye dumt, banker folk ,legger det ut på sosiale medier, mobber andre, stjeler fra andre, røyker hans, henger ute på langt på natt og skulker mye.

Han hører ikke i det hele tatt på meg, jeg har godt samarbeid med skolen og de andre foreldrene som også er helt fortvilet, hele gjengen som er 8 stk har flere saker hos politiet også, uten at de bryr seg så stort om det. Min fikk bot på 8000 kr for hærverk, som jeg måtte betale sånn at han ikke havner i fengsel,men vi har betalingsplan sånn han betaler meg tilbake.

Jeg er alene med han og hans 2 brødre på 11 og 8, deres far flyttet til utlandet for 6 år siden og har svært lite kontakt med barna, han ringer kanskje 2 ganger i året, en gang på bursdagen og en gang til jul,men de treffes ikke ,for det ønsker han ikke da han har ny familie.

Noen som har opplevd dette og har noe gode råd til meg? vil så gjerne hjelpe gutten min. Er ikke lenge til han mister skoleplassen heller pga fravær, så noe må gjøres, har tenkt på og flytte ,men synes det er så feil mot de minste guttene som har bodd her hele livet og har masse venner og spiller fotball her

Veldig sent å lære han lærepenge når han er 17 år. Han er voksen, så lite å få gjort med dette. Vent ett år til og kast han ut av huset så han ikke har mye innflytelse på de to andre. 

Skrevet

Det er dessverre fort slikt som skjer når det ikke er en far i bildet. Enig med de andre her, det er for sent for deg å ta tak i dette nå. Han må ta konsekvensene, kanskje ha et par vanskelige år, og så se om han lærer av det. Kjenner flere som var "problembarn" i den alderen, og kanskje endte i fengsel, men som klarte å snu livet sitt senere.

Anonymkode: 8a8cc...b18

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre fort slikt som skjer når det ikke er en far i bildet. Enig med de andre her, det er for sent for deg å ta tak i dette nå. Han må ta konsekvensene, kanskje ha et par vanskelige år, og så se om han lærer av det. Kjenner flere som var "problembarn" i den alderen, og kanskje endte i fengsel, men som klarte å snu livet sitt senere.

Anonymkode: 8a8cc...b18

Må du rulle inn

Anonymkode: 0a47e...8b8

• Liker 7
Skrevet

Ikke rart han dritter i ting når mamma rydder opp i boten hans. Du viser klart og tydelig at han slipper unna alt.

Noe uker I fengsel kunne kanskje hvert nyttig😉

Anonymkode: 51c2b...fc3

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Hva slags konsekvenser har du gitt han? Hvor får han penger fra?

Ikke gi han noen penger, alt skal gå til boten. Ikke betal for mobilen hans, ingenting.

Anonymkode: aec53...8d1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har dere et uteteam/ungdomsteam i kommunen? Lavterskeltilbud. De ferdes der ungdommen er. Det reddet oss.

Anonymkode: d823f...826

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke rart han dritter i ting når mamma rydder opp i boten hans. Du viser klart og tydelig at han slipper unna alt.

<ironi>
Ja, all erfaring og forskning viser jo at fengselsopphold er veien tilbake til den smale sti for unge mennesker 🤯
</ironi>

Anonymkode: c47bc...458

• Liker 5
Skrevet

Kanskje ikke så dårlig at han mister skoleplassen. I hvert fall ikke for de han mobber. Han må ut av den gruppa han er med så fort som mulig og jeg hadde ærlig talt flyttet langt bort fra den. Og fengsel kan gjøre godt. Noen uker. Det fremfor flere år når de til slutt tar livet av en annen og må sitte inne for mord. 

Anonymkode: a7fb6...8ec

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå har det ikke akkurat vært verdens største konsekvenser for han, men er uenig i at fengsel hadde vært noe særlig - der får man jo enda verre kontakter. Du kan si til han at nå står han på egne bein, og må rydde opp etter seg selv hvis han begår en slik tabbe igjen. Ganske typisk at daddy issues i tenårene fører til at jenter får dårlig seksualmoral, og at gutter blir halvkriminelle. Det er ikke helt umulig at farens manglende tilstedeværelse har ført til at han føler en mangel på kompass i livet. Jeg generaliserer nå og kommer sikkert til å få pepper, men stereotyper har ofte en rot av sannhet. Involver de rette instansene før han er myndig, for da kan du virkelig miste han. Har vært bortpå en sånn guttegjeng i min ungdom og bare 1 av 5 kom seg til høyere utdanning og klarte å unngå rusmisbruk. Hvilke venner man har i tenårene har mye å si. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så enig. Han hadde lært av det.

• Liker 3
Skrevet

Er guttungen 17 og det har sklidd så ut så er det point of no return. 

Hvilke mannlige forbilder har denne gutten hatt siden pappa flyttet til utlandet? 

Anonymkode: 87563...ef8

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva sier gutten din TS? Skjønner han selv at han er i et veldig dårlig spor? Har dere gode samtaler?

Jeg har opplevd noe liknende. Dette med rus feks. Jeg koblet på et rusteam i kommunen, og fikk samtaler der og møtte et veldig flott menneske som ble en god fortrolig med min ungdom. Jeg koblet inn skole, familie...mye av det jeg gjorde skjedde nok hjemme. Man må liksom ha flere mennesker involvert slik at dere ikke stanger hodet i veggen alene. Få litt innspill. 

Spør om hva han vil! Hva kan han tenke seg å bruke den tiden han nå bare driver destruktivt på med? Surfing, klatring, ...musikk? Det er vanskelig å ta bort noe- uten å erstatte det med noe. Det kan jo virke som han har havnet i en dårlig gjeng, og han trenger motivasjon til endring. Det skjer jo gjennom at man "når inn til han" på en eller annen måte.. Er det noen i gjengen som er mindre kriminell enn andre- der man kanskje kan så splid fra de som ikke kommer til å endre seg? 

Er det noe han drømmer om å gjøre? Noe som kan motivere han? Kanskje du skulle sendt han til faren sin ut av landet en tur? Prøv å tenk utenfor boksen, og sørg for at han ser at verden er mye større enn den lille fjasegjengen hans. Forventninger...snakk om hvor stolt du alltid har vært av han, og at du nå savner å føle det slik. Gi han kjærlighet, men også bekymringene dine,...og la han føle på ansvaret for sitt eget liv. 

Anonymkode: 66ace...8cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Curlyme skrev (2 minutter siden):

Så enig. Han hadde lært av det.

Sannsynligvis så hadde det blitt tvert om. Guttungen ville heller ha brukt det for å tøffe seg med de andre i gjengen. 

Det beste alternativet ville vært en institusjon via kriminalomsorgen og med oppfølging fra terapeuter. Antar det er mye som ts ikke nevner i innlegget. Ofte er det slik at når unge gutter ikke har hatt farsfigurer i ungdommen sin, eller enda verre, mange farsfigurer så får mødrene svi når guttene blir eldre. 

Anonymkode: 87563...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...