AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg er samboer med en dame som hadde inkassogjeld når vi møttes, dette var hun åpen om fra start. Dette var et resultat pga flere år som fattig alenemor hvor hun slet med å få endene til og møtes og slet med å få fast jobb. Hun måtte velge mellom regninger og mat på bordet. Noen valg har sikkert også vært litt dumme når hun var ung. Men jeg elsker hun og vi ønsker og dele livet sammen og har nå fått et felles barn. Jeg ønsker å gjøre hun mer likeverdig i forholdet, låne litt på huset og betale gjelda hennes. Den er alt for stor til at hun klarer det selv da kreditorene skal ha høye innbetalinger hver måned, hun har prøvd å få i gang gode avtaler, men de synes ikke hun kan tilby nok hver måned og sier nei til hennes tilbud. Jeg ønsker som sagt å hjelpe sånn at hun en dag for eksempel kan kjøpe seg inn i huset. Men jeg snakket med en kamerat i går som var negativ til dette. Hadde dere gjort det, tatt i betraktning at dere elsket den personen og dere hadde et godt forhold? Anonymkode: a1d33...485
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Mannen gjorde det for meg. Hadde ikke stor gjeld, men slet med et kredittkort. Han hadde råd og vi fikk en bedre hverdag sammen ved å slippe dyr gjeld. Hadde lett gjort det samme for han. Så er dere i et stabilt forhold og ser en fremtid sammen synes jeg du kan gjøre det. Det er bare penger... Anonymkode: 8ca51...7aa 12
c_buk Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 I utgangspunktet ville jeg vært veldig negativ. En forutsetning for at jeg hadde kunnet vurdere det er at summen måtte være såpass lav at jeg selv ikke hadde tenkt at det var så fryktelig mye penger. Stor forskjell på 500 000 kr og 100 000 kr. Selv om man selvfølgelig ikke alltid skal gå rundt å tenke at forholdet kam ta slutt når som helst, så kan det faktisk alltid skje. Hva om du hjelper henne ut, og så begynner forhold å ebbe ut eller noe slikt. Hvordan vil summen du har hjulpet til med føles ut da? Jeg kunne kanskje hjulpet litt i hverdagen med å ta litt med av fellesposter som bolig og mat da. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Nei det hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: 24974...4ed
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Bare ha en god skriftlig avtale, så er det ikke farlig. Om dere går fra hverandre har dere en avtale å forholde dere til og det vil være til fordel for barnet ditt når barnet ditt er hos mor at hun slipper denne lasten Anonymkode: 9e61b...6fb 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Gift dere først, og så kjør på👍 Anonymkode: 85038...89a 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Dere kommer aldri til å bli likeverdige i forholdet dersom du betaler hennes gjeld. Anonymkode: bc67e...6f7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg gjorde dette for en kjæreste en gang, men han lærte ikke noe av det og gjelden ble verre. Som tilslutt førte til at han måtte leve på meg og jeg begynte å slite økonomisk. Ditt valg å hjelpe henne, men hva lærer hun da? Anonymkode: e603e...a96 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare ha en god skriftlig avtale, så er det ikke farlig. Om dere går fra hverandre har dere en avtale å forholde dere til og det vil være til fordel for barnet ditt når barnet ditt er hos mor at hun slipper denne lasten Anonymkode: 9e61b...6fb Dette. Du trenger heller ikke gi henne pengene uten forpliktelser. Skriv en låneavtale dere i mellom der hun låner pengene (rentefritt) fra deg, og betaler deg tilbake med den summen hun kan avse hver måned. Du kan få med i avtalen at dersom forholdet deres tar slutt, må hun fortsatt betale tilbake det gjenstående skyldige beløpet. Anonymkode: 4b5f0...814 8 4
Carrot Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Er dette penger du evt kan avse så kjør på, jeg ville gjort det selv.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg ville lånt henne pengene mot at hun fortsetter å betale ned like raskt som før. Da slipper hun at mye av avdragene går vekk i skyhøye renter og blir gjeldfri raskere. Du kan jo ev. ta rente = sparerente, men en samboer med felles barn ville jeg nok sponset dette for, hvis det ikke er et veldig høyt beløp. Jeg gjorde dette for en kompis, han ble så lettet over å slippe å betale skyhøye renter (hadde betalt minstebeløpet lenge) at han tok noen grep og betalte ned gjelda mye raskere enn avtalt. Dette var dog ikke større beløp enn at jeg kunne tålt tapet. Anonymkode: 6ef88...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Spørsmålet er om du har råd til å tape det om alt går dukken? Om du ikke trenger de pengene igjen? Jeg brukte mine sparepenger på å betale eksens forbrukslån fordi jeg så gjerne ville hjelpe og bygge et bra grunnlag for fremtid for oss. Det skulle være ett lån, og jeg fikk ikke igjen en krone til slutt. Ikke bidra hvis du ikke er OK med at det kan gå til helvete. Anonymkode: 2759f...f44 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Nei, det ville jeg ikke gjort. Det er ingen garanti for at vedkommende overholder en privat tilbakebetalingsavtale. Anonymkode: 7a3e9...874
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 Hard nope her. Damer skifter menn som sokker, dårlig investering med andre ord. Anonymkode: d8448...afb
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 Nei, i utgangspunktet ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Ja, det hadde jeg lett gjort hvis jeg tenkte at dette var en jeg skulle dele livet med i langt tid og vi hadde felles barn. Det vil jo bli bedre for hele familien! Anonymkode: 98f44...467 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Med felles barn ville jeg sterkt vurdert det. Da tenker jeg det er i din interesse også at dere begge har god øknomi og at dere har mer felles økonomi. Men ville nok hatt en god skriftlig avtale da, så det blir et slags lån til deg dersom forholdet avsluttes innen en viss tid feks. Anonymkode: c3be3...e60 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg gjorde dette for en kjæreste en gang, men han lærte ikke noe av det og gjelden ble verre. Som tilslutt førte til at han måtte leve på meg og jeg begynte å slite økonomisk. Anonymkode: e603e...a96 Samme her. Anonymkode: 07302...816
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Dere som snakker om skriftlig avtale på lån, om det er flere kreditorer så stiller rn privat låneavtale helt sist i køen, så ts må være forberedt på aldri se de pengene igjen før han låner. Anonymkode: 2759f...f44 5
Snublefot62 Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Er dette ditt eller hennes forslag? Og har hun full oversikt over gjelda eller er det ren gjetning? Å bare betale ned gjelda hadde jeg ikke gjort. Men å bidra på ulike måter for å få den redusert hadde jeg nok. Som for eks ta en større del av felles kostnader så hun får betalt ned fortere. Eller bidratt til at hun kan jobbe mer for å øke inntekt og nedbetaling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå