Lourdes Skrevet 3. desember 2005 #1 Skrevet 3. desember 2005 Kjæresten min drikker omtrent hver uke og han drikker MYE. Jeg drikker veldig sjelden, kanskje et glass vin eller Baileys i ny og ne. Full er jeg sikkert bare maks et par ganger i året (eks. type julebord hvor man drikker vin til maten og sitter lenge ved bordet). Ser liksom ikke helt poenget med å drikke for å bli full. Forstår det ikke. Hva er så gøy med det? Det var gøy når jeg var tenåring, men ikke nå. Kjærsten min er 31 år gammel. Hvorfor synes han at det er så gøy å være full? (Ja jeg har spurt han, men ikke fått noe vettug svar.) Jeg forstår at single folk drikker ofte, men når man har familie liksom.. hvorfor gidder man da? Ligge fyllesjuk og kaste opp hele dagen etterpå! Jeg synes ikke det er verdt det. Noen som har synspunkter på dette temaet?
Ramy Skrevet 3. desember 2005 #2 Skrevet 3. desember 2005 (endret) *** Endret 4. desember 2005 av Ramy
Gjest Bøllefrøet Skrevet 3. desember 2005 #3 Skrevet 3. desember 2005 Jeg syns kanskje det er litt drøyt å drikke så mye at man blir fyllesyk hver helg i en alder av 31 år hvis man ikke er singel, ja.. Har dere barn?
Gjest kenneth Skrevet 3. desember 2005 #4 Skrevet 3. desember 2005 En bør ikke underslå gleden av rus. Veldig mange nordmenn er nok disponert for å like rusen alkoholen gir de, uavhengig av sivilstatus. Rusen er ikke bare et middel for å kunne sjekke opp damer. Den er nå mer generelt anvendbar vil jeg si. "Spy-fylla" vil jeg si hører ungdommen til. Selv om det nesten høres litt romantisk ut, kunne jeg ikke tenke meg å holde (det eventuelle lange) håret til madamen hver gang hun gjorde fra seg i rennesteinen. Selv er jeg (31) singel og stort sett ute hver helg. Om jeg skulle råke til å treffe ei dame og etablere et forhold, er det for min del ikke ønskelig å helt skifte ham, fra å være en dekadent byvanker til en hjemmesittende armkrokforsyner. Men dette er jo noe jeg finner ut av på forhånd. Befinner man seg i et forhold hvor man ikke er helt "sync" med sin partner, kan jo dette være et faresignal. Evt. har man ikke gjort grundig nok research i forkant. For, jeg tror vi er helt enige om at det er kjipt hvis man ikke tilbringer tid sammen eller har helt forskjellige levesett.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #5 Skrevet 3. desember 2005 Kjæresten min drikker omtrent hver uke og han drikker MYE. Jeg drikker veldig sjelden, kanskje et glass vin eller Baileys i ny og ne. Full er jeg sikkert bare maks et par ganger i året (eks. type julebord hvor man drikker vin til maten og sitter lenge ved bordet). Ser liksom ikke helt poenget med å drikke for å bli full. Forstår det ikke. Hva er så gøy med det? Det var gøy når jeg var tenåring, men ikke nå. Kjærsten min er 31 år gammel. Hvorfor synes han at det er så gøy å være full? (Ja jeg har spurt han, men ikke fått noe vettug svar.) Jeg forstår at single folk drikker ofte, men når man har familie liksom.. hvorfor gidder man da? Ligge fyllesjuk og kaste opp hele dagen etterpå! Jeg synes ikke det er verdt det. Noen som har synspunkter på dette temaet? ← Fyllesjuk er man enten man har fam eller ei. Er nok ikke famstatus som avgjør det.
Kalas Skrevet 3. desember 2005 #6 Skrevet 3. desember 2005 Jeg drikker nesten hver eneste helg, og jeg er 34 år og godt gift. Fyllesjuk blir jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #7 Skrevet 3. desember 2005 Tror det er utrolig forskjellig hvor mye man går ut etter en viss alder. Selv er jeg 33 og går i perioder ofte på byn. Ofte for meg er en gang i uken eller annenhver helg. Da er det altså gjerne en fest med vorspiel. Det er jo ofte på byn man treffer bekjente som man sjelden ser ellers og/eller blir kjent med nye mennsker og mulige flørter partnere. Er man veldig sosial og liker i tillegg å danse, gå på konserter o.l, så hjelper det ikke å sitte hjemme i sofakroken. Men jeg har merket men en liten ting det seneste året. Og det er at jeg faktisk går sjeldnere og sjeldnere på fest. Har mye mer variert program iløpet av uken enn før pga jobbskifte, og har oppdaget hvor skjønt det er å ha flere helger etter hverandre uten å vere slapp og dårlig daegn derpå. Hvet ikke om det har med alder å gjøre men det henger definitivt sammen med at jeg nok har rast endel fra meg. Og jeg har også dessverre fått oppdaget at fylleangsten er mye verre nå enn for noen år siden. Det har med alder å gjøre. Jeg vil liksom framstå som et fornuftig menneske selv om jeg kan kan bli svært livlig og barnslig innimellom. Men å bli overstadig beruset i en alder av 33, er IKKE morsomt! Så det skjer heldigvis sjeldnere og sjeldnere. Det er jo forferdelig synd for trådstarter hvis det er slik at kjærasten har et helt annet alkoholmønster og sosialt liv. I et fohold er vel dette noe man til en viss grad bør vere samstemte om. Men man kan selvfølgelig finne andre områder å dele. Har selv erfaring med at det å gå på dansekurs og delta på salsaklubber f.eks tilfredsstiller endel av behovet for å gå ut i helgene og danse. Man får dessuten danset mer da dansegulvene har mye bedre plass. Også er det mye gøyere enn man tror å gå ut og danse helt edru.
Sheba Skrevet 4. desember 2005 #8 Skrevet 4. desember 2005 Er langt oppe i 30-åra, etablert som bare det med samboer og leilghet og husdyr og det hele. Men å gå ut å drikke enten fredag eller lørdag (eller begge deler) det gjør jeg (og kjærsten min) fortsatt. Hvorfor skulle vi slutte med det? Vi koser oss stort med ølen vår på lørdag, og så gjør vi noe helt annet resten av uka. Men lørdag på stampuben med våre venner hvor vi oppsummerer alt det utrolig rare vi har hørt og jobba med i løpet av uka, og skåler og gremmes i tur over teite kollegaer, dårlige sjefer og hvor glade vi alle er for at vi tross alt har venner, det får ingen ta i fra oss. Og fulle - jepp, det blir vi..(og ja - det er mulig vi hadde fått samme effekten av å møtes for boller og kakao, men det er ingen av oss som foreløpig har lyst til å velge det alternativet..) Er vi barnslige? Burde det genet som tydeligvis veldig mange damer har, slått inn? - det genet som sier at når man blir 28+ da er ikke vin eller øl noe godt lenger, da skal man holde seg i villaen sin med stakkittgjerdet rundt og volvoen i garasjen og takke seg selv for at man endelig har blitt voksen? Alkohol er liksom bare moro til man blir "stor"? Hva nå enn det måtte være da... God lørdag kveld alle sammen! (eller gud hjelpe meg, nå tror jeg det søndags morgen. 2. søndag i advent, attpåtil..)! Mulig jeg har vondt i hodet når jeg våkner senere i dag, men jeg har dog hatt et par fornøyelige timer på KG etter en noe - til meg å være - hastig retrett fra byen i kveld...Men morro det har jeg hatt det. Og gud bedre den som våger å påstå at alkohol etter fylte 30 år er en gutteting! (jeg hadde pupper sist jeg sjekka, regner med at de fortsatt er der! Kanskje jeg bør gå å sjekke..*løpe*) Hilsen (full!) Sheba - tiger på tanken og alt det der
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #9 Skrevet 4. desember 2005 Jeg drikker nesten hver eneste helg, og jeg er 34 år og godt gift. Fyllesjuk blir jeg også. Høres nitrist ut. Ekte menn blir voksne etterhvert. Helt greit å være sosial innimellom, men hver helg? Da har dere problemer, synes jeg.
Lourdes Skrevet 4. desember 2005 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2005 Høres visst ut som det er jeg som er mest unormal her. Mine venner har stort sett samme oppfatning som jeg, så sånt varierer jo mye. Vi har da ganske sosiale liv selv om vi ikke drikker oss drita hver helg. Alkoholen trenger ikke være tilstede for at vi skal ha det gøy! Selvfølgelig drikker vi også av og til. Jeg er ikke for totalt avhold dersom noen her fikk den oppfatningen. Han har et barn som er hos oss annenhver helg. Da drikker han ikke. Men han tar fylla f.eks. på onsdagen istedet. Det skal sies at det stort sett ikke er hans som tar initiativ til det, men vennene hans. Og ALLE de er gift eller har samboer. Jeg har ikke noe imot at han drar ut. Jeg vet at han synes det er gøy og jeg unner han det. Problemet mitt er bare mengden han drikker og at det er så ofte. Synes dessuten det er ganske ukoselig alt som skjer etter han kommer hjem. Han er frekk og masete og hele dagen etter ligger han bare i senga, er fyllesjuk, maser om mat osv. Jeg er bare så lei av det. Det verste er at det hender at han lyver om at han drikker. Hvis han er hos en kamerat og jeg ringer sier han ofte at neida han drikker ikke selv om han gjør det. Jeg finner jo ut av det når han kommer hjem likevel. Han lover ofte å skjerpe seg, men det skjer ikke. Jeg føler at det sliter på forholdet vårt. Jeg har ikke lyst til å gå videre med det dersom ikke finner noen løsning på dette. Vi har jo snakket om giftemål og jeg ønsker meg barn. Men jeg vil ikke leve resten av livet med en mann som har så ulikt syn på alkohol enn det jeg har. Og jeg vil ikke at mine barn skal ha en far som er "syk" hver søndag. Det skaper ukoselig stemning i hjemmet. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg selv er oppvokst med foreldre som drakk litt mer enn det de strengt tatt burde.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #11 Skrevet 4. desember 2005 Høres nitrist ut. Ekte menn blir voksne etterhvert. Helt greit å være sosial innimellom, men hver helg? Da har dere problemer, synes jeg. ←
Lillesøster Skrevet 4. desember 2005 #12 Skrevet 4. desember 2005 Jeg hadde blitt meget skeptisk hvis min samboer hadde drukket så mye. Selv blir det mindre og mindre. Tar vi noe, så blir det kanskje et par øl i helgen, men da er det stort sett til mat.
Lassie Skrevet 4. desember 2005 #13 Skrevet 4. desember 2005 Enig med Lillesøster. Nå var jeg ferdig med den "hver helg fylla" da jeg var 18, men jeg vet jo at noen fortsetter til de er langt over 30. Personlig kunne ikke jeg vært i et forhold til en slik mann, det ville nok ødelagt mye fordi jeg ville gått og irritert meg over at hver søndag ville vært ødelagt og ikke mulig å finne på noe med ham forid han var fyllesjuk. Dessuten foretrekker jeg en mann som ikke drikker så mye pga alkoholisme i slekten min. Har blitt skremt nok av det, om ikke jeg skal begynne å bli bekymret for en kjæreste som drikker hver helg også.
Nabodama Skrevet 4. desember 2005 #14 Skrevet 4. desember 2005 Typen min drikker omtrent hver uke han også. Gjerne både fredag og lørdag. Mens jeg gjerne sitter hjemme og koser meg der. Synes det er gøy å ta seg en fest i ny og ne, men det er liksom ikke like stas å gå ut hver helg lenger. Mye hyggeligere med hjemmekvelder sammen med kjæresten og noen gode venner, med god mat, litt vin, hyggelig prat, spill og kanskje en film. Men tror det er en typisk gutteting, det at de liksom ikke skal slutte å feste mye selv om de begynder å bli "eldre", de vil liksom vise at de fortsatt er unge. De aksepterer kanskje ikke helt det at det er andre ting en seg selv, kompiser og fest som er tingen. Og de er redde for å bli en "kjedelig gammel gubbe" som går glipp av all moroa. De vil ikke være en tøffel. Så drikke skal de, og ligge og være dårlig hver søndag. Jeg er sluttet å synes synd på dem for lenge siden. ← Sorry, men jeg kjenner ikke igjen dette som en typisk gutteting. Har aldri vært sammen med noen som drikker særlig ofte.
Gjest Leya Skrevet 4. desember 2005 #15 Skrevet 4. desember 2005 Dersom du drikker hver helg, så vil jeg utfordre deg til å la være en helg. Dersom du ikke klarer å la være har du et alkoholproblem og bør søke hjelp. Simple as that.
Gjest kenneth Skrevet 4. desember 2005 #16 Skrevet 4. desember 2005 Høres nitrist ut. Ekte menn blir voksne etterhvert. Helt greit å være sosial innimellom, men hver helg? Da har dere problemer, synes jeg. ← Ekte menn. Hva da med kvinnene? Så vidt jeg ser, så er Kalas en dame.
Gjest kenneth Skrevet 4. desember 2005 #17 Skrevet 4. desember 2005 Noen av innleggene gir meg liksom følelsen av at alkoholkonsum er et onde, og at det er noe som hører ungdommen og singellivet til. En kan jo saktens spørre seg hvem som har det sunneste forholdet til alkohol; de som har et avslappet forhold til det, eller de som synes det er unormalt og skummelt. I.f.t. start-innlegget, så mener jeg det er usunt og "uriktig" at den ene alltid går ut mens den andre sitter hjemme. Er man først i et forhold så bør det vel herske en viss forståelse for hva den andre part vil. Og vil man helt forskjellige ting, så er det muligens ikke det beste forholdet. Oppgjør på kammerset? Så har vi utsagnet Men tror det er en typisk gutteting, det at de liksom ikke skal slutte å feste mye selv om de begynder å bli "eldre", de vil liksom vise at de fortsatt er unge som høres mildt sagt pussig ut.
Caramba Skrevet 6. desember 2005 #18 Skrevet 6. desember 2005 (endret) Jeg reagerer på det samme som Kenneth her. Det er da ikke galt å drikke alkohol hver helg? Det betyr ikke at man trenger å bli drita full. Hjemme hos oss drikker vi da vin og øl til maten ganske ofte, og hvertfal hver helg. Vi spretter gjerne en flaske rødvin i helgene og koser oss. Selv om vi er voksne så har vi ikke sluttet å være sosiale. Vi går på fester og middager og inviterer folk hjem til oss. Det som har endret seg er kanskje formen på fester. Før var det ofte "fyllefester", nå har vennegjengen koselig middager og mindre fester. Jeg håper vi kan fortsette med det til vi går i graven alle mann. Det jeg synes er rart er voksne folk som ikke kan oppføre seg i sosiale sammenhenger og som MÅ drikke seg drita den ene gangen i året de er ute (feks på julebord). Da er det bedre og ha et avslappet forhold til alkohol som noe man nyter uten å bli full hver eneste gang. Endret 6. desember 2005 av Caramba
Gjest GreenSky Skrevet 6. desember 2005 #19 Skrevet 6. desember 2005 Jeg ser ikke på det som noe problem. Med mindre han gikk ut med kameratene hver eneste helg og "forsvinnt" helt i helgene, da.
Gjest 2324 Skrevet 6. desember 2005 #20 Skrevet 6. desember 2005 Enig med Lillesøster. Nå var jeg ferdig med den "hver helg fylla" da jeg var 18, men jeg vet jo at noen fortsetter til de er langt over 30. Personlig kunne ikke jeg vært i et forhold til en slik mann, det ville nok ødelagt mye fordi jeg ville gått og irritert meg over at hver søndag ville vært ødelagt og ikke mulig å finne på noe med ham forid han var fyllesjuk. ← Helt enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå