AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Bor i borettslag. Røykvarsleren her går av for "ingenting". Setter alltid på vifte før jeg går i gang. Er umulig å steike mat i en stekepanne som oser litt eller bruke en brødrister. Varsleren er plassert i taket rett ved kjøkkenet. Viss jeg steiker noe i ovnen går den av noen sekunder etter jeg har åpnet komfyren. Nå er jeg i et "nattevaktsres" og har en frinatt mellom 15 nattevakter. Tenkte å lage noen popcorn, skrudde på viften og tok opp ytterdøren og varmet kjelen. Hadde i litt smør, og så poff gikk brannalarmen. Ringte brannvesenet for å melde om falsk alarm mens jeg løp bort til naboblokken der branntavlen er. Der stod det 15-20 mennesker halvvegs påkledd og prøvde å lokalisere "brannen". Så kommer jeg opp trappen som den største klovnen. Ååh, det var bare så sykt flaut. Jeg sier at jeg beklager veldig, det er jeg som har utløst alarmen, det er ikke noe brann og jeg har informert brannvesenet om at de ikke skal rykke ut. Ingen skjønner noe av den branntavlen, det gjør ikke jeg heller. Men begynner å trykke på den. Så begynner brannalarmen å gå igjen og igjen mens jeg står der som en idiot. Trykker ivei på alle knappene, holder de inne og bare vil at det skal slutte. Med alle naboene stående rundt som en klovn der i midten som vekket hele gjengen kl 5 natt til torsdag. Tilslutt stopper alarmen, uten at jeg vet hva jeg trykket på. Sier igjen at jeg beklager veldig og at det blir ikke noe popcorn på meg nå. Den ene naboen kommenterer at han vet jeg jobber natt. Det hjalp litt på, ingen andre normale folk steker popcorn kl 5 liksom. Så lusker jeg hjem med verdens dårligste samvittighet. Så flaut, en av de flaueste episodene i mitt liv. Anonymkode: ff7dc...742 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Skjønner det var flaut i øyeblikket, men det der kunne skjedd hvem som helst. Spesielt når brannvarslerne er så sensitive i bygget. Jeg håper du klarer å riste dette av deg (og at du fikk ordnet deg popcorn til slutt). Anonymkode: c2351...e00 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 😂😂😂😂 føler med deg. Og lurer samtidig på hvilken tullinger som syntes det var lurt å plassere en brannalarm der. Anonymkode: 11eb3...1be 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner det var flaut i øyeblikket, men det der kunne skjedd hvem som helst. Spesielt når brannvarslerne er så sensitive i bygget. Jeg håper du klarer å riste dette av deg (og at du fikk ordnet deg popcorn til slutt). Anonymkode: c2351...e00 Takk for forståelsen. Torde ikke prøve igjen på de popcornene. Selv om jeg har veldig lyst på popcorn. Får kjøpe med noen ferdigpopcorn på jobb i natt. Da blir det 90 days, Jeff Dahmer og popcorn når pasientene har lagt seg. Anonymkode: ff7dc...742 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 😂😂😂😂 føler med deg. Og lurer samtidig på hvilken tullinger som syntes det var lurt å plassere en brannalarm der. Anonymkode: 11eb3...1be Det lurer jeg og på. 🙄 Montere en røykvarsler rett over stekeovn og stekeplate. Helt idiotisk. Gjør jo at man ikke tør å lage mat uten å skru av alarmen først. Skrur den ofte av før jeg skal lage mat, også glemmer jeg alltid å slå den på igjen. I natt gadd jeg ikke slå den av, for jeg har poppet mye popcorn uten at den har blitt utløst. Var kanskje litt raus med smøret, vet ikke. Nå er hvertfall brannvarsleren av, og jeg må huske på å hente klatretrappen og skru den på igjen når jeg legger meg snart. Anonymkode: ff7dc...742
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Om det er noe trøst gjorde jeg noe lignend. Forrige uke var første uke på jobben min og jeg klarte å få brannalarmen til å gå allerede tredje arbeidsdag. Bråkte enormt, ingen kunne jobbe og alle kom til branntavlen hvor de ble introdusert til hun nye på jobben. Var ekstremt ukomfortabelt selv om alle sa: sånt skjer. Anonymkode: e8ddb...357 2
Antlers Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Men kjære deg! Sånn kan du jo ikke ha det! Du skal selvsagt kunne bruke kjøkkenet som et normalt menneske, samme om klokken er 5 på morgenen eller 5 på dagen. Skjønner at du ble flau, men det er de som plasserte varsleren der som burde skamme seg. Dette bør du ta opp med styret (regner med det er de som har ansvar for felles varslinganlegg). Stå på ditt og få feilen rettet opp. For sensitive/dårlig plasserte varslere er brannfarlige, for de fører til at mange tar ut batteriene eller dekker enheten med en badehette. 5 1
Gjest Albbas Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Enig, du kan faktisk ikke ha det sånn. Kontakt styret eller vaktmester. Det er jo både farlig og ressurskrevende.
newman01 Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Snakk med styret og krev at den røykdetektoren flyttes. Alternativt at den byttes ut med multikriteriedetektor om den absolutt må stå der. Falske alarmer er plagsomt, og rimelig dyrt i lengden 2 1
Sola de Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Hadde lignende der jeg bodde før. Brannalarmen gikk av hele tiden for den minste ting. Heldigvis her jeg bor nå, er den et par meter lenger unna, så ikke så alt for sensitiv. Du er neppe den første og garantert ikke den siste som får den til å gå av.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Evt løser du det med micropop. ;) Anonymkode: 17b43...c5e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lurer jeg og på. 🙄 Montere en røykvarsler rett over stekeovn og stekeplate. Helt idiotisk. Gjør jo at man ikke tør å lage mat uten å skru av alarmen først. Skrur den ofte av før jeg skal lage mat, også glemmer jeg alltid å slå den på igjen. I natt gadd jeg ikke slå den av, for jeg har poppet mye popcorn uten at den har blitt utløst. Var kanskje litt raus med smøret, vet ikke. Nå er hvertfall brannvarsleren av, og jeg må huske på å hente klatretrappen og skru den på igjen når jeg legger meg snart. Anonymkode: ff7dc...742 Det er jo veldig dumt at det ikke er en slags snooze-knapp da, så den kobles ut for en periode bare. Da unngår man den tabben med å glemme å skru på igjen. Anonymkode: 44d5e...0fb 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har også bodd i en leilighet der røykvarsleren var plassert på kjøkkenet. Skjønner ikke hva styret tenkte på. Jeg søkte om å flytte røykvarsleren men fikk avslag, alle måtte ha røykvarsler på kjøkkenet. Helt idiotisk. Til slutt løste jeg det ved å få satt opp en list i taket ("takskjørt") som sperret veien for damp fra stekeovnen. Da slapp jeg i det minste å utløse flere falske alarmer, men ble fortsatt stadig vekket av falske alarmer fra naboene. Det ble så slitsomt at jeg solgte leiligheten nesten på dagen da jeg hadde eid den et år. Kommer aldri til å ha røykvarsler på kjøkkenet igjen. Anonymkode: 570a9...494 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå