Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker folk her om boligrenten videre? Vil den øke noe mer og være på det nivået fremover eller vil den noen kunne synke ned igjen? Kanskje ikke til corona-nivå, men.. 

Ønsker å kjøpe leilighet til å leie ut, men lurer på hva som skjer med denne økonomien. 

Anonymkode: fe6d5...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den øker en til to ganger til i år, og antageligvis noen ganger til neste år.

• Liker 2
Skrevet

Tipper den øker 2% og at det er fullført innen november neste år. Men vite sikkert kan ingen. 

Anonymkode: 8c92b...eac

Skrevet

Google Norges bank rentebane. Der ser du hva de i Norges Bank tror, og de har vel de beste forutsetninger for å tro noe om dette. Men sikkert er det jo ikke.

• Liker 1
Skrevet

Nedgang i verdensøkonomien og prisstigning gjør at rentebanen flater ut tidligere enn spådd. 

Hvos jeg skulle kjøpt bolig uten å selge bolig, ville jeg vente til markedsnedgangen nærmer seg bunnen. Hvis man kjøper og selger i samme marked spiller det mindre rolle.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker å kjøpe leilighet til å leie ut, men lurer på hva som skjer med denne økonomien. 

Husk å ta høyde for skatt på leieinntektene, fellesutgifter, forsikringer, kommunale utgifter og eiendomsskatt. Pluss vedlikehold. 

Gjest Some guy
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker folk her om boligrenten videre? Vil den øke noe mer og være på det nivået fremover eller vil den noen kunne synke ned igjen? Kanskje ikke til corona-nivå, men.. 

Hvis du har penger til overs så ville jeg nedbetalt gjeld først. Har du nedbetalt allerede, så ville jeg ventet med boligkjøp. 

Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Husk å ta høyde for skatt på leieinntektene, fellesutgifter, forsikringer, kommunale utgifter og eiendomsskatt. Pluss vedlikehold. 

På plussiden kommer evt. verdivekst.  

Skrevet

Norges Bank spår ytterligere 0,86 prosentpoeng økning i løpet av tre år.

Anonymkode: 61a78...0b7

Skrevet
Amossa skrev (5 minutter siden):

På plussiden kommer evt. verdivekst.  

Og husk evt. verditap

Anonymkode: 1593e...63d

Skrevet

Ingen vet, men så usikker som verdenssituasjonen er nå, tror jeg at styringsrenta kommer til å bli hevet både raskere og mer enn hva vi har trodd.  Krigen i Ukraina kan bli langvarig, og uansett har denne krigen rokket ved balansen mellom øst og vest.  Legg også merke til at forholdet USA og Kina stadig blir dårligere.  Kina er blitt en stormakt innen handel, og det er vanskelig for USA å leve med.  Tror vi kommer til å se mye propaganda fra USA for å boikotte Kina framover.  

Jeg tror styringsrenta er på 5% i løpet av de 2 neste år.  Da er straks huslånet ditt hos banken på 7%.  

Vi har vært mye høyere i slutten på 80-tallet.  Forhåpentligvis har politikerne og finanseliten lært noe fra da slik at vi unngår at historien gjentar seg.  Da måtte mange selge husene sine fordi de ikke klarte å betale.  

• Liker 2
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Rente til under 2% kan du bare glemme. Regn med normal rente fremover, 4-6%.

Anonymkode: 105f0...03c

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Amossa said:

Ingen vet, men så usikker som verdenssituasjonen er nå, tror jeg at styringsrenta kommer til å bli hevet både raskere og mer enn hva vi har trodd.  Krigen i Ukraina kan bli langvarig, og uansett har denne krigen rokket ved balansen mellom øst og vest.  Legg også merke til at forholdet USA og Kina stadig blir dårligere.  Kina er blitt en stormakt innen handel, og det er vanskelig for USA å leve med.  Tror vi kommer til å se mye propaganda fra USA for å boikotte Kina framover.  

Jeg tror styringsrenta er på 5% i løpet av de 2 neste år.  Da er straks huslånet ditt hos banken på 7%.  

Vi har vært mye høyere i slutten på 80-tallet.  Forhåpentligvis har politikerne og finanseliten lært noe fra da slik at vi unngår at historien gjentar seg.  Da måtte mange selge husene sine fordi de ikke klarte å betale.  

Men på 80-tallet fikk en mye større rentefradrag på skatten. En rente på over 10% vil være  virkelig ille nå.

Skrevet
Gliffy skrev (2 timer siden):

Ja. Deres gjetninger er basert på haugevis av data og noen av landets beste analytikere. Ingen kan spå framtiden, men dette er nok den beste gjetningen du kan få. 

Joda, de traff denne gangen ganske greit men så er det også nevnt at tidligere spådommer ikke har vært så vellykkede. 

Anonymkode: 783bc...ebc

Skrevet

En analytiker jeg kjenner sier at vanlig utlånsrente på denne tiden neste år vil være 5%.

Anonymkode: 99a70...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men på 80-tallet fikk en mye større rentefradrag på skatten. En rente på over 10% vil være  virkelig ille nå.

Kollapsen i -88 kom vel av at rentefradraget ble senket til "bare" 48%. Rente på 4% nå tilsvarer 6% da, men det er før man tar men den spinnville realprisveksten på bolig, så samme bolig har kostet det dobbelte i realpris de siste årene som da.

Hvis man har kjøpt et rekkehus for 4 millioner i en mindre by i 2020, ville det kostet omtrentlig halvparten sist vi hadde høye renter, og rentefradraget var mye høyere. Totalsummen her blir ille...

100% høyere realpriser, 50% høyere realrente...  totalt 3 ganger høyere rentebelastning enn siste store boligkrise.

6% i dag tilsvarer 18% da, så dette kan fort bli verre enn det noensinne har vært.

Anonymkode: 7dca6...590

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...