Gå til innhold

Er det «ulovlig» å ta et glass vin her helg når man er gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Hva som skjer bak dine egen dør er ikke ulovlig men om det er lurt er en annen sak 

Det er mye som er ulovlig bak åpen dør 🙈

Anonymkode: ee822...0f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du risikere det? Alkohol har større skader på foster enn narkotiske stoffer..

Anonymkode: 934dd...0e2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov. Og hvorfor skulle det ikke være det? I Frankrike er det vanlig, og de har den laveste raten av fødselsdefekter i verden, så det ser ikke ut til å være skadelig. 

Anonymkode: 8c9e5...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at dersom barnevernet får en bekymring om at en gravid benytter rusmidler så vil de bli påkoblet. 

Anonymkode: f8f1a...da1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser for meg at dersom barnevernet får en bekymring om at en gravid benytter rusmidler så vil de bli påkoblet. 

Anonymkode: f8f1a...da1

Det hadde vært så interessant å visst hva BV tenker. Jeg forstår jo at ved overstadig beruselse, så skal BV kobles in. Men, la oss si at det er en tydelig gravid dame som bestiller et glass vin på restaurant. Servitør vet hvem vedkommende er og ringer BV. Den gravide står for at hun drikker et glass vin stort sett hver helg, men aldri mer enn det.. Hva skjer da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde vært så interessant å visst hva BV tenker. Jeg forstår jo at ved overstadig beruselse, så skal BV kobles in. Men, la oss si at det er en tydelig gravid dame som bestiller et glass vin på restaurant. Servitør vet hvem vedkommende er og ringer BV. Den gravide står for at hun drikker et glass vin stort sett hver helg, men aldri mer enn det.. Hva skjer da? 

Tror ikke det skjer så mye, det er vel ikke sånn at BV har voldsomt mye ressurser å rutte med.

Anonymkode: 054b0...87b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig, og om man skulle ta et glass vin ila. graviditeten så er det ingen som griper inn og tar fra en barnet.

Skulle man drikke så mye og så ofte at det kan stilles spørsmål om omsorgsevne etter fødsel, så er det jo en annen sak.

Ellers er det ingen studier som kan si noe om hvor mye eller lite et foster tåler, og det får vi kanskje aldri svar på heller. Ett glass hver lørdag gjør kanskje ingen skade, men siden man ikke vet, så anbefaler man at man holder seg helt unna alkohol i svangerskapet.

Anonymkode: 1d26d...9f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bekymringsmeldinger blir nok alltid tatt på alvor, så barnevernet hadde nok tatt kontakt med dama. Det finnes en blodprøve man kan ta for å sjekke om man misbruker alkohol, så hun hadde nok måttet ta den. Og når den da viste ingen misbruk (ett glass i uka er ikke misbruk), så hadde det ikke skjedd noe mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke vin under graviditet er vel noe som sammen med andre dårlige inntrykk kan velte lasset, tipper jeg. Dersom man allerede er i søkelyset til BV grunnet oppførsel som utsetter barn for risiko, så vil nok ikke det glasset med vin hjelpe deg

Anonymkode: b2072...8a9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bekymringsmeldinger blir nok alltid tatt på alvor, så barnevernet hadde nok tatt kontakt med dama. Det finnes en blodprøve man kan ta for å sjekke om man misbruker alkohol, så hun hadde nok måttet ta den. Og når den da viste ingen misbruk (ett glass i uka er ikke misbruk), så hadde det ikke skjedd noe mer.

Det visste jeg ikke.. Da er det på et vis ganske «enkelt» for BV å skille mellom «nytelse» av alkolhol og misbruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å drikke vin under graviditet er vel noe som sammen med andre dårlige inntrykk kan velte lasset, tipper jeg. Dersom man allerede er i søkelyset til BV grunnet oppførsel som utsetter barn for risiko, så vil nok ikke det glasset med vin hjelpe deg

Anonymkode: b2072...8a9

Det er klart at det blir et helhetsbilde. 

Jeg tenkte mer på en som ikke gir andre dårlige inntrykk. «Bare» dette vinglasset helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er klart at det blir et helhetsbilde. 

Jeg tenkte mer på en som ikke gir andre dårlige inntrykk. «Bare» dette vinglasset helgene. 

Da er det nok ingen som hever et øyebryn.

Jeg har sett gravide kvinner røyke og snuse, noe som ofte er daglig, og det er det ingen (myndigheter) som legger seg borte i. 

Anonymkode: 1d26d...9f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du spør på vegne av en gravid du kjenner, som drikker alkohol under svangerskapet? Det er jo sterkt frarådet, men ulovlig er det ikke. Men i de månedene man er gravid, så bør man også kunne klare å avstå. Min svigerinne drakk et glass vin innimellom gjennom svangerskapet med eldstemann, og han ble født med kraftige blodkar på den ene halvdelen av kroppen som b la har ført til underutvikling av det ene beinet. Og min svigerinne kan aldri få vite om dette var pga vinen hun drakk, eller ikke. Hun var 100 % avholds i sitt neste svangerskap og fødte en frisk jente. Man kan jo rett og slett ikke vite hva som er årsaken til karmisdannelsene hos førstemann, men jeg vet at hun kommer til å slite med beksvart samvittighet for dette resten av livet sitt uansett. Var det da verdt det? Disse vinglassene? 🤷‍♀️ Jeg tenker at det beste er å forholde seg til landets retningslinjer uansett. Det er tross alt snakk om 7-8 små måneder av et langt liv., og noe som potensielt kan skade et foster for et helt liv.

Anonymkode: 99277...c35

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke tatt sjansen på det men når er ikke jeg typen som drikker så mye alkohol heller. Men om noe skulle være galt med babyen så ville du jo alltid tenke på det du gjorde som var galt og du hadde slitt med skyldfølelse uansett om det var alkoholen eller ikke som var skyld i det som var galt. Ikke noe jeg hadde utsatt meg selv for.

BV går ikke å banker på døra til folk og sjekker om de gjør noe galt når de er gravide så det er ikke verdt å bekymre seg over men det er jo ting som kan vise seg ved fødsel som feks. FAS og da er det jo tydelig hva du har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alkohol skader fosteret mer enn heroin. Det er noe av det verste en kan gjøre mot barnet sitt. Sånn rent vitenskapelig. 

Anonymkode: bb1ba...f6d

Det er det svært mange som ikke aksepterer. Alkohol er en gift i større grad enn mye annet (så lenge heroinet er "rent" dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det visste jeg ikke.. Da er det på et vis ganske «enkelt» for BV å skille mellom «nytelse» av alkolhol og misbruk. 

Jepp. https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...