AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #61 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det hadde vært så interessant å visst hva BV tenker. Jeg forstår jo at ved overstadig beruselse, så skal BV kobles in. Men, la oss si at det er en tydelig gravid dame som bestiller et glass vin på restaurant. Servitør vet hvem vedkommende er og ringer BV. Den gravide står for at hun drikker et glass vin stort sett hver helg, men aldri mer enn det.. Hva skjer da? Anonymkode: ee822...0f7 Jeg tipper de vil anbefale henne å la være å drikke i det hele tatt. Kanskje videre ta PETH tester for å avdekke om det dreier seg om et større misbruk? De fleste unngår jo alkohol helt og holdent i svangerskapet siden det er frarådet. Og jeg antar at dersom BV fanger opp at noen drikker regelmessig vel vitende om at de er gravide, så vil det danne grobunn for mistanke om misbruk eller avhengighet (og sannsynligvis en mistanke om et høyere forbruk enn faktisk skissert). Videre antar jeg at man BV sannsynligvis følger opp mennesker som benytter rusmidler under svangerskapet i etterkant av fødsel. Både for å avdekke FAS og videre om forbruket går ut av kontroll (dersom man ikke greier å holde seg unna alkohol under svangerskapet, så vil forbruket sannsynligvis ikke minke etter fødsel. Snarere tvert imot øker det kanskje?) Anonymkode: f8f1a...da1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #62 Skrevet 28. oktober 2022 Ingen normale mennesker ringer Barnevernet fordi en gravid kvinne drikker ett glass alkohol. Da tenker man sitt, rister på hodet og går videre. Og det kommer ikke til å skje noenting om Barnevernet får en slik beskjed. Tror du virkelig ikke de har viktigere ting å gjøre enn å jakte på normale gravide som drikker litt alkohol? Generelt er det litt interessant at du er mer opptatt av grensen for når Barnevernet blander seg inn enn babyens helse. Anonymkode: 866b1...389 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #63 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 23.52): Er det noe BV hadde tatt tak i? Hvis det faktisk var kun et glass vin helgene? (Ikke noe om at «hvordan kan BV vite at det kun er et glass…). Eller, er «null alkohol» kun en anbefaling fra helsemyndighetene, og ikke noe BV kan blande seg inn i? Anonymkode: ee822...0f7 Folk som overhodet vurderer ¨innta alkohol under graviditeten burde ALDRI hatt barn! Alkohol er mer skadelig enn narkotika for et foster, og jeg skl love deg at der er tusenvis av mennesker i norge som er skadet av nettopp dette. Alkohol påvirker hjernen og hjernestrukturen. Ta deg et glass vin,du.....men da bør du jaggu levere barnet etter fødsel,du bør ikke være forelder! Anonymkode: 19316...2b1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #64 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forskning? Hva snakker du om? Dette er faktiske tall. Et høyt inntak av alkohol er skadelig for voksne og enda verre for et foster. Det er det ingen tvil om. Men jeg ser ikke at det er data for å påstå at ett glass en gang i blant er skadelig når vi vet at ca halvparten av alle kvinner i Frankrike drikker ett glass vin en gang i blant i løpet av graviditeten og de har den laveste raten av fødselsdefekter i verden. https://www.scidev.net/global/news/millions-of-birth-defects-in-poor-nations-prevent/ "According to the report, Sudan has the most birth defects, with 82 per 1,000 live births, compared with 39.7 in France, which had the lowest number among the 193 countries surveyed." Anonymkode: 8c9e5...030 Det finnes ingen data på hvor mye alokohol som skal til for at det er skadelig,derfor anbefales det NULL forbruk. For noen kan ett glass være ett for mye, er noen gravide å vil gamble med slik så bør de ikke ha barn. Anonymkode: 19316...2b1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #65 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen normale mennesker ringer Barnevernet fordi en gravid kvinne drikker ett glass alkohol. Da tenker man sitt, rister på hodet og går videre. Og det kommer ikke til å skje noenting om Barnevernet får en slik beskjed. Tror du virkelig ikke de har viktigere ting å gjøre enn å jakte på normale gravide som drikker litt alkohol? Generelt er det litt interessant at du er mer opptatt av grensen for når Barnevernet blander seg inn enn babyens helse. Anonymkode: 866b1...389 Jo, ALLE normale mennesker bør melde fra om gravide inntat alkohol. Når den mora som inntar alkohol oppsøker skoleverket etter 6-7 år og mener barnet m¨ha bedre oppfølging på skolen pga. ADHD , da bør mora faktisk stilles til ansvar. Anonymkode: 19316...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #66 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 23.57): Tror ikke det er forbudt. Mange er på hardfylla før de vet at de er gravide. I Norge er det en kulturell null-toleranse, men ett glass vil ikke gjøre skade Anonymkode: 3b3b8...33b Hvordan vet du sikkert at et glass ikke gjør skade??? Dette er faktisk noe forskerne ikke engang vet, eneste som er påvist er at alkohol skadet fosteret mer enn narkotika, men mengde er meeget usikkert. Derfor er det null toleranse, hvor har du lest at ett glass ikke gjør skade?? Vær så snill å ikke bare skriv slik ut fra det du selv TROR, du fremstiller deg bare som mindre glup. Anonymkode: 19316...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #67 Skrevet 28. oktober 2022 Syntes det er litt merkelig at en tråd om graviditet og alkoholbruk er oppe i 5 sider. Er det virkelig et tema i 2022… Anonymkode: 347ce...363
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #68 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bv har ikke anledning til å starte undersøkelse før barnet er født. Men får de en melding om at mor drikker alkohol under svangerskapet mot bedre vitende så kan de kontakte mor og be om et samarbeid før fødsel og så starte undersøkelse når barnet er født. Da kan de veilede i perioden før fødsel. Anonymkode: 1e314...845 Det stemmer vel ikke? Gravide rusmisbrukere settes da på tvangstiltak ganske rutinemessig, for å hindre at de skader barnet i magen. Jeg kjenner en voksen søskenflokk hvor alle er FAS-barn, og jeg skjønner ikke at man tør å ta risikoen. Den yngste er klart mer preget enn den eldste, siden mors drikking eskalerte for hvert svangerskap, men samtlige er tydelig skadet. Anonymkode: 4276b...607 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #69 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Syntes det er litt merkelig at en tråd om graviditet og alkoholbruk er oppe i 5 sider. Er det virkelig et tema i 2022… Anonymkode: 347ce...363 Tråden handler jo ikke om hvorvidt det er greit å drikke eller ikke - den handler om terskelen for at barnevernet skal gripe inn. At tråden er lang skyldes jo at folk kommenterer på noe annet enn spørsmålet. Anonymkode: 42cda...a93
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #70 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tråden handler jo ikke om hvorvidt det er greit å drikke eller ikke - den handler om terskelen for at barnevernet skal gripe inn. At tråden er lang skyldes jo at folk kommenterer på noe annet enn spørsmålet. Anonymkode: 42cda...a93 Ts her Jeg er enig i det du skriver her. Jeg er ikke i tvil om at alkohol potensialet kan være skadelig for fosteret, selv kun et glass i ny og ne. Det jeg lurte på var hva gjør BV med slik informasjon. Setter de i gang tiltak, som veiledning av den gravide, eller tenker de at det er så liten mengden at de ikke ønsker å brune ressurser på dette. Dette er et hypotetisk spørsmål, hverken jeg eller noen rundt meg har drukket alkohol under svangerskapet, som jeg vet om. Anonymkode: ee822...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #71 Skrevet 28. oktober 2022 Poenget er jo ikke å «ikke bli tatt av Barnevernet», men at man har ansvar for et annet menneskes liv og helse. Dustete spørsmål. Anonymkode: f7dfb...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #72 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 23.55): Vil du ha et FAS barn? Anonymkode: f1026...d15 Det kommer ikke av ett glass vin i uken, da. Det må være mulig å holde seg saklig. Ikke at jeg på noen måte støtter drikking i svangerskap, men likevel. Argumentet ditt er omtrent like saklig som det gamle argumentet med at å prøve hasj var motorveien til heroinmisbruk. Anonymkode: b2b66...b88 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #73 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 23.52): Er det noe BV hadde tatt tak i? Hvis det faktisk var kun et glass vin helgene? (Ikke noe om at «hvordan kan BV vite at det kun er et glass…). Eller, er «null alkohol» kun en anbefaling fra helsemyndighetene, og ikke noe BV kan blande seg inn i? Anonymkode: ee822...0f7 Hvorfor vil du påføre ditt ufødte barn alkohol? Du må da klare å holde deg unna alkohol de mnd ett svangerskap varer. Anonymkode: c6fae...0af
Bacteria Skrevet 28. oktober 2022 #74 Skrevet 28. oktober 2022 Helene skrev (22 timer siden): Ifølge norske rutiner er det forbudt med 1 glass. Ifølge resten av Europa, 1 glass er innenfor. Velg selv. …men ett glass i Norge betyr ofte i realiteten 2-3 breddfulle 🤪 2
Bacteria Skrevet 28. oktober 2022 #75 Skrevet 28. oktober 2022 For å svare på hi: Nei, det er selvfølgelig ikke forbudt ved lov å innta rusmidler som gravid. Om barnevernet skulle fått bekymring om en gravid som faktisk drakk ett-1 glass vin på restaurant fex ville de nok sjekket saken. Tror de hadde henlagt den så snart de hadde brakt på det rene at det ikke hadde dreid seg om misbruk. Jeg stiller meg tvilende til at ett glass vin en gang i uka vil skade fosteret. Men var likevel avholds så snart jeg ble klar over graviditeten. 1
Christina82 Skrevet 28. oktober 2022 #76 Skrevet 28. oktober 2022 Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #77 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 17.40): Hvorfor vil du påføre ditt ufødte barn alkohol? Du må da klare å holde deg unna alkohol de mnd ett svangerskap varer. Anonymkode: c6fae...0af Ts drikker ikke. Anonymkode: 215cb...25b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #78 Skrevet 30. oktober 2022 Dette blir synsing, men jeg tipper det kommer an på hvem meldingen kommer fra. Hvis det meldes fra jordmor, så vil sikkert bv kontakte mor og sette igang undersøkelse når barnet er født. Hvis det kommer en melding fra naboen om at de så mor med en pose fra vinmonopolet, så vil det nok ikke skje noen ting (hvis da ikke de bpr på et lite sted der bv har lite å gjøre) Tror ikke at et moderat alkoholinntak er så farlig at baby er i risiko. Da ville vel retningslinjene vært mer restriktive i land der det blri sett på som normalt å ta et glass til maten som gravid? Ville aldri ha tatt sjansen på å drikke selv under graviditet, men slipper hele problemstillingen da jeg rett og slett ikke liker smaken av alkohol. Anonymkode: 215cb...25b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #79 Skrevet 30. oktober 2022 On 10/27/2022 at 7:48 PM, Helene said: Ifølge norske rutiner er det forbudt med 1 glass. Ifølge resten av Europa, 1 glass er innenfor. Velg selv. Rent vitenskapelig så syns jeg det er veldig interessant å faktisk diskutere om Norge egentlig har sett på nyere forskning. Mitt inntrykk er at det er det kulturelle her som har ført til at vi har en totalavholds holdning til alkohol når man er gravid. Og personlig tenker jeg det er greit å holde seg helt unna alkohol når man er gravid. Men hvis det faktisk foreligger forskning som viser at 1 glass er greit og ikke påvirker fosteret, og dette praktiseres i land hvor det ikke foreligger noen høyere forekomst av skader på barn enn i Norge, da kan man jo kanskje åpne opp øynene litt for at det finnes mer enn en rett måte å forholde seg til alkohol på. Anonymkode: 52608...7c2 1
Helene Skrevet 30. oktober 2022 #80 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg bodde delvis i Frankrike dengang jeg var gravid. Da var alt lov. Det var selvvalgt å ta 1 glass. Rørte aldri noe mere. Der var det vanlig å drikke mere, både 2 og 3 glass. Jeg tok aldri mere enn 1. resten var vann. Man velger selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå