AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Hummer pleide å være søppelmat for bunnslammet i samfunnet, nå er det delikatesse og for de rike. Hvilke av dagens søppelmat for de fattige vil bli delikatesse i femtiden? Hva tipper du? Anonymkode: 45cab...cf3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Det meste mat er jo på en reise. Steinbit var det ingen som spiste før. Ei heller kreps. Østers var mat de fleste nær vann hadde råd til under depresjonen i USA. Ting endrer seg. Finurlig nok er nesten alle av rettene fra «gamle dager» som spises jevnlig «husmannskost». Som er det hummer var. Husmannskost - ikke «søppelmat». Det var på linje med grøt, betasuppe, sildebete og stekt fisk. Ting man spiste til hverdags. I motsetning til søndagsmiddag. Som i Norge var fancy mat som kylling, koteletter eller kanskje kjøttkaker. Eller en god gryte fårikål. Så der har du retter som har gått andre veien. Svinekoteletter, kylling og kjøttkaker er ikke veldig luksus i 2022. Men de var det i 1960. Så kan vi jo diskutere i hvilken grad folk flest er «bunnslammet». Det innbefatter gjerne både deg og meg, om du ikke har noen tiltalt millioner i banken. Forskjellen er bare at det for 60 år siden ble spist hummer i hvit saus med poteter på mandager. Du gjør det en sjelden gang. Og helst nok ikke med poteter og hvitsaus. Du er nok fortsatt det man den gang da betegnet som «husmenn». Folk som avhenger av andre for å tjene til mat (eller hummer) på bordet. Anonymkode: 75e63...1f0 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Brunsnegle? Anonymkode: 7a093...6e3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så kan vi jo diskutere i hvilken grad folk flest er «bunnslammet». Det innbefatter gjerne både deg og meg, om du ikke har noen tiltalt millioner i banken. Forskjellen er bare at det for 60 år siden ble spist hummer i hvit saus med poteter på mandager. Du gjør det en sjelden gang. Og helst nok ikke med poteter og hvitsaus. Du er nok fortsatt det man den gang da betegnet som «husmenn». Folk som avhenger av andre for å tjene til mat (eller hummer) på bordet. Anonymkode: 75e63...1f0 Ble det? Hvor da? Jeg kan garantere deg at ingen spiste hummer med poteter og hvit saus på mandager (eller noen annen dag for den del) for 60 år siden, altså i 1962. Ikke i Norge, og ikke noen andre steder heller. For det første var hummer selvsagt også luksus i 1962, og lenge før det. For det andre har nok noen aldri kombinert det med hvit saus og poteter. Anonymkode: 01d2b...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det meste mat er jo på en reise. Steinbit var det ingen som spiste før. Ei heller kreps. Østers var mat de fleste nær vann hadde råd til under depresjonen i USA. Ting endrer seg. Finurlig nok er nesten alle av rettene fra «gamle dager» som spises jevnlig «husmannskost». Som er det hummer var. Husmannskost - ikke «søppelmat». Det var på linje med grøt, betasuppe, sildebete og stekt fisk. Ting man spiste til hverdags. I motsetning til søndagsmiddag. Som i Norge var fancy mat som kylling, koteletter eller kanskje kjøttkaker. Eller en god gryte fårikål. Så der har du retter som har gått andre veien. Svinekoteletter, kylling og kjøttkaker er ikke veldig luksus i 2022. Men de var det i 1960. Så kan vi jo diskutere i hvilken grad folk flest er «bunnslammet». Det innbefatter gjerne både deg og meg, om du ikke har noen tiltalt millioner i banken. Forskjellen er bare at det for 60 år siden ble spist hummer i hvit saus med poteter på mandager. Du gjør det en sjelden gang. Og helst nok ikke med poteter og hvitsaus. Du er nok fortsatt det man den gang da betegnet som «husmenn». Folk som avhenger av andre for å tjene til mat (eller hummer) på bordet. Anonymkode: 75e63...1f0 Jeg er enig i essensen av det du skriver, men jeg må korrigere litt: Kylling var ikke bare fancy søndagsmat i 1960, de aller færreste hadde spist det noen gang! Første gangen jeg spiste kylling var på begynnelsen av 80-tallet en gang. Nå var bygda jeg bodde i litt sent ute, fancy byfolk hadde nok spist kylling i noen år før det kom til oss "bunnslammet", men det å spise en høne før hun var ferdig med å legge egg var utenkelig på den tiden. Nå vet jeg ikke hvordan det var for 60 år siden, men for 50 år siden var ikke hummer hverdagsmiddag med hvit saus og poteter, men festmat med loff (som for øvrig også var luksus). I artikkelen som det ble lenket til sto det at hummer var søppelmat på 1700-tallet, så det var nok et sted mellom da, og 1900-tallet at hummer ble mer stuerent, og luksus. Noe annet vi spiste for 50 år siden, og som allerede da var "søppelmat" for bunnslammet, var skarv. Det spiste vi hvis den var så uheldig å ha rotet seg inn i garnet, og ikke kom seg ut igjen. Men steinbit og kråkeboller ble kastet ut igjen hvis de kom i garnet. Anonymkode: c658d...88f
døgnflue Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Hummer pleide å være søppelmat for bunnslammet i samfunnet, nå er det delikatesse og for de rike. Hvilke av dagens søppelmat for de fattige vil bli delikatesse i femtiden? Hva tipper du? Anonymkode: 45cab...cf3 Kan jo være noe enda mer nytt men tror det siste nye delikatessen som var ansett som en pest i mange år det er kråkebolle. https://www.nrk.no/mr/krakebollar-blir-okonomisk-gullgruve-1.14313381 https://www.nrk.no/norge/xl/krakebollebusiness-1.15805412 Så har det fått inn ordet redde miljøet med å spise kråkebolle. Fra atirkelen sikkert enda dyrer pr dagens dato med høye priser. Fra artikel nr 2: 600 kroner kiloet må man ut med for den oransje råvaren. Opp mot 6000 kr kiloet i tilberedt form. Det er en dyr delikatesse med potensial til å frelse både hav, klima og opportunistiske gründere. Men var nesten ansett som søppel før nå nylig. Endret 27. oktober 2022 av døgnflue 2
Kinder Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Tipper at tang og tare vil være en matvare som blir ansett som delikatesse i fremtiden. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror at det vil bli luksus med mat uten store mengder miljøgifter i. Anonymkode: ec94f...f66 1
Druid Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Mac Donalds type hamburger. Mesteparten av innholdet er designet for å spare på rene råvarer, så i en tid der kjøtt kan bli mangelvare, vasket salat kan være unntaket, kan jeg se for meg at hamburgere degraderer, og likevel blir luksus i et samfunn som overlever på Soylent green ... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå