Gå til innhold

Hva kan jeg lage av potet? Har så mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere kilo mer enn vi klarer å spise, og tenker det er en god og billig base som sikkert kan brukes på mer spennende måter.

Tar imot alle tips! :) 

Anonymkode: 17dd8...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middagspaier i engelsk stil, altså ovnsretter/gratenger som toppes med et raust lag med potetmos, gjerne iblandet ost (shepherds pie/cottage eie, fish pie etc. Gjerne vegetarisk variant av shepherds pie med f.eks røde linser og grønnsaker i stedet for kjøtt). 

Gnocchi - gjerne stekt i salviesmør. :) 

Aloo gobi - indisk curry med poteter og blomkål 

Tradisjonell norsk lapskaus, lys eller mørk, eller grønnsakssuppe, alltid godt med poteter i 

Som topping på pizza 

Fløtegratinerte poteter 

Potet- og purreløksuppe 

Pommes Anna 

Potetmos eller rotmos er godt til nesten alt av kjøtt eller fisk og det går med mer poteter pr porsjon enn når man bare serverer kokte poteter. Eksperimenter med å blande med hvitløk, parmesan, urter, sellerirot, pastinakk, gulrot, kålrot etc (ikke alt på en gang da). 

Pommes frites/ovnsbakte potetbåter, gjerne med friske urter - igjen, man spiser mer potet pr porsjon når man tilbereder slik 

Røsti og hasselback 

Bondeomelett/spansk tortilla 

Potetlomper! 

... og sikkert tusen ting til (og hvis du oppbevarer poteter riktig holder de seg lenge, så det er jo ikke noe stress)

Anonymkode: 213c7...d84

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler absolutt potet og purreløksuppe! Gjerne den til Trine (google trine + potet og purreløksuppe). Det er en av husets favorittsupper her hjemme! 

Anonymkode: 3063c...9fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker stekte potetbåter og bruker det i alt fra salater til tilbehør til biff og kjøttkaker og kylling istedet for ris og kokte poteter. Jeg bruker også potetbåter i gryteretter og supper, og potetskiver fra kokt potet (restemat som jeg legger i kjøleskapet noen dager) på brødskiva/knekkebrød sammen med krydder, salat og salami eller med agurk og krydder. Små potetbiter i tacowrap med taco eller kyllingbiter er også supergodt, og det sparer en for mange penger siden 80% av innholdet i retten da blir salat istedet for kjøtt og kun 20% kjøtt istedet for 100% så det er bra for lommeboka, helsen, dyr og miljø også 😊

Anonymkode: 54095...ebc

Skrevet

En ting man kan gjøre er å ha kalde poteter i kjøleskapet, og så kan man lage små "smørbrød" av dem. Man deler dem i to på langs, og har på tomat, løk, hvitløk, chili, salatblad, avocado, sitron....eller det man vil på halvdelene. Raskt og godt mellommåltid.

Anonymkode: 205b9...bdb

• Liker 1
Skrevet

Bakt potet eller pappas spesial :) 

Skrevet

Akevitt 

Anonymkode: d7867...db1

Gjest Adobyen
Skrevet

Flott tråd om en fantastisk råvare.  
En stor, bakt potet kan bli et helt måltid, fylt med smør, mais og thousand island + piffikrydder på toppen. Det var vanlig  både ute og hjemme for noen år siden.  Nå er det kanskje mer eksklusiv topping, men den gamle, enkle er jo god.

Skrevet

Stekte poteter og egg :) 

• Liker 1
Skrevet

Kokte Poteter er flott i brødbaksten. Gir saftige gode brød. 

Anonymkode: 9f105...97d

• Liker 1
Skrevet

Potet og ingefærsuppe 

1 stk Gul løk 
500 g Poteter 
2 fedd Hvitløk 
25 g Ingefær 
1,5 ts Gurkemeie 
2 bokser Kokoksmelk 
2 dl Vann 
1 terning  grønnsaksbuljong 
1 ts Salt 
1 god skvis Sitron 
Pepper

Kutt løken i tynne skiver. Skrell og skjær potetene i terninger. Skrell hvitløk og ingefær og kutt i biter. Varm opp olje i en stor gryte eller stekepanne med høye kanter og tilsett løk, potet, hvitløk, ingefær og gurkemeie. Stek til løken er gylden, ca. 7-8 minutter. Tilsett kokosmelk, vann, buljong og salt. Kok opp og la koke med lokk til potetene er møre. Bruk en stavmikser eller blender til å få en glatt suppe. Tilsett sitron og smak til med salt og pepper. 

Aloo tikki (indiske potetkaker)

1 kilo poteter, kokefaste (kokt, skrelt og most)
1 potte frisk koriander, hakket
1/2 rødløk, finhakket
2 grønn chili, finhakket (kan reduseres)
1 ts rød chilipulver (kan sløyfes om du vil ha det mildere)
1/2 ts garam masala
1 ts spisskummenfrø
Salt etter smak
Olje til steking

Slik gjør du

Start med å koke potetene. Mens du venter på potetene gjør du klar resten av ingrediensene. Start med å varme en stekepanne og tørriste spisskummenfrø i den varme stekepannen på medium til høy varme i ca 20-30 sekunder. Skrell og mos de kokte potetene i en bolle og ha i resten av ingrediensene unntatt olje. Smak deg fram til hvor mye salt du vil ha. Jeg synes det smaker best når de er godt saltet. Bland alt godt sammen til nesten myk deig. Form til potetkaker/burger i størrelsen du liker og stek i en stekepanne (gjerne teflon) med en god dæsj olje. Stek på begge sider til potetkakene er gyldne og har fin, brun skorpe.

Anonymkode: 61196...e09

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er utrolig godt å steke ferdigkokte poteter i en panne med olje/smør og masse hvitløk, så de blir gylne og får en stekeskorpe 😍 Lagde det til middag i går og blandet i pølse, løk og paprika så det ble en pytt i panne. Veldig enkelt, men også veldig godt!

Anonymkode: 04fc8...6e2

• Liker 1
Skrevet

Komper/komler/raspeballer. Da går kiloene med poteter fort unna😊👌

Anonymkode: 6375e...98b

• Liker 3
Skrevet

Moussaka med potet istedenfor aubergine. Shepard’s pai. Her går det mye når vi har potetmos.

Anonymkode: f9217...11b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Moussaka med potet istedenfor aubergine. Shepard’s pai. Her går det mye når vi har potetmos.

Og hjemmelagde potetlomper/lapper! Det er så godt når de er varme. Spises med sukker og syltetøy, eller smør og brunost. 

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Komper/komler/raspeballer. Da går kiloene med poteter fort unna😊👌

Anonymkode: 6375e...98b

Å ja, komper er nydelig.  
Jeg leste oppskriften din i natt, og kjøpte inn til det i dag.  Lettsaltet flesk er grisedyrt, 180 kr kg. Jeg kjøpte heller en liten lettsaltet svineknoke til under 50 kr. Det blir hipp som happ :)   Nå blir det snart komper en dag.  Gleder meg til kompemiddag.

Endret av Adobyen
Skrevet

gi bort til organisasjoner som gir bort mat til de fattige?  

Anonymkode: d8693...b81

Skrevet

Som det ble sagt så fint;

«boil em mash em stick em in a stew» 😄

Du har fått mange tips allerede, og vet ikke om jeg har noen flere nye å komme med 😅

Komle, Kokte poteter, ovnsbakte poteter, røsti poteter, stekte poteter, gnocchi, potetlefse, potetstappe, potetsuppe, fløtegratinerte poteter, spiral poteter, pommes frites, waffel poteter, bondeomelett, putt i panne

Det er et hav av ting man kan gjøre med dem, og det er også et hav av ting man kan servere med dem. Biff, svin, kylling, fisk, egg, grønnsaker, bacon…

Kun fantasien som stopper det 😄

Anonymkode: bed21...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...