Gå til innhold

Privat avtale med elektriker, men så sendes det faktura fra hans arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Håper noen kan gi meg gode råd. Det er kanskje et langt innlegg, men jeg håper dere tar tid til å lese. 

Min man har en bekjent som er elektriker. Han er god venn av vår venn. Han har vært og gjort noen småjobber for oss i huset da vi pusset opp i fjor. Denne private avtalen inngikk min mann i fjor og betalte for hele jobben forskuddsvis. Sist gang denne elektrikeren var hos oss var i februar. Da sa han at han skulle komme igjen neste uke for å ordene de siste små tingene som gjenstod. 

Vi har da helt siden februar mast på han om at han skal komme og fikse den siste biten av jobben. Han har avtalt med oss igjen i helgene, avlyst, ikke møtt opp, ikke svart på telefon eller sms, osv. Min mann ønsket ikke å gi seg og ringte så vår venn for noen uker siden og lurte på om han kunne spørre sin venn om hvorfor han ikke svarte på telefon og hvorfor han ikke var villig til og gjøre seg ferdig. Noen timer senere ringer vår venn og sier at elektrikeren ikke har tid i helgene, men at han kan komme på dagtid. Vi blir bare glad for at han sier ja til å komme og tenker ikke over at noe virket rart her. Elektrikeren avlyser igjen denne avtalen, men kommer uanmeldt på dagen en dag en av oss har hjemmekontor. Vi får ikke snakket med han, da vi vi sitter med møte via teams. Etter kanskje en halv timers jobb gjør han seg ferdig og drar.

Noen dager senere snakker jeg med kona til vår venn, som sier at denne elektrikeren har ikke villet komme og gjøre seg ferdig da han føler seg utnyttet når det gjelder jobben. Han føler han har gjort for mye for pengene, da han mener at han har gjort ekstra små jobber enn det som var avtalt, og han vil gi min mann en lærepenge. Dette for å vise min mann hva det faktisk koster å ha en elektriker på besøk. Han har derfor bestemt seg for å fakturere for denne timen via arbeidsgiveren sin. Da jeg hører dette tenker jeg at så dum kunne han vel ikke være, da vi ikke har inngått en avtale med hans arbeidsgiver. 

En uke senere kommer denne fakturaen, hvor han har sendt faktura for flere timer enn det han brukte på selve oppdraget, uten noe som helst forvarsel fra han eller uten en bestilling av oss hos hans arbeidsgiver. 

Vi blir svært forbannet, for dette var ikke bestilt og dessuten hadde vi betalt han for denne jobben på forskudd. Jeg sender da en mail til denne arbeidsgiveren hvor jeg forklarer situasjonen og ber han om å kreditere, da de ikke har noen bestilling fra oss. Jeg informerer også om at vi har samtalene våre på sms hvor vi har flere ganger avtalt at hans skal komme i helgene og kveldene, hvor han ikke dukker opp, samt vipstransaksjonen.  Vi kan ikke forstå at elektrikeren plutselig fakturerer oss fra sin arbeidsgiver, uten en inngått avtale og for noe han allerede har fått betalt for privat. 

Det har gått fire dager siden vi sendte mailen. Arbeidsgiver har ikke svart oss, men vi vet at han har snakket med denne elektrikeren som har kontaktet oss og truet oss med å sende faktura på 10-11 timer for den jobben han mener han egentlig har gjort for en billig penge og skriver at hvis vi ikke betaler fakturaen så vil han komme og demontere el-anlegget vårt. Veldig bak mål og veldig usaklig trusler. Disse truslene har jeg på sms. 

Det vi sjokkeres mest over er at arbeidsgiveren er så lite profesjonell at han ikke svarer oss. Han er tydeligvis klar over klagen og situasjonen og velger og ikke handle. Elektrikeren mener at vi burde ha visst at vi kom til å bli fakturert, da han sa til vår venn at han kom til å komme i arbeidstiden sin. Det var ikke innlysende for oss at vi skulle få faktura fra hans arbeidsgiver, da dette er noe vi hadde avtalt i helgene/kveldene i 9 måneder hvor han har avlyst så mange ganger, i tillegg til at vi kjenner andre han har vært hos og utført private avtaler i sin arbeidstiden. Vi kunne ikke ane om han kom i pausen sin, eventuelt om han hadde avspasering. Det eneste vi ønsket var at han skulle ferdigstille jobben sin og avslutte hele denne saken som han har dratt ut i så mange måneder. 

Elektrikeren har sagt til vår venn at han har arbeidsgiveren sin på sin side, uten at vi virkelig kan begripe dette. Nå ser det ut som at arbeidsgiveren ikke har tenkt til å svare oss. Derfor ønsker jeg råd fra noen av dere som leser dette innlegget. Hvordan tar jeg dette videre? Vi kan virkelig ikke se at det ligger en avtale mellom oss og elektrikerens sin arbeidsgiver og skjønner ikke hvordan han mener at det er innenfor å blande sin arbeidsgiver inn i sine private avtaler.

Blir kjempe takknemlig for svar. 

Anonymkode: f27c1...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare rot og tull. Bruk firma neste gang 

Anonymkode: 50b8c...9f2

• Liker 1
Skrevet

Svart arbeid? 

Anonymkode: 900d6...cd3

• Liker 6
Skrevet

Så dere har brukt en elektriker til svart arbeid?

Anonymkode: 03116...700

• Liker 2
Skrevet

Betal fakturaen. Barnslig oppførsel av dere. 

Anonymkode: 378c5...bc3

• Liker 13
Skrevet

Dere har betalt en elektriker svart, og nå som han ikke vil jobbe svart mer lager dere bråk for han hos arbeidsgiveren hans? Dere vet at dere kan bli pålagt å betale moms for dette arbeidet? Er det ekstra ille, kan dere i tillegg få en bot. Hadde jeg vært dere hadde jeg holdt kjeft og håpet at arbeidsgiver lar saken ligge. Dere skal være veldig glad for at han er lojal mot sin ansatte...

Anonymkode: 739f9...b61

• Liker 22
Skrevet

Dere oppfordrer til svart arbeid, og burde vært straffet. Dere er i tillegg egoister og dårlige venner, både for elektrikeren og den vennen dere bruker som mellommann. 

Anonymkode: f7916...881

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere har betalt på vipps? Svart arbeid, eller? 

Anonymkode: 39cdf...4d5

Skrevet

Smålig å blande inn arbeidsgiveren, da han kan få problemer av å jobbe svart for dere. 

men ikke grei oppførsel av han! 
eksen min gjorde noe elektrikersrbeid for meg. Så gjorde vi det slutt et halvt år etterpå. Ett halvt år etter dette igjen fikk jeg faktura fra han fra arbeidsgiver. Altså han fakturerte meg et år etter! 

• Nyttig 1
Skrevet

Betal fakturaen, du. 

image.thumb.png.e45a66e2e66b3dff524f85f02452b9aa.png

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som dere har utnyttet mannens (tidligere) venn på det groveste og dermed gjort at han har trukket seg helt unna dere. 

Betal regningen deres og vit at dere aldri kommer til å ha noe vennskap igjen. 

Anonymkode: e0e0b...966

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er dere som har gått i fella her. Denne elektrikeren kan ikke utstede samsvarserklæring etter å ha gjort jobben svart hos dere så samt han kun er elektriker og ikke installatør. 

Dere kan få store problemer med forsikring om det skjer noe med huset og feilen er i det elektriske anlegget og dere ikke har papirene i orden. 

Dere kommer ingen vei med firma utenom at de kanskje gir sin ansatte en smekk for å ha jobbet svart. Det faktureres aldri bare for tiden fra han trer inn døren til han går ut igjen, det skal faktureres kjøring til/fra pluss tiden til å samle materiell osv.

Dere burde aldri gjort en sånn tjeneste svart, dette bør være en lærepenge. 

Anonymkode: 8b4fe...9f4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, 

Håper noen kan gi meg gode råd. Det er kanskje et langt innlegg, men jeg håper dere tar tid til å lese. 

Min man har en bekjent som er elektriker. Han er god venn av vår venn. Han har vært og gjort noen småjobber for oss i huset da vi pusset opp i fjor. Denne private avtalen inngikk min mann i fjor og betalte for hele jobben forskuddsvis. Sist gang denne elektrikeren var hos oss var i februar. Da sa han at han skulle komme igjen neste uke for å ordene de siste små tingene som gjenstod. 

Vi har da helt siden februar mast på han om at han skal komme og fikse den siste biten av jobben. Han har avtalt med oss igjen i helgene, avlyst, ikke møtt opp, ikke svart på telefon eller sms, osv. Min mann ønsket ikke å gi seg og ringte så vår venn for noen uker siden og lurte på om han kunne spørre sin venn om hvorfor han ikke svarte på telefon og hvorfor han ikke var villig til og gjøre seg ferdig. Noen timer senere ringer vår venn og sier at elektrikeren ikke har tid i helgene, men at han kan komme på dagtid. Vi blir bare glad for at han sier ja til å komme og tenker ikke over at noe virket rart her. Elektrikeren avlyser igjen denne avtalen, men kommer uanmeldt på dagen en dag en av oss har hjemmekontor. Vi får ikke snakket med han, da vi vi sitter med møte via teams. Etter kanskje en halv timers jobb gjør han seg ferdig og drar.

Noen dager senere snakker jeg med kona til vår venn, som sier at denne elektrikeren har ikke villet komme og gjøre seg ferdig da han føler seg utnyttet når det gjelder jobben. Han føler han har gjort for mye for pengene, da han mener at han har gjort ekstra små jobber enn det som var avtalt, og han vil gi min mann en lærepenge. Dette for å vise min mann hva det faktisk koster å ha en elektriker på besøk. Han har derfor bestemt seg for å fakturere for denne timen via arbeidsgiveren sin. Da jeg hører dette tenker jeg at så dum kunne han vel ikke være, da vi ikke har inngått en avtale med hans arbeidsgiver. 

En uke senere kommer denne fakturaen, hvor han har sendt faktura for flere timer enn det han brukte på selve oppdraget, uten noe som helst forvarsel fra han eller uten en bestilling av oss hos hans arbeidsgiver. 

Vi blir svært forbannet, for dette var ikke bestilt og dessuten hadde vi betalt han for denne jobben på forskudd. Jeg sender da en mail til denne arbeidsgiveren hvor jeg forklarer situasjonen og ber han om å kreditere, da de ikke har noen bestilling fra oss. Jeg informerer også om at vi har samtalene våre på sms hvor vi har flere ganger avtalt at hans skal komme i helgene og kveldene, hvor han ikke dukker opp, samt vipstransaksjonen.  Vi kan ikke forstå at elektrikeren plutselig fakturerer oss fra sin arbeidsgiver, uten en inngått avtale og for noe han allerede har fått betalt for privat. 

Det har gått fire dager siden vi sendte mailen. Arbeidsgiver har ikke svart oss, men vi vet at han har snakket med denne elektrikeren som har kontaktet oss og truet oss med å sende faktura på 10-11 timer for den jobben han mener han egentlig har gjort for en billig penge og skriver at hvis vi ikke betaler fakturaen så vil han komme og demontere el-anlegget vårt. Veldig bak mål og veldig usaklig trusler. Disse truslene har jeg på sms. 

Det vi sjokkeres mest over er at arbeidsgiveren er så lite profesjonell at han ikke svarer oss. Han er tydeligvis klar over klagen og situasjonen og velger og ikke handle. Elektrikeren mener at vi burde ha visst at vi kom til å bli fakturert, da han sa til vår venn at han kom til å komme i arbeidstiden sin. Det var ikke innlysende for oss at vi skulle få faktura fra hans arbeidsgiver, da dette er noe vi hadde avtalt i helgene/kveldene i 9 måneder hvor han har avlyst så mange ganger, i tillegg til at vi kjenner andre han har vært hos og utført private avtaler i sin arbeidstiden. Vi kunne ikke ane om han kom i pausen sin, eventuelt om han hadde avspasering. Det eneste vi ønsket var at han skulle ferdigstille jobben sin og avslutte hele denne saken som han har dratt ut i så mange måneder. 

Elektrikeren har sagt til vår venn at han har arbeidsgiveren sin på sin side, uten at vi virkelig kan begripe dette. Nå ser det ut som at arbeidsgiveren ikke har tenkt til å svare oss. Derfor ønsker jeg råd fra noen av dere som leser dette innlegget. Hvordan tar jeg dette videre? Vi kan virkelig ikke se at det ligger en avtale mellom oss og elektrikerens sin arbeidsgiver og skjønner ikke hvordan han mener at det er innenfor å blande sin arbeidsgiver inn i sine private avtaler.

Blir kjempe takknemlig for svar. 

Anonymkode: f27c1...014

Så lenge arbeidsgiveren står i ryggen på sin ansatt , kommer dere nok ingen vei . Hadde betalt og kuttet kontakt . Her høres det ut som en privat useriøs avtale som er gått i lås.

• Liker 1
Skrevet

hvis dere ikke har noen skriftlig avtale, så har dere vel egentlig ingen avtale...           

Anonymkode: 05960...b79

Skrevet

Så dere ble forbannet fordi dere har utnyttet svart arbeid og nå vil dere ikke betale? Sjarmerende.. 

Anonymkode: 43b4a...a5b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Betal så blir dere ferdig. 

Broren min er elektriker og har gjort endel arbeid på huset vårt. Dog har det alltid blitt fakturert fra firmaet hans. Kunne aldri satt meg selv eller han i den posisjonen om å arbeide svart. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har jobbet svart som dere har betalt, dere har ingen kvittering slik den nye loven nå sier ang dokumentasjon ved salg,og dere tar kontakt med arbeidsgiveren hans.....? 

Skjønner dere trenger elektriker ja, for hos dere er det helt mørkt 🙈

Anonymkode: f2efc...ca6

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere har jo allerede «spart» penger her, så den fakturaen hadde jeg betalt og bare holdt kjeften igjen gitt 😅

Anonymkode: 08d7c...947

• Liker 3
Skrevet

Ehh du vet vel at kjøp av svart arbeid ikke er lov? Ville betalt den fakturaen fort som svint og håpe arbeidsgiver ikke begynner å undersøke denne saken. På den annen side, det hadde kanskje både elektriker, du og din mann fortjent… Det er hverken lov å hverken kjøpe eller selge svart. Et kjapt google søk viser konsekvensene dette kan få… Neste gang bruker dere firma fra starten av.

Min nevø er elektriker og har gjort arbeid hos oss, men da gjennom firmaet han jobber i og med en liten rabatt. Vinn vinn løsning som flere bør bruke om de fristes av billigere priser. Firmaet får en ny kunde via ansatt, og gir en liten rabatt som takk for «verving» av ny kunde. I tillegg får en alle papirene i orden som kreves ved elektrikerarbeid. Kjipt å skulle selge huset f.eks og ikke ha papirene i orden. For ikke å snakke om hvis det hadde blitt brann! Forsikringsselskap godtar på ingen måte svart arbeid, på samme måte som Skatteetaten…

Anonymkode: 1a8a3...4f6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis huset deres brenner etter dette, og feilen er elektrisk, så sitter dere med 20 postkasser i skjegget... Dere kan risikere å stå hjemløse uten å få ei krone igjen på forsikringen.... Her har dere gjort en megatabbe!

Anonymkode: 7f800...192

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...