AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Har ca 4000kr i fond og 7000 i aksjesparing. Dette skal være langsiktig sparing og jeg trekkes 200kr og 500 kr hver mnd automatisk. Når jeg går og ser står det bare røde tall i avkastning... har jo tapt ca 300 og 500kr på dette tullet, skulle jo bare valgt vanlig sparekonto.. men neida man må tenke så langsiktig og da skulle dette være så smart. Hvordan ser det ut hos dere andre og hva sparer dere i? Tar dette her seg opp eller bør jeg selge eller hva gjør jeg? Anonymkode: 9f4e5...5cd
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Ikke selg nå. Ved langtidsparing vil dette hente inn igjen, men du må ha is i magen og tåle noen dårligere perioder. Jeg sparer i indexfond. Totalt sett har jeg tjent godt de siste 5årene, men akkurat nå går det dårlig. Anonymkode: 4009f...166 1
Sykepleierinnen Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg fikk et godt råd fra rådgiver i banken når jeg startet langsiktig sparing i fond : ikke følg med på markedet, du vil bare bli stresset over de naturlige svingningene. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Du har ikke tapt noen ting før du eventuelt tar ut pengene. Men du skal jo ikke ta ut noe nå. Det er langtidssparing. På tross av at du vet at det er langtidssparing, så gjør du nå likevel en vurdering på kort sikt og så konkluderer du med at du har gjort en feil? Dette er jo litt tullete. Anonymkode: c0d19...8a7 1
Rucula Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Alle mine fond er blodrøde. Men jeg lukker øynene og fortsetter sparingen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Mine fond var også blodrøde i 2009 i finanskrisen. Når markedet gikk tilbake var jeg tilbake til rett før finanskrisen. Så jeg tapte ingenting på å vente. Siden finanskrisen har pengene mangedoblet seg. Selger du nå realiserer du tapet ditt. Anonymkode: cc69b...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 Du har ikke tapt noe før du selger med tap. Anonymkode: ac896...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Det er grunnen til at man skal tenke langsiktig. Det kan raskt komme perioder der tallene er røde, men om 5 år er de mest sannsynlig i grønt. Anonymkode: a83e1...18c
powerpuffen Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 Det er nå man skal spare, for nå får man aksjemarkedet på rabatt! Tallene vil ikke være blodrøde for alltid - det er bare en litt tøff periode akkurat nå. Sitt stille i båten og fortsett sparingen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg er ikke ts. Men har spart i div fond i ett års tid og er bare rødt. Men har bestemt meg for å lukke øynene og vente noen år til. 🙈🙈🙈 Anonymkode: ddaa7...0f4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 Du må lese deg litt opp på fondssparing, tror jeg. Det er ikke sånn at fond hele tiden går oppover. Kan du ikke akseptere røde tall i lange perioder, bør du spare på sparekonto. Hilsen en som har tapt flere hundre tusen dette siste året (men siden jeg ikke har solgt har jeg ikke realisert tapet, så egentlig har jeg ikke tapt pengene) Anonymkode: bd96c...d39 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ca 4000kr i fond og 7000 i aksjesparing. Dette skal være langsiktig sparing og jeg trekkes 200kr og 500 kr hver mnd automatisk. Når jeg går og ser står det bare røde tall i avkastning... har jo tapt ca 300 og 500kr på dette tullet, skulle jo bare valgt vanlig sparekonto.. men neida man må tenke så langsiktig og da skulle dette være så smart. Hvordan ser det ut hos dere andre og hva sparer dere i? Tar dette her seg opp eller bør jeg selge eller hva gjør jeg? Anonymkode: 9f4e5...5cd Det vil snu seg, og når markedet tilpasser seg endringene vil det snu. da vil du få god avkastning på det du har betalt inn, da du har handlet billige andeler. men skjønner frustrasjonen din.. jeg er i samme båt. Anonymkode: c222c...69a
Blåttvann Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ca 4000kr i fond og 7000 i aksjesparing. Dette skal være langsiktig sparing og jeg trekkes 200kr og 500 kr hver mnd automatisk. Når jeg går og ser står det bare røde tall i avkastning... har jo tapt ca 300 og 500kr på dette tullet, skulle jo bare valgt vanlig sparekonto.. men neida man må tenke så langsiktig og da skulle dette være så smart. Hvordan ser det ut hos dere andre og hva sparer dere i? Tar dette her seg opp eller bør jeg selge eller hva gjør jeg? Anonymkode: 9f4e5...5cd Babe, sånn er det når man holder aksjer i en resesjon. Men kjøper du nå og skal ha aksjene en god stund så er det masse aksjer du kan kjøpe nå og med relativt stor sannsynlighet tjene ganske mye på. Saken er at vi nå er i et bearmarket, ting skal ned i verdi. Ingen vet hvordan dette vil se ut i 2023, når effekten av det vi nå opplever virkelig kommer til å smelle. Men, vi skal opp på beina igjen etter det, så uansett hva som skjer vil du mest sannsynlig gå i pluss hvis du holder 4-10år nå. Men da gjelder det å kjøpe nå som alt er på salg! 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 Er jo nå når alt er blodrødt du bør kjøpe! Anonymkode: 12f42...778
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er jo nå når alt er blodrødt du bør kjøpe! Anonymkode: 12f42...778 Det er ikke blodrødt enda! Det verste er foran oss... TS har heldigvis bare "småpenger" (jada, relativt, men det er ikke snakk om millioner), men folk "i dag" tror at ting bare vil vokse inn i himmelen... Hvis markedet skulle falle 50% fra nå og man har 100k i fond, så burde man selvsagt selge nå og kjøpe dobbelt så mange andeler for de samme 100k så har man 200k i stedet for 100k når det stiger 100% igjen. Problemet er å vite når bunnen er nådd, men jeg tviler på at det er nå... For min egen del har jeg bare korte posisjoner i enkeltaksjer for tiden, og er klar til å selge med tap om det blir nødvendig Anonymkode: d26e3...b52 1
Ubiquiti Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 (endret) Det går nok opp igjen Endret 31. oktober 2022 av Ubiquiti 4 1
Gjest Some guy Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Har ca 4000kr i fond og 7000 i aksjesparing. Dette skal være langsiktig sparing og jeg trekkes 200kr og 500 kr hver mnd automatisk. Når jeg går og ser står det bare røde tall i avkastning... har jo tapt ca 300 og 500kr på dette tullet, skulle jo bare valgt vanlig sparekonto.. men neida man må tenke så langsiktig og da skulle dette være så smart. Hvordan ser det ut hos dere andre og hva sparer dere i? Tar dette her seg opp eller bør jeg selge eller hva gjør jeg? Anonymkode: 9f4e5...5cd Bytt til kryptovaluta når det er så små beløp det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 Takk for gode svar, setter pris på at så mange har orket å ta seg bryet med å forklare. Jeg er så fersk i dette og har jo hørt at det går opp og ned, men ikke bare ned, så stressa litt😅 Da har man is i magen da og forhåpentligvis går det seg til med årene. 😊 Ts. Anonymkode: 9f4e5...5cd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for gode svar, setter pris på at så mange har orket å ta seg bryet med å forklare. Jeg er så fersk i dette og har jo hørt at det går opp og ned, men ikke bare ned, så stressa litt😅 Da har man is i magen da og forhåpentligvis går det seg til med årene. 😊 Ts. Anonymkode: 9f4e5...5cd Jepp! Bare sitt stille i båten og spar jevnlig, slik du allerede gjør. Lykke til videre! Selv om summene du sparer er små, vil de med rentes rente-effekten bli store på lang sikt. Anonymkode: bd96c...d39 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Some guy skrev (4 timer siden): Bytt til kryptovaluta når det er så små beløp det er snakk om. Det er faktisk ikke veldig dumt.. ER jo snakk om veldig lite penger her som det skal et mirakel til for å ha noe nevneverdig mer om noen år. Men TS sier vedkommende sparer jevnlig 500 i mnd så ja det er jo mer og mer hver måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå