Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er over 6 mnd og vel så det, for øvrig. Fullammet frem til 6 mnd ++. 

1: Man skal blande pulveret i kokende vann (eller minimum 70 grader), men kan man blande pulveret i 50% av vannet kokende og tilsette resterende mengde vann etterpå, kaldt fra kran? Babyer får jo vann fra kranen sånn ellers. 

2: Er det trygt å sterilisere flasker m/tilbehør i dampsterilisator? 

Anonymkode: e4a1e...20d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er en del mnd mindre enn din. Jeg har hatt to MME barn før, og da var ikke retningslinjene så strenge.

Jeg blander pulveret i 1/3 varmt vann (70 grader pluss). Og heller så på 2/3 kaldt kokt vann. Har alltid brukt kokt vann til MME.

Jeg bruker MAM anti kolikk flasker. De kan steriliseres i mikro uten sterilisator. Google it, så finner du ut av det 😃 ellers er dampsterilisator, mikro eller elektrisk gull verdt.

Nå skal jo flaskene alltid steriliseres. I 2012 skulle se bare steriliseres frem til 4 mnd, i 2016 skulle de steriliseres frem til 6 mnd alder 🤷🏼‍♀️

De er himla nøye slik at du ikke kan skylde på MME firmaet dersom babyen er 1 av 1 mill som blir syk av MME bakterien som visstnok finnes. (Vet ikke oddsen, bare tipper)

Anbefaler facebook gruppen Flaskebarna! 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Barnet er over 6 mnd og vel så det, for øvrig. Fullammet frem til 6 mnd ++. 

1: Man skal blande pulveret i kokende vann (eller minimum 70 grader), men kan man blande pulveret i 50% av vannet kokende og tilsette resterende mengde vann etterpå, kaldt fra kran? Babyer får jo vann fra kranen sånn ellers. 

2: Er det trygt å sterilisere flasker m/tilbehør i dampsterilisator? 

Ja til begge. 

Vi tok flaskene i oppvaskmaskin, for deretter å sterilisere. Bare i oppvaskmaskin fra 5 mnd ca. Maskinen vår vasker på 70 grader. Nå er dette riktignok nesten 10 år siden, da. 

Anonymkode: 19763...c14

Skrevet

Tusen takk for svar! 🥰

Skrevet

Vaskemaksin fra 3 mnd alder med andre ting, fra 0-3 mnd kjørte vi de alene i maskina. 

Brukte Avent sterelisator. Kjøp to så går det fort! Stereliserte en gang i uka fra 6-8 mnd. 

Lagde all melka på kvelden, så sto den klar i kjøleskapet. Eller brukte ferdige nan/hipp bokser. Hipp-boksene kan man putte tutten rett på. Halv pris på disse boksene i Sverige. Der har de svære hyller med melk, så kan kjøpe mye av gangen så man har.

Min var året i år. 

Anonymkode: 99eda...d88

Skrevet

Alt utstyr brukt til MME skal ALLTID steriliseres, uansett hvor gammel barnet er. Det har med bakterier i MME’n å gjøre.

Jeg kjører de i maskinen og dampsterilisator etterpå. 

Du kan blande i kokende vann og sette i vannbad, det tar ikke så lang tid å kjøle ned. Eventuelt gjøre klart flere flasker og sette i kjøleskap, så varme ved behov :) 

Anonymkode: b7c20...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vaskemaksin fra 3 mnd alder med andre ting, fra 0-3 mnd kjørte vi de alene i maskina. 

Brukte Avent sterelisator. Kjøp to så går det fort! Stereliserte en gang i uka fra 6-8 mnd. 

Lagde all melka på kvelden, så sto den klar i kjøleskapet. Eller brukte ferdige nan/hipp bokser. Hipp-boksene kan man putte tutten rett på. Halv pris på disse boksene i Sverige. Der har de svære hyller med melk, så kan kjøpe mye av gangen så man har.

Min var året i år. 

Anonymkode: 99eda...d88

Hvilken tut er det som passer på Hipp boksen? 😄 

Og jeg må bare spør, for jeg bruker sjeldent ferdigblandet men har det med i sekken som nødmat. Brukte det her om dagen og gulpen til ungen luktet direkte spy etterpå.. Har du merket forskjell på gulp (hvis du har en gulper) når det er ferdigblandet i forhold til pulver og vann? Disse var svenske også, men de er vel like de norske..

Skrevet
Kakaoen skrev (1 time siden):

Hvilken tut er det som passer på Hipp boksen? 😄 

Og jeg må bare spør, for jeg bruker sjeldent ferdigblandet men har det med i sekken som nødmat. Brukte det her om dagen og gulpen til ungen luktet direkte spy etterpå.. Har du merket forskjell på gulp (hvis du har en gulper) når det er ferdigblandet i forhold til pulver og vann? Disse var svenske også, men de er vel like de norske..

Gulpet hos gutten vår lukter spy av hipp, men ikke av nan.

Anonymkode: 26ab8...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...