Gå til innhold

Emetofobi, fødsel og tiden før. Ond sirkel…Trenger gode ord!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter med at jeg har emetofobi. Sykelig angst for oppkast og det å kaste opp. Er i uke 37+0 (38)

Har klart meg så langt et svangerskap uten å kaste opp, men gruer meg til fødsel. For hører det er mange som kaster opp under fødselen… Dem sier det bare er 20% som kaster opp under fødselen, men har hørt så mye skrekkhistorier om det… Prøver å forberede meg godt til fødsel mtp pusteteknikker osv. Har aldri slitt med å bli dårlig av smerte før, så er lov å håpe det ikke skjer under fødsel. De jeg kjenner som har født før har aldri hørt om folk som har kastet opp under fødselen, så føler det ikke er såååå normalt, men normalt nok.

Men jeg gruer meg så til fødselen nettopp pga dette, og at noen har kastet opp rett før fødsel også.

Panikkanfallene mine gir meg kvalme og brekningsfølelse + veldig halsbrann etterpå. Det gjør jo at jeg blir mer redd for å kaste opp siden jeg blir kvalm. Og igjen den kvalmen som kommer AV angsten, gir meg MER angst igjen. Som en ond sirkel. 

Jeg kan ikke sitte på i en bil uten å få angst, for da vet jeg at jeg ikke kan «rømme» om jeg får et anfall. Jeg føler alltid at jeg må vite hvor utgangen er, eller at jeg må kunne ta meg friheten til å lufte meg om jeg trenger det eller får et anfall…. Derfor får jeg alltid anfall under legebesøk osv. Jeg kan liksom ikke bare gå ut når jeg føler for det under en legetime🫣 Som gjør at jeg føler meg «fanget». Det gir meg panikk. Og da kommer den kvalmen igjen… 

Hater å prate om angsten med profesjonelle, for jeg generelt hater å prate om det. Jeg kan fint skrive om det, men ikke prate. 

Også i det siste har jeg hatt løs mage, som mange får den siste mnd før fødsel. Gikk på do 3 ganger i går, og 3 ganger i dag (løsere i magen i dag + rumling) Jeg blir også fort sur i magen og får luft osv. Som gir meg ubehag og jeg får angst. (Da tror jeg at jeg skal bli dårlig igjen) Som IGJEN gir meg angstanfall. Har hørt noen blir uvel før rier, og noen kaster opp. Så hver gang jeg blir løs i magen da, så tror jeg at jeg også kommer til å kaste opp… Selv om det ikke nødvendigvis skjer..

Det går konstant. Jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt angsten utenom etter fødsel når baby er her. Men for å oppleve det, så må jeg gjennom fødselen, som jeg er redd for å kaste opp under. Noe jeg har angst for. (Hjelper ikke når folk sier at å kaste opp ikke er farlig, det er bare ubehagelig. For jeg har faktisk en fobi mot det, så for meg er det nesten værre enn rier og å revne opp og sånn) Jeg er faktisk ikke redd for å revne opp, eller bæsje på meg under fødsel, sånn som mange er redd for. Jeg er redd for å kaste opp🫣 Høres kanskje veldig patetisk ut, men det er desverre sånn… 

Så jeg tar veldig gjerne imot gode fødselshistorier, ønsker ikke høre så mye om hvem som kastet opp under/før fødsel. Ønsker mest mulig positivitet den siste tiden❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For hva det er verdt, jeg har fem fødsler bak meg, og min datter og svigerdatter har 5 til sammen, og ingen av oss har kastet opp under fødsel. 

Lykke til med den forestående fødselen. 🌹

Skrevet

Mannen kastet opp, men ikke jeg 👍

Anonymkode: 28581...316

Skrevet

Så leit at du har det slik. Jeg ville skrevet et fødebrev hvor jeg beskriver angsten slik at de best kan ivareta deg. Sjansen er størst for at du ikke kaster opp såklart, men skulle du gjør det er det fint at de kjenner til historien din. Om du orker å dele den med dem. Du kan evt kontakte dem i forkant tilogmed om du ønsker å være ekstra godt forberedt. Du vil få svar her på KG om at du ikke kommer til å bry deg om å kaste opp fordi du har så mye smerter, men jeg har selv angst for trange rom og synes turte ikke engang ta heisen til fødeavdelingen alene med rier og full fødsel. Dette hadde jeg sagt fra om på forhånd og jeg ble møtt med forståelse og det gjorde alt lettere. Gratulerer med en deilig baby snart.❤️

Anonymkode: bbada...160

• Hjerte 1
Skrevet

Har ikke kastet opp i noen svangerskap eller under noen fødsler. Har hørt at det kan skje, men tror ikke det er så vanlig.

Anonymkode: 8954a...9ac

Skrevet

Vil bare si at jeg har forståelse for fobien din! Jeg har selv slitt mye med angst og da også kvalme og frykt for å kaste opp. For meg skal det ikke mye kvalme eller smerte til før jeg kaster opp, men siden du IKKE opplever å kaste opp av smerter, kommer du nok heller ikke til å kaste opp under fødselen. Anbefaler som andre her å ta kontakt med rådgivningstjenesten på føden, eller skrive fødebrev der du forklarer nettopp dette. Det er viktig at de som skal hjelpe deg vet om dette sånn at du kan bli godt ivaretatt! Det kan også være lurt å snakke om smertelindring, for har du ikke store smerter så er sjansen enda mindre for å kaste opp. Epidural er gull for veldig mange!

Anonymkode: 54dbb...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...