Gå til innhold

Hvor lenge kan/bør et barn gå med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en tidligere tråd:

Ved hvilken alder bikker bleiebruk i våken tilstand over til å være unormalt hos et ellers funksjonsfriskt barn? Altså at ungen rett og slett ikke har lært seg å gå på do. 

Hva er det lengste dere har hørt om at noen har brukt bleie på dagtid?  

Anonymkode: 13bc2...ce3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lengste jeg har hørt for et udiagnotisert barn er 5 år. Synes man kan prøve bleieslutt når de lærer å gå. Ellers er to år en fin alder mtp at de kan si ifra selv. Sønnen min går noen ganger til potta selv og han er halvannet år, så tydeligvis er de fullt kapable til å skjønne konseptet mye tidligere enn samfunnsnormen..

Anonymkode: 03658...019

• Liker 6
Skrevet

4-5 år. Men helt ærlig, ikke stress med det. Ingen «normale» voksne går med bleier. Det går seg til! 

Anonymkode: 5063f...745

• Liker 2
Skrevet

Vår er 4 og sluttet med dagbleie for 3 mnd siden..sover forsatt ned bleie og må ha bleie for å bæsje 

• Liker 2
Skrevet

Burde være ferdig når de er 2 år

Anonymkode: 42640...e69

• Liker 7
Skrevet

Min eldste var akkurat 4 da han sluttet. Jeg syntes det var sent, men slik ble det fordi han hadde dovegring. (Begynte pottetrening før han var 2 år). Mange som sier det bare er å kaste bleiene så løser det seg, men det gjør det ikke nødvendigvis. Noen blir veldig forstoppelse, noen har bare uhell uten bedring uke etter uke. Yngste sluttet lenge før eldste, og det gikk smertefritt. Unger kan være veldig forskjellig, men de aller fleste er jo tørre når de kommer i fireårsalder. Fem og seks år, så kan det kanskje dreie seg om noe som bør få mer oppfølging/utredning. 

Anonymkode: 44eae...082

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tvillinger her. Jenta slutta da hun var 2 1/2, ingen uhell og fant ut selv at hun var helt ferdig med bleie. Gutten slutta med mye trening og påminnelser da han var litt over 3. 

Anonymkode: 833f7...ef0

Skrevet

Min slutta før hun fylte 3år. Nattbleier slutta hun med ved 3,5 års alder. Det nytter sjeldent å tvinge barn til å slutte, så man må jo finne ut når barnet er klar for det. Eventuelt forsøke å motivere ved å lage et felles prosjekt ut av det.

Vil tro de fleste slutter innen 4 års alder. Da er de så bevisste hverandre i barnehagen, og snakker om hvem som går med bleie. 

Anonymkode: 27b32...030

• Liker 2
Skrevet

Barn rundt 2 år kan nok fint lære seg å slutte med bleie, men det er veldig individuelt. Her har vi en snart 3-åring (blir 3 i januar) som har øvd på bleieslutt hele sommeren, men som nå har bleie fordi jeg ble lei av å vaske truser med bæsj i, og han ble lei av maset mitt om «må du på do?». Så nå avventer vi litt til han blir flinkere til å si ifra selv (men jeg oppmuntrer ham daglig til å prøve å sitte på potte/do. Et annet barn jeg kjenner sluttet over natta da han var 3,5 år, og har bare hatt et fåtall uhell i ettertid.

ifølge bleieindustrien skal visst barn bruke bleie så lenge som mulig. 😄

Anonymkode: bbf5f...795

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Burde være ferdig når de er 2 år

Anonymkode: 42640...e69

Tull og tøys. Ikke vits å starte før de selv er klare. 

• Liker 7
Skrevet
Sofakona skrev (22 minutter siden):

Vår er 4 og sluttet med dagbleie for 3 mnd siden..sover forsatt ned bleie og må ha bleie for å bæsje 

Så bruker bleie fremdeles med andre ord. Eller tar ungen på seg bleie for å bæsje? 

• Liker 1
Skrevet

4-5 år er det høyeste jeg har hørt før friske barn

Anonymkode: 8f628...8cd

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så bruker bleie fremdeles med andre ord. Eller tar ungen på seg bleie for å bæsje? 

Det er mange barn som tar på bleie for å bæsje

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange barn som tar på bleie for å bæsje

OK, det har jeg ikke hørt om før. Klarer man å ta på seg en bleie for å bæsje så klarer man vel å gå på do også. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Tull og tøys. Ikke vits å starte før de selv er klare. 

Det er stor vits, for det funker for de fleste. Vi bodde i Frankrike, og der måtte man være bleietørr til "skolestart", som er 2,5 år. Så vi pottetrente fra de fylte to, og begge klarte det helt fint, vi hadde jo da 6 mnd på oss, og det tok kanskje 1,5. Vi var med i en slags "lekegruppe", og det var det store temaet, hvordan man gikk fram. Folk kjørte intensivkurs- hadde barnet lettkledd, la plast over møbler og ga mengder med drikke og salt mat og holdt seg inne og det var over på en ukes tid, eller andre hadde begynt ved ettårsalder med faste pottetider og å være i forkant (de slutta tidligst) . Noen hadde bærbare potter med seg ute på lekeplassen og i bilen. 

Jeg hørte ikke om en eneste en som hadde vegring eller ikke var tørr på dagtid når de var 2,5, alle var visst "klare". 

Anonymkode: 91751...7a5

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

OK, det har jeg ikke hørt om før. Klarer man å ta på seg en bleie for å bæsje så klarer man vel å gå på do også. 

Uvitenhet altså. Det er ikke uvanlig at noen barn vegrer seg for å bæsje på do. Det vil si at de kan bli alvorlig forstoppelse hvis ikke de får bæsjet. Og de kan holde seg forbausende lenge om de har dovegring, så det er overhodet ikke anbefalt.

• Liker 11
Gjest dreamstar
Skrevet

Det lengste noen av mine har brukt bleie er 4 år. Den som slutta tidligst med bleie var 2 år og 4 måneder. Dette var totalslutt altså,  både på dagtid og natt...

Skrevet

Uvitenhet altså. Det er ikke uvanlig at noen barn vegrer seg for å bæsje på do. Det vil si at de kan bli alvorlig forstoppelse hvis ikke de får bæsjet. Og de kan holde seg forbausende lenge om de har dovegring, så det er overhodet ikke anbefalt.

Dovegring får de fordi foreldrene takler treningen dårlig og ikke oppmuntrer/trygger barna. Alle friske barn klarer fint å slutte før de er 2,5 år både på dag og nattestid.

Anonymkode: f52c9...22d

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fysisk ja, psykisk nei. Redd for lydene, sprut osv. Ikke alle klarer å bæsje mens de sitter. Mange grunner

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dovegring får de fordi foreldrene takler treningen dårlig og ikke oppmuntrer/trygger barna. Alle friske barn klarer fint å slutte før de er 2,5 år både på dag og nattestid.

Anonymkode: f52c9...22d

Nei, det er tull. Nattestid er hormonelt.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...