AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Hei. Jeg har en gutt på 5 år, blir 6 i april. Han har hatt perioder hvor alt har gått fint og andre perioder hvor det er uhell med både nr 1 og nr 2. Det gikk helt fint frem til det begynte å bli kaldere ute. Mer klær i barnehagen, og da ble det flere uhell. Det har gått fint hjemme helt til i dag hvor han har gjort begge deler i trusa. Sist gang ble det utredning hos BUP, de fant ingen årsak. Ikke noen tegn til forstoppelse eller diaré denne gangen. Trolig skyldtes sist gang en forstoppelse som han fikk medisin for, og som hjalp. Dog da var det 6 uhell hver dag. Nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Han er en beskjeden gutt, stille gutt som ikke gjør mye ut av seg. Han er utrolig stolt over å ha gått på do 2 ganger i barnehagen, men kommer våt hjem. Jeg forsøker å prate med han om dette, men det kommer ingen vei. Han sliter veldig med språket, samt utrykke følelser og kunne forklare ting. Får hjelp av ppt og logoped for dette. Uansett hva jeg spør om får jeg "vet ikke" som svar tilbake. Jeg føler meg helt hjelpesløs. Han får ikke forklart hva som er galt, skummelt eller hvorfor dette skjer. Og jeg som mamma syns det er vanskelig å støtte han, eller vite hvilken måte er best. Er det noen andre som sliter med det samme? Har dere noen tips og råd? Begynner å bli bekymret for skolestart neste år om dette ikke blir i orden. Da pga mobbing. Han blir allerede mobbet i barnehagen pga språket, han trenger ikke enda en ting å bli mobbet for.. Alle råd eller erfaringer tas imot med stor takk! Anonymkode: ad054...590 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Det kommer til å gå seg til! Jenta mi slet med det samme fra hun var 3,5 år. Mange uhell og dagen med både tiss og bæsj. Gikk litt bedre når vi hadde faste dorutiner og hun fikk Movicol. Hun holdt seg mye og undertrykte kroppens signaler. Forsinket språk og generelt umoden. Før hun startet i 1. klasse snakket jeg med læreren. Dette er ikke så uvanlig og hun var godt kjent med problematikken. Lærer snakket med jenta. De inngikk en avtale om at lærer strøk henne over ryggen når det var på tide å gå på do, etter mat og før utetid. Det ble gradvis bedre og bedre. Noen tisseuhell på skolen, men det har mange!! Nå, i 3. trinn er det ingen uhell og hun kan tom bruke samme bukse flere dager på rad☺️ Når det stormer som verst og du er fortvilet -forsøk å husk at barn aldri gjør dette med vilje. Anonymkode: 73aeb...4c4 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Er det mest i barnehagen det er uhell, eller hjemme også? Hva gjør barnehagen for å følge opp eventuelt? Anonymkode: 50e5c...75f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det kommer til å gå seg til! Jenta mi slet med det samme fra hun var 3,5 år. Mange uhell og dagen med både tiss og bæsj. Gikk litt bedre når vi hadde faste dorutiner og hun fikk Movicol. Hun holdt seg mye og undertrykte kroppens signaler. Forsinket språk og generelt umoden. Før hun startet i 1. klasse snakket jeg med læreren. Dette er ikke så uvanlig og hun var godt kjent med problematikken. Lærer snakket med jenta. De inngikk en avtale om at lærer strøk henne over ryggen når det var på tide å gå på do, etter mat og før utetid. Det ble gradvis bedre og bedre. Noen tisseuhell på skolen, men det har mange!! Nå, i 3. trinn er det ingen uhell og hun kan tom bruke samme bukse flere dager på rad☺️ Når det stormer som verst og du er fortvilet -forsøk å husk at barn aldri gjør dette med vilje. Anonymkode: 73aeb...4c4 Takk! Det var oppløftende å høre at det gikk så bra med jenta di. Håper det er noe som går seg til med sønnen min også etterhvert. 😊Igjen, takk! Føles ganske håpløst når det først står på. Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Han er bare 5 år, tror det er ganske vanlig? Mitt barn er 6 år, og ikke umoden eller sent ute på noe, heller tidlig ute med mye, f.eks språk. Sluttet raskt med bleie. Men kan likevel ha perioder hvor det kommer litt i trusa (kan være både tiss og bæsj). Sjeldent nå, men det kan skje. Jeg er ingen ekspert, men tror ikke nødvendigvis det er noe galt. Her har h*n rett og slett holdt seg for lenge av og til, spesielt under artig lek (vanskelig å ta seg tid til pause). Viktig å ikke bli sint eller oppgitt. Gi han tid. Helsestasjon eller lege kan sikkert ha konkrete råd. Anonymkode: e3247...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det mest i barnehagen det er uhell, eller hjemme også? Hva gjør barnehagen for å følge opp eventuelt? Anonymkode: 50e5c...75f Det er mest i barnehagen. Hjemme er vi flinke til å gå på do når vi kommer hjem, etter mat osv. Her har vi rutine på det som funker veldig fint. Han sliter mest i barnehagen, typ nå til det er sommer igjen vil jeg tro. Han kvier seg til å gå på do der. De ansatte hjelper han med å minne på, men han er ofte litt kjapp med å si "jeg må ikke" eller "nei" fordi han er midt i en lek. Barnehagen sier han sliter mest med å gå på do da han er redd for å ikke kunne fortsette leken om han går bort, samt har opplevd mye å ikke bli inkludert igjen om han går på do og kommer tilbake. Pedagogisk leder har vært sykmeldt i 1 mnd nå, er ca da det ble verre i bhg. Han er veldig avhengig av 1 voksen som han kan stole på. Anonymkode: ad054...590 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk! Det var oppløftende å høre at det gikk så bra med jenta di. Håper det er noe som går seg til med sønnen min også etterhvert. 😊Igjen, takk! Føles ganske håpløst når det først står på. Anonymkode: ad054...590 Det vil det, men det vil nok gå gradvis. Jeg husker jeg spurte henne mye om hvorfor hun ikke gikk på do, hvorfor hun ikke sa fra osv. Fikk jo bare til svar «Jeg vet ikke». Det angrer jeg på i dag, det må ha vært vanskelig for henne. Utrolig tøft dette, fordi det er ikke småuhell med skvetting. Anonymkode: 73aeb...4c4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er bare 5 år, tror det er ganske vanlig? Mitt barn er 6 år, og ikke umoden eller sent ute på noe, heller tidlig ute med mye, f.eks språk. Sluttet raskt med bleie. Men kan likevel ha perioder hvor det kommer litt i trusa (kan være både tiss og bæsj). Sjeldent nå, men det kan skje. Jeg er ingen ekspert, men tror ikke nødvendigvis det er noe galt. Her har h*n rett og slett holdt seg for lenge av og til, spesielt under artig lek (vanskelig å ta seg tid til pause). Viktig å ikke bli sint eller oppgitt. Gi han tid. Helsestasjon eller lege kan sikkert ha konkrete råd. Anonymkode: e3247...7b4 Det er sikkert mer vanlig enn jeg tror. Bare veldig få jeg kjenner som prater om det, inkludert andre foreldre i barnehagen. Føler ofte det kun gjelder "mitt barn". Men godt å høre det ikke er helt unormalt. Bli aldri sint eller oppgitt. Hjelper han og han sier alltid ifra med en gang, spør etter meg om han har hatt uhell og vil skifte. Jeg blir nok mer oppgitt over meg selv. Sikkert uten grunn. Men føler jeg gjør noe galt, eller jeg kunne gjort noe annerledes for at han ikke hadde uhell. Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil det, men det vil nok gå gradvis. Jeg husker jeg spurte henne mye om hvorfor hun ikke gikk på do, hvorfor hun ikke sa fra osv. Fikk jo bare til svar «Jeg vet ikke». Det angrer jeg på i dag, det må ha vært vanskelig for henne. Utrolig tøft dette, fordi det er ikke småuhell med skvetting. Anonymkode: 73aeb...4c4 Jeg har selv stilt de spørsmålene. Hva ville du gjort annerledes? Ikke stilt spørsmål og bare sagt at dette fikser vi? Vil ikke gjøre det tøffere for han enn det allerede er. Vil jo støtte han best mulig. Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mest i barnehagen. Hjemme er vi flinke til å gå på do når vi kommer hjem, etter mat osv. Her har vi rutine på det som funker veldig fint. Han sliter mest i barnehagen, typ nå til det er sommer igjen vil jeg tro. Han kvier seg til å gå på do der. De ansatte hjelper han med å minne på, men han er ofte litt kjapp med å si "jeg må ikke" eller "nei" fordi han er midt i en lek. Barnehagen sier han sliter mest med å gå på do da han er redd for å ikke kunne fortsette leken om han går bort, samt har opplevd mye å ikke bli inkludert igjen om han går på do og kommer tilbake. Pedagogisk leder har vært sykmeldt i 1 mnd nå, er ca da det ble verre i bhg. Han er veldig avhengig av 1 voksen som han kan stole på. Anonymkode: ad054...590 Vi ble anbefalt at barnehagen gav beskjed til hele barnegruppa. Nå skal alle gå på do før vi går ut, alle skal gå på do etter mat. Så ble det liksom en regel og også en fin forberedelse med gode rutiner før skolestart. Anonymkode: 73aeb...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har selv stilt de spørsmålene. Hva ville du gjort annerledes? Ikke stilt spørsmål og bare sagt at dette fikser vi? Vil ikke gjøre det tøffere for han enn det allerede er. Vil jo støtte han best mulig. Anonymkode: ad054...590 Ja, minst mulig oppmerksomhet, men la han skifte det meste selv. Det er kjedelig. Blir for lettvint for han hvis du tar alt. Han vet nok ikke selv hvorfor, holder seg ubevisst. Anonymkode: 73aeb...4c4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi ble anbefalt at barnehagen gav beskjed til hele barnegruppa. Nå skal alle gå på do før vi går ut, alle skal gå på do etter mat. Så ble det liksom en regel og også en fin forberedelse med gode rutiner før skolestart. Anonymkode: 73aeb...4c4 Det hørtes ut som en god greie. Var det flere toaletter tilgjengelig da? På avdelingen til sønnen har de kun 1 do på deling til 18 barn. Så vet ikke om det hadde fungert i dette tilfelle 🤔 Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hørtes ut som en god greie. Var det flere toaletter tilgjengelig da? På avdelingen til sønnen har de kun 1 do på deling til 18 barn. Så vet ikke om det hadde fungert i dette tilfelle 🤔 Anonymkode: ad054...590 Ja, det var 3-4 toalett, så enklere å gjennomføre Anonymkode: 73aeb...4c4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, minst mulig oppmerksomhet, men la han skifte det meste selv. Det er kjedelig. Blir for lettvint for han hvis du tar alt. Han vet nok ikke selv hvorfor, holder seg ubevisst. Anonymkode: 73aeb...4c4 Okei. Jeg har lett for å hjelpe han med å skifte når han kommer med de dådyr øynene og jeg ser han ikke forstår hva som skjedde. Men skal forsøke å la han gjøre det mer selv. Tusen takk for råd! Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er mest i barnehagen. Hjemme er vi flinke til å gå på do når vi kommer hjem, etter mat osv. Her har vi rutine på det som funker veldig fint. Han sliter mest i barnehagen, typ nå til det er sommer igjen vil jeg tro. Han kvier seg til å gå på do der. De ansatte hjelper han med å minne på, men han er ofte litt kjapp med å si "jeg må ikke" eller "nei" fordi han er midt i en lek. Barnehagen sier han sliter mest med å gå på do da han er redd for å ikke kunne fortsette leken om han går bort, samt har opplevd mye å ikke bli inkludert igjen om han går på do og kommer tilbake. Pedagogisk leder har vært sykmeldt i 1 mnd nå, er ca da det ble verre i bhg. Han er veldig avhengig av 1 voksen som han kan stole på. Anonymkode: ad054...590 Skjønner, jeg ville kanskje snakket med de ansatte om å være litt tettere på. Ikke spørre han må på do, men si kom nå tar vi en tur på do, med jevne mellomrom. Anonymkode: 50e5c...75f 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Jeg har en gutt på 5 år, blir 6 i april. Han har hatt perioder hvor alt har gått fint og andre perioder hvor det er uhell med både nr 1 og nr 2. Det gikk helt fint frem til det begynte å bli kaldere ute. Mer klær i barnehagen, og da ble det flere uhell. Det har gått fint hjemme helt til i dag hvor han har gjort begge deler i trusa. Sist gang ble det utredning hos BUP, de fant ingen årsak. Ikke noen tegn til forstoppelse eller diaré denne gangen. Trolig skyldtes sist gang en forstoppelse som han fikk medisin for, og som hjalp. Dog da var det 6 uhell hver dag. Nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Han er en beskjeden gutt, stille gutt som ikke gjør mye ut av seg. Han er utrolig stolt over å ha gått på do 2 ganger i barnehagen, men kommer våt hjem. Jeg forsøker å prate med han om dette, men det kommer ingen vei. Han sliter veldig med språket, samt utrykke følelser og kunne forklare ting. Får hjelp av ppt og logoped for dette. Uansett hva jeg spør om får jeg "vet ikke" som svar tilbake. Jeg føler meg helt hjelpesløs. Han får ikke forklart hva som er galt, skummelt eller hvorfor dette skjer. Og jeg som mamma syns det er vanskelig å støtte han, eller vite hvilken måte er best. Er det noen andre som sliter med det samme? Har dere noen tips og råd? Begynner å bli bekymret for skolestart neste år om dette ikke blir i orden. Da pga mobbing. Han blir allerede mobbet i barnehagen pga språket, han trenger ikke enda en ting å bli mobbet for.. Alle råd eller erfaringer tas imot med stor takk! Anonymkode: ad054...590 da sluttet dere med bleie for tidlig, skal ikke stresse med det Anonymkode: b47af...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Dere som påstår dette er vanlig, hvor mange prosent av 5,5 år gamle noenlunde funksjonsfriske barn estimerer dere at dette gjelder? Siden det er så «vanlig»? Anonymkode: 79df1...112
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 Da min eldste var 4-4,5 år så inngikk han og pedagogisk leder på avd en avtale om at hun skulle spørre ham hver time. Da kunne hun følge han til doen om han måtte. Når han selv kjente at han måtte så var det for sent og doen for langt unna. Han synes også det var vanskelig å be om hjelp. Anonymkode: 861d1...063 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): da sluttet dere med bleie for tidlig, skal ikke stresse med det Anonymkode: b47af...b5e Nei, ikke påstå ting vi har gjort galt. Han hadde ikke uhell ett helt år etter han sluttet med bleie. Anonymkode: ad054...590
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg ville bedt om en henvisning til Uroterapeuten på Ullevål sykehus om problemet vedvarer etter skolestart. Det gjorde det for oss. Ingenting i veien med barnet vårt eller noe vi har gjort feil. Medisinsk årsak altså og ikke bleieslutten som var problemet. Det er dessuten mye vanligere enn man tror fordi så få snakker om det. https://forskning.no/barn-og-ungdom-oslo-universitetssykehus-partner/hvordan-kan-vi-hjelpe-barn-som-tisser-pa-seg/324819 Anonymkode: fb8e3...99b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå