AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har fått innkalling til OUL. Jeg fikk beskjed av legen at jeg nok fikk time i uke 18, og har lest at den skal være mellom uke 17-19. jeg fikk derimot timen i slutten av uke 20! Jeg kjenner dette er fryktelig lenge til og føler meg skikkelig overkjørt (sikkert hormoner). Jeg er førstegangsgravid og alt er nytt for meg. Jeg går privat for å få ultralyd i uke 12 og har den ultralyden neste uke, det er jeg jo veldig glad for nå. Men tror dere det er noen sjans for å få flyttet OUL litt frem i tid? Anonymkode: c3c85...d89
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Shit, ja det må være hormoner isåfall for du er jo på ingen måte overkjørt! 😅 Anonymkode: 0b2c1...a84 3 3
Rem Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Har alle 3 gangene hatt oul i uke 18-20. Har ikke gått på noe før det 😄 du er bare hormonell,ikke overkjørt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Det er ganske vanlig med ultralyd i uke 20. Jeg fikk I 21 med nr 2. Tror det var 21+2 eller noe Anonymkode: e25a3...54d 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Shit, ja det må være hormoner isåfall for du er jo på ingen måte overkjørt! 😅 Anonymkode: 0b2c1...a84 Jeg forstår jo egentlig at det er hormoner, men ble så inderlig og dypt skuffet siden jeg forventet UL senest i uke 19. Det er godt å lese at flere sier det er normalt. Da forholder jeg meg til det og tenker at jeg ikke tar kontakt med sykehuset. Takk for svar. 😊 Anonymkode: c3c85...d89 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Ganske vanlig i uke 20 altså 😅 jeg var i uke 20 på oul. Anonymkode: fc7fd...866
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg forstår jo egentlig at det er hormoner, men ble så inderlig og dypt skuffet siden jeg forventet UL senest i uke 19. Det er godt å lese at flere sier det er normalt. Da forholder jeg meg til det og tenker at jeg ikke tar kontakt med sykehuset. Takk for svar. 😊 Anonymkode: c3c85...d89 Skjønner liksom ikke helt hva du tenker at en UL i uke 18 skal gi deg som en i uke 20 ikke gir deg. Ultralyd er en medisinsk undersøkelse hvor de sjekker at tarmene er inni magen, at hjertet fungerer som det skal, blodgjennomstrømninger, ganespalte, at hjernen ser normal ut osv samt sette endelig termindato. Man tar ikke ultralyd fordi man er utålmodig for egen del eller fordi det er hyggelig. En ultralyd i uke 20 vil kunne gi bedre resultater enn i uke 18 også pga større baby og større organer. Det finnes ingen bakdeler med det. Anonymkode: 0b2c1...a84 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skjønner liksom ikke helt hva du tenker at en UL i uke 18 skal gi deg som en i uke 20 ikke gir deg. Ultralyd er en medisinsk undersøkelse hvor de sjekker at tarmene er inni magen, at hjertet fungerer som det skal, blodgjennomstrømninger, ganespalte, at hjernen ser normal ut osv samt sette endelig termindato. Man tar ikke ultralyd fordi man er utålmodig for egen del eller fordi det er hyggelig. En ultralyd i uke 20 vil kunne gi bedre resultater enn i uke 18 også pga større baby og større organer. Det finnes ingen bakdeler med det. Anonymkode: 0b2c1...a84 Vet du, jeg har aldri tenkt på hvorfor man tar denne ultralyden. Jeg er jo der at jeg tenker det er for sent om noe er alvorlig galt med fosteret i uke 20, men det er det i uke 18 og. Har ellers aldri tenkt på det andre man ser etter. Har ærlig talt trodd det er for å fastsette eksakt termin og se om organene mine har det bra. Dette var med andre ord et veldig nyttig og informativt innlegg for min del. 😊 Anonymkode: c3c85...d89 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Skjønner liksom ikke helt hva du tenker at en UL i uke 18 skal gi deg som en i uke 20 ikke gir deg. Ultralyd er en medisinsk undersøkelse hvor de sjekker at tarmene er inni magen, at hjertet fungerer som det skal, blodgjennomstrømninger, ganespalte, at hjernen ser normal ut osv samt sette endelig termindato. Man tar ikke ultralyd fordi man er utålmodig for egen del eller fordi det er hyggelig. En ultralyd i uke 20 vil kunne gi bedre resultater enn i uke 18 også pga større baby og større organer. Det finnes ingen bakdeler med det. Anonymkode: 0b2c1...a84 Det har med målinger i forhold til terminbestemmelse å gjøre, derfor det er et anbefalt tidsvindu for den ordinære ultralyden, og anbefalt ultralyd uke 17-19. Her er ikke senere bedre, fordi fostere utvikler seg ganske likt den første halvdelen av svangerskapet. Uke 20 går dog helt fint og mange blir kalt inn først da pga kapasitet rett og slett. Ts, på ultralyden i uke 12 vil du også få en beregnet termindato. Mange sykehus tar hensyn til denne når de setter termindato på oul om det er flere dager avvik. Jordmor ønsker å vite hvilken dato jeg hadde fått på tidlig ultralyd med begge mine barn. Termin stemte ganske bra. Anonymkode: f912e...a13 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ganske vanlig med ultralyd i uke 20. Jeg fikk I 21 med nr 2. Tror det var 21+2 eller noe Anonymkode: e25a3...54d Jeg også. Anonymkode: b2254...bbf
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det har med målinger i forhold til terminbestemmelse å gjøre, derfor det er et anbefalt tidsvindu for den ordinære ultralyden, og anbefalt ultralyd uke 17-19. Her er ikke senere bedre, fordi fostere utvikler seg ganske likt den første halvdelen av svangerskapet. Uke 20 går dog helt fint og mange blir kalt inn først da pga kapasitet rett og slett. Ts, på ultralyden i uke 12 vil du også få en beregnet termindato. Mange sykehus tar hensyn til denne når de setter termindato på oul om det er flere dager avvik. Jordmor ønsker å vite hvilken dato jeg hadde fått på tidlig ultralyd med begge mine barn. Termin stemte ganske bra. Anonymkode: f912e...a13 For å gjenta meg selv: Det vil ikke utgjøre noen forskjell som gjør det uforsvarlig å ta ultralyden i uke 20. Ikke for fastsetting av termin heller. Anonymkode: 0b2c1...a84 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Regner du uke 20 som 20+0 til 20+6 eller uke 20 som 19+0 til 19+6? Hadde OUL 20+1 med første og var ingen problem. Med nr 2 var den 17+3 å ble bedt om å komme igjen noen uker senere. Anonymkode: 26e45...133
Frøken I Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Oi, så spydige svar i denne tråden! Bare fordet om dere ikke er enige trenger dere vel ikke svare så ufølsomt til en som er lei seg…? Ts, jeg skjønner at du er skulffet. Jeg visste heller ikke at ul kunne komme så sent, og når man går og gleder seg, + vil se at alt fortsatt ser bra ut, så er det ikke gøy å vente så lenge.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 Frøken I skrev (2 timer siden): Oi, så spydige svar i denne tråden! Bare fordet om dere ikke er enige trenger dere vel ikke svare så ufølsomt til en som er lei seg…? Ts, jeg skjønner at du er skulffet. Jeg visste heller ikke at ul kunne komme så sent, og når man går og gleder seg, + vil se at alt fortsatt ser bra ut, så er det ikke gøy å vente så lenge. Kan ikke se et eneste spydig svar i denne tråden 🙃 Anonymkode: 0b2c1...a84 1 1
mingus Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Jeg var forferdelig forkjølet i uke 18 så fikk flyttet den til uke 20 for å slippe å sitte med pustebesvær og hosting i munnbindet midt i coronahysteriet. Det gikk helt fint, selv om jeg var veldig spent, skjønner du også er det, men det er bare et par uker Endret 27. oktober 2022 av mingus
minister-mio Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har hatt i uke 20 to ganger, det er ingen problem
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg fikk uke 20 fordi sykehuset mente jeg var opptil flere dager kortere på vei enn jeg er. Var på privat både før og etter den timen som har satt samme termindato, satt av ulike personer med mye bedre utstyr enn de har på sykehuset.. Synes sykehusene burde oppgradere utstyret sitt Anonymkode: c0f7d...8a3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk uke 20 fordi sykehuset mente jeg var opptil flere dager kortere på vei enn jeg er. Var på privat både før og etter den timen som har satt samme termindato, satt av ulike personer med mye bedre utstyr enn de har på sykehuset.. Synes sykehusene burde oppgradere utstyret sitt Anonymkode: c0f7d...8a3 Hvordan mener du at "bedre utstyr" skal utgjøre noen forskjell når det kommer til mål av hode og lårbein? Det er jo ikke det det skorter på når det kommer til utstyr. Anonymkode: 0b2c1...a84 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Har du hatt tidligere ultralyd? Det er jo den som er «forsterdiagnostikken». Jeg fikk også i uke 20 mener jeg å huske med nummer 1. Syntes også det var sent, men det var fordi da har en bare 2 uker på å undersøke videre eventuelle misdannelser/funn og i verste fall få innvilget og utført abort. Dessverre er det nok lite å gjøre med, sykehuset har vel kapasitetsproblemer, men du kunne ringt og sagt at dersom en time tidligere skulle åpne seg, så ønsker du å flytte. De er jo også interessert i å fylle opp evt. avbestilte timer. Anonymkode: 7a127...e69
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Trodde det var vanlig med uke 18-20. Jeg fikk i uke 20 i fjor, og 18 i år. Hvis du er rundt uke 12 nå, så har du blitt gravid såpass "sent" at du også skal få tidlig ultralyd mellom uke 12 og 14? Ville snakket med jordmor eller lege om det, så du slipper å ta privat😊 Jeg fikk en på sykehuset i uke 12 i år. Er i uke 22 nå. Anonymkode: 1763f...92c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå