Gå til innhold

Finansiere konfirmasjon og sertifikat til ungdommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hjelpestønad til barnet mitt er 18 år. Nå til våren har vi konfirmasjon, og jeg er ferdig å spare opp gave (penger) mangler ca 15.000 til selskapet. Men det skal jeg få til iløpet av desember. Så har jeg lovd eldste at han skal få halve lappen med meg, får resten av bestemor. 
dette klarer jeg også å spare opp Ila mars. Men kjenner det blir mye å spare. Samtidig er det kun hjelpestønaden jeg sparer til begge formål. Jeg vil ikke sause hjelpestønaden inn på lønnskontoen da jeg mister den da han er 18 år. Og vil ikke venne meg til å ha mer å rutte med enn det jeg har i vanlig lønn. 
Vil bruke disse pengene på slike ekstra ting knyttet til barna. 
Etter hjelpestønaden er over, har jeg ikke så veldig mye ekstra å spare av lønna, da det går opp i dragsuget. Setter av kun 1000 kr mnd av lønna på fond. 
har dere ville levd litt strammere i 5 mnd for å finansiere dette? 

Anonymkode: 8db2d...8c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpestønaden skal vel ikke brukes på andre barn enn barnet som har fått det innvilget?

(Spør fordi jeg ikke har peiling altså🙈)

Anonymkode: c1cd0...d26

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpestønaden skal vel ikke brukes på andre barn enn barnet som har fått det innvilget?

(Spør fordi jeg ikke har peiling altså🙈)

Hjelpestønaden er en ekstra «lønn» for oss foreldre, for merarbeid.
Det er ikke barnas penger. 
Men nå har vi hjelpestønad på begge barna grunnet add 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelpestønaden er en ekstra «lønn» for oss foreldre, for merarbeid.
Det er ikke barnas penger. 
Men nå har vi hjelpestønad på begge barna grunnet add 

Ok, takk for forklaring😊

Skrevet

Hva lurer du egentlig på??

Anonymkode: 6d862...c31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva lurer du egentlig på??

Anonymkode: 6d862...c31

Det blir trangt for å finansiere dette. Så lurer på om dere hadde orket dette stramme budskjettet over 5 mnd 

Skrevet

Hvis barnet konfirmeres nå, så er det vel noe år til førerkortet skal betales? 
trenger du å spare hele den summen nå? 
mer vel 2 år til hen begynner på kjøreskole 😀

Skrevet
Addie skrev (37 minutter siden):

Hvis barnet konfirmeres nå, så er det vel noe år til førerkortet skal betales? 
trenger du å spare hele den summen nå? 
mer vel 2 år til hen begynner på kjøreskole 😀

Det er 2 barn - en på 14 og en på 17 

• Liker 1
Skrevet

Må vi foreldre betale for førerkort?. 

Jeg måtte jobbe og spare selv 

Anonymkode: 99c69...813

• Liker 3
Skrevet

15.000,- KRONER til selskapet?

Noe her er jo riv ruskende galt i prioriteringene...

Vi brukte 3500,- på selskapet for 20 gjester. Og det er selv om vi har meget romslig økonomi. Og så la vi heller penger i selve gaven (som da var penger nok til førerkortet og litt til). 

Hvorfor ikke redusere kostnadene til selskapet? 

• Liker 7
Skrevet

Må vi foreldre betale for førerkort?. 

Jeg måtte jobbe og spare selv 

Anonymkode: 99c69...813

Vi har en avtale om å betale lappen. Vet folk gjør det ulikt

Skrevet
mrs.tld skrev (1 minutt siden):

Vi brukte 3500,- på selskapet for 20 gjester. Og det er selv om vi har meget romslig økonomi. Og så la vi heller penger i selve gaven (som da var penger nok til førerkortet og litt til). 

Vi skal ha selskapet ute. Ikke hjemme. Dette inkludert bordpynt, kake som er bestilt, all maten osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er 2 barn - en på 14 og en på 17 

Aha. Da skjønner jeg, jeg misforsto. Hvis du har lovet det og kan det, så hadde jeg levd sparsommelig i 5 mnd. Det går fort 

du er snill mamma ❤️

Skrevet
mrs.tld skrev (24 minutter siden):

Da må dere ha gjort mye selv. Vi hadde ikke mange gjester. Vi var 15 stk. lokale kostet 2000 med vask og service. Catering 6000 med en stor kake. To kaker til kostet 1200 kr ca. Bordpynt og duker 1600 kr ca. Syns ikke dette var dyrt. Da det eneste vi behøvde å gjøre selv var å dandere bord kvelden før. 

Skrevet
mrs.tld skrev (43 minutter siden):

3500,- på 20 mennesker, det blir mat og kake og drikke for 175,- kr. pr gjest. Og gave til konfirmanten på over 25 000,-. Jeg vil kalle det riv ruskende rar prioritering. Var antrekk til konfirmanten med, og ingen ting ble kjøpt inn, som blomster eller lys?  

Anonymkode: fe068...022

Skrevet

Hadde du spart mer før hadde du sluppet å leve så stramt i 5 mnd, men siden du er sent ute har du ikke så mye annet valg enn å spare eller kutte kostnader. 

Anonymkode: 62281...fbe

Skrevet
14 hours ago, Hmmmmmm said:

Da må dere ha gjort mye selv. Vi hadde ikke mange gjester. Vi var 15 stk. lokale kostet 2000 med vask og service. Catering 6000 med en stor kake. To kaker til kostet 1200 kr ca. Bordpynt og duker 1600 kr ca. Syns ikke dette var dyrt. Da det eneste vi behøvde å gjøre selv var å dandere bord kvelden før. 

Stemmer. Vi hadde det hjemme (bodde da i leilighet). Lagde alt av mat selv, bakte alle kaker. Mine foreldre ønsket å kjøpe hovedbuketten til bordet, ellers fikset vi all pynt selv.

Skrevet (endret)
15 hours ago, AnonymBruker said:

3500,- på 20 mennesker, det blir mat og kake og drikke for 175,- kr. pr gjest. Og gave til konfirmanten på over 25 000,-. Jeg vil kalle det riv ruskende rar prioritering. Var antrekk til konfirmanten med, og ingen ting ble kjøpt inn, som blomster eller lys?  

Anonymkode: fe068...022

Hadde koldtbord med to eller tre varmretter (også retter som var glutenfri, noen laktosefri, og noen veganske for gjester som trengte tilpassning), brus, alkoholfritt øl, fem  ulike kaker, kaffe osv osv.  Blomster fra blomsterdekratør på bordene, nyinnkjøpte hvite duker  og ellers pynt. Da alle gjestene hadde spist seg gode og mette var det mengder av mat, drikke igjen. Konfirmanten fikk bunad fra sin farmor og sløv til den av mine foreldre, så klærne var ikke endel av kostnadene til selskapet. 

Viktigste for oss var at konfirmanten fikk samlet de hun er glad i, og ha en dag for å feire henne og det menneske hun er. Familie og venner kom fra fjernt og nært og alle tilbakemeldinger tyder på at det var en vellykket dag for alle. 

Og ja, gave til 50.000 faktisk. Hva er så rart å prioritere å fikse mat, kaker o.l. selv istedet for å bruke penger på at noen andre skal gjøre det?
Og så heller gi en gave ungdommen faktisk kan få nytte for (hun brukte 35.000 av det på førerekortet og har satt resten av pengene inn på BSU - med unntak av en klokken hun kjøpte seg til 899,-). 

Endret av mrs.tld
Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad vi ikke er religiøse.

Anonymkode: c2bd2...534

Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad vi ikke er religiøse.

Anonymkode: c2bd2...534

Nå har ikke TS sagt at det er kirkelig konfirmasjon.

Anonymkode: 5640e...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...