Gå til innhold

Føler jeg blir dømt av avd-leder i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært 100% alenemor for barnet mitt nå en lang periode. Jeg hadde et møte med barnehagen for litt siden, hvor jeg fortalte at jeg kom til å sende søknad til bv om avlastning, da det er grunner for at jeg ikke ønsker å levere barnet til bf. Jeg ville informere bhg om at bv ville komme for en undersøkelse frem i tid. Mye har skjedd Ila perioden etter samtalen med bhg. For noen dager siden sier avd-leder at hun skulle sette opp til foreldre samtale, og lurte på om bf skulle ha samtale alene uten meg. Jeg blir paff fordi jeg ikke viste hva jeg skulle svare. Hun spurte meg «skal ikke barnefar ha samvær i det hele tatt?» med litt sånn spørrende utrykk. Jeg ble litt satt ut da jeg følte at hun dømte meg og ikke helt forsto hvorfor han ikke får ha samvær. Jeg følte jo at hun ikke hørte på meg mtp på møtet vi hadde for en stund tilbake, og jeg hadde heller håpt at bhg skulle ha forståelse for hvorfor situasjonen er som den er. 

Jeg føler nesten at jeg er nødt til å legge ut om hele situasjonen, hvorfor jeg har tatt dette valget. Men det skal jo ikke være nødvendig å fortelle i det grove? Føler jeg ikke blir tatt serriøst.. 

Anonymkode: 4116f...4dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok være klarere. De har tydeligvis ikke forstått i hvilken grad far skulle involveres. 

Anonymkode: 9f372...57a

• Liker 14
Skrevet

Det er ikke godt å si om hun dømmer deg, eller om hun følger rutiner. Men du kan si at hun kan kontakte far selv for samtale 

Anonymkode: a2a80...faf

Skrevet

Med mindre du har blitt tilkjent full foreldreansvar, har jo barnefar også rettigheter - du kan ikke bare velge å frata ham dem. Hun dømmer ikke, hun stiller spørsmål om ting hun det er hennes jobb å følge opp.

Anonymkode: 575a9...3e2

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet

Barnehagen følger reglene. Med mindre han er fratatt foreldreansvaret så har han fortsatt rett til foreldresamtale, og kan fint lage et helvete for barnehagen om han er typen til det. 

Anonymkode: 69e32...488

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Altså.. Du har bestemt?? Flott gjort av avdleder som ikke tar alt du sier for god fisk. 

Anonymkode: 60993...80b

• Liker 13
Skrevet

Som de andre sier, det at du har bestemt deg for at du ikke ønsker å levere til bf, er ikke det samme som at han har mistet retten. Har han mistet omsorgsretten? Barnehagen må jo følge reglene og det som eventuelt er vedtatt/ikke vedtatt, ikke hva du ønsker og mener. 

Anonymkode: e8655...ec6

• Liker 5
Skrevet

Har far foreldreansvar? Hvis han har det så han rett på lik informasjon og på foreldresamtale, selv om han ikke har samvær. Som ped.leder har jeg fått beskjeder som "far skal ikke hente i barnehagen". Men saken er at jeg selvfølgelig ikke har noen myndighet til å la være å levere ut et barn til en forelder med foreldreansvar.

Jeg tipper at du er litt hårsår (mulig med god grunn) her og at barnehagen bare prøver å forstå situasjonen. Snakk med de. Si som du skriver her, at du føler de dømmer deg.

Det krever styrke å be om hjelp 💪

Anonymkode: f043c...c06

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså.. Du har bestemt?? Flott gjort av avdleder som ikke tar alt du sier for god fisk. 

Anonymkode: 60993...80b

Vet du hva, på møtet fortalte jeg at det var politiet som sendte bekymringsmelding angående en situasjon far gjorde som var uttrykt. Derfor har jeg rett til å nekte han samvær 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker vel at her har du sagt A men ikke B og det er da i grunn naturlig at barnehagen følger opp med om far skal ha egne samtaler.

Har far fortsatt foreldreansvar?

Om han fortsatt har foreldreansvar så skal han involveres uansett om han ikke har samvær.

Anonymkode: 5b5ff...73a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva, på møtet fortalte jeg at det var politiet som sendte bekymringsmelding angående en situasjon far gjorde som var uttrykt. Derfor har jeg rett til å nekte han samvær 

Dette skrev du ikke i hovedinnlegget.

Anonymkode: 5b5ff...73a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Merkelig… når jeg var 20 år og ny så fikk jeg beskjed at mor til ….. skulle ikke hente for hun holdt på med stoffer, og om hun skulle komme så måtte eg ringe polititet, jeg gjorde som de sa ingen spørsmål, barnet visste ikke alt, men noe med sterke medisiner

Anonymkode: caf09...f49

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samvær er en ting. Informasjon fra barnehagen og foreldresamtale er noe annet. Jeg har fosterbarn i klassen min hvor foreldrene har mistet alt samvær. De skal fortsatt ha informasjon, utviklingssamtale og  vurderinger, men uten elev, fordi de har krav på informasjon om barnet sitt. 

Anonymkode: 69e32...488

• Liker 17
Skrevet

Barnefar har selvsagt rett til å gå på foreldresamtale, og i slike situasjoner er det veldig vanlig å gå hver for seg.

Anonymkode: 1b733...d0b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om politiet har uttrykt bekymringer må det foreligge juridisk og skriftlig dokumentasjon om at barnefar er fratatt foreldreansvar. 

Ut ifra informasjon du har gitt her, virker det kun som om barnehagen følger reglene og sitter med biter av informasjon uten det helt klare bilde.

Anonymkode: 66136...799

• Liker 12
Skrevet

I min barnehage fikk jeg beskjed av ped leder om at mange skilte foreldre prøver å sabotere for hverandre, og at hun ikke kunne godta at en av foreldrene ikke kom på samtale uten å snakke med vedkommende direkte. Altså jeg fikk ikke lov å gi beskjed om at far ikke kom, hun måtte sende han sms for sikkerhets skyld. Det er nok bare vanlig praksis, de må vel være sikre på at du ikke skjuler informasjon for barnefar. 

Anonymkode: 22699...678

• Liker 6
Skrevet

Ser mange her skriver forskjellig. Jeg har full omsorg for barnet, far har styra med bv. Han har foreldreansvar, men ble nektet samvær og skulle ha med tilsyn via advokater og instanser. Han fikk ikke hente i barnehagen, og ped leder sa at de ringer politiet om han prøver tvinge det gjennom. Det har de lov til selvsagt, selvom far har foreldreansvar. Men du må vel ha noe form for instanser involvert for å nekte samvær? 
Ser noen skriver at barnehagen bare hadde sendt med barnet til far selvom han ikke får ha samvær, det er skremmende?? Det kan ende med kidnapping m.m om det faktisk bare er ene forelderen som har omsorgen. 
Men igjen, har du rettigheter til å ikke levere på samvær skal selvsagt ikke far bare få hente ut barnet. Til og med drapsdømte i fengsel får ha foreldreansvar. Forskjell på det og omsorg. 
Ang samtale får vel far bare stille, men da får barnehagen be han om et møte alene. Men håper du for all del har instanser i ryggen. 

Anonymkode: 7f8e1...854

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer vel ikke helt? Jeg jobber i politiet og sender ofte bekymringsmelding uten at det går automatikk i at de involverte mister foreldrerett av den grunn. 

Ofte får folk oppfølging og hjelp etter en bekymringsmelding, ytterst få mister barna.  

Anonymkode: 79885...7ca

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I min barnehage fikk jeg beskjed av ped leder om at mange skilte foreldre prøver å sabotere for hverandre, og at hun ikke kunne godta at en av foreldrene ikke kom på samtale uten å snakke med vedkommende direkte. Altså jeg fikk ikke lov å gi beskjed om at far ikke kom, hun måtte sende han sms for sikkerhets skyld. Det er nok bare vanlig praksis, de må vel være sikre på at du ikke skjuler informasjon for barnefar. 

Anonymkode: 22699...678

Men det er jo helt vanlig at ikke begge foreldre kommer på samtale? Skilt eller ei. Jeg er skilt, verken skole eller barnehage har noen gang lurt på noe rundt at bare jeg kommer.  Far/mor får jo samme informasjon om når det er foreldresmataler om de har gitt sin kontaktinfo til barnehage og skole. 

Anonymkode: 8b4ba...c2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært 100% alenemor for barnet mitt nå en lang periode. Jeg hadde et møte med barnehagen for litt siden, hvor jeg fortalte at jeg kom til å sende søknad til bv om avlastning, da det er grunner for at jeg ikke ønsker å levere barnet til bf. Jeg ville informere bhg om at bv ville komme for en undersøkelse frem i tid. Mye har skjedd Ila perioden etter samtalen med bhg. For noen dager siden sier avd-leder at hun skulle sette opp til foreldre samtale, og lurte på om bf skulle ha samtale alene uten meg. Jeg blir paff fordi jeg ikke viste hva jeg skulle svare. Hun spurte meg «skal ikke barnefar ha samvær i det hele tatt?» med litt sånn spørrende utrykk. Jeg ble litt satt ut da jeg følte at hun dømte meg og ikke helt forsto hvorfor han ikke får ha samvær. Jeg følte jo at hun ikke hørte på meg mtp på møtet vi hadde for en stund tilbake, og jeg hadde heller håpt at bhg skulle ha forståelse for hvorfor situasjonen er som den er. 

Jeg føler nesten at jeg er nødt til å legge ut om hele situasjonen, hvorfor jeg har tatt dette valget. Men det skal jo ikke være nødvendig å fortelle i det grove? Føler jeg ikke blir tatt serriøst.. 

Du overdriver.  Sannsynligvis så vet hun ikke alt og forholder seg til det hun vet og følger regler.  Har du vurdert å taxdet med riktig instans om hvordan du bør informere barnehagen? For det er sikkert noe ganske seriøst siden det er snakk om 0 samvær 

Anonymkode: 60e01...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...